Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Diablo schreef:Liannetje86 schreef:Het is ook zeker geen verplichtingmaar bij de mensen met wie ik omga gewoon redelijk normaal... Je wilt niet dat je kind met een schuld begint (ok, er zijn natuurlijk grenzen... als ze op kamers willen, 5 avonden per week stappen, dan ga je dat niet allemaal financieren) maar het collegegeld tot er een fatsoenlijk inkomen is... En rijbewijs is gewoon praktisch... En als het kan, waarom niet? (als je kijkt wat het kost, is het voor een 16/17jarige heel wat uurtjes vakken vullen
)
Weet je hoeveel uur het ons kost om onze auto te kunnen rijden? Of onze hypotheek te betalen? Gas, licht? Verzekeringen? Heel normaal hoor, dat daar heel wat uurtjes voor gewerkt moet worden.
Diablo schreef:Liannetje86, wat mij tegen de borst stuit is dat je zegt dat het je heel wat uurtjes vakken vullen kost om een rijbewijs te halen. Dus moet een ander die uurtjes maar voor je maken?
Maar ik snap je punt verder wel hoor.
Solleke_Noah schreef:TS, 'k weet niet hoe je nu je paarden onderhoudt, maar onderschat een wei op een afstand van 2 km niet. Ik heb het tien jaar gedaan en nu eindelijk de paarden aan huis. De laatste jaren was het gecombineerd met fulltime werken (was daarvoor nog student) en ik begon echt wel op mijn tandvlees te lopen.
Denk aan paarden die aan de ren gaan en de halve omheining meenemen, wat jij dan ontdekt om 6u20 's ochtends vlak voor je naar je werk vertrekt. Of medicatie die 2 x per dag gegeven moet worden. Of het vriest en je moet vers water van bij je thuis 2 km ver meesleuren, maar het is niet verantwoord de auto te nemen (wij gebruikten een slee waar we de tonnen water op vastbonden) enz.
Niet om je te ontmoedigen maar onderschat het werk zeker niet, en zeker niet het ongemak van afstand.
Abacab schreef:Dat is zeker een goeie Chevax.
Ga iig eerst met de gemeente om te tafel om alle vergunningen te controleren. Er zijn ongelooflijk veel stallen op weitjes gezet die helemaal niet vergund zijn. Niets aan de hand zo lang niemand er over rept. Maar als er 1 klagende buur is heb je wel een probleem, ook al staat je schuur er al 25 jaar.
Check ook de ontwikkelingsplannen voor jouw regio. Hoe zit het met de bestemming van de grond.
Land kopen is niet altijd een goede investering. Er zijn heel wat gemeenten die 12 jaar terug voor veel geld land hebben gekocht om te gaan ontwikkelen. Sinds de crisis zijn veel ontwikkelingsplannen niet doorgegaan en zitten veel gemeenten in de problemen door het afwaarderen van de aangekochte grond.
Wat dat betreft heeft de grondmarkt ook wel een klap van de in elkaar gekelderde huizenmarkt meegekregen.
Varekaj schreef:TS is van België, hier is het relatief normaal dat ouders sparen voor de studie van hun kinderen en die deels of volledig betalen.
TS, ik weet niet van waar je bent. Als je in de buurt zit van Aalst kan ik je ook wel helpen denk ik. Ken een paar goeie kerels voor kalken en onderhoud met normale prijzen![]()
Pensionplekken hebben voor- en nadelen.
Ik heb in 2011 een stuk verwaarloosde weidegrond gekocht. Dit najaar gaat de frees er over voor herzaaien. Na 6 jaar kan ik het ondanks de arme staat met fiks winst verkopen, maar dat ben ik dus niet van plan![]()
Intussen heb ik nog een 2e stukje bijgekocht. Dat ooit verkopen wordt lastiger ivm de ligging (overstromingsgevoelig) maar ook hier goede investering geweest.
Duhelo schreef:Maar je hoeft ook niet perse 2 X per dag te gaan. Mijn paarden staan op twee locatie's, en beide zo geregeld dat we maar 1 keer per dag hoeven langs te gaan.
Locatie 1
schuilstal + betonplateau + paddock + weides aangrenzend aan de paddock, doen we strookbegrazing. Automatische waterbakjes, en grote hooiruiven, volledig gevuld zijn die in de winter ok voor 3 dagen voor drie trekpaarden.
op ma, woe en vrij komt de eigenaar van het andere paard dat er staat, hij voert en trekt de mest op een hoopje zodat de rest proper is. Op dinsdag, donderdag en zaterdag kom ik, vul de hooiruiven bij met de knikker en schep de mest in de knikker om weg te voeren naar de mesthoop. Op zondag wisselen we af (ik heb twee paarden, tegenover stalgenoot 1 paard.)
Krachtvoer geven en mest opzij trekken is een 15 minuutjes werk. Grondig uitmesten en hooi aanvullen + andere klusjes is een uurtje werk max.
Op deze manier hebben ze altijd onbeperkt hooi en water, krijgen ze 1 keer per dag een vitaminebrok, en staan ze in de zomer 24/7 in de weide met gedoseerd gras. (in de winter 24/7 op paddock en zolang het kan blijven de weides open.
Stalling 2
drie grote ponys, schuilstal + plateautje + winterpaddock + stukje weide.
Ik heb er paard staan, de andere van de stalhouder. We werken met grote hooinetten waar volledige plakken van een baal in kunnen, daar stalhouder de netten vult (kan ik moeilijk ivm allergie), neem ik een extra shift ( shifts ipv ).
een shift = lege net weghalen en nieuwe net hangen (niet altijd nodig, meestal hangen er twee netten dus dat is goed voor twee dagen), stal + winterpaddockje uitmesten en op de kar of naar de mesthoop voeren, alle paarden hun vitaminebrokje geven.
Dit is ook als je het heel grondig doet een halfuur tot een uurtje werk.
eens per week wordt de weide en de piste gesleept, en in de zomer dan uiteraard nog werk aan omheiningen enzo.
Zorg voor een paddockje met stevige houten omheining en schrikdraad, als ze dan eens de rest van de weide draad gemold hebben kan je ze prima een tijdje in het paddockje zetten tot je tijd hebt om de rest te repareren, zo ben je altijd ingedekt kwa tijd. Voorbereiding is alles waard, als je grote hooinetten neemt die je op zaterdag of zondag kan vullen voor een week ver, is het gewoon een kwestie van het net te vervangen, of indien je ruimte genoeg hebt kan je gewoon alle netten direct ophangen/grote slowfeeders plaatsen waardoor je een week niks hoeft te doen aan het hooi. Idem met water, bij de kleine paardjes hebben we een palletbak van 500 of 750 liter staan. Als deze in de winter gevuld is is dit ok voor zeker 5 dagen voor drie paarden, hoef je enkel iets in te leggen waardoor hij ijsvrij blijft.
in de zomer dienen we uiteraard meer te vullen ivm warmte en slecht worden van het water.