Hoe houden maneges, pensionstallen etc. hun terrein schoon

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:47

Bij ons op de manege loopt er de heledag personeel rond en iedereen ruimt zijn of haar troep op. Zie je dat iemand het niet opgeruimd heeft dan ruim je het voor degene even op. Bij ons wordt ook de hogedruk gebruikt, bladblazer etc.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:13

sakvis schreef:
Interessant om te lezen. Ik vraag me wel af of men met de bezem/ bladblazer ook door de stalgangen gaat als de paarden in de boxen staan? Dit lijkt me niet erg bevorderlijk voor de paardenlongen.

Bezem en opstrooien zorgt ook voor stof. Dus bladblazen zou niet zo veel moeten uit maken.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:46

sakvis schreef:
Interessant om te lezen. Ik vraag me wel af of men met de bezem/ bladblazer ook door de stalgangen gaat als de paarden in de boxen staan? Dit lijkt me niet erg bevorderlijk voor de paardenlongen.

Vandaar hadden wij destijds al een "stof"zuiger voor binnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:32

Stagiaires met een bezem :=
Heb zelf op verschillende stallen stage gelopen en gewerkt
En je leert heel snel
Heel grondig vegen :+
Maar dat was nog voor de tijd van bladblazers en andere hulpmiddelen ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:52

hier op stal minstens 2x daags met de bladblazer over het erf, eigenaar vindt "rommel" helemaal niks en altijd is het erf keurig schoon.
Oude pensionstal had ook een blazer, eerst grove spul vegen met de bezem en en wanneer de blazer stationair draait blaast ie de restjes ook weg, paarden geen last van.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:27

Chubby schreef:
Wij hebben een paddock paradise met een grote verharde paddock van zo'n 800 m2, hier staan/ hangen ook de slowfeeders dus de kudde verblijft er graag. Ik veeg dit dagelijks met een gewone bezem na het uitmesten en vullen van slowfeeders. Bij droog weer werkt de bladblazer prima. Bij nat weer is het spierballenwerk. We overwegen een veegmachine :)

[ [url=m/2zbBqb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Respect om dat elke dag zo mooi schoon te krijgen :D

hwn

Re: Hoe houden maneges, pensionstallen etc. hun terrein schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:34

Wow Chubby, 800 m² met de hand vegen, da's de grootte van een binnenbak! Dat zou ik niet klaarspelen.

Hier valt het allemaal wel mee: paarden komen direct uit de stal op de paddock, dus komen niet over het erf. Valt hier dus goed mee qua onderhoud.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:42

akishino schreef:
sakvis schreef:

Vandaar hadden wij destijds al een "stof"zuiger voor binnen.

Stofzuiger is al een veel beter plan. Bladblazer lijkt me idd. horror voor de longen. Idem voor opstrooien wanneer het paard in de stal staat. Het meest logische is alle paarden buiten wanneer er aan de stallen gewerkt wordt, maar dat zal helaas niet altijd mogelijk zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:18

Was het maar waar dat het elke dag zó schoon is, na regen lukt dat niet helaas. Daarom ook dat ik vrees dat zelfs een sterke bladblazer voor ons niet voldoende resultaat geeft.

De verharde track van ca 250 m2 en de rest van het erf, minstens zo groot als de paddock, veeg ik niet elke dag hoor. Sterker nog, we zijn nog bezig de ecosysteempjes die daar na jaren 'verwaarlozing' zijn ontstaan op te ruimen ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:56

LadyMadonna schreef:
rapido schreef:
Je kan de hooi voer beurten ook beperken tot 1x daags na het uit mesten en dan gelijk genoeg voor heel de dag geven in speciale bakken of hooi hoeken...
En inderdaad de hoeven uit krabben voor de paarden de stal verlaten.
Scheelt enorm veel werk :j

Met alle respect, maar als je 80 boxen hebt en daar moet voor nog twee hooibeurten hooi klaar staan, dat ziet er nogal rommelig uit

Juist die grote stallen hebben veel baat bij 1x daags voeren van hooi in Grote bakken. En inderdaad de Natural Feeding bakken zijn daar ideaal voor, daar kan voor dik 24 uur aan hooi in. Hoef je dus maar 1x daags te vullen.
Dit scheelt enorm veel werk.
Ik ken grote stallen die deze bakken gebruiken en vinden het echt een uitkomst. Niet alleen omdat ze tijd over houden maar ook omdat er minder hooi gemorst en vertrapt word wat ook weer scheelt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:08

rapido schreef:
LadyMadonna schreef:

Met alle respect, maar als je 80 boxen hebt en daar moet voor nog twee hooibeurten hooi klaar staan, dat ziet er nogal rommelig uit

Juist die grote stallen hebben veel baat bij 1x daags voeren van hooi in Grote bakken. En inderdaad de Natural Feeding bakken zijn daar ideaal voor, daar kan voor dik 24 uur aan hooi in. Hoef je dus maar 1x daags te vullen.
Dit scheelt enorm veel werk.
Ik ken grote stallen die deze bakken gebruiken en vinden het echt een uitkomst. Niet alleen omdat ze tijd over houden maar ook omdat er minder hooi gemorst en vertrapt word wat ook weer scheelt.

Fijn dat je meedenkt, maar er zijn genoeg paarden die gewoon door knabbelen tot alles op is?

Als er hier om 8 uur hooi in ligt, doen we er om 10 uur een portie bij en grootste deel heeft dit dan al op. Dan krijgen ze om 2 uur weer en is het echt bij allemaal op. :=

En ja, na elke voerbeurt word geveegd, door de stal, waar de paarden staan. En de hoeveelheid stof valt wel mee.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:33

prugelpiet schreef:
Fijn dat je meedenkt, maar er zijn genoeg paarden die gewoon door knabbelen tot alles op is?

Als er hier om 8 uur hooi in ligt, doen we er om 10 uur een portie bij en grootste deel heeft dit dan al op. Dan krijgen ze om 2 uur weer en is het echt bij allemaal op. :=

Dat is een kwestie van uitzoeken per paard welke maaswijdte ervoor zorgt dat ze hun minimale behoefte in een langer tijdsbestek opeten. Voor het grootste deel van de paarden geldt wel dat als ze eenmaal door hebben dat hun voer niet opraakt ze langzamer zullen gaan eten.

Het ene paard heeft bijvoorbeeld heel veel moeite om met een maas van 10x10 cm zijn portie op te eten terwijl het andere met een maas van 5x5 cm je nog steeds arm kan eten.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:48

Wij hebben een avant (shoveltje) waar we een bezem aan doen. Heel handig, je rijd gewoon over het erf, en er zit een opvangbak aan die je zo boven de mesthoop leegt.
Voor de avant hebben we bijvoorbeeld ook de purple packer, super handig om uit te mesten!
Verder iedereen z'n troep opruimen, en na het voeren met de hand de stalgangen even vegen dat het niet gelijk overal waait. Ook hebben we een kleine hand veegmachine. Werkt ook best snel en voor de iets minder grote grote oppervlaktes ideaal!

Afbeelding
De bezem voor aan de avant.
Afbeelding

Afbeelding

sannnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:20

Bladblazer of zo' n veegmachine wat de gemeente ook heeft weetjewel!

met de bladblazer meerdere hoopjes maken en later opvegen of naar de mesthoop blazen ( rondom de stallen, buitenterrein )
en met de veegmachine de stallen vegen ivm stof wat er is.

Super handig.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:44

Bij ons ook bladblazers, 's ochtends na het opstrooien/uitmesten van de stallen gaat het personeel met de bladblazer langs de stallen en over het terrein. Wij hebben enkel buitenstallen dus buiten het lawaai hebben de paarden er geen last van. Iedereen hoort ook gewoon zijn eigen rommel op te ruimen. Maar eigenlijk is het over het algemaal altijd spik en span bij ons op stal, vooral omdat het zo'n grote stal is waar ook wat professionele ruiters staan. We betalen ook een flinke som dus dan kan je toch wel verwachten dat de stallen en het terrein (incl tuinen of perkjes) gewoon netjes onderhouden worden zodat het geen vervallen oerwoud wordt :') Maar daar slagen ze aardig in!