Hoe ver "moet" een pensionhouder gaan (voer)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: Hoe ver "moet" een pensionhouder gaan (voer)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:55

Hier op de eerste stal waar ik stond hooi en stro en eigen krachtvoer uit bakjes. Extra hooi of stro kon je bij kopen als je het niet voldoende vond. Fijne stal maar helaas mijn paard destijds niet op zijn plek.
Tweede stal 3 opties qua bodembedekking (stro, vlas of houtkrullen), ruwvoer voordroog van wisselende kwaliteit. Hooi voor eigen rekening, geen korting op stalprijs, bij klaar hangen wordt het wel door stal gevoerd. Krachtvoer basisbrok van stal of eigen bakjes. Hadden ze speciale kastjes voor aan de boxen gemaakt.
Nu een paardje die ik train waar keuze is hooi of voordroog, krachtvoer zelf klaar zetten. Enige waar ik niet tevreden mee ben is de hoeveelheid die soms gevoerd wordt, maarja overal is wel wat.
Huidige stal waar ik zelf sta is kleinschalig, goed voordroog, mag zelf hooi en stro bijpakken wanneer nodig, en keuze uit krachtvoer van stal of eigen bakjes of zelf geven.

Ik vind het belangrijk eigen krachtvoer te kunnen geven en in overleg (al dan niet tegen meerprijs) extra ruwvoer te mogen geven. Zelf klaarzetten geen probleem. Dat eigen krachtvoer voor eigen rekening is vind ik niet meer dan normaal. Zou geen doen zijn voor een staleigenaar om tig soorten voer te hebben.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:57

valt best mee met de veeleisendheid van de boktjes vind ik :)

Bij ons ook keus uit muesli of brok en 2 keer per dag krijg je voordroog/hooi. Omdat ik dat zelf te weinig ruwvoer vind hang ik zelf hooi in netten (koop ik ook zelf) en ik voer na het werk nog een portie slobber met eventuele supplementen als ik die op dat moment voer. Dat wordt bij ons onderling geregeld eigenlijk, niet door de stal. Geen idee of het mogelijk zou zijn maar denk dat het prima gaat als je bakjes/potjes klaar zet. Aantal stalgenootjes geven eigen krachtvoer als basis maar betalen wel gewoon de volle pensionprijs.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:03

Op mijn vorige stal (paard is inmiddels verkocht) was ook de volpension prijs incl hooi/kuil, basisbrok en mesten en binnen/buiten zetten.
Ik gaf mijn paard echter speciale muesli en geen brok. Hier was het zo dat er dan gewoon geld van de maandprijs afging, en dat ik zelf mijn voer regelde wat zij dan voerden. Perfect geregeld vond ik.
Er waren meer paarden die ander voer kregen en 2x daags regelden de stalhouders dit. Ook medicatie/supplementen hoefde ik maar op een briefje te schrijven en bij mijn voer te leggen en werd door hun gegeven, echt super!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:15

Als ik nu een pensionstal zou hebben zou ik dit ook gewoon even handiger aanpakken.
Een standaard systeem verzinnen voor dit soort maatwerk. Allemaal dezelfde emmers met deksels inkopen. Daar een handig systeem van opbergen voor verzinnen zodat die troep niet allemaal op mijn erf rondslingert en mij het vegen bemoeilijkt. En een voerton op een door mij verkozen plek beschikbaar stellen. Dit maatwerk kunnen klanten dan huren/leasen/gebruiken tegen een borg.
Als het niet in de emmers en tonnen past past zoek je zelf maar een oplossing in je kluisje of auto.

Standaard kun je kiezen uit 2 soorten voer (of een mix daar van) sober en sport. Met een max van x kg. Alles wat je anders wil dan dat is voor eigen rekening.

Je paard passend voeren vind ik echt heel belangrijk maar troep en gedoe heb ik ook een hekel aan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:39

Bij mij op stal is veel mogelijk.
Die van mij heeft niet zo veel bijzonders, behalve een handje grasmix door zijn krachtvoer heen voor zijn maag.
Hooi krijgen ze hier gelukkig ook voldoende, in het paddock seizoen krijgen ze ook meer dan in het weide seizoen. Maar altijd zo veel dat het blijft liggen bij die van mij... en dat is echt een veelvraat :+

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:45

Mijn paard krijgt ander voer dan dat van de stalling, het moet ook altijd vochtig gemaakt worden omdat dat zijn stofallergie in bedwang houdt. Hetzelfde met hooi. Hij krijgt ook verschillende supplementen voor o.a. zijn gewrichten te ondersteunen ( spat ) en iets voor zijn luchtwegen te verzachten.

Dit zou een heel brouwsel worden voor de staleigenaar en die heeft hier ook gewoon de tijd niet voor ( of de kennis trouwens, ik sta bij een boer, die vind al die prullen niet nodig :') ). Ik zet dus gewoon het voer zelf klaar in twee emmertjes voor de stal, waar duidelijk op staat welke 's ochtends en welke 's avonds gegeven moet worden.

Alleen is zelfs dat soms te moeilijk blijkbaar dus dan voer ik maar gewoon vaak zelf :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:09

[***] schreef:
Dat is inderdaad wel spijtig... Als pensionhouder een bepaalde kost niet heeft vind ik wel dat een compensatie op z'n plaats is. Zeker als het bv om ruwvoer of stalbedekking gaat. Krachtvoer kan je nog over het hoofd zien want er is nog het werk van ander/speciaal voer geven dus dat compenseert dan wel vind ik.

kiki1976 schreef:
Hier voeren we allemaal ons eigen voer dat we zelf klaarzetten. Gewoon voor de ochtend en avond een bakje. Hierdoor is er geen probleem als je paard bv alleen nog maar slobber kan/mag eten.

Maar dan moet je wel elke dag gaan. Slobber een dag op voorhand klaarzetten zal nog wel lukken, maar dan stopt het ook wel. En laat mensen nu juist vaak volpension staan omdat ze niet iedere dag kunnen (of willen soms) ...

Klopt maar is iedereen er zelf dagelijks, en anders hun bijrijder of stalgenoot die het doet.
Persoonlijk vind ik het zelf ideaal, zo bepaal ik zelf wat en hoeveel ik geef.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:18

Bij ons op stal eten een aantal paarden, waaronder de mijne, 'niet met de pot mee'. Wij zetten bakjes klaar op een stelling. Evt supplementen / medicijnen kun je daaraan toevoegen. Daarnaast kun je aangeven of je je paard op hooi/ kuil/ combinatie van beide wilt.

De stalhouder verzorgt tevens de medicijnen die op een andere wijze toegediend / aangebracht moeten worden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:21

Hier zetten ze de mineralen klaar en als ze dat vergeten hadden of niet kwamen deed ik het. Zalfjes in ogen deed ik ook, en laatst had eentje koliek en moest flohsamen hebben...zou ze nog neerzetten voor ze op vakantie gingen, maar heb niks kunnen vinden dus heb mijn eigen flohsamen maar gegeven. Maar op een grote stal denk ik niet dat je dat kunt verwachten...dat is geen doen en ik zou er als stalhouder ook niet aan beginnen korting te geven op de prijs.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:26

Ohjee ik ben verwend!
Mijn paard is de enige op stal die ander voer krijgt.
Dit zit gewoon in de prijs mee. Stalhouder had het berekend, het kwam iets duurder uit maar niet zoveel dat hij moet bijrekenen. (En maar goed ook, want ik zit nu aan mijn maximum).
Voordroog is heel goede kwaliteit.
Stalbedekking is van stro naar gehakseld stro gegaan voor alle paarden, prijs is dezelfde gebleven.
Het voordroog is van superkwaliteit, daar heb ik niet over te klagen.
Supplementen zijn voor kosten eigenaar, maar je zet het tonnetje aan de stal en schrijft er met stift de hoeveelheid op en wanneer. Dit wordt correct bijgegeven.

Mijn paard was ooit ziek geworden toen ik op vakantie was en hij lustte zijn medicijnen niet. Stalhouder is dan zelf met appelsap of -moes op de proppen gekomen. Nooit iets van gehoord om terug te betalen.

Zalfjes enzo moet ik zelf wel doen maar als t bij het voer kan/ mag is dit geen probleem.