Wat vragen voor stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Wat vragen voor stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:35

Natuurlijk leg je er wel op toe. Je kunt immers ook de boel verkopen in plaats van er tijd en energie in te steken voor andermans paarden (en wellicht ook nog kosten te maken). Wat maakt het voor jou zo anders voor een particulier dan voor een bedrijf?
Een vergelijk met alleen weidegang slaat de plank ook al mis... het is een wei, met een bak en stallen. Volpension dus. Volgens jou 170 euro per maand bij jullie.
5 euro per pak hooi betaal je hier ook niet trouwens :n Maar goed, de prijzen voor hooi en strooisel in je eigen omgeving achterhaal je zo, dan kun je daar mee rekenen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:41

Hier in de Randstad ben je een goudmijn kwijt voor zo'n mogelijkheid, TS. Ik denk dat je met 150 euro per maand per pony/paard wel heel mooi zit voor die regio.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:44

Eens met Wendy, bovendien heb je hier veel meer privacy dan op een pensionstal. Ik snap ergens wel dat een normale box zoveel luxer lijkt, maar eigenlijk niet. Vooral niet voor recreatieve ruiters, weidegang is alleen maar beter voor je paard en als je er idd een buitenbak bij hebt zou ik ook gerust tegen de 150 aan gaan zitten hoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:45

Dat moet ze ook eerst doen, rekenen wat zij betaald.

De boel verkopen, omdat je landelijk wil wonen met je paarden aan huis :?
Dat is toch de insteek van een particulier toch.
Nogmaals, anders als je het al bedrijfsmatig koopt. Dan koop je niet voor het wonen.
Je wilt zelf lekker zo wonen, omdat je graag vrij woont geen buurman met schreeuw kinderen naast je.
Als je later dan bedenkt ik ga zwart wat verhuren is dat heel anders als bedrijfsmatig.

Ze bood het aan zonder stal, pas later, ooh ik heb ook stallen.
Ik heb het dus nog steeds over de eerste vraagstelling 24/7 buiten.

Met in de nacht op stal kan ze hier in de omgeving tussen de 160 en 180 vragen, vol pension.
Voor alleen die weidegang dus niet. Dan zijn de prijzen in de winter, dus met hooi erbij rond de 100/125.

Ik verzin de prijzen ook niet, wil je meer vragen moet je dat zeker doen. Ik hou niemand tegen hoor.
Maar dan komen er stalhoppers op af die even met spoed een stal nodig hebben.
Die langer willen staan gaan bij wijze van bij de buurman staan die het wel goedkoper aanbied voor dezelfde service.
Hier zijn de prijzen nu eenmaal niet hoger.

Lies word eens ouder dan 16 en koop je eigen huis met land.
Ik heb hier stallen verhuurd, ik weet de prijzen dus wel.
En ja ik kwam er aan uit. Met gemak.
Maar of je zin hebt in het eeuwige gezeur van mensen dat is inderdaad heel erg het overwegen waard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:47

Ze bood al de hele tijd een inloopstal aan hoor. Dus niet alleen een weide.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:47

Ja een inloop stal bedoel ik ook met 24/7.
Zonder is hier met de dazen dierenmishandeling, daar gaf ik geen euro voor uit.

yarkayunda schreef:
Ze kunnen de paarden ook binnendoen alleen ik dacht dat mensen ze liever dag en nacht buiten hebben staan

Hier haal ik uit dat ze ook echte binnen stallen hebben, maar daar doelde ik niet op in de 24/7 prijzen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:49

Inloopstal is dan wel vrij normaal, paard moet altijd beschut kunnen staan als het stormt of juist veel te warm is. :)
Maar ik vind een buitenbak echt niet zo vanzelfsprekend..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:50

Nee sorry, vind t wel lekker om effe zo jong te zijn. Kan ik daar alles wat ik zeg op afschuiven ;)

bruintje123 schreef:
Dat moet ze ook eerst doen, rekenen wat zij betaald.
Lies word eens ouder dan 16 en koop je eigen huis met land.
Ik heb hier stallen verhuurd, ik weet de prijzen dus wel.
En ja ik kwam er aan uit. Met gemak.
Maar of je zin hebt in het eeuwige gezeur van mensen dat is inderdaad heel erg het overwegen waard.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:52

Afhankelijk van heel veel dingen. Hoe groot is de wei, is hij ook in natte periodes goed of kunnen ze dan op een andere manier droog buiten staan en eten.
Ik heb van €75 euro tot €200 euro gestaan voor stallingen zonder binnenbak.
Die eerste was bij een boer die zelf hooide en de andere bij een particulier aan huis.

Het is vooral belangrijk dat je jezelf niet in de vingers snijdt met je prijs. Dus eerst dat maar op een rij. En dan bedenken hoeveel je erbij wilt.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:04

Ik ga mee met bruintje over je prijs aanpassen aan je regio. Je kan de randstad nu eenmaal echt niet vergelijken met het platteland. Als jij dan je appelen 3x zo duur verkoopt dan je buurman dan zal je waarschijnlijk niet veel vaste klanten overhouden. Het ding met kleinschalig maar 24/7 buiten is dat je meestal maar 1 groep paarden hebt. Die leren elkaar kennen en wennen aan elkaar. Als je dan veel klanten hebt die hooguit 5 maanden blijven krijg je erg veel onrust en dat jaagt dan weer de blijvende klanten weg.

Akkoord dat je er iets aan wilt overhouden, voor niets gaat de zon op, maar zorg goed dat je mee kan concurreren met anderen in jouw regio. Daarom zeg ik; even op onderzoek gaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:04

Je kunt natuurlijk altijd hoog beginnen. Merk je dat er dan niemand komt, kun je altijd nog omlaag gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:32

bruintje123 schreef:
De boel verkopen, omdat je landelijk wil wonen met je paarden aan huis :?
Dat is toch de insteek van een particulier toch.
Nogmaals, anders als je het al bedrijfsmatig koopt. Dan koop je niet voor het wonen.
Je wilt zelf lekker zo wonen, omdat je graag vrij woont geen buurman met schreeuw kinderen naast je.
Als je later dan bedenkt ik ga zwart wat verhuren is dat heel anders als bedrijfsmatig.

En waarom zou iemand een pensionstal beginnen, bedrijfsmatig? Meestal ook gewoon omdat dat voor hen de manier is om buitenaf te kunnen gaan wonen/blijven wonen.
De laatste pensionstal waar ik gestaan heb was van iemand die er weinig/niets aan over hield, maar op die manier wel de mogelijkheid had om op die plek te gaan wonen met de paarden aan huis :) En ja, dat was bedrijfsmatig.
De pensionstal daarvoor was van een ex-kippenboer, die kon de boerderij houden doordat hij er een pensionstalling van had gemaakt. Hij kon er van leven omdat zijn vrouw nog een baan buiten de deur had.
Dus zoveel onderscheid is er niet tussen bedrijfsmatig en particulier :n

En met de boel verkopen bedoel ik uiteraard het paardendeel verkopen. Daarvoor hoef je niet te verhuizen ;)
Trouwens, wie heeft het over zwart? En waarom zou een particulier het volgens jou zwart doen en een bedrijf niet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:38

Ts heeft het naar mijn idee over zwart, maar dat mag ze gerust aanvullen dat ik dat verkeerd interpreteer

Bedrijfsmatig is je werk, je inkomen, daar zul je ook meerdere stallen voor moeten verhuren.
anders als buitenaf gaan wonen en dan naderhand 2 stalletjes verhuren om wat bij te beunen of voor de gezelligheid omdat je stalgenootjes mist.

Wij wonen hier hobby matig en hebben ook geen geld uit de paarden nodig om hier te wonen.
Bedrijfsmatig heb je wel geld uit de paarden nodig om er te kunnen wonen.

Dat jij dat niet als verschil ziet mag en kan, ik zie dat wel.

Maar genoeg off topic lijkt me :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:43

Ik betaal € 190, geen binnenbak. Wel een prima buitenbak, maar wel redelijk druk met lessen en gewoon rijden.
Mijn paard komt niet in een wei, omdat hij ontsnapt en ze geen goede omheining (kunnen) maken zodat hij daar wel op kan..
Staat sinds kort weer 24/7 buiten in een leuke, met bomen beschutte, paddock waar hij zeker niet uit kan ontsnappen, maar staat de helft van de tijd alleen (omdat andere paarden wel de wei op gaan en hij niet mee kan)
Ja lichtelijk gefrustreerd daarover..

Maar ik vind € 175 - € 190 geen gekke prijs voor wat jij aanbiedt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:10

Als je het echt wilt weten, maak dan een lijstje:

-Wat doen jullie? Mesten, voeren etc.
-Wat kunnen jullie bieden aan accommodatie.
-Wat kost het jullie?

Dan ga je kijken naar stallen in de buurt van 20 km. Wat bieden die. Wat vragen die etc. Dit leg je dan naast elkaar en afhankelijk van wat jij bied kan je een correcte prijs bepalen. Dan bekijk je nog eens wat je eraan over houd. Wil je wel extra zorgen en veel meer werk voor die €30 dat je per maand misschien aan over houd?

Bokt kan wel zeggen zus en zo, maar die zitten niet echt in jou regio. Je ziet ook dat de prijzen hier erg uiteenlopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:05

Ik heb ook hooi van eigen land. Maar als het een slecht hooi jaar is moet ik het inkopen. 3,- per pakje vorige zomer, plus de vervoerskosten. En als ik mijn eigen hooi verkoop dan kan ik doe 3,- a 3,50 er voor krijgen van de handelaar want die verkoopt het weer voor 4,50/5,-. En hier weten ze echt wel wat hun hooi waard is. Dus we betalen af land gewoon die prijs. De buurvrouw betaald nog meer. Die laat het brengen. Voor voordroog ben ik aan alleen persen, wikkelen en op de plek zetten al 22,50 kwijt. Bij een kleinere oogst meer omdat ik per uur de shovel met balenklem betaal en er vaak nog reistijd gerekend wordt.

iemand met weinig eigen grond moet het hooi inkopen. En die betaalt gewoon de volle prijs.

Daarnaast mag je ook kosten rekenen voor de grond, omheining en gebouwen. En onderhoud. Het is niet slim om te concurreren op prijs. Je moet kijken naar je kosten. En die zijn voor iedereen verschillend.

Elk extra paard kost mij een half uur per dag extra werk. Omdat hier naast paddock en inloopstal ook de wei wordt uitgemest, meerdere leren per dag gevoerd en ze niet 24/7 op gras staan. Als je minimumloon rekent a 10,- per uur zou ik al 150 euro per maand aan werkloon moeten rekenen. Exclusief BTW etc. Veel mensen rekenen niet alle kosten. Stalling is eigenlijk beneden de werkelijke kostprijs. Eerst hooi en stro er af en de rest om wat onderhoudskosten te drukken of een klein stukje vaste lasten. Prima. Maar die dan niet alsof er op verdient wordt....

bruintje123 schreef:
Joyce, dat ligt aan hoe je in kunt kopen.
Ik heb nog nooit 3,50/ 4 euro voor hooi betaald.
Maar heb het van eigen land. Heb ik het niet van eigen land en koop ik het haal ik het wel direct van het land bij de boer af en sla voor een jaar zelf op.
En van eigen land kost me alleen de wikkel/pak kosten, geen maai en draai kosten.
Dat doet een boer in de buurt weer die bij ons mag injecteren.
En zo gaat dat op heel veel plaatsen en dan is paarden houden ineens een stuk goedkoper.

Sloten maaien, je draad in orde heb je ook voor je eigen paarden.
Natuurlijk kun je dat wel een beetje berekenen bij die van een ander, maar daar moet je ook wel realistisch in blijven dat dit niet ineens een kostenpost was die je anders niet had, net zoals de hypotheek.
Je hebt dat huis immers niet gekocht voor die ander, maar nog altijd voor jezelf. Om dan toevallig later eens en stal te verhuren.

Natuurlijk moet je kijken dat je er niet bij in schiet, maar Ell is een klein dorpje en erg landelijk met weinig vraag naar stalling. De meeste hebben zelf een weitje op deze droge zandgrond. Dus kunnen jaar door voorruit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:15

Ik heb mijn gewikkeld hooi voor 15 euro op de plek staan. Zonder verdere kosten.
Ja dat komt omdat ik genoeg land heb, dat heeft niet iedereen. Maar er wordt altijd gedaan of het onmogelijk is.
Dit jaar staan er alweer 36 prachtige pakken op het erf voor de komende winter. (wat dus teveel is voor mijn huidige paarden)
Ik heb nog altijd hooi verkocht en daarom in een slecht hooi jaar niet in hoeven kopen.
Het enige wanneer we in hebben gekocht is toen we het hele land verhuurd hadden aan opfok.
Goed hooi 2 euro per baaltje van het land gehaald. Dat kan iedereen dus hier in de omgeving.
2,50 staan ze nu voor op marktplaats, zijn ze al van het land af uiteraard.
Dat zal in het westen zeker niet lukken. Maar daar woont ts niet.

Maar goed ze moet zelf kijken waar ze inkoopt en wat het haar kost en dat berekenen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:57

Ik woon in Z.O. Friesland en het persen en wikkelen kost hier bij de twee loonbedrijven in de regio waar ik ervaring mee heb al 15,- zonder op de plek zetten en zonder BTW. Het is mooi als mensen het goedkoop kunnen regelen maar ik zeg dat ieder met zijn eigen! kosten moet rekenen. Want die moet je betalen. Niet die van een ander! Als mensen dat niet willen betalen dan kun je er beter niet aan beginnen. Of je moet andere motieven hebben. Er zijn ook genoeg mensen die hun weitje gratis laten begrazen. Dat is een keuze.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:02

Natuurlijk moet je kijken naar je eigen kosten, ik zal nooit anders beweren.

Maar als de buurman wel een wei/schuilstal aanbied voor 120 krijg jij met 150 echt niemand.
Of zoals ik al zei een stalhopper, maar die wil je niet.

Ik zit op een besloten groep op facebook dus kan het niet plaatsen, maar 2 plaatsen die dus de prijzen aangeven die ik al benoemde (in wat ts aanbied).
Dan kunnen mensen hier wel zeggen ik zou er 150 of 180 voor vragen, maar dat is niet realistisch.
En is dat wel de prijs die TS moet vragen omdat ze duur inkoopt kan ze het proberen maar moet ze zich wel realiseren dat er of niemand komt of de mensen die je niet wilt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:32

Klopt. Je moet bedenken of je er wel aan wilt beginnen als je er maar 3 of 4 tientjes per maand aan over houd en er wel extra werk en gezeur van hebt. Als je twee uur per maand extra werkt verdien je dat geld ook en krijg je dat andere gedoe er niet bij en kost het je veel minder tijd dan paarden van een ander verzorgen.

Hier bij ons ben ik vrij "goedkoop" voor diegenen die echt meedraaien in de complete verzorging van ons plekje en de paarden die er staan. Van de kale huur van zo'n 75/85 euro voor grote pony/paard kan ik met maar Max 4 pensionners het gewone onderhoud betalen als verf voor de stal, jaarlijks sloten schoonmaken, jaarlijks de bak een onderhoudsbeurt, omheining onderhouden (en sparen voor vervanging) en weiland onderhouden. Doordat ik nog niets hoef af te dragen aan rente en afschrijving, water en stroom kan ik sparen voor verbeteringen. Dus gespaard voor rubber matten, voor drainage in de paddock, voor zand voor op de paden en kraanwerk, voor fatsoenlijke springstaanders (balken moeten ook nog een keer nieuw maar zijn ook minstens 20 euro per stuk!) En ik spring zelf niet eens...

Zou ik wel de rente voor land/stal deel hypotheek moeten afdragen dan hield ik niets over voor onderhoud. Als ik af zou schrijven en daarmee sparen voor vervangen bak, stal, veegmachine, mestkar en zitmaaier... hield ik ook niets over voor onderhoud. Zou ik uurloon er uit halen voor de extra tijd die de extra paarden me kosten, dan stond ik gelijk al in de min! Waarom doe ik het dan? mijn plek is berekend op meer paarden. Die vaste onderhoudskosten probeer je wat naar beneden te krijgen. Een kudde is voor mijn paarden gezelliger dan alleen met hun tweeën. En voor mij is het fijn wanneer er maar mensen zijn die toezicht kunnen houden en bij afwezigheid van mij weten hoe de paarden verzorgd worden en mij werk uit handen nemen en daarmee ik samen grotere klussen op kan pakken. Al is het alleen maar voor de gezelligheid en de lusten en lasten van je hobby delen. Mensen die heel goedkoop willen staan maar niet de tijd en moeite er in willen steken, dat past hier niet. Diegenen die minder bij kunnen dragen in werk en tijd betalen meer (gemiddelde pensionprijs bij stal/wei/bak in onze regio) en dragen maar bij in de kosten zodat we daar de verbeteringen en extra onderhoudsdingen van kunnen sparen. Dat is "eerlijk" in mijn ogen. Nog dik een half jaar en dan gaat de jongste ook naar school. Dan is het de bedoeling dat ik weet part time ga werken en leren. dan heb ik meer aan echte hulp dan aan een paar tientjes per maand.
Vanuit bedrijfsmatig oogpunt werk je ver onder kostprijs.

Als ik weer twee dagen per week ga werken komt er 3 tot 4 keer zoveel binnen dan wat ik overhoud na aftrek strooisel en ruwvoerkosten. Het gaat hier natuurlijk niet over mijn situatie maar over die van TS haar ouders. Waar het wel om gaat is dat ze voor zichzelf bedenken waarom ze willen verhuren en dat de realistische kosten zijn van een paard meer (minder gras per paard, dus hooikosten van bijvoeren gaan omhoog bij klein stukje grond.) Bij eigen hooi minder overhouden om te verkopen voor een goede prijs en meer werk bij de verzorging als je uitmest en de ander niet hoeft mee te helpen. En vind je die paar tientjes per maand na aftrek hooi en strooisel dan de moeite waard voor dat geld en het extra werk.

In de randstad kun je meer vragen en er relatief meer aan over houden voor de vaste lasten. Dat zou in mijn ogen al weer aantrekkelijker zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:50

bruintje123 schreef:
In jou regio heb je stallen voor 180 euro per maand. vol pension. Met goede buitenbak.
Dan gaan ze in de nacht op stal.
Overdag buiten. Met in de ochtend en avond biks.
En de stal word dan gedaan.
Uiteraard hooi en stal bedekking.

Voor 24/7 zal de prijs minder zijn omdat er minder stal bedekking nodig is.

In midden Limburg in mijn omgeving is bijna alles 225 tot 300 volpension. Geen 180-

Ts hoegroot is het stuk? Word ook omheining bemesten ed gedaan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:51

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:20

Ik ben blij dat de prijzen hier heel anders liggen! Al dat werk voor een habbekrats..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:46

Lynn_Nikita schreef:
bruintje123 schreef:
In jou regio heb je stallen voor 180 euro per maand. vol pension. Met goede buitenbak.
Dan gaan ze in de nacht op stal.
Overdag buiten. Met in de ochtend en avond biks.
En de stal word dan gedaan.
Uiteraard hooi en stal bedekking.

Voor 24/7 zal de prijs minder zijn omdat er minder stal bedekking nodig is.

In midden Limburg in mijn omgeving is bijna alles 225 tot 300 volpension. Geen 180-

Ts hoegroot is het stuk? Word ook omheining bemesten ed gedaan?

Maar dat is Noord Limburg en Brabant en 255 euro. Roerdalen ken ik echt geen plek volpension voor minder dan de 180 die jij noemde. Voor stro ben ik voor 3 paarden nog geen 25 per maand aan kwijt dus daar zitten de kosten niet in. Bij 24-7 heb je vaak juist meer grond nodig en meer grond onderhoud.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:50

Ell waar ts zit is precies tussen die twee in.
Die ik daar noem zijn met binnenbak. In de prijsklasse die jij noemde als zonder.
Zonder binnenbak kom je logischerwijs goedkoper uit.