Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:27

In mijn optiek is het heel simpel.
Indien je een paard/hond/goudvis wilt houden dan dien je daar verantwoordelijkheid voor te nemen.
Je kijkt naar de behoefte van het dier.
Een hond heeft behoefte aan minimaal 3 wandelingen per dag, een goudvis een ruim aquarium.
Een paard hoort minimaal 8 uur vrij te bewegen voor zijn gezondheid en mentale welbevinden.
Kun je, je paard dit niet bieden dan neem je dus geen paard.
Het is heel zwart wit maar jij bent de enige die de keuzes voor het dier kan maken.
Stallen waar paarden 22 uur per dag op het hok staan zouden sowieso verboden moeten worden; en mensen die hun paard zo houden mogen wat mij betreft een fikse boete krijgen.

Edit: Indien jij de stallingskosten niet alleen kunt dragen dan zul je dus met je familie in overleg moeten, andere stal en anders paard weg.
Wellicht kun je hem verleasen totdat je klaar bent met je studie, en de stalkosten wel zelf kunt betalen.
Of je zoekt er een baantje naast/bij.
Makkelijk zal het wellicht niet zijn maar je hebt wel de verantwoordelijkheid over een levend wezen en die neem je nu, in mijn ogen, niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:45

Dit wist je toch tevoren van het hoe en wat op deze stal en toch koos je ervoor om er te gaan staan.

Dus achteraf gaan miepen vind ik niet geheel terecht, je wilde er zelf gaan stallen.

Niemand heeft gezegd dat je er moet staan, dus dan maar op zoek gaan naar een andere stalling die wat beter is, maar geloof mij........er bestaan nog slechtere ergere stallen.

En die weilanden, daar kunnen ze niks aan doen, dat is kleigrond he, dus logisch dat ze daar niet op mogen.

Ik zou maar met je moeder en opa gaan overleggen om elkaar te gaan helpen en of een verzorgster zoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:59

Heleennn schreef:
troi schreef:

Is bijna de afstand die ik ook moet afleggen. Ik vreesde daar ook voor maar heb gemerkt dat je met goede stalgenoten en met goede afspraken met de pensionhouder daar prima uitkomt. En echt je paard zoveel gelukkiger zien is heel wat waard!

Oh en vergeet het fysieke niet, de hele dag op stal is beroerd voor de spieren en daardoor wordt je training echt een stuk minder effectief.

Had jou paard in het begin geen problemen dat hij je mistte ofzo? Klinkt heel debiel, maar het kan toch lijkt me? Zeker omdat ik nu elke dag ga...

Sowieso ben je er maar een paar uur per dag. Het grootste deel is hij alleen of hopelijk met zijn kuddegenoten. Die zijn veel belangrijker voor een paard.

Paard wende snel en is zeker blij om me te zien maar is nog blijer als ik hem weer terug zet bij zijn maatjes. En zo hoort het ook denk ik.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:59

anjali schreef:
Ts,ik heb 50 jaar ervaring,en het is echt nergens volmaakt.Doe je best voor je paard en als ze soms in de winter wat te veel op stal staat dan kun je daar in ons klimaat niet alyijd wat aan doen. Is je paard verder gezond en goed gehumeurd dan zou ik de winter gewoon uitzitten.Echt waar,overal is wat,en het verschilt heel erg per regio of de paarden s'winters buiten kunnen of niet.En elk paard is ook nog eens anders,er zijn zat paarden die met slecht weer geen weidegang willen.

Je kan er altijd wat aan doen als je paard gedwongen binnen moet staan de hele dag, dat zal niet altijd leuk of makkelijk zijn, maar het kan wel. Dit goed praten is alleen maar om je eigen geweten te sussen niet vanuit paardenwelzijn. Dat het altijd zo gedaan is betekent niet dat het goed is!

Wij hebben de pony's aan huis dus ik kan alles doen hoe ik wil, maar dat betekent ook dat ik dit jaar weer ruim € 4.000,00 heb kunnen neertellen om de paddock uit te breiden. Daar had ik ook andere (leukere) dingen van kunnen doen, maar ja ik heb die dieren nu eenmaal dus ik moet ervoor zorgen dat zij een zo comfortabel mogelijk leven hebben.

TS, sorry ik zou zo ook geen paard willen houden, voor mij zou dit onacceptabel zijn. Ja er zullen vast paarden zijn die het slechter hebben, dat betekent niet dat jij hier genoegen mee kan nemen. Natuurlijk begrijp ik direct dat het lastig is om van het gebaande pad af te gaan, vooral omdat je familie het altijd al zo doet en je afhankelijk van hen bent (ik kom uit een familie van melkveehouders, die verklaren mij regelmatig voor gek met mijn 'dure fratsen'). Ik zou toch echt proberen om per direct dingen te regelen met stalgenoten, zodat je paard nu meer met soortgenoten naar buiten kan en om op de langere termijn naar die andere stal te gaan. Met die stalhouder zijn vast wel afspraken te maken over wat te doen bij medische problemen (laatst was hier een topic over op bokt, ik zal even zoeken of ik hem kan vinden).

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:04

Jeetje wat reageert iedereen belerend en negatief.
Ik vind de huidige stalling ook verre van ideaal klinken, mijn gevoel zou ook zijn: verderzoeken!

Ik weet zelf hoe vervelend het is om op een stal te staan waar je niet gelukkig mee bent,dan is het zaak om zo gauw mogelijk iets anders te zoeken. Je familie zal dit toch begrijpen?
Het is goed dat je de rode vlaggen gesignaleerd hebt,en ik denk dat dit topic juist is om hardop na te denken over wat nu je opties zijn. Goed om je heen kijken,en inderdaad misschien de kleinere stallen zonder website. (Op Facebook heb je bijvoorbeeld de groep 'stalling en weidegang gezocht')

Conclusie: ja,ik snap met wat voor rot gevoel je zit en je paard staat daar niet goed, nu is het zaak om te kijken hoe je het kan veranderen. Als je ouders de ene stal willen betalen,willen ze de andere vast ook betalen. Zeker als jij kan beargumenteren dat het beter is voor je paard?
Succes!
Mij is het na 3x verhuizen ook gelukt om iets te vinden waar mijn paard happy mee is. :)

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 26-11-16 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:04

troi@ heel mooi gezegd!

Paard hoort nog blijer te zijn als ie weer terug de wei in mag bij zijn vriendjes, want dan heeft ie het er naar de zin.

Het is pas treurig als de eigenaar of verzorgster hun enigste lichtpuntje is in het leven waardoor die heel blij is om je te zien en je vreselijk gaat missen, dan komt ie enorm te kort en is ie niet happy van waar die staat.

Het is normaal dat ie blij is en je begroet etc. maar mag je echt niet vreselijk gaan missen ofzo.

Dan is er iets niet goed, zeg ik altijd!

Jouw paard kan je best een paar dagen in de week missen als ie heel happy is. Maar dan nog.......ik vind wel dat je als eigenaar zelf je paard moet verzorgen en controleren of alles ok is en niet steeds de stalhouder ermee lastig vallen, dat je ervan afhankelijk bent.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 26-11-16 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Re: Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:09

Ik snap echt niet dat dit soort stallen nog bestaansrecht hebben als ik dit zo lees. Dat weidegang in de winter een probleem is, dat is duidelijk. Maar er zijn genoeg andere oplossingen door het aanleggen van paddock, stapmolen etc. En dan geen regelmatige voerbeurten... Daar loop je toch meteen weg. Je bent en blijft verantwoordelijk voor je dier. Als je dat door afstand of tijd niet kunt bieden dan ben je dat niet waard. Los van de TS, want zo staan er meer...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:15

Picasso schreef:
pol1 schreef:
1x per dag ruwvoer..serieus?? En dat samen met t feit dat ze niet een fatsoenlijke dag naar buiten kunnen lijkt mij niet meer van deze tijd! Hoog tijd voor een andere stal!! Begrijpelijk dat je t idee hebt je paard tekort te doen..Zou ik zeker ook zo voelen! 25/7 buiten moet ik ook niet aan denken ( op de zomermaanden na)..Maar dit is t andere uiterste!

Zo mee eens! Ik vind dit ook echt niet normaal! Een van de redenen waarom ik destijds van een pensionstal vertrokken ben. Helaas wordt dit heel normaal gevonden tegenwoordig.....Heb ze nu gelukkig thuis, waar ik de boel zelf kan regelen.

ik heb ze ook thuis,ze lopen gewoon buiten overdag...mijn vriendin heeft een paard op de springstal verderop...paard komt een uur buiten per dag,als ze geluk heeft.Vind ik gewoon dierenmishandeling.Tot hun knieen in de prut dag en nacht is het ook niet,maar er bestaat een middenweg.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:22

Weet je aan het te weinig buiten gaan kan je inderdaad niet 1 2 3 iets veranderen al zou dat voor mij een reden zijn om naar iets uit te gaan kijken maar ik snap dat dit lastig is als je afhankelijk bent van je ouders.
Maar het 1x per dag hooi voeren beleid (of het moet zoveel zijn dat ze er bijna 24 uur mee doen) zou ik echt samen met je stalgenoten gaan aankaarten. Kan me niet voorstellen dat er een iemand hier tevreden over is. En ook niet dat daar nog geen zieke paarden van zijn gekomen. Als de stalhouder niet 2 x per dag wil voeren (achterlijk maar vooruit) dan met je stalgenoten een schema maken dat iedereen een avond voer beurt neemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:23

Heel eerlijk Geerke; ik vind ook dat paarden gewoon 's winters een paar uur op de paddock moeten kunnen komen; daar mogen ze best eens streng op gaan controleren. Hoe en of dat mogelijk is, is een tweede natuurlijk, maar ik kan me er werkelijk over opwinden dat het niet of nauwelijks gebeurt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:25

Heleennn schreef:
Ik wil ook een betere oplossing ivm mijn studies. De ideale oplossing zou zijn om haar te stallen bij een vriendin van mijn moeder. Zij staat op een kleine stal waar ze in groepen op de weide staan het hele jaar door. Dan hoef ik haar niet uit handen te geven, er is nog steeds een bak én ze staat buiten. Ik vermoed dat het dan ook niet echt boeit als ik een paar dagen niet ga. Dit komt ook zo'n 200 euro goedkoper uit dan de huidige stal. Maar dan moet ik wel 45 min rijden om er te komen. Dit lijkt me niet zo ideaal voor het geval ze ziek zou worden of medische zorgen nodig heeft?

Probeer eens op iets langere termijn te kijken? Je bent nog druk met je studie en maakt je zorgen dat je paard te veel binnen staat. Wat is er nou idealer dan je paard bij die vriendin van je moeder te stallen; paard heeft het daar prima; jij hoef je niet schuldig te voelen als je heel druk met je studie bent, en kunt je daarop concentreren. Heb je tijd om te gaan, dan is het enige nadeel dat je een langere afstand moet afleggen om je paard te zien en te rijden. Je kunt afspraken maken wat er gedaan moet worden in geval ze wat krijgt. Als je op school zit kun je ook niet stante pede naar je paard gaan...
Dan maar liever 2 x per week wat langer in de auto, dan elke dag zorgen maken of ze wel genoeg buiten komt en sprokkelen met halve uurtjes op een graasweide.
Over een jaar of wat als je studie klaar is, dan verandert het weer en kun je haar weer elders neerzetten wat je dan beter past.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 20:30

genja schreef:
Weet je aan het te weinig buiten gaan kan je inderdaad niet 1 2 3 iets veranderen al zou dat voor mij een reden zijn om naar iets uit te gaan kijken maar ik snap dat dit lastig is als je afhankelijk bent van je ouders.
Maar het 1x per dag hooi voeren beleid (of het moet zoveel zijn dat ze er bijna 24 uur mee doen) zou ik echt samen met je stalgenoten gaan aankaarten. Kan me niet voorstellen dat er een iemand hier tevreden over is. En ook niet dat daar nog geen zieke paarden van zijn gekomen. Als de stalhouder niet 2 x per dag wil voeren (achterlijk maar vooruit) dan met je stalgenoten een schema maken dat iedereen een avond voer beurt neemt?

Als je hooi klaarzet voor 's avonds wordt dat wel gewoon gegeven. Maar het is echt een grote stal. Dus ik ben gewoon één van de klanten en denk niet dat ze naar mij zullen luisteren of iets zullen veranderen aan hun beleid...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 20:32

Floortz schreef:
Heleennn schreef:
Ik wil ook een betere oplossing ivm mijn studies. De ideale oplossing zou zijn om haar te stallen bij een vriendin van mijn moeder. Zij staat op een kleine stal waar ze in groepen op de weide staan het hele jaar door. Dan hoef ik haar niet uit handen te geven, er is nog steeds een bak én ze staat buiten. Ik vermoed dat het dan ook niet echt boeit als ik een paar dagen niet ga. Dit komt ook zo'n 200 euro goedkoper uit dan de huidige stal. Maar dan moet ik wel 45 min rijden om er te komen. Dit lijkt me niet zo ideaal voor het geval ze ziek zou worden of medische zorgen nodig heeft?

Probeer eens op iets langere termijn te kijken? Je bent nog druk met je studie en maakt je zorgen dat je paard te veel binnen staat. Wat is er nou idealer dan je paard bij die vriendin van je moeder te stallen; paard heeft het daar prima; jij hoef je niet schuldig te voelen als je heel druk met je studie bent, en kunt je daarop concentreren. Heb je tijd om te gaan, dan is het enige nadeel dat je een langere afstand moet afleggen om je paard te zien en te rijden. Je kunt afspraken maken wat er gedaan moet worden in geval ze wat krijgt. Als je op school zit kun je ook niet stante pede naar je paard gaan...
Dan maar liever 2 x per week wat langer in de auto, dan elke dag zorgen maken of ze wel genoeg buiten komt en sprokkelen met halve uurtjes op een graasweide.
Over een jaar of wat als je studie klaar is, dan verandert het weer en kun je haar weer elders neerzetten wat je dan beter past.

Ik denk niet dat ik nog anders wil als ik zie hoe mijn paard op de andere stal staat! Ik denk dat ze daar erg gelukkig zou zijn. Maar liefst zou ik dan willen dat mijn moeder haar paard ook mee gaat natuurlijk :\

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:35

Heleennn schreef:
genja schreef:

Als je hooi klaarzet voor 's avonds wordt dat wel gewoon gegeven. Maar het is echt een grote stal. Dus ik ben gewoon één van de klanten en denk niet dat ze naar mij zullen luisteren of iets zullen veranderen aan hun beleid...

Nou dan zou ik in ieder geval gaan regelen dat je voor de avond een slowfeeder met hooi hebt klaar staan iedere dag zodat ze die op kunnen hangen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 20:35

Ja die heb ik zeker klaar liggen, voor elk paard :) Die wordt gewoon 's avonds tijdens het voeren binnen gegooid. (niet letterlijk)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:41

Misschien gaat je moeder ook wel mee na een tijdje als ze ziet dat het en goedkoper kan en nog beter ook.
Dat is win win aan op alle fronten.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:53

Beste TS. Ik zou me niet schuldig voelen. Ik heb daar ook mee geworsteld. Heb 3 paarden en die komen maar een dagdeel buiten en verder op beperkte rubber paddock. Door 1 met insuline resistentie die dus helemaal niet op de weide mag, zand eet, dus ook beperkte ruimte buiten werkt niet, zelfs met masker waar ze nog zand mee schept.. Verder nog een tweede die zand eet. Helaas breken ze binnen en buiten de boel af als ik ze uit elkaar haal.

Alle drie staan ze dus max 4 uur per dag buiten. Verder staan ze wel op stro (behalve degene met insuline resistentie). Ze krijgen 3 maal per dag in de winter een net hooi. Degene met insuline resistentie krijgt het voorgeweekt. plus een 1 tot 1,5 kg stro want ze staat op krullen. Hooi is 2 x per dag 1,5 kg en voor de nacht twee KG.
Verder 2 x per dag 400 gram dieetvoer, de andere twee krijgen andere muesli met extra selenium.

Ze krijgen wel elke dag beweging, maar alleen in de avond.

Heb de paarden aan huis staan, we hebben wel genoeg weide, ik kan ze er alleen niet zo lang op zetten.

Bovenstaand programma volledig i.o. met de paarden kliniek.

Paarden zijn alle drie happy en gaan graag naar stal. (wel speeltjes, hymalaya blok en hooi uit fijnmazig net). Met slecht weer staan ze binnen het uur bij het hek te drammen omdat ze naar binnen willen.

Wat de koliek betreft ben ik het met je eens TS. Heb dit met mijn vorige paarden meegemaakt. Een uur kan een wereld van verschil maken voor 1 was het te laat, ik had ze toen ook in pension op wat meer afstand.

Dus TS, maak je niet druk meningen verschillen, maar je bent goed voor je paardje en laat je niet gek maken. Belangrijk is om je paard te observeren. Indien ze een gezonde blije indruk maakt zou ik me niet te veel zorgen maken.

Wat de spieren betreft, aan die van mij merk je niets, zijn allen goed bespierd en ze doen het goed met trainen. Wel natuurlijk rustig op en af bouwen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 22:13

Heb het er met mijn moeder over gehad. Zij zegt dat ik overdrijf, dat mijn paard niets tekort komt. Ik krijg niet aan haar verstand dat een paard niets heeft aan al die luxe maar gewoon lekker buiten wil. Ze vindt dat een paard een hobby is en dat je niet instaat voor het feit dat je paard dolgelukkig moet zijn. Ik ben daar heftig tegenin gegaan. Ze nam mij dit echt kwalijk en is dus uitgedraaid op fikse ruzie. Ik heb bij deze mijn paard te koop gezet. Ze krijgt niet wat ze verdiend, ik hoop dat er intussen nog een oplossing uit de bus komt want ik wil haar echt niet wegdoen. Tranen met tuiten maar ik denk niet dat ik een andere keuze heb.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:18

Heftig TS :(:)

Hoe staat je vader erin?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 22:20

Dat is een ander paar mouwen, ga ik liever niet openbaar op in. Kan gerust in PB als je wil.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:22

Hoeft niet hoor, ik dacht alleen misschien kan je bij hem wat steun vinden.

Aangezien hij ook betaald heeft hij wel wat in de melk te brokkelen, lijkt me. :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:26

Hey TS. Ik snap hoe frustrend het is. Ik sta om deze reden bij een particulier waar de paarden dagelijks buiten kunnen en genoeg hooi krijgen meerdere keren per dag. Ik heb dan geen luxe binnenbak, maar wel een prima steeds net gesleepte buitenbak. Ik zou echt nooit meer naar een manege willen waar iedereen het ok vindt om een paard 23/24 in een 3op3 te houden. Ik begrijp dat de grote weides toch wel gespaard moeten blijven voor de zomer, maar dagelijks 4-5 uur buiten vind ik toch wel een minimum en inderdaad op een paddockje zonder hooi, schuilmogelijkheid of sociaal contact gaan ze ook niet gelukkig zijn, of als het echt de hele dag door regent staan ze ook beter binnen, maar een hele winter binnen vind ik echt niet ok.
In verhouding is een bench voor een hond een stuk groter en daar laat je hem toch ook geen 23 uur in...

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:29

Vervelende situatie. Welke plaats woon je? Misschien kan ik je helpen zoeken naar een stal die voldoet aan jouw wensen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 22:33

grace1989 schreef:
Vervelende situatie. Welke plaats woon je? Misschien kan ik je helpen zoeken naar een stal die voldoet aan jouw wensen?

Heel lief van je, maar ik krijg geen toestemming om haar te verhuizen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:37

Je woont aan de verkeerde deel aan het land, ik heb ook een paar jaar op die stalling gestaan. Maar ik heb het voor mijzelf omgegooid, stal gezocht(en gevonden) over de grens waar ze het heel jaar lang in kudde buitenkwamen overdag. Achteraf bleek dat ik er met de auto nog sneller was dan op SH.

Ik zou niet meer terug willen, paarden zijn duidelijk zoveel gelukkiger en braver te rijden. Als je wilt geef ik via pb wel wat adresjes door, maar het is moeilijk in deze regio.