Zand eten.. Ten einde raad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 07:37

Mijn paard (en de twee anderen die erbij stonden) deden dit uit verveling. Stonden overdag in de bak met slowfeeder en ook allemaal speeltjes erbij (ballen, wilgentakken enzovoort). Nu met zijn drieën verhuisd van stal en de paarden staan nu sinds een jaar 24/7 in een paddock paradise. Heb het geen van alle ooit nog zien doen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 07:39

sanne_xxxx schreef:
Mijn paard (en de twee anderen die erbij stonden) deden dit uit verveling. Stonden overdag in de bak met slowfeeder en ook allemaal speeltjes erbij (ballen, wilgentakken enzovoort). Nu met zijn drieën verhuisd van stal en de paarden staan nu sinds een jaar 24/7 in een paddock paradise. Heb het geen van alle ooit nog zien doen.

Okee! Zou inderdaad kunnen uit verveling!

Paddocks Paradise is hier helaas niet te realiseren en verhuizen ook niet. Ze staan thuis.. Nahja maar weer hopen dat ze snel t land op kunnen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:06

Wilde weten hoe het nu gaat met het zand eten bij dit paard;) Je kan ook nog eens kijken op equi-habitat.be om je terrein thuis misschien langs de randen nog iets meer ana te passen dat als de paarden op zand staan nog wat te doen hebben met andere dingen als er geen gras is zoals, bomen die eetbaar zijn/takken geven enz. Zodat de paarden als ze het al doen uit verveling iets te doen houden. Padje maken tussen 2 paddocks en daar hooinetten hangen in de verschillende bomen enz:)

Kabayo

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 18:56

Ze staan inmiddels weer op de weide dus ze kunnen geen zand meer eten :)

We zullen in de herfst weer kijken..

Iandmyponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:00

het is erg verveelend maar je hebt er ook middeltjes voor, dat het zand uit de buik van je pony paard gaat! werkt erg goed.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:01

ik heb nog geen enkel antwoord gevonden op de vraag hoeveel en hoe ze hooi krijgen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 19:10

Kabayo schreef:
Zo ik zit.

Almightly intressant artikel. Wel vind ik 85 euro veel voor een "flesje" en of het helpt??

Annemieke dat zou ik vreemd vinden. Als ze 1 seconde net buiten staan duiken ze met de snuit in het zand

Te koud of te warm? Nee dat niet. Ze voelen normaal aan. En ze vreten zand als het -10 is maar ook +15.

Wilgentakken vind ik een goede! Appels en wortels kan ik bij 1 sowieso er niet tussen stoppen ivm suikerziekte en ook niet bij nog een ivm met dikke shetlanders. Overigens zijn de paarden eerder royaal dan te mager dus stop ze liever niet vol met onzin.

Ze krijgen havens draversbrok, eentje krijgt er merriebrok bij. Bijna onbeperkt ruwvoer (is einde dag wel op) uit een bak

Wij hadden als gedachte om alle paarden (het gaat om 8!) een vitamine spuit te geven. Komt dat overeen met een vitamine brok? Het gaat trouwens ook om een drachtige merrie dus niet alles kan erin!

Gebit is in orde en onbeperkt water.

Speeltjes hebben ze, jollybal.

Ze krijgen niet nooit gras. Alleen winters niet. Ze staan eigenlijk tot laat in de herfst op de weide.

Super bedankt voor het meedenken!

Dan moet je iets beter lezen :o pagina 1

Ladymyponys ja weet ik! Hebben we ook gevoerd :)

Drachtige merrie is inmiddels helaas overleden dus daar hoeven we nu geen rekening mee te houden qua voer

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:47

maar geen slowfeeder?

ik zou ze dan sowieso hooi beginnen voeren in een slowfeeder,dan zijn ze veel langer bezig met eten,geeft al een stuk minder tijd tot vervelen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:05

tengeltje11 schreef:
maar geen slowfeeder?

ik zou ze dan sowieso hooi beginnen voeren in een slowfeeder,dan zijn ze veel langer bezig met eten,geeft al een stuk minder tijd tot vervelen.

Nee dat moet nog op maat gemaakt worden. We hebben helaas geen geldboompje.
Plus dat slowfeeders eerder frustrerend werkt voor een paard. Ook niet super fijn lijkt mij :o teminste dat zeggen ze

Edit. Deze bak
Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:27

Geen idee of het gaat helpen, maar ik wil wel even corrigeren op je opmerking: Slowfeeders zijn niet frustrerend voor een paard. In tegendeel: Ik heb hier op ons paddock ( en track) een bak zoals jij hierboven hebt, én een slowfeeder. In beiden gaat het zelfde hooi..
En guess what??

De slowfeeder is veruit het populairst!! Ze (4 D/E pony's) vinden het getrek en gepluk heerlijk! Ook als ik in de stal op 2 plekken voer ( los en vanuit een slowfeeder), heeft de slowfeeder de voorkeur. Dus misschien toch nog eens proberen!
( en het hoeft helemaal niet duur te zijn: van een aanhangernet kun je makkelijk een slowfeeder maken!)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:29

Oh okee, wat grappig :)

We willen graag dit hebben. Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:30

Alleen is dát nu juist bewezen slecht voor de tanden. Maar als je het metalen rek vervangt voor een net, zou het moeten kunnen!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:33

Punz schreef:
Alleen is dát nu juist bewezen slecht voor de tanden. Maar als je het metalen rek vervangt voor een net, zou het moeten kunnen!

Waar is dit bewezen? :o
Hoe wil ik een net over deze bak doen? We gaan de bak niet vervangen. Aangezien we deze speciaal voor de paarden doormidden hebben gezaagd

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:38

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:46

ik voer het gewoon in een hooi net ideaal en redelijk kleine mazen, niet te klein, mag wel wat kleiner eingelijk maar goed. karabijn haak erin in en vastgehaakt in mijn hooibak. manlief heeft een simpel ding gemaakt waar ik mijn net in hang en heel makkelijk vul.
net kost niet zoveel

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:59

Zo duur hoeft dat toch niet te zijn?

Een standaard net vastmaken in de hoeken en klaar.

Die metalen roosters zijn idd slecht.
Menig mens die daarmee begon,heeft ze al lang vervangen.

En frustratie?
Waar haal je dat?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 22:01

tengeltje11 schreef:
Zo duur hoeft dat toch niet te zijn?

Een standaard net vastmaken in de hoeken en klaar.

Die metalen roosters zijn idd slecht.
Menig mens die daarmee begon,heeft ze al lang vervangen.

En frustratie?
Waar haal je dat?

Je hoeft niet zo aan te vallen... Of het teminste zo neer te zetten.

Lijkt mij een erg gedoe en hooi verspillerij (wat er allemaal uit valt) met zo'n net. Moet wel 7 voeren. Niet 1

http://dierpraktijk-beest.nl/hooinet-sl ... n-nadelen/

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:33

Moet er hier vier voeren.
En dat gaat prima..
Knoeien bij de bak natuurlijk meer dan bij het hooinet. Dat knoeit eigenlijk nauwelijks..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:45

Doen ze het alleen in het voorjaar? Misschien ruiken ze opkomende wortels van planten en gras. En hebben ze weer zin in een volle wei

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:17

Mijn pony eet ook liever uit zijn slowfeeder als los van de grond.
Ik dacht hem een plezier te doen door ook wat op de grond te leggen, maar meneer begon vrolijk aan zijn slowfeeder.
Daar heb ik ook knap verbaasd naar staan staren haha.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:46

Ik heb reacties gelezen en zal nu puur mijn ervaring neerzetten.

Op mijn vorige stal at mijn paard ontzettend veel zand in t winterseizoen. Zo erg dat ze op den duur binnen bleef en alleen in de stapmolen kwam en ik zelf vaak naar dr toe ging om te stappen of beweging te geven.
Ze had geen eten in de paddock toen, ze stond er toen een uurtje of 5 in. Niet heel lang dus.

Nu staat ze op een plekje waar ze eet uit een hooi net en best veel krijgt ze buiten. Ze staat nu gemiddeld 10 uur per dag op de paddock.
Liever krijgt ze binnen iets minder, want daar heeft ze stro dat ze altijd kan knabbelen.
Voordeel van zoveel vezels in het lijf is dat ze eventueel het binnengekomen zand ook goed weer naar buiten kan werken vanwege een goede darmwerking.
Kijk voor ideeen ook even in het Slowfeeder topic, staan mooie oplossingen in!

Paar weken geleden begon ze weer met zand eten; extreem! Diep gat gegraven en hele mond erin.
Onze verklaring;
Ze was toen de dag ervoor gemasseerd wat vermoedelijk veel afvalstoffen heeft losgeweekt. Daarnaast ook voorjaarshengstigheid wat ook veel energie kost maar ook hormonaal impact geeft op de mineralen huishouding.

In overleg heb ik toen besloten om haar tijdelijk een supplement (Superhorse bone & joint) te geven naast de totaalvoeder Pavo Care 4 Life waar ze een ruime hoeveelheid van krijgt per dag.

Daarnaast heb ik haar een inwendige groene leem kuur gegeven van 10 dagen.

En, naast een speciekuip gewoon water, ook een specie kuip water vermengd met keltisch zeezout aangeboden. Hier maakte ze dan ook direct dankbaar gebruik van want ze had de eerste week het keltisch zeezout water erg snel op.

Deze combinatie was de schot in de roos voor mijn paard!

Inmiddels is het supplement op en ben ik er dus mee gestopt.
Wel ben ik nu voor de 2e keer een groene leem kuur aan het doen, is bijna klaar, maar dat had te maken met een wormenkuur.

Dit is mijn ervaring, hopelijk geeft je dit weer nieuwe invalshoeken!