Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:20

missanita84 schreef:
Eenmaal gemaaid en gedroogd ook nog steeds giftig dan?

Geen idee :? Dat vraag ik mij dus ook af.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:27

Gelukkig heb ik dit topic vandaag gezien. Wij hebben in de wei ook iets waarvan ik mij al afvroeg wat het was. Ik heb de link van de paardenarts even bekeken en wij hebben dus ook ontzettend veel van die esdoornscheuten in onze wei. Ik baal daar echt van, er staat een grote esdoorn bij de buren. In het najaar haalden we altijd al heel vaak het blad uit de wei, ivm de esdoornbladeren. Nu dus ook heel veel scheuten.

Ik ben daarnet meteen maar aan het trekken gegaan in de wei. De paarden moeten dan maar een paar dagen op de paddock blijven... Alleen al in het kleine stukje van de pony, kwam een zak vol af (zie foto, daar halverwege)

Afbeelding

Afbeelding

paddraigh

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:29

Hoe doen jullie het inmiddels?! Alles kwijt?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:51

Yep, ik heb zo'n 3 volle water emmers eruit getrokken met de hand.

Ik heb wel even zitten denken aan maaien maar ik weet niet in hoeverre ze weer uitlopen als de wortel gewoon in de grond blijft zitten.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:53

Volgens mijn vriend (die veel van planten kent) gaan ze kapot als ze gemaaid worden onder het eerste blad.
Dus wij gaan maaien, ik heb er zovéél staan! Ik weet wel niet of ze giftig blijven na het maaien.
Hier twijfelen we om te maaien met de traktor of het grasmachine... (opvangen of niet)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:58

Dinsdag moest de DA bij ons zijn voor een pony die mankt. Ik heb hem gevraagd hoe ongerust ik moet zijn over de esdoornscheuten die in mijn weide groeien. Hij maakte zich eigenlijk geen zorgen. Ik dus wel!
Ik ga dagelijks de weide af op zoektocht. Ik merk wel dat de scheuten beginnen te verdorren en er komen voorlopig geen nieuwe meer bij.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:18

Ik.vind de Da nogal verschillen in mening,had er een paar gebeld. Van ooo kijk uit nooit paarden erop, tot ok maak je niet teveel zorgen kans is nihil
En dan nog een tussen weg

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:55

Alle jonge scheuten in mijn weiland zijn van een Beuk, gelukkig geen Esdoorn.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:06

Een kennis van mij kreeg tot voor een paar jaar terug aldoor problemen met haar paarden. Ze heeft een kleine pensionstal. Meerdere paarden kregen koliek en 3 paarden zijn overleden in een tijd van zo'n 3 jaar met achteraf AM verschijnselen.
De dierenarts is er steeds bij geweest en snapte er niets van.

Ik ben met haar haar wei ingegaan en zag overal dood esdoornblad liggen. Wat blijkt. Een paar jaar terug had de gemeente een bosrand aangelegd naast haar weiland en daar stonden meerdere esdoorns in. Ze hebben stiekem de esdoorns er tussen uit gekapt en sindsdien geen koliek en AM paarden meer.

Ik begrijp werkelijk niet dat er bij die dierenarts geen lichtje op gegaan is.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:23

henny_w schreef:
Yep, ik heb zo'n 3 volle water emmers eruit getrokken met de hand.

Ik heb wel even zitten denken aan maaien maar ik weet niet in hoeverre ze weer uitlopen als de wortel gewoon in de grond blijft zitten.

Bij ons zijn er ook zo'n 3 volle emmers vanaf gekomen :)

De esdoornbomen (in totaal staan er 3) mogen wij helaas niet kappen. Ze staan niet op onze grond. Ik vond ook nog een heel stuk tak met daaraan nog de zaadjes met bekende vleugeltjes. Normaal gesproken blazen wij in de herfst al het blad uit de wei, maar dat kon de afgelopen herfst/winter niet goed, omdat de wei steeds te nat was...

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:34

Onze weides staan er ook vol mee, maar nu is bij ons maaien niet echt een optie want we gebruiken het maaisel altijd als hooi voor onszelf. Of weet iemand ondertussen als of het gedroogd geen kwaad kan, lijkt mij wel gewoon?

Het gaat hier ook om 1,5 ha land dus ik zie mezelf het ook niet echt met de hand ertussenuit trekken. Weet iemand of doodspuiten voldoende helpt?

Pannenkoek11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:00

Ik zou maaien maar ben toch gaan plukken. Daarna nog eens eroverheen gegaan met de maaier.... wat een werk, maar ik ben blij dat het weg is. Ik zag wel dat mijn paarden er gelukkig omheen hadden gegeten. Neem liever het zekere voor het onzekere.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:10

Ik had al een tijdje van die rare plantjes in mijn wei staan waarvan ik niet wist wat het waren maar na dit topic gelezen te hebben waren het dus esdoornscheuten :Y) gelukkig hebben mijn ponys er omheen gegeten maar heb ze er ook voor de zekerheid even uitgehaald

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:14

was idd ook wel beniuwd als het eenmaal gemaaid ook no steeds lange tijd giftig is of blijft

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:13

Onze paarden hebben ruim 10 jaar onwetend op een weide gestaan bij een esdoornboom, nooit problemen mee gehad. Nadat we erachter zijn gekomen dat het een esdoornboom was hebben we hem toch maar weggehaald, maar de scheuten zijn overal wel terug te vinden.. Volgens mijn DA kan dit geen kwaad zolang er genoeg te eten is op de weide, en zelfs als ze het eten moet het echt al behoorlijk veel zijn voordat het gevaarlijk wordt. De meeste paarden gaan uit verveling die troep opeten, maar er staat zodanig veel gras in de weides bij ons dat ik me er niet echt zorgen om maak. Als ze kaler beginnen te worden zal het wel opletten zijn natuurlijk.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:16

Snollygoster schreef:
Onze paarden hebben ruim 10 jaar onwetend op een weide gestaan bij een esdoornboom, nooit problemen mee gehad. Nadat we erachter zijn gekomen dat het een esdoornboom was hebben we hem toch maar weggehaald, maar de scheuten zijn overal wel terug te vinden.. Volgens mijn DA kan dit geen kwaad zolang er genoeg te eten is op de weide, en zelfs als ze het eten moet het echt al behoorlijk veel zijn voordat het gevaarlijk wordt. De meeste paarden gaan uit verveling die troep opeten, maar er staat zodanig veel gras in de weides bij ons dat ik me er niet echt zorgen om maak. Als ze kaler beginnen te worden zal het wel opletten zijn natuurlijk.

Zo dacht ik ook, maar toch ben ik vorige maand mijn merrie eraan verloren. De scheuten staan vaak tussen het gras waar door de paarden het zo met het gras mee opeten. Als ze rond de 200 scheuten gegeten hebben kunnen ze er goed ziek van worden/ dood gaan. Dit lijkt heel veel maar een paard heeft dat natuurlijk zo weg.

In onze wei liepen al 18 jaar paarden en dit is nog nooit gebeurd. Ik zou echt oppassen het beeld van je lieve paardje met zoveel pijn en die niet meer kan lopen gaat nooit meer van je netflies..

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:46

Ik heb die van mij na 2,5 week terug er op gezet. Alles verschrompelt en niets meer te zien gelukkig! Dat is al wat weken terug, ze staan sinds pasen ofzo terug op de wei.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 04-08-20 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote uit bericht verwijderd

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:53

@Bloemetje75
Dat is dan wel een gerust stellend bericht dat alles na het spuiten en 2.5 week wachten gewoon al weg is. Dan moet het hier na 6 weken zeker te vertrouwen zijn :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:31

Hier ook alles weg ,wel.moet ik.nog ffe spuiten met mcpa maar ik heb geen zin!

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:01

Wij hebben ook een rode esdoorn in 1 van de weilanden van onze pony's. Ik heb de zaden zitten bekijken en het zijn helicopters met een hoek van 180 graden. Absoluut niet de 90 graden, die als kenmerk van een gewone esdoornboom horen. Volgens de link hierboven van de paardenarts, zou die niet giftig zijn.
Hoe kom ik er achter of het echt niet zo is? De paarden staan hier al langer op, ook toen ik niet wist van het gevaar. Gelukkig nooit ergens last van gehad. Toch ben ik nu wel huiverig om ze er op te zetten. Maar zomaar omhakken terwijl er misschien geen gevaar is? Wat is wijsheid? Ik zet wat foto's erop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:04

geen idee , als het mijn eigen grond was hakte ik hem om of ik snoeide hem kaal

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 19:34

Ik weet het niet, maar mijn dierenarts belt bij vragen het "vergiftigingscentrum", Misschien dat je dat kan doen? Er is ook een Belgische site waar veel info staat over welke wel en niet giftig zijn, ik weet niet zo welke , maar als je googled op esdoornscheuten en paarden kom je daar zeker op.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 19:37

Hier heb ik eerst het gras langer laten worden en toen pas vorige week laten maaien. Het grootste gedeelte is verschrompeld, toch zie ik er af en toe nog staan en die trek ik eruit. Ik laat mn paarden er nu 5 uurtjes per dag op lopen ( na 5 weken in een zandpaddock :( , er is nu zoveel gras dat ik ervan uit ga dat ze dan niet te veel van binnen krijgen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:02

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:06

Dit is zo irritant die vervelende esdoorn :(
Wij hebben er ook heel veel last van, overal bomen, jonge bomen, en we hebben een heel grote tuin waar eigenlijk alleen maar wilde planten in groeien, en waar we dus niet even kunnen maaien, maar die wel ongestoord lekker groot kunnen worden :n
en de wei is ook al veel te groot om even met een grasmaaiertje voor het gazon doorheen te gaan ;(

Op internet allemaal opgezocht:
(gisteren nog een plant gezien op een site die een esdoorn zodanig dwars zat dat hij niet meer kon groeien, maar kan ik nu nergens meer vinden -O- overal gezocht, zelfs in de tuin. Maar ik zal het wel melden als ik het weer weet)

Onderzoek naar de esdoorn, en Atypische Myopathie (de ziekte die paarden kunnen krijgen als ze hypolycine A binnenkrijgen, wat in de esdoorn zit), is pas echt groot aangepakt in 2016, mensen zijn er nog druk mee bezig, dus er is nog maar weinig echt bewezen.
Jonge esdoorn scheuten moeten altijd uit de wei gehaald worden, dit kun je doen door het te maaien, en het is eigenlijk nog niet duidelijk of de gedroogde scheuten nog altijd het desbetreffende stofje:
hypoglycine A (die de ziekte veroorzaakt) bevatten. Maar als het kan is het altijd het beste deze gewoon te verwijderen na het maaien.
maar als de boompjes eenmaal goed afgemaaid zijn groeien ze ook niet meer door. Ze zijn dan te erg beschadigd.
Wat het onderzoek nu heeft bewezen is dat er eigenlijk alleen in de Gewone esdoorn hypoglycine A zit. Andere esdoorns is nog niet bekend, of hebben het gewoon niet. In Wageningen is het onderzoek gestart dus. En de studenten hebben mensen gevraagd monsters op te sturen van hun bomen, dan gingen zij onderzoek doen of in die boom hypoglycine A zit. Dit kun jij Demyana ook doen als je het toch niet helemaal vertrouwd. Maar ik snap wel dat je hem wilt laten staan, hoewel ik het ook begrijp als je hem weg wilt/snoeien :=
bladeren moet je in ieder geval ook altijd weghalen uit de wei.
Als je bang bent dat je paard misschien wel lijdt aan Atypische Myopathie dan heb je hier meest duidelijke symptomen:

-Spierzwakte of spierstijfheid
-Spiertrillingen
-Zweten
-Onderkoeling
-Het paard gaat vaak liggen/kan niet meer opstaan
-Het paard beweegt moeilijk, stijf of helemaal niet meer
-Versnelde en/of moeilijke ademhaling en verhoogde hartslag
-Door spierafbraak is de urine vaak koffiekleurig en heeft het paard een volle blaas

Als je iets herkent, en vermoedt dat dit door de esdoorn komt, houd het paard dan goed warm, en geef hem rust. En bel natuurlijk onmiddelijk de dierenarts.
Ik hoop dat er misschien (een beetje) meer duidelijkheid is.