koeke schreef:Lola96 schreef:Ik ben wel benieuwd om welke aanslag op welk systeem het dan gaat. Zo heel spannend is een eb-en-vloedsysteem nou ook weer niet. En bovendien: hoe weet de aanlegger welke verontreiniging er in jullie grondwater zit? Leuk dat je op excursie gaat! Je bent hier ook welkom hoor, maar dat lijkt me net zover voor je als Buinen.Het schijnt zo te zijn dat wanneer je grondwater gebruikt voor een eb en vloed bak en het water dus van onderuit komt, deze aanslag geef op je systeem maar daarover zijn de meningen nogal verdeeld....
Dat is dan weer een voordeel wanneer je de bodem aan laat leggen door iemand die in de regio bekend is en daar al meerdere bodems heeft aangelegd, die kunnen dat denk aardig inschatten.
Ik ben zelf benieuwd naar hoeveel tijd er overheen gaat voordat het de drainagebuizen dicht slibt.
Als daar 10 jaar overheen gaat dan kun je met het vervangen van de bodem ook gelijk de drainagebuizen vervangen, die kosten zijn niet heel hoog, er even vanuit gaande dat een bodem 10 jaar mee gaat.
Wanneer we na komende week nog twijfelen ga ik misschien wel op je aanbod in Koeke, Twente ligt een stuk dichterbij Hardenberg dan Buinen, hartstikke bedankt!
Ik laat je nog even weten wanneer ik wat wijzer ben over de kwestie grondwater of leidingwater.