Paarden in de zomer lekker dag en nacht buiten.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_W

Re: Paarden in de zomer lekker dag en nacht buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:30

Voor het draad staan is inderdaad vaak gewenning. Ze worden binnen gevoerd óf staan alleen buiten en hebben binnen wel buren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:49

Precies. En dan komen mensen altijd met andere dingen, maar er is altijd een reden dat een paard zich zo gedraagt.
Het beste is om een paard te laten wennen bij een kudde die al stabiel en gewend is, maar ook dat heeft tijd nodig. Hij moet zich toch aan de kudde hechten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:00

Onze paarden staan exact "op tijd" bij het hek. Mijn oudere merrie als eerste als het slecht weer is.
Maar als ze zomers 24/7 op de wei staan staat er nooit iemand bij het hek.
Dit is idd gewoon het ritme wat ze gewend zijn.

En dan heb je idd de omstandigheden buiten. Staan ze in de paddock (met hooi) gaan ze zich eerder vervelen. (We hebben er ook eentje die maanlandschappen graaft).
Bij slecht weer wil mijn merrie dan op stal. Met slecht weer op een volle weide hoor je haar niet (wel regendeken) en krijgen we ook geen maanlandschap ;)
Wij proberen de leefomgeving van de paarden daarom zo leuk mogelijk te maken, maar dat valt niet mee en heeft zijn beperkingen omdat we onvoldoende land hebben.
Gelukkig gaan we er wel helemaal zelf over.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:05

Mijn merrie heeft wel schuilmogelijkheden nodig en niet alleen een paar bomen. En ze moet er dan ook in durven staan, als onzeker, afwachtend en laagst geplaatst paard. Dus de boxen open laten staan is bij ons geen optie (gewone 3 x 3,5 boxen).
En een afdakje plaatsen is beter dan niks maar voor de winter onvoldoende.
Ik weer precies welke schuilstal ik hebben wil maar deze kost 5500 euro en dat heb ik niet := En dan heb je nog te maken met vergunningen...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:20

IncelloAndMe schreef:
Bij ons is dit eigenlijk ook het geval, je zet je paard wel binnen wanneer je wilt maar de staleigenaar staat erop dat de paarden binnen komen. Wij zitten wel in een omgeving waar regelmatig diefstallen zijn en ook vaak paardgerelateerde criminaliteit. Daarom vinden wij dit dus ook prima. Eergisteren is er zelfs nog in 3 zaken ingebroken en hebben ze over het terrein van de stalling gelopen om er te komen. Dan toch liever mijn paard netjes binnen!

Ik vind dit altijd zo'n onzin verhaal

Ze hebben ingebroken, dus liever mijn paard 'netjes (?)' binnen. Netjes voor de dief bedoel je, opgehokt en al :') Ze breken juist in in de schuur voor spullen, dus je paard is veiliger buiten.

In de wei moeten ze toch meer moeite doen om ze te pakken, in het donker.

Komt bij dat als er brand uitbreekt je paard gewoon levend verbrand zonder vlucht mogelijkheden.

Ik heb ze als het weer het toelaat het liefst 24/7 het land op zomers. 17:00 naar binnen vind ik sowieso erg vroeg voor zomers. juist rond dat tijdstip kan het op stal nog erg broeierig zijn terwijl het buiten dan lekker is.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:23

ik heb jaren een fries bijgetreden die in de winter een aantal uren in de paddock stond en in de zomer 24 u pd. buiten , in de overgangsperiode stond hij dan overdag buiten en 's nachts binnen.
ik heb zelf wel eens het idee gehad dat hij zich tijdens die periodes het lekkerste voelde.
ik reed zelf dan tenminste het lekkerste met hem.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:55

Gelukkig hebben wij de keuze of een paard in de zomer buiten blijft 's nachts of naar binnen gaat.
Zo kan je voor ieder paard een individuele keuze maken, buiten op de wei, op paddock met hooi of op stal met hooi.

Hoewel het voor de meeste paarden goed toeven is buiten, hebben sommige paarden er echt wel baat bij om 's nachts op stal in de schuur te staan. Mijn eczemer wordt bij schemer gek van de knutten en de jeuk. Ook met een deken op. Die doe je echt een plezier met haar binnenstal zo'n twee uur voor het donker wordt.
Nu dus om ong 18 uur en als het langer licht blijft steeds later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:58

24/7 is voor mij geen eis, maar 17:00 al naar binnen?
Kan je niet overleggen of dat later kan? Ergens tussen 20:00 en 22:00?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:02

De tijd dat ze naar binnen gaan is 1 maar hoe zit het met de tijd dat ze naar buiten gaan.
Het scheelt nog al of dat 7 uur is of 10 uur...

Die van mij gaat als de zon goed op is, dus in de zomer eerder dan de winter.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:25

Ik heb ze inmiddels al jaren dag en nacht buiten staan (hele jaar) en zou niet meer anders willen. Zijn genoeg mensen die er idd vrede mee hebben, veiliger gevoel. Maar als je het niet fijn vind, dan misschien een andere stal zoeken?

Mijne komt iig niet snel meer op een stal waar ze binnen moet staan :) Mag ook niet echt meer met haar gezondheid.

Op mijn vorige stal stonden ze snachts altijd binnen. Eind van de middag was het een gemuts bij het hek, stonden ze te drammen en vloog die van mij weer iedereen aan :+ Maar eenmaal het voer dat ze op stal kregen gewoon verhuizen naar de weide, was dat probleem snel over. Hadden ze snel door hoor. Muesli kun je ook in de weide krijgen :)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 04-04-17 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:28

Zou voor mij een reden zijn om te verhuizen! Bij mijn vorige stal gingen ze om 19.00 uur hoogzomer naar binnen. Ik kreeg haar met moeite eraf. Toen ben ik op zoek gegaan naar wat anders waar ze heerlijk 24/7 buiten staat van mei tot oktober. Daarvoor staan ze van 08.00 uur tot 18.00/18.30 buiten. Heerlijk <3

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:37

wat dat betreft heeft mijn paard het nog best "luxe"

In de zomer staat ze 24/7 buiten en in de winterperiode minsten 8 uur. De meeste dagen langer... Dat ik soms om 20:00 op stal kom en haar nog zelf uit de wei mag halen en dan staat ze al vanaf ongeveer 8 uur buiten.
Sta momenteel op de wachtlijst voor 24/7 het hele jaar buiten, maar deze optie is bij ons "vol" op het moment.
Eerlijk gezegd vind ik 17:00 voor in de winter ook te vroeg :o
Voor mijzelf ook fijne faciliteiten, binnen en buitenbak, kantine met toiletten, eigen zadelkast...
Ik mag in mijn hander knijpen met deze stal :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:12

Wij haalden ze in de winter tussen 17 en 19uur naar binnen. Dan zeiden mensen tegen ons dat die van ons lekker lang buiten staan. Maar va 7:30, staan ze dus ong 10 uur buiten, wat betekent dat ze ook ong 14 uur op stal staan een hok van 3*3.

Als ik kijk hoe paarden zich buiten gedragen die veel op stal staan en vaak ook buiten alleen, wegen de risico's echt niet tegen elkaar op.

Paarden die van stal komen exploderen vaak. Ze krijgen gezondheids problemen, been/hoefproblemen, gedragsproblemen etc Tijdens het rennen en gek doen, zie je toch wel blessures ontstaan. Maar ook op stal, door het draaien in een kleine ruimte. Daarnaast zie je veel onrust en ook weer blessures, gezondhheids problemen etc.

Niet bij allemaal. Maar dan moet je wel heel veel goed doen, om het in balans te houden. Als wij ze rond 17uur binnen zetten, komen we vaak ergens tussen 20 en 22 uur nog stappen. Wij geven geen kilo's biks en muesli.
Onze paarden staan niet hele dagen in een kleine box met mest en urine, dus goede hoeven.

En zo kun je nog meer voorbeelden geven. Ik hoor standaard; ja, maar die van jullie zijn braaf. Ja, ze staan veel buiten, altijd samen, krijgen juiste voeding en we zijn best een beetje ervaren en handig met ze.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:27

janneke_S schreef:

In de zomer staat ze 24/7 buiten en in de winterperiode minsten 8 uur. De meeste dagen langer... Dat ik soms om 20:00 op stal kom en haar nog zelf uit de wei mag halen en dan staat ze al vanaf ongeveer 8 uur buiten.
Sta momenteel op de wachtlijst voor 24/7 het hele jaar buiten, maar deze optie is bij ons "vol" op het moment.
Voor mijzelf ook fijne faciliteiten, binnen en buitenbak, kantine met toiletten, eigen zadelkast...

Dat mag je inderdaad! Niet overal zijn zulke stallen te vinden. Zeker niet in de randstad. Dan kunnen mensen dat wel willen voor hun paard, maar is het aanbod er simpelweg niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:06

Maar als iedereen zich erbij neerlegt, veranderen stallen nooit. Stallen reageren vaak wel op vraag, maar het gaat vaak heel langzaam. Ik heb nu 30 jr paarden en er is al veel verandert, ook in stedelijk gebied.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:07

Ik zeg niet dat je je erbij neer moet leggen. Ik heb gekozen óf geen paarden meer, óf mijn leven dusdanig aanpassen dat ik ze op een verantwoorde manier kan houden.
Met die pensionstallen waar gewoon niet aan een beetje basiswelzijn van een paard wordt voldaan wil ik niets meer te maken hebben.

Ik ben nog wel zo optimistisch dat ik denk dat het uiteindelijk allemaal wel gaat veranderen. Maar dan moet er zo'n omslag komen. Als ik kijk naar de stallen aan de zuidkant van Amsterdam; die kunnen niet uitbreiden qua grond en die kunnen financieel (meestal) niet inkrimpen qua aantal paarden.
Er zijn daar nog legio stallen waar de paarden zeker 7 maanden per jaar 24/7 op stal staan. Afgezien van een uurtje rijden (wat voor veel paarden ook geen pretje is) en evt een uurtje alleen in een postzegelpaddock.
In de zomer soms een paar uurtjes postzegel wei (soms ook niet!)

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:15

Nikass schreef:
janneke_S schreef:

Dat mag je inderdaad! Niet overal zijn zulke stallen te vinden. Zeker niet in de randstad. Dan kunnen mensen dat wel willen voor hun paard, maar is het aanbod er simpelweg niet.

Heb ook lang moeten zoeken voor deze stal... is voor mij ook met de auto een half uur rijden, maar vind dat het dat zeker waard is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:19

Nikass schreef:
Ik zeg niet dat je je erbij neer moet leggen. Ik heb gekozen óf geen paarden meer, óf mijn leven dusdanig aanpassen dat ik ze op een verantwoorde manier kan houden.
Met die pensionstallen waar gewoon niet aan een beetje basiswelzijn van een paard wordt voldaan wil ik niets meer te maken hebben.

Ik ben nog wel zo optimistisch dat ik denk dat het uiteindelijk allemaal wel gaat veranderen. Maar dan moet er zo'n omslag komen. Als ik kijk naar de stallen aan de zuidkant van Amsterdam; die kunnen niet uitbreiden qua grond en die kunnen financieel (meestal) niet inkrimpen qua aantal paarden.
Er zijn daar nog legio stallen waar de paarden zeker 7 maanden per jaar 24/7 op stal staan. Afgezien van een uurtje rijden (wat voor veel paarden ook geen pretje is) en evt een uurtje alleen in een postzegelpaddock.
In de zomer soms een paar uurtjes postzegel wei (soms ook niet!)

Het is misschien hard, maar als pensionstallen stoppen die niet goed kunnen functioneren als stal, kunnen minder mensen een paard houden, maar dat is dan niet anders.

Wij komen ook uit Amsterdam. Mijn ouders hebben elkaar zelfs leren kennen op een manege. Destijds was het een elite sport en was een eigen paard echt een ver van je bed show. Ze kende wel iemand die gewoon in de tuin in Amstelveen een stalletje had, maar dat moet je nu niet proberen of willen natuurlijk.

Toen ik op mn 5e begon was dat buiten de stad, in Abcoude. Daar was wel weiland bij. Later woonden wij in Almere en hadden eigen pony's altijd op afstand staan. Wij waren gewend te reizen en hoge prijzen te betalen.

Nu hebben we 3 jr in Drenthe gewoond en dan konden we dichterbij staan voor veel minder geld. 5 jaar geleden naar de veluwe dachten we ook wel even wat te vinden, maar dat is een grote domper geworden qua paard vriendelijkheid.

Het is niet alleen de plek, maar ook echt de instelling. Voor wat ik eis voor mn pony's, moet ik nu ongeveer 15km reizen of verder. Dat is vergeleken bij de stad echt niet ver. Toch vinden mensen hier alles snel ver en kiezen ze zelf voor minder goed en dichterbij/ goedkoper.
De mensen die ik nog ken in en rond de stad, reizen verder voor een passende plek. Om alles naar wens te krijgen, maken ze afspraken onderling op stal. Dat deden wij ook. Samen zorgen dat ze er meerdere keren uit komen en lang, hooi geven, dekens wisselen. Dat mis ik hier dan wel weer.

lisanne_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:59

blij met ons simpele stalletje aan huis, ruime stal met toegang tot paddock waar ze het hele jaar door overdag buiten en in de zomer ook snachts buiten kunnen staan (maar dus ook naar binnen kunnen als ze willen) ook kan in de zomer het hek naar een grasveldje open. In hoogzomer (zomervakantie & mooi weer) gaan ze de wei op bij mijn opa, daar 24/7 buiten met afdak.

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:14

Ik heb net het topic even doorgelezen. Mijn paard staat nu op een stal waar hij alleen 2 uurtjes i de paddock komt s,winters en zomer overdag op de wei. Ivm met een blessure van hem ben ik net op een stal wezen kijken waar hij 24/7 buiten komt te staan met een groot schuilhok en een groot bos waar ze inde zomer lekker uit de schaduw kunnen staan. Echt een top plekje..ware het niet dat ik het eng vond om hem dag en nacht buiten te laten hahaha... omdat hij dat al 10 jaar niet meer heeft gehad. Alleen in opfok vroeger. Ik hoop dat hij eraan kan wennen om dag en nacht buiten te staan..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:23

Mijn leasepaard staat 24/7 buiten, het hele jaar door. Merk wel dat hij een stuk gezonder is en weinig mankeert. Er staan genoeg bomen waar ze onder kunnen schuilen wat prima gaat.

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:53

fjordjes schreef:
Mijn leasepaard staat 24/7 buiten, het hele jaar door. Merk wel dat hij een stuk gezonder is en weinig mankeert. Er staan genoeg bomen waar ze onder kunnen schuilen wat prima gaat.

Dank je wel voor je reactie.
Ik denk ook wel dat het uiteindelijl beter voor hem is.alleen ik vraag me af of hij het wel leuk vind hahaha. Ik ben echt een miep hoor...

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:29

Paarden vinden het over het algemeen heel fijn buiten. Ze kunnen lekker bewegen en ze hebben veel om te zien. In een stal naar 4 muren staren en niet genoeg kunnen bewegen is ook niet fijn. Het kan wel zijn dat sommige paarden buiten met een deken op gelukkiger ogen, maar dat is afwachten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 00:10

njarco schreef:
Ik heb net het topic even doorgelezen. Mijn paard staat nu op een stal waar hij alleen 2 uurtjes i de paddock komt s,winters en zomer overdag op de wei. Ivm met een blessure van hem ben ik net op een stal wezen kijken waar hij 24/7 buiten komt te staan met een groot schuilhok en een groot bos waar ze inde zomer lekker uit de schaduw kunnen staan. Echt een top plekje..ware het niet dat ik het eng vond om hem dag en nacht buiten te laten hahaha... omdat hij dat al 10 jaar niet meer heeft gehad. Alleen in opfok vroeger. Ik hoop dat hij eraan kan wennen om dag en nacht buiten te staan..

Ik begrijp je heel goed hoor. Vroeger hadden we ze weleens zomers 24/7 op de wei staan, maar dat is vaak maar beperkt vanwege ons Nederlands klimaat.

Toen ze 24/7 buiten gingen lopen en zelf konden kiezen om in stal te schuilen, vond ik het ook wel spannend. Maar het heeft echt goed uitgepakt en ik ben het zelf ook steeds beter gaan begrijpen.

In een stal kunnen ook veel dingen gebeuren en paarden krijgen ook kwaaltjes gerelateerd aan het vele op stal staan. Van slechte voeten tot koliek en alles daartussen. Maar ook ongelukjes gebeuren nog steeds in een stal. In dat opzicht is binnen niet veiliger dan buiten. Binnen kunnen mensen ook makkelijk kwaad doen, want paarden kunnen niet vluchten. En wat dacht je bij brand?
Paarden die veel binnen staan ( en vaak ook op energierijk voer staan ) kunnen nogal eens flink uit hun plaat gaan als ze even buiten mogen. Daardoor ook vaak blessures.

Gedragsproblemen komen veelvuldig voor. Mensen zoeken de oplossing in voer en supplementen of een strenger bit bijv, maar een paard in een koppel kan al veel energie kwijt. Niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal.

Buiten zijn er ook gevaren. De omheining moet goed zijn, er moeten geen gekke dingen gebeuren of gekken rondlopen met slechte bedoelingen.
Maar paarden die gewend zijn veel buiten te lopen, redden zich doorgaans erg goed. En ik vind de meesten een stuk relaxter, zowel buiten als met werken. Ze worden niet duf, maar wel prettig.

Ik vind onweer eng, dus heb wel nachten rechtop gezeten, maar heb op een gegeven moment ook gezegd; liever ze dan in 1 klap kwijt, dan met veel ellende. Ze gaan dan in ieder geval gelukkig als paard.

Schuilmogelijkheid vind ik wel een must en die mis ik vaak. Die van ons moesten verhuizen vanwege slechte kuil en dus weer 's nachts op stal. Die overgang was vervelender voor ze, dan van stal naar 24/7 buiten. OOk omdat ze altijd wel veel buiten kwamen. Maar nu moesten ze op stal en ze hadden moeite met de deur die dicht ging en dat ze niet bij elkaar konden, ondanks contact tussen de tralies.

Kiezen voor een plek waar we hooi konden voeren was noodzaak, maar we zoeken een 24/7 buiten plek, met schuilstal.

Een ander voordeel is voor onszelf. Nu komen we zo laat mogelijk zodat ze zo laat mogelijk naar binnen gaan. Maar als ze 24/7 buiten staan, kunnen we gaan wanneer we willen. Je haalt niks van hun eigen tijd af of de uren dat z buiten staan.

Maar gezelschap, schuil en eten en drinken zijn wel een must imo. Net als goede omheining en toezicht eigenlijk.

Je moet het een beetje van je afzetten. Nu weet je ook niet wat je paard in zijn stal doet.

elinefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:38

Mijn paard staat zijn hele leven al 24/7 buiten. Op zijn huidige stal heeft hij een grote overkapping en staat hij in een groep. Ik zou nooit meer iets anders willen.