Is dit genoeg weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:48

Ideaal is natuurlijk anders, maar dat zie je zelf ook. Bij de stal waar mijn paard staat komen de paarden 's winters ook maar twee uur op de paddock. Als je hem meer buiten wilt hebben, moet je dat zelf regelen. We hebben al jaren met een vast groepje een binnen- en buitenzetregeling waardoor mijn paard 's middags nog 2-5uur extra naar buiten gaat. Daarnaast is hij ook nog zo'n uur per dag uit de stal voor de training. Nog steeds niet genoeg buitentijd in mijn ideale beeld, maar gezien de alternatieven in de buurt voor mij goed genoeg. Deze stal biedt groepshuisvesting op de wei/paddock, in het goede seizoen mooie grote weides, frisse grote boxen, veel toezicht en een goed voerbeleid. Ook genoeg pluspunten dus.

Of mijn paard gelukkig is? Hij is nogal blij van zichzelf, dus daar merk ik weinig aan. Hij vind het altijd heerlijk om met z'n maatje buik aan buik in de paddock te staan, dus die tijd probeer ik hem iedere dag zo veel mogelijk te geven. Maar om stal oogt hij gelukkig ook happy.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:00

Ik snap werkelijk waar niet dat je een paard koopt als je hem zo weg moet zetten, dan zou het voor mij echt niet hoeven! Dat zulke stallen nog mogen in deze tijd vind ik ook onbegrijpelijk.

Weidegang vind ik niet zo belangrijk, maar vrije beweging wel. Dat kan ook op een paddock.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:04

Veel te weinig naar mijn idee :n

Ook ik zou geen paard kopen als ik hem niet meer uren buiten (weiland/paddock met hooi) kan bieden.
Bij mij in de buurt is ook zeer weinig, ik heb nu een stal gevonden waar mijn paard 24/7 buiten staat in een Paddock Paradise, maar minder luxe voor mij. Ik woon er niet, paard wel.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:07

Je hebt nog geen paard.... en het is erg verschillend wat paarden prettig vinden.
Sommige staan ondanks een schuilstal gewoon buiten, waarbij andere bijna de schuilstal niet uit gaan.... (al hebben wij nueen stelletje watjes die met een beetje regen liever schuilen, heb ik ook andere gezien die er niks om geven)
en zo is het ook met paddocks etc. Veel paarden zie je met slecht weer niet vrolijk in de paddock staan, met mooi weer wel.
Meeste paarden passen zich makkelijk aan, makkelijker dan mensen, maar er zijn erbij die dat slecht kunnen...
Wij hebben de paarden/pony's aan huis.
Paar jaar op het land gehad met schuilstal,maar sinds dit jaar allemaal binnen in boxen.
Pony's doen het beter nu en voor ons ook prettiger werken. Tis wel meer werk, maar wel minder koud en nat.

Ik vind dat veel mensen vooral kiezen vanuit zichzelf en zeggen dat ze het voor het paard doen.
Nou, wij doen het ook zeker beide. Als onze paarden zichtbaar ontevreden zijn, dan gaan we dat veranderen.
Maar mijn ervaring is dat paarden het best aangeven..maar je moet kritisch blijven kijken.
Voldoende voerbeurten vind ik dan wel weer erg belangrijk wanneer ze langer binnen staan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:10

Stalling zoeken is echt een afweging. Die van mij komt iedere dag behalve zondag buiten in de (merrie) groep, ook in de winter wat voor mij een belangrijke afweging is geweest. Nadeel is dat het maar +- 4 uur is. Ze (en alle andere paarden) doen t er echter prima op. Ik had liever meer weidegang gehad, maar ook in de winter naar buiten is me best wat waard. De afstand tot mn huis,relaxte en fijne eigenaren met veel ervaring met jonge paarden speelde ook mee.

Je moet uiteindelijk doen waar je je zelf goed bij voelt en een afweging maken wat de alternatieven zijn. Er zijn genoeg paarden die swinters helemaal niet buitenkomen en alsnog happy zijn. Je kan ook nog eens op bezoek gaan en kojken hoe de rest het oplost, of dat er evt afspraken zijn te maken over langer in de paddock zetten oid met elkaars paard.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:28

Om even hierop terug te komen:

Anna98 schreef:
Zijn er meer mensen waarbij hun paard niet veel buiten komt in de winter, maar wel duidelijk zien dat hun paard hier gelukkig onder is?

:wave: Ja, wat is weinig? Er zijn nog steeds paarden die alleen op zondag "buiten mogen spelen" dus dat vind ik relatief..
Maar die van mij komt in het niet-landseizoen de ochtenden in groepsverband in de paddock. Het enige verschil dat ik merk, is dat ze wat fitter is in de wintermaanden, meer looplust heeft. ( maar hé fit tuigpaard :D )Maar om nu te zeggen dat ze ongelukkig is? Nee.
Ze staan 'smiddags op stal met een grote portie ruwvoer en aan het eind van de middag of in de avonduren komt ze er nogmaals uit voor de dagelijkse beweging, verzorging etc.
Maar dat blijft denk ik iets dat per paard bekeken moet worden.

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 09:42

Bedankt voor alle reacties! Hier heb ik zeker wat aan. Heb ook al een pb gekregen van iemand uit Friesland die mogelijk een beter plekje weet. Wat ik eerst ga doen is langs gaan bij de stal en vragen of er mogelijkheid is tot meer paddock-uren. Als dit niet mogelijk is, neem ik denk ik toch het besluit om daar niet een paard te stallen. Ik laat nog wel even weten wanneer ik langs ben geweest!

Toevoeging: ik heb ook FB aangemaakt en me aangemeld bij groepen.

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 10:39

Om een of andere reden word ik niet geaccepteerd in de FB groepen en 1 van de groepen heeft me volgens mij geblokkeerd...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:16

Ik vermoed dat ik op dezelfde stal gestaan heb waarover je nu twijfeld. Ook met een draver :)

Als je rond Leeuwarden zoekt laat dan vooral het idee van weidegang los winter. Het is kleigrond dus vanaf september, oktober is de pret op bijna alle stallen voorbij en gaan ze naar binnen of op de paddock.
Ik heb er lang over gedaan een stal te vinden met voldoende vrijheid winters. Want mijn paard werd er overduidelijk min van, dikke benen en in zichzelf gekeerd, slaan naar de buurman. Ik werd er ook erg ongelukkig van, maar het is bijzonder moeilijk een goede stal te vinden in die regio.

Toch merk ik dat het aanbod veranderd de laatste jaren, je moet alleen verder van Leeuwarden af reizen. Bekijk Marktplaats goed en als je graag het bos in gaat is de regio Oenkerk ideaal.

Verder is het wat je zelf wilt. Persoonlijk vind ik 2,5u buiten de box niks, maar niet alle stallen die meer paddocktijd aanbieden zijn beter. Denk aan te kleine paddocks, geen ruwvoer op de paddock, te grote groepen, te natte paddock. Ik heb er echt jaren over gedaan de beste stal te vinden totdat die ging stoppen. Nu wonen we ergens anders in NL waar er veel meer weidegang en paddocktijd te vinden is.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:26

Het is vrij simpel, een paard hoort buiten, het liefst 24/7 , met schuilmogelijkheid en onbeperkt ruwvoer en vriendjes. DAt is uit alle wetenschappelijke paardwelzijns onderzoeken inmiddels wel gebleken. Veel mensen sluiten uit eigen belang hiervoor nog steeds hun ogen. En mijn paard wil niet naar buiten is onzin, als je voor je paard een prettige omgeving met vriendjes , onbeperkt ruwvoer en schuil mogelijkheid creeert dan wil hij echt wel naar buiten. Vaak zijn de stal paarden niets gewend, en hebben ze last van een flinke dosis aangeleerde hulpeloosheid..Ik snap dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tot het creeren van het meest idiale voor je paard. Maar overdag naar buiten is wel het minste, en onbeperkt ruwvoer, en vriendjes... anders zou ik er zelf niet eens aan beginnen...Heel jammer, maar het welzijn van mijn paarden staat helemaal voorop!
Leuk voorbeeldje, kwpn merrie, stond altijd op stal, en mocht 2 uurtjes in de paddock of wei, dat was het, was een humeurige paardje. maar volgens de eigenaresse wilde ze niet langer buiten staan, stond al snel weer bij het hek ( voer is binnen he) Is toch verhuist naar een plek waar ze meer naar buiten kon, en een leuke kudde met vrienden...in het begin moest ze echt wennen, maar na een paar weken kon je haar niets eens meer in een stal zetten, ze kwam er overheen...haar leven was buiten, bij haar vrienden, en chagarijnig, nee...dat was over...ze was een gelukkig paardje..en niet meer te herkennen door de mensen die haar nog van vroeger kende ! Dat is maar 1 verhaal...welzijn is belangrijk...voor iedereen....voldoen aan de levensbehoefte van je paard...ik zou zeggen..doe dat asjeblieft!!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:31

Om nog mee te nemen in de overweging lijkt het me belangrijk te beseffen dat het niet alleen on het gelukkig zijn van je paard gaat. Nee, gezondheid is toch ook wezenlijk. Door veel op stal te staan werkt het hele lichaam minder goed. Een minder goede doorbloeding van organen, spieren, hoeven enz. door minder en langdurige rustige beweging. Door pijn en ongemak, last van maag, darmen of benen ontwikkelt een paard nogal eens gedragsproblemen ook wel stalondeugden genoemd. Door steeds herhaalde beweging kan het paard zijn pijn verdoven doordat er een stofje wordt aangemaakt. Een eenmaal ontwikkeld gedragsprobleem is heel moeilijk op te lossen omdat het gedrag zelf en het gevoel wat wordt opgewekt verslavend werkt.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:32

Ik stuur je even een pbtje, die van ons komen ook minimaal 7 uur per dag buiten. (omg Leeuwarden)

Maar het is inderdaad zoeken naar een speld in een hooiberg. En je moet dan vaak qua faciliteiten voor jezelf ook weer inleveren. Ik heb er nu voor gekozen om voor mezelf iets minder luxe te hebben en voor mijn paard iets meer. Zij is blij. Maar veel stallen die ik ken hier is 2.5uur wel de max hoor in de winter..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:12

Ik vind het leuk om te lezen over de mening van 24/7 buiten.
Zo dacht ik er vroeger ook over. Echter is niet elk dier daar happy mee.

Hier heb ik toevallig 2 extremen.
1 die 24/7 buiten wil/moet
1 die liefst 24/7 lekker op stal staat.

Dan nog diverse variaten ertussenin.
Een stalling moet dus matchen bij de eigenaar en het paard.
Vooraf goed nadenken over de belangrijkste punten en vaak is het erna toch ervaren of het klikt en goed voelt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:18

Ik heb er een die al een paar keer stalbenen heeft gehad van het binnen staan. Ze kunnen gewoon naar buiten, maar meneer houdt niet van regen. Nu met deken met hals durft hij het wel te trotseren :')
24/7 buiten zonder stal vind ik net zo slecht als een hele dag op stal.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:34

Tja ik snap niet dat dit nog een optie is. Welk dier dat in de natuur kilometers per dag loopt is blij met 9m2 voor 21,5 uur per dag?

Voorbeeld: extreem nerveus paard was niet dik te voeren. Buiten of binnen erg druk. Binnen zenuwachtig en buiten bang voor alles incl andere paarden. Paard 24/7 naar buiten gedaan. Ik heb nu een paard dat goed gevuld en blij is. Zelfs nu hij s nachts, na minimaal 12 uur buiten te hebben gestaan, op stal staat is hij niet meer nerveus. Hij is enorm tot rust gekomen en ik heb een leuk paard ervoor terug gekregen.

Voorbeeld 2: Shetlander staat na uurtje bij het hek te "zeuren" om naar binnen te gaan. Diezelfde shet staat nu in de zomer 24/7 buiten en nu 's nachts op stal. Ik mag hem inmiddels ophalen iedere avond want meneer vindt buitenspelen veel te leuk.

Zo hebben al mijn paarden positieve veranderingen doorgemaakt. En dit terwijl ze allemaal totaal verschillend zijn. Ras en karakter.

De shet deed het prima op 2 uur buitenspelen per dag. Of althans dat leek zo. Nu weet ik wel beter. Paarden "lijden" vaak in stilte.
Het is aan ons mensen om te proberen zo goed mogelijk voor ze te zorgen. Om dan maar een paard bijna 24 uur op stal te gooien omdat er niks anders te vinden is vind ik geen optie :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:49

Mijn merrie komt van een stal waar naar buiten gaan volgens mij niet echt een van de opties was die bij de stalling was inbegrepen :n
Bij mij kwam ze in een heel andere situatie: in de winter 12 uur per dag op de wei (met slowfeeder en onbeperkt hooi), in de zomer 24/7.
Die eerste winter heeft ze het best zwaar gehad, ondanks dat ze ruim genoeg vacht aanmaakt (en dat voor een hoog in het bloed staande kwpn'er) viel ze flink in.
Als het regende was ze helemaal een zielig rillend hoopje wat heel graag naar binnen wilde.
De oplossing was om haar gewoon onder een fijne deken te zetten. Geen centje pijn, altijd warm. Ook als het regent. En een super blij en tevreden paard.
Ook is ze qua karakter totaal anders nu. Voorheen werd ze als autistisch gezien door veel mensen. Ze zocht echt geen contact met mensen. Nu dus wel, ze vindt het allemaal super gezellig als ik haar er eens uit pluk om lekker te tutten. Maar ze gaat ook graag weer naar haar vriendje op de wei.

Ik moet ze zo nog uit de wei halen, maar dikke kans dat meneer en mevrouw achterin de wei staan te kijken waarom ik hen toch in vredesnaam kom halen.

Eigenlijk heb ik weinig paarden meegemaakt die het niet goed doen als je ze zoveel mogelijk buiten zet. Alleen moet je wel de juiste omstandigheden creëren en nooit vergeten om goed te kijken naar je paard: wat heeft hij/zij nodig?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:05

Ik snap het dilemma niet. Zo weinig uren uit de stal is gewoon belachelijk, of er nou paarden van bokkers zijn die wel of niet gelukkig ogen, zoiets doe je een dier niet aan. Je hoeft toch geen haast te hebben? Waarom niet gewoon zoeken naar een goede plek voor een paard. Lukt het niet, dan geen paard, lukt het wel, dan heb je mazzel. Een andere keuze is alleen in het belang van jezelf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:50

2,5 uur is wel erg weinig. 5 uur komt al een heel eind in de richting als je zelf in de avond ook nog komt.
Dan kun je denken aan een dagritme van bijvoorbeeld in de ochtend hooi op stal, rond 10:00/10:30 de paddock in, tusen de middag hooi en dan rond 15:00/15:30 weer naar stal met krachtvoer/hooi, in de avond zelf nog paard uit stal en beweging geven. en tenslotte nog een flinke laatste voerbeurt voor de nacht.

Dan is er redelijk afwisseling.

Als je meer richting Oenkerk, Tytjerk en (Noord)Bergum gaat zoeken denk ik dat je meer zult vinden waar de paarden buiten komen. Er gaan treinen en/of bussen die kant op dus met ov kaart en een vouwfiets kom je al snel verder. Of een scooter ;)

Alhoewel ik ook wel geinteresseerden had uit kant Leeuwarden voor mijn stallingsplek met Paddock Paradise op 30 autominuten afstand O:)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 00:41

Globaal alles door gelezen... ik had mijn merrie en later ook mijn shet op een pensionstal. Zomers weide en winter enkele uren paddock (zonder hooi) shet alleen paddock.

Toen kreeg ik de kans een plekje te huren.. paddock met inloopstal en doorloop naar de wei (in de winter wei niet mogelijk). Hooi koop en geef ik zelf en dus staan ze vrijwel niet zonder eten.

Eerlijk: ik dacht dat mijn merrie het goed had maar wat is zij opgeknapt. Voor mij nooit meer anders..

Moraal van dit verhaal.. voldoende bewegingsvrijheid, ruim voldoende ruwvoer en sociaal contact is het allerbelangrijkste.

Je hebt nog geen paard en dus alle tijd om door te zoeken naar de juiste plek... het kan zomaar ineens op je pad komen

Aanvulling: ze staan dus 24/7 buiten. Ik moet alles zelf doen en nu met de kou en regen is dat soms echt minder leuk... Maar de paarden zijn niet alleen psychisch opgeknapt.. ook lichamelijk/medisch is het een hele verandering geweest en sinds ik ze heb verhuist geen dierenarts meer gezien terwijl ik daarvoor bijna aandelen had.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 01:02

SinneJ schreef:
In België komen er veel paarden zelfs niet op de weide... |(

Dit is absoluut niet waar.Ik heb al 30 jaar paarden,en ze hebben nog nooit op een stalling gestaan waar ze niet een hele dag buiten kwamen in de winter.Persoonlijk had ik dan ook geen paard willen hebben.
Momenteel heb ik zelf een 24/7 stalling en daar zijn er meerdere van in de omgeving.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 01:20

Ik denk dat je inderdaad nog wel wat andere stallingsmogelijkheden kunt vinden waar je je ook beter bij voelt. Dat je de vraag al stelt zegt dat je er zelf al je twijfels over hebt.

Hier de paarden aan huis staan. 24/7 buiten en ze lijken er wel van te genieten. Eten spelen en slapen haha
Afbeelding
Afbeelding

Misschien dat je ook bij iemand zou kunnen vragen. Zo zijn de twee extra paarden ook bij ons gekomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:28

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:46

Slechte grond is altijd een leuk smoesje, iedereen snapt dat je niet overal paarden in de winter op de wei kan gooien. Maar daar hebben ze paddocks met drainering voor uit gevonden :)*

Minder dan 8 uur buiten vind ik onacceptabel, 8 uur op stal zou ik voor mijn eigen paarden nog net overwegen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:14

Heeg is minimaal 40 autominuten van Leeuwarden, er zijn wel betere stallen iets dichterbij, want ik vermoed dat ts afhankelijk is van het OV.

Azmay, je bent wel afhankelijk van de pensionstaleigenaar of die die investering wil doen. En die doet pas dergelijke investeringen wanneer de vraag er is. Het is echt opvallend hoe lastig het is om een vrij bewegingsstal te vinden rondom Leeuwarden, terwijl hier in omgeving Utrecht dat al veel meer ingeburgerd lijkt te zijn. In de jaren dat ik rond Leeuwarden stond heb ik wel de stallingsmogelijkheden zien veranderen, veel meer pensionstallen worden bewust van de mogelijkheden en de eisen van hun pensiongasten. Maar een goede pensionstal heeft weinig verloop en moet je maar hopen dat er een plekje vrij komt...

Overigens lijkt me dit ook een prettige stal: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... e=lr&pos=7

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:53

Jongens.. in friesland lopen we nog wat achter. Op pensionstallen staan paarden nog onvoldoende buiten.

Hier is het nog wat een boeren gedachte en is grond heilig. Zomers hebben ze meer als genoeg (meer dan meeste stallen) maar swinterd is dat lastig.

Tuurlijk is 2,5 uur weinig. Maar ze komen er even uit.

Paddocks van 5 bij 5 meter hebben ze ook weinig aaan voor mijn gevoelm dan staan ze buiten te dom kijken ip v binnen. Als je paddocks hebt moeten ze ook een beetje formaat hebben.

En geheel gedraineerde paddocks zijn nog lastig te vinden hier, dus dan staat je paard tot de knien in de drek. Daar worden ze ook niet vrolijk van.

@ts kijk inderdaad even in de regio oenkerk. Daar zijn meer die wel weidegang bieden. Of paddocks in ieder geval. Ik heb er onlangs een topicober geopend.