Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lienek schreef:Wat echt goed helpt is 1 rat vangen en deze of levend verbranden of verzuipen door het gekrijs gaat de groep weg.
Wellicht niet dier vriendelijk maar wel zeer effectief en vind dit beter dan gif oplossingen.
Brainless schreef:@QJ
Hier een ratten/mollenvanger hond, 2 katten (+wat van de buurt hier loopt), minimaal 2 koppels uilen, ooienvaars, reigers en diverse roofvogels...
Maar toch veel last van waterratten, bruine ratten en af en toe zelfs een muskusrat.
Helaas is hier heel veel water (ik heb 700 meter sloot, minimaal 1,50 breed, 1 meter diep, altijd vol met water).
En ik woon aan een waterrijk natuurgebied...
Dus heel veel last van van (voor ons) ongedierte.
Vooral in de winter als ze een droog/warm plekje zoeken.
oomens schreef:Taucha schreef:Enige dat ik goed vind werken zonder milieuvervuiling of gevaarlijke situaties is een stalkat aanschaffen.
Als de ratten niet mee wensen te werken mag je dan wel af en toe je kat weer vervangen of repareren. Voor ratten hebben ze dan ook geen katten maar terriërs ontwikkeld.
friesam schreef:Ik heb net (online) een soort plak plank besteld kijken of dat helpt want de vangkooi eet meneer rat keurig leeg maar hij gaat niet op het plaatje staan.
Na ze een hele tijd opgesloten te hebben in het voederhok zijn ze geleidelijk aan tammer geworden en vanaf ze buiten mochten lopen kreeg ik de ene dode rat na de andere gepresenteerd. En hier krijgen ze wel onbeperkt korrels en af en toe zelfs een blik natvoer.
). Zetta schreef:Dus katten waarbij het jagen in hun bloed zit!
RavenCat schreef:Zetta schreef:Dus katten waarbij het jagen in hun bloed zit!
Dat is wel heel belangrijk. De ene kat is de andere niet. Een van onze katten komt van een biologische boerderij hier in de buurt en het is ook echt een jager in hart en nieren. Aan huis hebben we alleen wat hooi, stro en kippenvoer van ons kleinvee, maar het is genoeg om muizen uit het naburige veld binnen in de garage te lokken. Mara wil echt 's ochtends de garage in (het zijn binnenkatten) en vangt én eet dan de ene na de andere muis. Waarna ze toch nog gewoon ook haar brokjes wil trouwens. De twee andere katten, ondanks dat het straatkatten zijn die ik heb opgevangen, jagen alleen op brokjes en speelgoedmuisjes (en soms, heel dapper, een vlieg).
Het is trouwens al genoemd geloof ik, maar met name Jack Russels zijn goede rattenvangers onder de honden. Onze klusjesman heeft er eentje en die houdt hun tuin ook echt ratvrij. In het buitengebied met beken zijn bruine ratten veelvoorkomend, dus dat zegt wel wat.
)