Dilemma: wei kopen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:13

Ben ik blij met mijn moeder, die wel mijn rijbewijs en studies (nou ja, dat was met de beurs eigenlijk gratis) heeft bekostigd. Als je per se een kind op de wereld moet zetten moet je ervoor zorgen dat die de beste kansen krijgt vind ik.

Ik vind het persoonlijk een erg riskante onderneming. Spaarboekjes opsouperen ben ik al niet voor maar dat nog tot daaraan toe. Maar ik lees ook lenen bij de ouders , terugbetalingen die niet kunnen gedaan worden als bvb de koelkast het begeeft... Hebben jullie een plan B voor als de ouders ineens het geld zelf nodig hebben en het in een keer opeisen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:20

Ik heb een aardige studieschuld opgebouwd. Ouders nooit wat gespaard voor ons. Betaalde wel de studie, maar boeken, laptop, licenties, pakketten voor op m'n pc mag ik zelf betalen :+.

Ik zou het persoonlijk niet doen. Net wat xLes zegt, dadelijk komen de schoonouders zelf in geldnood en willen ze per direct hun geld terug.. Hoe kan je het dan oplossen?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:52

Diablo schreef:
Liannetje86 schreef:
Het is ook zeker geen verplichting ;) maar bij de mensen met wie ik omga gewoon redelijk normaal... Je wilt niet dat je kind met een schuld begint (ok, er zijn natuurlijk grenzen... als ze op kamers willen, 5 avonden per week stappen, dan ga je dat niet allemaal financieren) maar het collegegeld tot er een fatsoenlijk inkomen is... En rijbewijs is gewoon praktisch... En als het kan, waarom niet? (als je kijkt wat het kost, is het voor een 16/17jarige heel wat uurtjes vakken vullen ;))

Weet je hoeveel uur het ons kost om onze auto te kunnen rijden? Of onze hypotheek te betalen? Gas, licht? Verzekeringen? Heel normaal hoor, dat daar heel wat uurtjes voor gewerkt moet worden.

Ja, dat heb ik zelf ook ;) maar zeg ook niet dat werken slecht is... Maar misschien ligt het er ook aan dat we hier in een dorp zitten en dat met OV gewoon alles zo slecht bereikbaar is, dus een auto gewoon wat meer "nodig is" ;) (ook omdat ouders anders standaard taxi kunnen spelen..)

Heb zelf ook vanaf mijn 16e gewerkt... En werkte toen ik ging studeren ook 20 uur naast mijn studie omdat ik dat wilde.... Mijn ouders hebben ook alleen het eerste jaar collegegeld betaald en ik het zo ook wel kon halen. Vriendinnetje had veel meer tijd voor der studie nodig, lukte het niet om veel te werken omdat ze anders gewoon de vakken niet haalden.... Dus haar ouders betaalde het wel... Wat ik dan ook wel een fijn idee vind om zelf te kunnen doen.... School gaat nu eenmaal voor en als ze alles zelf moeten betalen is het gewoon lastiger te combineren.

En boeken, laptop en alles heb ik ook zelf betaald... Is ook niets mis mee.. Maar de prioriteiten moeten gewoon op school kunnen liggen vind ik dan...

Dus niet dat alles krijgen "moet" en "hoort"... maar ik vind het gewoon een heel fijn idee om kids gewoon zonder schuld te laten starten na hun studie. Het scheelt zo veel als je een huis wil kopen of wat dan ook... En er is ook niets mis mee als je het wel hebt... maar als het niet nodig is....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:05

Liannetje86, wat mij tegen de borst stuit is dat je zegt dat het je heel wat uurtjes vakken vullen kost om een rijbewijs te halen. Dus moet een ander die uurtjes maar voor je maken?

Maar ik snap je punt verder wel hoor.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:18

Diablo schreef:
Liannetje86, wat mij tegen de borst stuit is dat je zegt dat het je heel wat uurtjes vakken vullen kost om een rijbewijs te halen. Dus moet een ander die uurtjes maar voor je maken?

Maar ik snap je punt verder wel hoor.

Ik vind het echt een groot bedrag en rijlessen moet je regelmatig doen om het bij te houden. Dus vandaar... Dat is bijna niet te doen met het loon op die leeftijd. Zou er niet aan moeten denken dat mijn kind naast school (middelbare dan waarschijnlijk nog) nog 20 uur werkt om dat te kunnen doen. Dat is niet te combineren. Mijn verzorgster is 16, verdient met een volle dag werken iets van 25 euro... Die moet voor een rijles 1,5 dag werken... Dan vind ik de verhouding zo scheef... ;) niet dat het erg is om voor te werken.. Maar het idee dat ze zo veel moeten werken voor een simpel rijlesje...

En natuurlijk kan het, maar vindt het ook een fijner idee. Alleen naar stal in het donker mag ze niet op de fiets, mijn paard stond eerst 15 km verderop (Ok, 5x met de auto gegaan omdat ik autorijden echt haatte en liever gewoon door het bos fietste) maar qua veiligheid en tijd is het gewoon ideaal om te hebben. + de reistijd... Had een baan die 20 minuten met de auto was, maar wel te ver om te fietsen en met ov 1,5 uur was. Dus ligt ook daaraan. Stel ik woon straks midden in Amsterdam (gaat nooit gebeuren ;)) dan is een auto meer last dan prioriteit..

Maar daarom is het hier ook wat normaler denk ik... Een helemaal nieuwe auto krijgen zoals een vriendinnetje vind ik ook te ver gaan.. En zelf voor dingen sparen dat leren ze sowieso ook wel..

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 08:40

Even voor degene die het niet vinden kunnen dat ik de spaarrekeningen van de kinderen "plunder" voor luxeproducten:

De kinderen hebben elk een spaarrekening waar maandelijks een bedrag op wordt gezet, daar wordt niet aangekomen, daar kunnen we trouwens ook niet aan (dat heb ik misschien niet duidelijk gezegd). Daarnaast hebben we elk nog een spaarrekening voor hun waar we ook op storten en dat ook dient voor de kinderen later. Het zijn die rekeningen die we leeg halen.
We hadden voor die moto/trailer en ook de weide gerust een lening bij de bank kunnen aangaan. Dit hebben we niet gedaan om de interesten die we dan moeten betalen, te vermijden (waarom meer geld uitgeven als we het eigenlijk hebben liggen?). Dat is ook de reden waarom we bij onze ouders lenen en niet bij de bank. De bank gaf ons zonder twijfel groen licht voor een lening!
Stel dat we er dan een maand niet geraken (bijvoorbeeld om een kapot toestel), is het ook makkelijker om onze ouders even uitstel te vragen.
En geen back-up plan? Indien we er niet geraken, verkopen we ons andere stuk grond, waar we zeker van zijn dat we het direct kwijt gaan zijn omdat het een zeer gewilde streek is naar landbouwgrond toe.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:26

TS, 'k weet niet hoe je nu je paarden onderhoudt, maar onderschat een wei op een afstand van 2 km niet. Ik heb het tien jaar gedaan en nu eindelijk de paarden aan huis. De laatste jaren was het gecombineerd met fulltime werken (was daarvoor nog student) en ik begon echt wel op mijn tandvlees te lopen.

Denk aan paarden die aan de ren gaan en de halve omheining meenemen, wat jij dan ontdekt om 6u20 's ochtends vlak voor je naar je werk vertrekt. Of medicatie die 2 x per dag gegeven moet worden. Of het vriest en je moet vers water van bij je thuis 2 km ver meesleuren, maar het is niet verantwoord de auto te nemen (wij gebruikten een slee waar we de tonnen water op vastbonden :') ) enz.

Niet om je te ontmoedigen maar onderschat het werk zeker niet, en zeker niet het ongemak van afstand.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:43

Solleke_Noah schreef:
TS, 'k weet niet hoe je nu je paarden onderhoudt, maar onderschat een wei op een afstand van 2 km niet. Ik heb het tien jaar gedaan en nu eindelijk de paarden aan huis. De laatste jaren was het gecombineerd met fulltime werken (was daarvoor nog student) en ik begon echt wel op mijn tandvlees te lopen.

Denk aan paarden die aan de ren gaan en de halve omheining meenemen, wat jij dan ontdekt om 6u20 's ochtends vlak voor je naar je werk vertrekt. Of medicatie die 2 x per dag gegeven moet worden. Of het vriest en je moet vers water van bij je thuis 2 km ver meesleuren, maar het is niet verantwoord de auto te nemen (wij gebruikten een slee waar we de tonnen water op vastbonden :') ) enz.

Niet om je te ontmoedigen maar onderschat het werk zeker niet, en zeker niet het ongemak van afstand.

Dat was ook zeker iets om over na te denken.
Voor het water, is er geen probleem, er is een put geboord, ik heb altijd vers water waardoor sleuren met water niet aan de orde is.
Ik heb thuis ook nog een kleine weide met stalling waar ik de paarden wel regelmatig naar toe kan nemen voor in het geval van extreem weer, medicatie enzo..
Daarbij komt nog dat er een aantal paarden van mensen op komen te staan waardoor er nu reeds de afspraak is om een beurtrol in te lassen van wie naar de paarden komt kijken.
Neemt natuurlijk niet weg dat het wel zal pikken als ik savonds en smorgens voor en na het werk in mijn eentje naar de koude en donkere weide zal moeten gaan terwijl iedereen gezellig binnen zit.. De paarden hebben altijd in een weide gestaan en dan moest ik dat ook doen, al was het dan gewoon de straat oversteken met een lading hooi (dat mocht zeker niet gestockeerd worden aan de weide, dus moest ik hooi langs het huis opslaan om dan een paar keer op en af met de kruiwagen te lopen) en vers water.

Ik had graag de paarden helemaal aan huis, maar dat is nu eenmaal niet mogelijk waar ik woon.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:47

Het is iets waarvan 'k merk dat sommigen erop stuklopen en sommigen het juist fijn vinden.

Mijn zus is na twee hele zware winters vol overstromingen afgehaakt, en ik snap het ergens wel. Het ene na het andere probleem zitten oplossen, rondstrompelen in de modder, geen tijd om ook effectief wat leuks met de paarden te gaan doen.

Maar als je het altijd al zelf gedaan hebt, zal je er wel een realistische kijk op hebben, dat helpt! :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:57

Maar je hoeft ook niet perse 2 X per dag te gaan. Mijn paarden staan op twee locatie's, en beide zo geregeld dat we maar 1 keer per dag hoeven langs te gaan.

Locatie 1
schuilstal + betonplateau + paddock + weides aangrenzend aan de paddock, doen we strookbegrazing. Automatische waterbakjes, en grote hooiruiven, volledig gevuld zijn die in de winter ok voor 3 dagen voor drie trekpaarden.
op ma, woe en vrij komt de eigenaar van het andere paard dat er staat, hij voert en trekt de mest op een hoopje zodat de rest proper is. Op dinsdag, donderdag en zaterdag kom ik, vul de hooiruiven bij met de knikker en schep de mest in de knikker om weg te voeren naar de mesthoop. Op zondag wisselen we af (ik heb twee paarden, tegenover stalgenoot 1 paard.)
Krachtvoer geven en mest opzij trekken is een 15 minuutjes werk. Grondig uitmesten en hooi aanvullen + andere klusjes is een uurtje werk max.
Op deze manier hebben ze altijd onbeperkt hooi en water, krijgen ze 1 keer per dag een vitaminebrok, en staan ze in de zomer 24/7 in de weide met gedoseerd gras. (in de winter 24/7 op paddock en zolang het kan blijven de weides open.

Stalling 2
drie grote ponys, schuilstal + plateautje + winterpaddock + stukje weide.
Ik heb er paard staan, de andere van de stalhouder. We werken met grote hooinetten waar volledige plakken van een baal in kunnen, daar stalhouder de netten vult (kan ik moeilijk ivm allergie), neem ik een extra shift ( shifts ipv ).
een shift = lege net weghalen en nieuwe net hangen (niet altijd nodig, meestal hangen er twee netten dus dat is goed voor twee dagen), stal + winterpaddockje uitmesten en op de kar of naar de mesthoop voeren, alle paarden hun vitaminebrokje geven.
Dit is ook als je het heel grondig doet een halfuur tot een uurtje werk.
eens per week wordt de weide en de piste gesleept, en in de zomer dan uiteraard nog werk aan omheiningen enzo.
Zorg voor een paddockje met stevige houten omheining en schrikdraad, als ze dan eens de rest van de weide draad gemold hebben kan je ze prima een tijdje in het paddockje zetten tot je tijd hebt om de rest te repareren, zo ben je altijd ingedekt kwa tijd. Voorbereiding is alles waard, als je grote hooinetten neemt die je op zaterdag of zondag kan vullen voor een week ver, is het gewoon een kwestie van het net te vervangen, of indien je ruimte genoeg hebt kan je gewoon alle netten direct ophangen/grote slowfeeders plaatsen waardoor je een week niks hoeft te doen aan het hooi. Idem met water, bij de kleine paardjes hebben we een palletbak van 500 of 750 liter staan. Als deze in de winter gevuld is is dit ok voor zeker 5 dagen voor drie paarden, hoef je enkel iets in te leggen waardoor hij ijsvrij blijft.
in de zomer dienen we uiteraard meer te vullen ivm warmte en slecht worden van het water.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:06

Abacab schreef:
Dat is zeker een goeie Chevax.

Ga iig eerst met de gemeente om te tafel om alle vergunningen te controleren. Er zijn ongelooflijk veel stallen op weitjes gezet die helemaal niet vergund zijn. Niets aan de hand zo lang niemand er over rept. Maar als er 1 klagende buur is heb je wel een probleem, ook al staat je schuur er al 25 jaar.
Check ook de ontwikkelingsplannen voor jouw regio. Hoe zit het met de bestemming van de grond.

Land kopen is niet altijd een goede investering. Er zijn heel wat gemeenten die 12 jaar terug voor veel geld land hebben gekocht om te gaan ontwikkelen. Sinds de crisis zijn veel ontwikkelingsplannen niet doorgegaan en zitten veel gemeenten in de problemen door het afwaarderen van de aangekochte grond.

Wat dat betreft heeft de grondmarkt ook wel een klap van de in elkaar gekelderde huizenmarkt meegekregen.

Wat dat betreft, heb ik mijn huiswerk gemaakt. Heb de mensen van de gemeente een uur bezig gehouden, vanalles opgezocht en gevraagd. Ik vuurde vragen af die ze zelfs nog niet gehad hadden (zoals bijvoorbeeld een bepaals mestdecreet dat zou gelden ofzo). Het is geen overstromingsgebied, geen voorkooprecht, het is steeds als landbouwgrond en schapenwei gebruikt,.. De stallen zijn in orde qua vergunning.

Er staan 2 nieuwe stallen en 2 "verrijdbare" stallen op. Ik zit zelf in de preventiesector en de golfplaten op de verrijdbare stallen zien er vrij nieuw uit (dat zei de eigenaar ook). Nu, daar ga ik niet van uit, dus een staal ga ik naar het labo van mijn werk opsturen. Dan ben ik zeker. De vaste stallen bestaan uit robuust hout en er liggen pannen op het dak. Deze stallen zijn 2 jaar oud.

wat betreft de opmerking "auto in de prak rijden": we hebben beiden een firmawagen. Een deukje of de auto in de prak rijden, daar hebben wij geen kosten aan. Alles (inclusief tankkaart) wordt door het werk bekostigd. We werken ook niet in een sector waar we weinig zekerheid hebben. Ik werk al 15 jaar voor deze werkgever en met veranderde wetgeving zouden we vorig jaar een "moeilijk jaar" gehad hebben. Zelfs dan zijn er nog aanwervingen gebeurd. De economie herstelt zich en dat is goed, maar zelfs met een slecht draaiende economie hebben we altijd goed geboerd. Om maar te duiden dat ik bij een heel stabiele werkgever zit (nogmaals, zeg nooit nooit, er kunnen altijd dingen gebeuren!)

Om het geld bij onze ouders te lenen, zijn we ook bij de notaris ten raden gegaan en zal netjes op papier komen te staan (indien ze het geld nodig hebben, wat bij overlijden, enzo,..)

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:11

Varekaj schreef:
TS is van België, hier is het relatief normaal dat ouders sparen voor de studie van hun kinderen en die deels of volledig betalen.

TS, ik weet niet van waar je bent. Als je in de buurt zit van Aalst kan ik je ook wel helpen denk ik. Ken een paar goeie kerels voor kalken en onderhoud met normale prijzen :)
Pensionplekken hebben voor- en nadelen.

Ik heb in 2011 een stuk verwaarloosde weidegrond gekocht. Dit najaar gaat de frees er over voor herzaaien. Na 6 jaar kan ik het ondanks de arme staat met fiks winst verkopen, maar dat ben ik dus niet van plan :D
Intussen heb ik nog een 2e stukje bijgekocht. Dat ooit verkopen wordt lastiger ivm de ligging (overstromingsgevoelig) maar ook hier goede investering geweest.

Bedankt voor je aanbod, maar Aalst is jammer genoeg niet in de buurt. Gelukkig ken ik ook een degelijke loonwerker (bij hem heb ik ook geïnformeerd over dit stuk) die dit voor mij kan onderhouden wb kalken en mesten.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:12

Duhelo schreef:
Maar je hoeft ook niet perse 2 X per dag te gaan. Mijn paarden staan op twee locatie's, en beide zo geregeld dat we maar 1 keer per dag hoeven langs te gaan.

Locatie 1
schuilstal + betonplateau + paddock + weides aangrenzend aan de paddock, doen we strookbegrazing. Automatische waterbakjes, en grote hooiruiven, volledig gevuld zijn die in de winter ok voor 3 dagen voor drie trekpaarden.
op ma, woe en vrij komt de eigenaar van het andere paard dat er staat, hij voert en trekt de mest op een hoopje zodat de rest proper is. Op dinsdag, donderdag en zaterdag kom ik, vul de hooiruiven bij met de knikker en schep de mest in de knikker om weg te voeren naar de mesthoop. Op zondag wisselen we af (ik heb twee paarden, tegenover stalgenoot 1 paard.)
Krachtvoer geven en mest opzij trekken is een 15 minuutjes werk. Grondig uitmesten en hooi aanvullen + andere klusjes is een uurtje werk max.
Op deze manier hebben ze altijd onbeperkt hooi en water, krijgen ze 1 keer per dag een vitaminebrok, en staan ze in de zomer 24/7 in de weide met gedoseerd gras. (in de winter 24/7 op paddock en zolang het kan blijven de weides open.

Stalling 2
drie grote ponys, schuilstal + plateautje + winterpaddock + stukje weide.
Ik heb er paard staan, de andere van de stalhouder. We werken met grote hooinetten waar volledige plakken van een baal in kunnen, daar stalhouder de netten vult (kan ik moeilijk ivm allergie), neem ik een extra shift ( shifts ipv ).
een shift = lege net weghalen en nieuwe net hangen (niet altijd nodig, meestal hangen er twee netten dus dat is goed voor twee dagen), stal + winterpaddockje uitmesten en op de kar of naar de mesthoop voeren, alle paarden hun vitaminebrokje geven.
Dit is ook als je het heel grondig doet een halfuur tot een uurtje werk.
eens per week wordt de weide en de piste gesleept, en in de zomer dan uiteraard nog werk aan omheiningen enzo.
Zorg voor een paddockje met stevige houten omheining en schrikdraad, als ze dan eens de rest van de weide draad gemold hebben kan je ze prima een tijdje in het paddockje zetten tot je tijd hebt om de rest te repareren, zo ben je altijd ingedekt kwa tijd. Voorbereiding is alles waard, als je grote hooinetten neemt die je op zaterdag of zondag kan vullen voor een week ver, is het gewoon een kwestie van het net te vervangen, of indien je ruimte genoeg hebt kan je gewoon alle netten direct ophangen/grote slowfeeders plaatsen waardoor je een week niks hoeft te doen aan het hooi. Idem met water, bij de kleine paardjes hebben we een palletbak van 500 of 750 liter staan. Als deze in de winter gevuld is is dit ok voor zeker 5 dagen voor drie paarden, hoef je enkel iets in te leggen waardoor hij ijsvrij blijft.
in de zomer dienen we uiteraard meer te vullen ivm warmte en slecht worden van het water.

Supergoede tips! Bedankt!

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:39

Ik zou nog wel even met een fiscalist over de renteloze lening van je ouders overleggen. Wellicht is het een overweging dat je wel rente betaalt aan je ouders en dat zij die aan je schenken, per saldo nul.