Paardeneigenaren, hoe op vakantie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:44

Niet {:} Ik ben de afgelopen 10 jaar niet meer geweest, maar ik heb het nooit gemist

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:52

Toen ik nog met mijn ouders op vakantie ging was dat alleen zomers en de paarden staan 24/7 buiten. Iemand kwam wel elke dag langs om te kijken of ze water hebben ect.
Deze zomer ga ik met mijn zus en mijn moeder doet dan de paarden omdat ze nu ook meer vitamine naast het gras bijgevoerd krijgen. Verder hebben ze lekker een week vrij.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:00

Dit jaar gaat mijn tinker de bijna 3 weken vakantie gezellig mee :)
Maar alle andere jaren zonder haar bleef ze lekker op de stal staan waar ze staat. Wij gaan eigenlijk altijd in het weideseizoen op vakantie, dus dan vroeg ik of staleigenaresse haar haar eten wilde geven, zette de vliegenspray klaar en paardlief vermaakte zich wel.
Sinds vorig jaar heb ik een vriendin die ook paardlief verzorgt en bijrijdt en zij zorgt met de vakanties voor haar.
Hetzelfde met dagjes weg. Als vriendin niet kan, vraag ik op stal of iemand het wil doen.
Swinters is het iets moeilijker omdat dan de stal uitmesten erbij komt, maar eigenlijk is er altijd wel iemand te vinden die even de drollen eruit wil scheppen. Doe ik het de volgende dag gewoon weer goed uitmesten.

CathyTBP

Re: Paardeneigenaren, hoe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:43

Wij zelf hebben 4 paarden aan huis staan dus wij gaan letterlijk nooit op vakantie, hooguit een dagje weg zodat we 's ochtends en 's avonds gewoon thuis zijn. Maar als je je paard op een stalling hebt waar voor je gevoerd/uitgemest/binnen en buiten gezet word dan kan hij best even vrij hebben. Of als hij toch beweging moet hebben zoek je een betrouwbaar iemand die hem voor je rijd.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:54

liekensancho schreef:
Met paarden aan huis en 3 honden vind ik het ook moeilijk. Daarbij, ik wil niet eens weg van de boerderij maar mijn man wil heel graag gaan reizen. Ook al zouden er 10 oppassers en verzorgers 24/7 rondlopen, ik loop, zelfs als ik paar uur weg even weg moet, altijd met zorgen in mijn achterhoofd... maar ik kan mijn man ook zijn reizen niet in de weg blijven staan vrees ik. Nu moet hij voor zijn werk nog weleens naar buitenland. Mijn ouders komen mij dan ook wel gezelschap houden :-) <3. Een camper kopen waarin in ieder geval de honden mee kunnen zou ik al heel fijn vinden maar vindt mijn man ook weer niks, dus het is nog even kissebissen hier. Hoe ik het op zou lossen.. ik heb wel goede vriendinnen, 1 altijd in de paarden gewerkt en die zou kunnen oppassen, honden zou ik moeilijker vinden...
Er zijn ook dierenoppassers die hunzelf aanbieden maar 2 x per dag een half uur aandacht voor de dieren pfft..

met pensionstallen teveel ellende meegemaakt in verleden ( niet genoeg buiten/ niet genoeg hooi/ geen goede omgang met de paarden) dus na 10 jaar aan huis wil ik deze ellende niet meer aangaan.
Dus ik volg even :-).

Ik zie dat je in België woont, ooit van Pawshake.be gehoord? :) Hier kan je iemand zoeken die op je hond(en) wil passen. Die persoon kan aan huis komen of jouw hond in huis nemen! Dan krijgen ze toch voldoende aandacht en kan je met een geruster hart op vakantie :) Ik ben zelf oppasser bij Pawshake en vang thuis honden op of ga naar de hond toe. In jouw geval zal je de honden misschien op verschillende plekken moeten brengen, aangezien 3 honden erbij meestal wat veel is :D Maar baasjes vinden dit heel prettig omdat de hond gewoon in een gezinsleven terecht komt en niets tekort komt!

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:56

Die van mij staat gewoon op een pensionstal waar alles voor me gedaan word. Overdag word ze buiten gezeg en in de middag/avond naar binnen gehaald. Voeren en mesten word dus ook voor mij gedaan.

Eigenlijk ga ik haast nooit op vakantie, maar meestal is dat een weekje. Ze kan het prima 1 tot 2 week zonder me redden :)

Mocht ik echt langer als een week weg zijn, wil mijn moeder vaak wel een keer langs komen. Die gaat haar dan lekker poetsen etc. Ik laat niet zomaar iemand anders op mijn paard rijden. Daarnaast vind ze een paar week vrij hebben niet erg, ze is liever lui dan moe :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:15

Hier de paarden ook in pension en dus geen punt om een paar dagen weg te gaan. Daarnaast gaan we regelmatig op stap mèt de paarden: www.nvvr.info

En dat levert dan weer zoveel kennissen op dat je probleemloos een weekend ergens heen kunt; er is altijd wel een lid in de buurt die je kan helpen aan onderdak voor de paarden (als ze er al niet op staan dat je bij hen komt logeren).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:21

Ik vroeg dan altijd aan 1 vaste stalgenoot of die mijn paard in de gaten wilde houden en breng ik de stalhouder op de hoogte.

Is maar een kleine moeite, want zomers lopen de paarden altijd 24/7 op het land.
Nooit problemen mee gehad en andersom hielp ik ze ook.

Zolang ik er maar geen uren per dag aan andermans paard hoef te besteden, zoals dagelijks uitgebreide poetsbeurten en complete trainingsschema's waardoor ik heel veel tijd aan moet besteden, want dat vraag ik ook nooit van ze als het gaat om mijn eigen paard.

Hou het gewoon leuk en simpel.

Zat stalgenoten die het oogje in het zeil houden en er is een hele dag toezicht.........dus perfect zo.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-06-17 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:24

Mijn pony's staan op een zorgboerderij met pensionstalling.

Als ik op vakantie ga laat ik een aantal dingen aan de zorgboerderij over, bv uitmesten en s morgens buiten zetten, als ze niet 24/7 op de wei staan.
En ik regel met stalgenootjes en bijrijder van de ene pony dat er gevoerd wordt en evt gereden wordt als ik weg ben en dat er gelet wordt op wondjes, etc.

Komende vakantie neem ik er 1 mee, dus die zorg heb ik zelf.
De ander blijft thuis en wordt grotendeels verzorgd door de bijrijder, en stalgenoten vullen indien nodig aan.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:34

Als ik wegga dan zorgt mijn stalgenoot in de meeste gevallen voor mijn paard en als zij weggat zorg ik voor die van haar.

Voor nood heb ik mijn bijrijdster als optie alleen die werkt vaak middag avond dus kan ze niet altijd.
Dus heb ik nog een 3de optie en dat is mijn broer met mijn nichtje die helemaal fan os van mij paard.

En de boer waar we staan wil er ook wel voer voor gooien maar die medt noet uit en vult geen waterbakken.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:39

Toen ik niet volpension stond, gewoon geen vakanties.. Ik heb niets met vakanties, vind er weinig aan en slaap het liefst in mijn eigen bed :') Dus dat scheelt... En wat is heerlijker dan uit bed stappen, in je pyjama de paarden voeren en lekker met een stoel in de wei te gaan zitten en te zonnen ;) prima hoor...

Maarja ik sta nu dus wel volpension, dus alles gaat gewoon door, heb een verzorgster... dus ik hoef me geen zorgen te maken. Mocht er iets gebeuren dan bellen ze wel...

Vriendinnetje staat er ook. Zij zal altijd eerlijk en direct zijn mocht er iets zijn... Dus durf ik ook wel beslissingen uit handen te geven, mocht ik weg zijn en er iets gebeuren..

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:30

Caira schreef:
Niet {:} Ik ben de afgelopen 10 jaar niet meer geweest, maar ik heb het nooit gemist

dat dus *\o/* *\o/* *\o/* , dat heb ik dus ook, helaas mijn man weer niet -O- -O- ik ben gelukkig als alles beetje aan kant is op erf, beestjes goed staan etc..

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:32

TrIjNiE__ schreef:
liekensancho schreef:
Met paarden aan huis en 3 honden vind ik het ook moeilijk. Daarbij, ik wil niet eens weg van de boerderij maar mijn man wil heel graag gaan reizen. Ook al zouden er 10 oppassers en verzorgers 24/7 rondlopen, ik loop, zelfs als ik paar uur weg even weg moet, altijd met zorgen in mijn achterhoofd... maar ik kan mijn man ook zijn reizen niet in de weg blijven staan vrees ik. Nu moet hij voor zijn werk nog weleens naar buitenland. Mijn ouders komen mij dan ook wel gezelschap houden :-) <3. Een camper kopen waarin in ieder geval de honden mee kunnen zou ik al heel fijn vinden maar vindt mijn man ook weer niks, dus het is nog even kissebissen hier. Hoe ik het op zou lossen.. ik heb wel goede vriendinnen, 1 altijd in de paarden gewerkt en die zou kunnen oppassen, honden zou ik moeilijker vinden...
Er zijn ook dierenoppassers die hunzelf aanbieden maar 2 x per dag een half uur aandacht voor de dieren pfft..

met pensionstallen teveel ellende meegemaakt in verleden ( niet genoeg buiten/ niet genoeg hooi/ geen goede omgang met de paarden) dus na 10 jaar aan huis wil ik deze ellende niet meer aangaan.

Ik zie dat je in België woont, ooit van Pawshake.be gehoord? :) Hier kan je iemand zoeken die op je hond(en) wil passen. Die persoon kan aan huis komen of jouw hond in huis nemen! Dan krijgen ze toch voldoende aandacht en kan je met een geruster hart op vakantie :) Ik ben zelf oppasser bij Pawshake en vang thuis honden op of ga naar de hond toe. In jouw geval zal je de honden misschien op verschillende plekken moeten brengen, aangezien 3 honden erbij meestal wat veel is :D Maar baasjes vinden dit heel prettig omdat de hond gewoon in een gezinsleven terecht komt en niets tekort komt!

roedeltje uiteen trekken.. nu 1 met diagnose longkanker begin dit jaar... dus hij zal waarschijnlijk niet heel lang meer hebben. ze naar een ander gezin doen dat ik niet ken... nee, niets voor mij ;-) hihi maar hartelijk bedankt voor je reactie/ tip :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:33

Caira schreef:

Ik ook niet. Heb meer gereisd dan me lief is.

Maar nu wil ik ivm nieuwe hobby graag naar festivals her en der in Europa. En dan komt een kennis voeren enzo. Ze heeft een oppasservice voor paarden. En dat is een fijn gevoel. Ze kent ze, en ik zit niet de rest van het jaar vast aan iemand (stalgenoot, verzorger). Ik zorg er natuurlijk voor dat er genoeg hooi is en dat de bakjes voer en eventueel de dekens klaar staan en liggen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:46

liekensancho schreef:
TrIjNiE__ schreef:

roedeltje uiteen trekken.. nu 1 met diagnose longkanker begin dit jaar... dus hij zal waarschijnlijk niet heel lang meer hebben. ze naar een ander gezin doen dat ik niet ken... nee, niets voor mij ;-) hihi maar hartelijk bedankt voor je reactie/ tip :-)

Er zijn ook mensen die 3 honden tegelijk kunnen opvangen :) Maar ik snap dat je dit niet ziet zitten. Heel veel sterkte met je hondje :(:)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:20

Als eerste ga ik eigenlijk nooit lange tijd weg. Een paar dagen, een lang weekend, of een week. Vorig jaar weer eens 'langer' geweest, wel hele 10 dagen :)) Ik sta op een doe het zelf stal en kan gelukkig met stalgenootjes onderling regelen en samen doen. Werk vooral met 1 stalgenoot samen, als zij op vakantie is doe ik die van haar, als ik op vakantie ben doet zij die van mij. Ik zorg dat alle voer al zo goed mogelijk klaar staat, hele lijstjes en 'handleidingen' soms :') en om het werk wat te verdelen vraag ik soms nog wat andere dames van stal :)

Maar lange periode weg doe ik niet snel of makkelijk, dat is toch een wat meer gedoe.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:08

TrIjNiE__ schreef:
liekensancho schreef:

Ik haak even in want herken heel erg wat liekensancho zegt. Een vreemde op mijn honden laten passen kun je wel vergeten. Wij hebben de paarden aan huis en als mijn schoonzusje zou kunnen oppassen zou ik ze aan haar wel toevertrouwen. Ik zou ze ook nog wel in pension zetten waar ze 24/7 buiten staan (zonder andere paarden erbij) al is dat wel veel gedoe voor een week of tien dagen. Mijn honden kan ik überhaupt eigenlijk niet zolang missen, maar heb ook veel moeite om ze uit handen te geven.
Ik heb wel heel veel op honden van anderen gepast haha, maar zelf een oppas inschakelen :n

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:22

Ik heb een vriendin die vroeger ook altijd eigen paarden heeft gehad die me helpt.
Ik heb ze 365/24/7 buiten staan, het is mest uit de wei halen, 1 bijvoeren en water geven.
Verder hebben we de afspraak dat ze het hele jaar door mag komen wanneer ze zin heeft, zonder verplichtingen, met als deal dat ze dan de paarden verzorgt als ik op vakantie ben.
De hond gaat eigenlijk altijd mee, die kan ik echt niet missen...
1x per jaar gaan we skien en kan hij niet mee. Dan gaat hij naar een geweldig pension waar hij in een groep de hele dag buiten loopt, met een soort inloopstal. 's-Nachts gaan ze dan met 2 of 3 in een hok van ongeveer 3x3.
Hij vermaakt zich daar prima, maar ik mis hem wel altijd.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:26

Ik vakantie = paarden vakantie.
Mijn moeder of vrienden checken dan elke dag of ze er nog goed bij staan en checken het water en/of hooi.

Edit; word alleen recreatief mee gereden dus hoef geen rekening te houden met wedstrijden etc
Staan 365 dagen 24/7 op de weide

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:29

Normaal zorgt onze overbuur voor onze paarden als we op reis zijn. De vorige keren zijn we telkens maar 3 of 4 dagen weggeweest. Nu gaan we begin juli voor een ganse week weg en heeft bovendien één van mijn paarden een blessure. Ik ben er dus helemaal nog aan uit hoe we het deze reis gaan doen. Aan de ene kant denk ik, gewoon thuis laten staan, ze kennen de omgeving, aan de andere kant denk ik eraan om ze voor een week naar een pensionstal te brengen omdat ze hem daar beter zullen kunnen verzorgen, maar dan komt er weer meer stress en gedoe bij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:00

Wij gaan niet vaak op vakantie en dan meestal ook niet langer dan een paar dagen en niet ver en dan regel ik iemand op stal die ze verzorgt.

Meestal proberen we ze mee te nemen en zoeken we dus een leuk adres uit waar we leuk kunnen mennen en rijden.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:09

Echt op vakantie ga ik niet. Maar wel soms weekendje ergens heen. Of weekje ergens oppassen.

Nu staan mijn 2 meiden in vol pension dus alles wordt gedaan op beweging na. Maar heb een vriendin die ze 1x per week vast verzorgt en sinds kort een stalgenootje die ze 1x per week doet.

Nu ben ik vanaf woensdag tm maandag weg en hebben me vriendin en stalgenootje de dagen dat ik weg ben met ze tweeën verdeeld :)

En ik ben natuurlijk gewoon bereikbaar als er iets met me 2 meiden aan de hand is.

DreamponyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:59

Ik vraag altijd mijn opa of hij mijn pony voert. Hij woont naast me en heeft vroeger ook veel paardgereden. Mijn pony staat bij huis dus is het allemaal heel makkelijk :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:45

Als ik op vakantie ga, heeft mijn paard ook vakantie.
Heb een keer door iemand anders laten verzorgen/ rijden, en was er niet bepaald te spreken over.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:48

hier gaan we niet op vakantie.
te veel beestjes die vakantie te complex maken.
vind ik niet erg,ben liefst gewoon thuis.

mijn man daarintegen gaat er wel regelmatig eens in zijn eentje op uit met wat vrienden.