Boxmaat voor vakantiepaarden: 2,5m x 3m acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 19:20

GamblersCup schreef:
Je kunt ze altijd als ponyboxen verhuren natuurlijk. Wel vindt ik het belangrijk dat je dan altijd de boxmaten er duidelijk bij vermeld. Ik zou zachtjes gezegd not amused zijn als dit niet aangegeven zou worden en ik sta daar met mijn paard.

We gaan absoluut de boxmaten duidelijk vermelden, en ook dat er geen paddock beschikbaar is maar wel weidegang.
Ik wil geen valse verwachtingen kweken. Het is de bedoeling dat men een leuke tijd heeft als ze hier op vakantie komen, en niet dat het meteen al begint met een afknapper.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:04

mijn paard heeft jaren in een containerbox met uitloop gestaan voor ik hem kocht, dat is ook 2.5x3
en bij in een stal van 2.35x 5.50 met open luik en open voorkant en paste prima hij lag languit
later [4jr ] is hij naar een box van 3x4 verhuisd zonder luik
nu sta ik op stal van 8 tot 20.00 buiten en stal voor de nacht van ong 3x4

voor een vakantie stalling wat vaak een weekend is kan je makkelijk jouw maat aanhouden en ik zou dan een bepaalde hoogte in je adv neerzetten,paardje tot 1.55 a 1.60

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 04:18

Dat lijkt me niet slim, om een stokmaat aan te geven. De maten van de box wel, dan kan men het zelf bepalen. Er zijn (gelukkig) genoeg mensen met een paard van 1.55 of 1.60m die deze box gewoon te klein vinden. Ik zou zelfs onze mega brede tinker met een stokmaat van 1.45m niet in zo'n klein boxje zetten. Met mij zou je dus oorlog hebben :')

Josien_

Re: Boxmaat voor vakantiepaarden: 2,5m x 3m acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:15

Inderdaad gewoon de afmetingen erbij zetten en duidelijk aangeven hoe lang ze buiten kunnen staan.
Dan kunnen mensen zelf beslissen of ze het acceptabel vinden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:00

Ik heb enkele stallen van 2,5 bij 3 en die zijn niet overdreven groot inderdaad. Ik gebruik ze ook eigenlijk alleen om te voeren. (staan 24/7 buiten)

Maar een paard tot zeker 1.70 kan er toch echt prima in. Ze kunnen draaien en prima liggen. Nu heb ik wel half hoge wanden en een luik naar buiten. Dat maakt we een reuze verschil.

Ik vrees alleen dat je je doelgroep wel aardig inperkt als ik de reacties hier zo lees.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:14

Het is idealer om 3x3 te hebben. Maar als je het niet hebt en het goed communiceert dan komt het vast goed. Het is dan niet voor iedereen geschikt maar ik denk dat er nog genoeg geschikte gasten overblijven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:26

Oh, dat is natuurlijk ook een verschil als je de wanden rondom gewoon lekker open kunt maken. Eventueel wel dicht tussen de stallen met je eigen pony's, maar de andere twee gewoon halfopen, dit geeft ook al meer visuele ruimte.
Moest je eventueel nog een luikje naar buiten kunnen maken dat ze buiten kunnen kijken, en de stalgang dat je nu 2 m voorzien hebt eventueel 1.5 van maken zodat de boxen nog een half metertje dieper zijn, lijkt me dit goed doenbaar hoor.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 09:32

De stalgang kan helaas niet smaller dan die 2 meter, want daarin zit ook een klein aanrechtje met wasbak + kraan. En dat is echt heel handig daar in die schuur, ik gebruik dat doorlopend.
Daarnaast, in het verlengde van dat aanrechtje, staan dan tonnen met voer (kippen + paarden) en gereedschap voor uitmesten e.d.

In de praktijk is het gangpad straks dus al geen 2m breed.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:46

Wel allemaal leuk en aardig die open wanden hoor, maar als iemand met teee pony s of paarden komt die elkaar liever opeten heb je dus alsnog een probleem.

Ik vind dat voor een paar dagen vakantie 2,5 bij 3 prima is. Mijn reus van 1,75 zou er misschien nog wel die 4 nachten overleven en overdag op de wei. Ja het isniet ideaal, en het zou ideaal zijn als ze een paddock erbij hebben, maar TS hoeft niet haar eigen super plekje op te geven voor mensen die een paar dagen komen logeren. Dat ze het weiland ter beschikking stelt is al zeer netjes!

TS ik zou ervoor gaan. Niet heel NL heeft bokt en ik denk dat er genoeg zijn die er gewoon gebruik van komen maken

Succes!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:56

Maar dit zijn "problemen" voor eventuele gasten. Als duidelijk is hoe de situatie is dan kun je zelf beslissen of je er wel of niet gaat verblijven. Je kunt niet alles uitsluiten en ook niet voor iedereen geschikt maken. Ik vind het binnen de mogelijkheden zeer geschikt. Twee boxen en een vakantiehuisje valt bij mij in de categorie leuk betaalde hobby. En dat moet je niet te ingewikkeld maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:11

Jennyj01 schreef:
Maar dit zijn "problemen" voor eventuele gasten. Als duidelijk is hoe de situatie is dan kun je zelf beslissen of je er wel of niet gaat verblijven. Je kunt niet alles uitsluiten en ook niet voor iedereen geschikt maken. Ik vind het binnen de mogelijkheden zeer geschikt. Twee boxen en een vakantiehuisje valt bij mij in de categorie leuk betaalde hobby. En dat moet je niet te ingewikkeld maken.

Exact dat.
TS, je gaat sowieso nooit iedereen tevreden maken, dus bouw je stallen naar hoe jij dat wil. Er zullen vast gasten komen en wie niet wil zoekt iets anders.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 10:25

Bedankt iedereen voor alle reacties.

We gaan het gewoon zo doen zoals in mijn schets, liefst met halfhoge tussenwanden met daarop traliewerk en de voorwanden alleen maar halfhoog dicht (plus misschien een klein stukje traliewerk, zodat ze elkaar net niet kunnen lastigvallen.

Tzt zal ik misschien nog eens een fotootje plaatsen van hoe het geworden is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:31

GamblersCup schreef:
Dat lijkt me niet slim, om een stokmaat aan te geven. De maten van de box wel, dan kan men het zelf bepalen. Er zijn (gelukkig) genoeg mensen met een paard van 1.55 of 1.60m die deze box gewoon te klein vinden. Ik zou zelfs onze mega brede tinker met een stokmaat van 1.45m niet in zo'n klein boxje zetten. Met mij zou je dus oorlog hebben :')

juist ons trekpaard is 1.56 die wil je niet in zo een stalletje, eenkeer draaien en het is kapot!

Afbeelding

hier zie je een beetje hoeveel massa ze hebben, dat gaat niet passen!.Deze schuil stal is 7x6 voor het idee

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:34

kwita schreef:
GamblersCup schreef:

juist ons trekpaard is 1.56 die wil je niet in zo een stalletje, eenkeer draaien en het is kapot!

[ Afbeelding ]

hier zie je een beetje hoeveel massa ze hebben, dat gaat niet passen!.Deze schuil stal is 7x6 voor het idee

deze passen ook niet in een standdaard box van 3x3 :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:37

Nou het kan wel, maar het is gewoon niet prettig voor ze. vergelijk het met een te smalle paskamer in een winkel, of een krappe wc dat is toch ook niets! ;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:21

Maar zo'n trekpaard in je weiland is ook niet zo bevorderlijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:32

suikermeisje schreef:
Maar zo'n trekpaard in je weiland is ook niet zo bevorderlijk.

dat hangt van het weer af en je ondergrond, deze paarden vertrappen net zo hard als een rijpaard dus dat is een onzin argument (ik zie dagelijks de praktijk)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:33

Nou, mijn reus van 1.70 past daar prima in hoor, niet voor meerdere weken, maar voor 1 of 2 nachtjes geen probleem hoor, als de doorgang breed genoeg is slopen ze niks.
TRekpaardvoeten voor je weiland zijn absoluut geen probleem, meer gewicht maar ook grotere voeten, en ze lopen vrij weinig, maken zeker niet meer kapot dan gewone paarden. En wij hebben er drie het ganse jaar door op de weide lopen (momenteel op een halve hectare + paddock + verharding + stal).

Afbeelding