nadelen van 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:39

Femek2902 schreef:
Blubber overal;
Op je paard, op je schoenen, aan de kruiwagen, op je broek.
Het is echt essentieel om een stuk getegeld te hebben waar de paarden met droge voeten kunnen staan. Of waar de paarden kunnen staan als de grond heel ongelijk is opgevroren.

Daarnaast ben je dus nogal afhankelijk van weersomstandigheden, als het regent is alles nat, als het vriest is alles koud en hard.

Maar dit weegt absoluut op tegen de voordelen :)

Dit is inderdaad ook het enige waar ik tegenaan loop. De blubber.
Nou kunnen zie hier wel naar binnen als ze willen (inloopstallen) maar daar staan ze echt nooit.

Verder alleen maar voordelen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:39

riegje schreef:
pol1 schreef:
Vind dit altijd wel interessant om te volgen!
Ik vind 24/7 buiten een mooie gedachtegang maar niet hier in NL. Vind de weersomstandigheden echt te wisselend en vooral te nat! In de zomer vind ik het nog wel een optie. Maar met zware onweer en hevige regenval vind ik het echt niets! Kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld mok snel opkomt bij heel nat weer! Ook voor een ouder paard met misschien wat mankementen lijkt het mij behelpen ( voer, misschien opgejaagd worden ). Uiteraard vind ik het wel enorm belangrijk dat paarden er langdurig uitkomen overdag ( geen 4 uurtjes).
De modder en blub lijkt me ook verschrikkelijk! Maar ook in hitte en bijvoorbeeld als het dazenseizoen begint lijkt het mij een verschrikking! Mijn hypergevoelige paarden willen echt naar binnen bij extreem veel dazen! Mijn oudje graag bij de ventilator bij 30+..

Ook dit kan je aanbieden. Als je maar creatief ben.

Moet je wel heel creatief zijn..vrijwel onmogelijk!
Nee ik hou het op heerlijk de hele dag buiten.. ( niet 4 uurtjes) en de nacht op stal.

Nies_

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:50

Valt mee hoor. Op grote schaal misschien, maar ik heb het voor twee paarden makkelijk voor elkaar. 24/7 buiten pleuren is ook wat anders dan een goede huisvesting voor elkaar hebben en daar horen droge voeten en een dak boven het hoofd ook bij.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:52

Ik loop eigenlijk nergens tegenaan. Mijn paard is nog nooit zo gelukkig geweest als nu. Ja, er is veel modder in dit seizoen, maar ik ben van mening als je paard 24/7 buiten zet, dat je dan voor het paard en zijn natuurlijke habitat kiest en niet voor jezelf+luxe. Wij hebben een hele grote schuilstal, die van ons staan er nooit in. Als ze er in staan, is het om de dazen te ontkomen. Verder eigenlijk nooit...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:24

Pol1, we hebben het hier toch over 24/7 met een inloopstal. Dus schuilen voor weersomstandigheden en dazen is mogelijk.

24/7 buiten zonder stal zou ik ook nooit doen. Op onze oude stal werd de inloopstal in de zomer het meest gebruikt vanwege de dazen. En ik vind ht prettig dat ze droog kunnen eten en het voer niet door het zand gelopen wordt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:33

Tja wij hier ook voor de zomer mogelijkheid om te schuilen voor dazen..Helaas gaan de dazen mee onder de overkapping..paarden worden echt helemaal gek! ( wonen aan t bos)..Nog meer dazen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:52

Bij een inloopstal stel ik mij meer voor dan een overkapping.
Ik werd zelf lek gestoken door die k..beesten bij het mest scheppen, buitenrijden was geen optie, maar de inloopstal kwamen ze gelukkig niet binnen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:04

Het enige nadeel waar wij momenteel mee zitten is dat we geen aparte stal hebben als er eens een paard ziek is, of als je een paard wil bijvoeren. Maar daar werken we aan :) We hebben naast de stal nog een stukje voorzien dat eigenlijk als poetsplaats moet dienen, maar dat kunnen we dan 's nachts gewoon ook gebruiken als extra plaats. We gaan dat nog overdekken en beklinkeren.
Voor de rest vind ik het alleen maar geweldig om onze kudde te zien, ik zou het niet meer anders willen!

Zicht van in ons huis
Afbeelding

Zicht op de paddock vanuit de stal
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:19

Tess
Als ik het goed zie kunnen ze rechts achter die wand ook naar binnen? Waarom maak je daar niet gewoon een poort/schrikdraadje zodat je dat gedeelte kan afsluiten indien nodig? Dan heb je een aparte box en de rest kan nog gewoon in het midden schuilen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:24

Tot nu toe met de fjord van mij alleen maar voordelen met 24/7 buiten. Vies was hij op stal toch ook zelfs ook nog met deken op. :')

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:41

Mijn paarden staan 24/7 buiten. We hebben de rijbak bij aan de longeerbak gedaan en overdag mogen ze paar uur de wei op. We hebben 2 grote paarden en 2 kleine ponys. Ik heb 1 grote schuilstal waar de 2 paarden in staan en 1 pony. En de andere pony kan in de andere schuilstal. Maar meestal staan ze buiten alleen met regen gaan ze de schuilstal in. De rijbak is bij ons voorzien van een goede laag gele zand dus die is nagenoeg altijd droog. En voordat er een vorstperiode aankomt slepen we de bak zodat hij vlak vast vriest. Om voer problemen te voorkomen bied ik voor elk paard een eet mogelijkheid aan en het staat zover uit elkaar dat iedereen voldoende kan eten. Voor de grote paarden hebben we een ton waar we voer in doen zodat de kleine ponys er niet bij kunnen zodat ze niet te veel eten. Ik zou eigenlijk geen nadelen kunnen bedenken als je het allemaal goed in orde hebt. Wel is het belangrijk om een goede bodem te hebben anders wordt het een vieze blubzooi.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:46

Duhelo schreef:
Tess
Als ik het goed zie kunnen ze rechts achter die wand ook naar binnen? Waarom maak je daar niet gewoon een poort/schrikdraadje zodat je dat gedeelte kan afsluiten indien nodig? Dan heb je een aparte box en de rest kan nog gewoon in het midden schuilen.

Rechts achter de schuifpoort is onze hooischuur :j Die zit in de zomer tot het dak vol met hooi, daar ligt ook onze voorraad houtkrullen en onze hooistomer heeft er ook een plaatsje. Links naast de stal is dan de zadelkamer en daarnaast is dus nog een plek die we gaan inrichten als overdekte poetsplaats/stal.

Momenteel stelt het probleem van verschillende voerbehoeftes zich niet, omdat het paard dat meer moet krijgen, helaas al een paar weken in de kliniek staat... Die Shetters, mijn Haflinger en de Konikpony staan allemaal op rantsoen, anders kan ik ze rollen.

SkyTheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:12

Mijn pony staat 24/7 buiten en ik zou haar dus absoluut niet in een stal kunnen zetten want dat vind ze verschrikkelijk! De voordelen van 24/7 buiten staan is dat je paard/pony altijd beweging heeft en (als er gras is) kan grazen en ze zich dus minder rap vervelen en dat ze zich lekker kunnen uitleven. Ik zie niet direct negatieve kanten hieraan maar wat misschien wel kan zijn is dat een paard dat gewend is om op stal te staan (ik spreek nu even voor de koudere dagen) dat ze het frisjes vinden buiten en het niet gewend zijn. Maar ik denk dat een paard 24/7 buiten nog altijd het beste is. Zo is dat in de natuur ook. Ik denk dat ze zich ook beter voelen door buiten te staan. let op, hiermee wil ik niet zeggen dat alle paarden het haten om op stal te gaan!

Kimmieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:04

Mijn paard van 22 bijna 23 staat nu ook dag en nacht buiten met mogelijkheid tot binnen schuilen en eten in de stal.
Hij heeft artrose en merk dat sinds bij hier staat geen tot bijna geen last er meer van heeft.

Hij en ook de andere paarden slapen voornamelijk buiten. Hij staat samen met 1 merrie en kan via de draad aan beide kanten contact maken met de andere paarden.

Ze hebben bij de stal gelukkig wel een stuk bestrating om droog te staan. En ik kan een stukje ervan afzetten als ik hem wil bijvoeren.

Ik ben een grote voorstander van 24/7 vrije beweging

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:01

het lastigste vind ik de verschillende voerbehoeften. Alleen met ruwvoer geeft dat al problemen met te dikke paarden. Bijvoeren met krachtvoer is nog op te lossen door dat na het rijden of tijdens het verzorgen te doen.

En je hebt voldoende ruimte nodig per paard om droog binnen te kunnen staan (en liggen bij natte bodem) en met droge voeten rondom de stal te kunnen staan. Liefst ook een goed droge zandpaddock zodat ze ook buiten op de slechtste dagen na, droog kunnen rondlopen en liggen.

Hoe veel ruimte je nodig hebt is echt kuddeafhankelijk. Hoe dicht durven ze op elkaar te staan, zijn ze vriendelijk tegen elkaar of jagen ze elkaar met grof geweld de stal uit... Hoe droog is je paddock, als die bodem nooit nat wordt, heb je minder (lig) ruimte binnen nodig.

Ik heb dus een Paddock Paradise waar de groep kan lopen, en die hebben beschikking over ruime inloopstal (10,5/11m2 per paard bij 4 paarden, er lopen er nu 3 in dat deel), rondom bestrating, zandpaddock en zandpaden. Zo lang het land het toe laat overdag weidegang, maar eigenlijk niet meer dag en nacht (dazentijd wordt het wel eens omgedraaid) Mijn geblesseerde merrie staat opgesloten in een deel van de paddock met een afdak, hooinetten, rubber matten, stuk bestraat en stuk zand. Zij mag namelijk niet rennen, en hoe meer ruimte ze heeft, hoe meer ze gaat rennen en vliegen. Het pad is dus uit den boze.
Ze heeft gezelschap van mijn oude bejaarde ponyruin. Zij gaat voor de nacht op stal en hij mag vanaf dat zij in haar box staat vrij in en uitlopen in zijn stal. Zij krijgt beperkt hooi en beetje brok, hij krijgt voor de nacht onbeperkt hooi en een flinke bak met speedybeet, dieetmix, vitaminekorrel en lucerne. Daar kan hij dan de hele nacht over doen als hij wil.

Het flexibel inspelen op de verschillende behoeften vind ik best nog wel eens lastig. Dat heeft ook te maken met hoe je ruimte is ingedeeld en hoe ruim je in je ruimte zit. Als je makkelijk verschillende groepen kunt maken met elk hun eigen binnen en buitenruimtes, dan maakt het het aanpassen al een stuk makkelijker doordat je dan op gaat splitsen. Desnoods alleen voor de nacht.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:04

Joyce, met ruwvoer is dat ook op te lossen.
Dit vraagt echter wel een kapitaaltje en vooral creativiteit.
Laten mensen dit nou net niet hebben tegenwoordig (of geduld, is ook erg lastig)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:13

tja, 10.000 euro en meer voor een individueel (HIT) voersysteem heb ik nog niet bij elkaar kunnen sparen O:) En eerlijk gezegd denk ik dat dan de bakbodem en drogere paddock bodem hoger op mijn lijstje staan
...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:24

joyce B schreef:
tja, 10.000 euro en meer voor een individueel (HIT) voersysteem heb ik nog niet bij elkaar kunnen sparen O:) En eerlijk gezegd denk ik dat dan de bakbodem en drogere paddock bodem hoger op mijn lijstje staan
...

Dat snap ik.
Maar is er geen creatieve mogelijkheid om zelf iets te maken?
Denk aan de koeienhalsbanden en hun voersysteem (dat is wel krachtvoer.)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:33

Nadeel - eigenlijk jouw eerste opmerking. Onderaan in rang en voer.

1 van mijn jongens stond ook onderaan in rang en was op een gegeven moment zo mager dat de DA mij vertelde NU mijn spullen te pakken. Ik kon toch nooit bijvoeren wat hij te kort kwam. Maar dit had voorkomen kunnen worden als er meer voerplaatsen waren en meer voer. Onbeperkt voeren doet (in mijn ervaring) bijna niemand echt. Zelfs de leider van de kudde (toevallig ook van mij) werd zienderogen dunner. En hij had echt al het voer tot zijn beschikking. Alles ging aan de kant voor meneer.

Dat ligt niet aan 24/7 buiten. Ik heb ze allemaal in eigen beheer nu en geen van de paarden is te dun, eerder wat rond en gezond ;) Overigens gaan zij bij mij nu 's nachts op stal ivm geen schuilstal. Zodra het kan blijven ze weer buiten.

Ook was mijn paard altijd de sjaak wat wonden betrof en is hij klem gelopen bij de ingang van de schuilstal en waren beide heupen zo beschadigd dat er wat bot af is gekomen. Ik ben voorstander van 24/7 buiten maar niet meer op die manier. Helaas weet je dat niet vooraf. Wel zou ik dus nooit meer ergens gaan staan waar geen onbeperkt voer is, niet minstens 2 of 3 voerplekken extra zijn dan er paarden staan, de opening van de schuilstal moet minimaal 3 meter zijn en de schuilstal zelf groot genoeg voor alle paarden. Dat is wat ik van mijn ervaring opgestoken heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:43

Mijn ervaring met 24/7 buiten is erg goed :) Máár onder een aantal voorwaarden:
genoeg ruimte voor alle paarden (dat zie je op een PP meestal niet, vind ik helaas), voldoende (liefst onbeperkt) ruwvoer vanaf GENOEG voerplekken (min aantal voerplekken = het aantal paarden + 1) én een stabiele kudde, dus niet elke maand weer paarden erin en paarden eruit. Dat laatste is lastig in pension-land.

Ik heb een jonge arabisch volbloed die sinds ik haar heb 24/7 buiten staat. Dingen waar ik bang voor was, gezien ze een teer huidje heeft: mok, zonnebrand, en dat ze het te koud zou hebben. Van die drie dingen is alleen zonnebrand een probleem, maar daarvoor smeer ik haar neus dan zomers in. Ondanks dat het weiland soms wel modderig kan zijn, hebben ze altijd droge plekken om te staan, en heeft ze in >3 jaar tijd geen mok gehad. Koud heeft ze het alleen gehad op stallingen waar ze echt te weinig ruwvoer kregen. Dit jaar heeft ze zelfs geen deken op, voor het eerst, en dat gaat heel goed. Ik heb haar geen moment koud gezien.

Ik zal even mijn ervaringen beschrijven met de door jou genoemde punten:

*hij staat altijd onderaan in rangorde, mag hij wel de inloopstal in waar het hooi is
Bij mijn paard is dit altijd een probleem geweest (inloopstallen), ze is ranglaagste en kwam vaak in benarde situaties in inloopstallen, zelfs wanneer er bijvoorbeeld 3 open stallen voor 3 paarden waren. Dit is wel echt een probleem geweest, bij mij. Maar op stal staat ze ook echt niet lekker. Daardoor staat ze nu 24/7 buiten met een kudde met natuurlijke beschutting ipv een inloopstal, en dat is eigenlijk het enige dat echt goed gaat. Zelf heb ik vooraf altijd geroepen dat 24/7 buiten zonder schuilstal een no-go zou zijn, dat vond ik echt maar niets. Maar mijn paard leeft op deze plek echt geweldig en het is de enige manier dat ze blessure- en verwondingsvrij blijft. Dankzij de bomen kan ze uiteraard wel uit de wind staan of juist weer schuilen voor zon of insecten.

Hooi geven wij vanaf meerdere voerplekken. Het liefst zie ik het aantal voerplekken = aantal paarden + 1 plek meer. Ik vind zelf hooi in inloopstallen altijd een beetje eng, een paard kan zich sneller vastlopen als er onrust om het eten ontstaat.

*verwondingen, hoewel alles zonder ijzers staat
Ik heb hier extreem wisselend ervaringen mee, met die van mij :o Nu ze op de wei staat zonder schuilstal, maar met bomen, en veel ruimte met een vrij kleine kudde- geen schram! Toen ze op relatief kleinere plekken stond, zoals paddocks of plekken met boxen als inloopstallen, was ze regelmatig gehavend... Mijn ervaring is wel dat op een plek met voldoende ruwvoer en ruimte, en een stabiele kudde (dus niet telkens nieuwe paarden erbij en paarden weg, steeds wisseling, etc) die verwondingen echt meevallen :)

*liggen/slapen, de grote inloopstal is beton met een paar rubberen matten maar geen bodembedekking.
Als er buiten droge plekken zijn, liggen ze (wederom, in mijn ervaring hoor) toch het liefste daar :) Zeker de paarden die ranglager zijn, ik denk omdat de inloopstal misschien minder veilig voelt, of al bezet wordt door paarden die hoger in rang staan. De kudde biedt die van mij een heerlijk veilig gevoel, je ziet haar ook direct meer liggen nu ze terug is op haar huidige plek met een stabielere kudde. Hiervoor in een kleine kudde, die toch ook stabiel was maar kennelijk minder fijn voelde, lag ze praktisch nooit. Niet buiten, maar ook niet in één van de drie opgestrooide boxen.

*rust, hij heeft nu natuurlijk een rust plekje op stal en buiten is er continu beweging en van alles, maar misschien is dat menselijk denken van mij. als hij nu buiten staat wil hij na een paar uur altijd graag naar binnen.
Dat je paard graag naar binnen wilt na een paar uur, is denk ik meer de gewoonte, dan naar binnen willen voor de rust. Een 24/7 buiten kudde kan een paard juist enorm veel rust geven: ze hoeven niet constant meer op te letten, dat wordt af en toe ook voor ze gedaan doordat ze die taak samen op zich kunnen nemen, ze worden niet op een bepaald moment naar binnen of buiten gebracht, dus blijven gewoon op hun plek bij elkaar, etc.

Pannenkoek11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:51

Mijn paarden zijn heel gelukkig met hun 24/7 buiten. Ik ook, tenzij het heel veel en lang heeft geregend. Dat vinden ze zelf niet zo erg, maar wat een gedoe zeg stront scheppen in de blubber.. :n ze hebben een schuilstal met daaromheen een betegeld stuk, dus ze kunnen droog staan.

Vorig jaar met de ijzel heb ik ze 3/4 dagen binnen gehad in een stal, nou dat vonden ze niets...

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:35

Mijn pony is zo positief veranderd sinds ze 24/7 buiten staat. Mijne gaan echt niet liggen in de stal maar lekker veilig midden in de wei dat zie ik aan de afdrukken zelfs in de sneeuw.ik heb 2 schuilstallen

Ik heb pas een nadeel gevonden, mijn pony staat dikke vacht in de regen ook buiten en heeft ze regenschurft gekregen. Dus nu een regendeken op als het langdurig gaat hozen.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:37

Oh en mensen die zeggen...mijne staan bij het hek omdat ze naar binnen willen...ja dat klopt voor de brokken, laat de staldeur open en zie hoe gauw ze weer buiten staan !

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:14

fjordie333 schreef:
Oh en mensen die zeggen...mijne staan bij het hek omdat ze naar binnen willen...ja dat klopt voor de brokken, laat de staldeur open en zie hoe gauw ze weer buiten staan !

Meet mine ;). Die kreeg in het midden van de wei eten en kwam haar stal niet uit... Was een open stal zodat ze kon kiezen of ze binnen of buiten wou.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:16

fjordie333 schreef:

Tja, die heb je nou eenmaal ook.
Mijn dier ging als het regende echt niet naar buiten maar bleef in de schuilstal tot het weer driog werd. Kwam ook niet voor voer.
Een waterdichte deken was eigenlijk niet nodig want 1 druppel en hup onder dak.