Ik heb ook hooi van eigen land. Maar als het een slecht hooi jaar is moet ik het inkopen. 3,- per pakje vorige zomer, plus de vervoerskosten. En als ik mijn eigen hooi verkoop dan kan ik doe 3,- a 3,50 er voor krijgen van de handelaar want die verkoopt het weer voor 4,50/5,-. En hier weten ze echt wel wat hun hooi waard is. Dus we betalen af land gewoon die prijs. De buurvrouw betaald nog meer. Die laat het brengen. Voor voordroog ben ik aan alleen persen, wikkelen en op de plek zetten al 22,50 kwijt. Bij een kleinere oogst meer omdat ik per uur de shovel met balenklem betaal en er vaak nog reistijd gerekend wordt.
iemand met weinig eigen grond moet het hooi inkopen. En die betaalt gewoon de volle prijs.
Daarnaast mag je ook kosten rekenen voor de grond, omheining en gebouwen. En onderhoud. Het is niet slim om te concurreren op prijs. Je moet kijken naar je kosten. En die zijn voor iedereen verschillend.
Elk extra paard kost mij een half uur per dag extra werk. Omdat hier naast paddock en inloopstal ook de wei wordt uitgemest, meerdere leren per dag gevoerd en ze niet 24/7 op gras staan. Als je minimumloon rekent a 10,- per uur zou ik al 150 euro per maand aan werkloon moeten rekenen. Exclusief BTW etc. Veel mensen rekenen niet alle kosten. Stalling is eigenlijk beneden de werkelijke kostprijs. Eerst hooi en stro er af en de rest om wat onderhoudskosten te drukken of een klein stukje vaste lasten. Prima. Maar die dan niet alsof er op verdient wordt....
bruintje123 schreef:Joyce, dat ligt aan hoe je in kunt kopen.
Ik heb nog nooit 3,50/ 4 euro voor hooi betaald.
Maar heb het van eigen land. Heb ik het niet van eigen land en koop ik het haal ik het wel direct van het land bij de boer af en sla voor een jaar zelf op.
En van eigen land kost me alleen de wikkel/pak kosten, geen maai en draai kosten.
Dat doet een boer in de buurt weer die bij ons mag injecteren.
En zo gaat dat op heel veel plaatsen en dan is paarden houden ineens een stuk goedkoper.
Sloten maaien, je draad in orde heb je ook voor je eigen paarden.
Natuurlijk kun je dat wel een beetje berekenen bij die van een ander, maar daar moet je ook wel realistisch in blijven dat dit niet ineens een kostenpost was die je anders niet had, net zoals de hypotheek.
Je hebt dat huis immers niet gekocht voor die ander, maar nog altijd voor jezelf. Om dan toevallig later eens en stal te verhuren.
Natuurlijk moet je kijken dat je er niet bij in schiet, maar Ell is een klein dorpje en erg landelijk met weinig vraag naar stalling. De meeste hebben zelf een weitje op deze droge zandgrond. Dus kunnen jaar door voorruit.