Meer binnen of toch naar Buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Meer binnen of toch naar Buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:59

Het is wel afhankelijk van het gebied waar je staat. Ondergrond en andere bijkomende zaken. Onze paddocks zijn nu ook te nat voor het mooi, er staat wat water op. Het zijn gedraineerde zandpaddocks, dus gelukkig geen modder. Ze worden gevlakt, bol gemaakt, af en toe zand erbij, enz. Zolang een naast gelegen woonwijk al het water naar het buitengebied pompt, blijft het nat. Het enige wat nog zou werken is eb en vloed systeem.

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 10:45

Vind dat sommige mensen makkelijk oordelen hoor.
Je kent iemand zijn situatie totaal niet, dus ohh geen maatregelen genomen om wat voor reden dan ook, vind ik wat voorbarig.
Het is bij ons op stal gewoon lastig, ik wijk er verder niet over uit maar goed.
Dus asjeblieft oordeel niet zo snel en help mensen en heb je je hulp geboden laat mensen dan lekker in hun waarden.
Fijn dat er zo op de topic gereageerd wordt hoor!!

Heb gister gekeken en het bovenste gedeelte kan ik zo wegscheppen (modderlaag) maar daaronder is het vrij hard, ben bang voor glij partijen dan. Tips daarvoor?
Het is een zwarte grond aan de sloot kan, je merkte wel dat het water weg kon lopen.
Nu is het zo paard zet zijn hoef neer maakt een gat en water blijft daar in staan en dat heel vaak.
Het zijn verder geen enorme plassen of iets dergelijks .

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:29

Dat heeft niet te maken met snel oordelen. Maar met er anders tegenaan kijken.
Een paard hoort niet in de modder.
Voor de eigenaar om dat op te lossen
En die invulling in hoe dat moet mag je geheel vrij invullen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:32

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:14

weidebloem schreef:
mrie schreef:
"Paarden hebben toch een ander besef van tijd dan wij mensen."
Ik snap wat je er mee Wilt zeggen maar je uitspraak klopt niet helemaal. Paarden hebben indd een ander besef van tijd, namelijk een veel beter besef. Hun ingebouwde klok werkt veel beter dan die van mensen. Paarden weten precies hoe lang een uur duurt.

Wahahahaha, dat weten paarden helemaal niet dat is wat wij ze geleerd hebben met ons "volgens de klok" leven.
By the way als je quote doe het dan goed. Nu lijkt het alsof die uitspraak over geen besef van tijd van mij is en daar ben ik minder blij mee.[/quote]

Heb je überhaupt wel gelezen wat ik geschreven heb? Je interpreteert de tekst namelijk volgens mij verkeerd. Het gaat niet over aangeleerd gedrag maar het gevoel voor hoelang een uur duurt. Dat kunnen paarden namelijk veel beter dan mensen. Maar om zo te reageren vind ik erg laag bij de grond.

De quote is inderdaad onhandig, snap wel dat het je uitspraak niet is, maar ik wil wel de onduidelijkheid uit de wereld helpen dat het niet uit maakt of een paard nu 3 of 4 uurtjes buiten staat. Dat merkt een paard namelijk echt wel.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:41

Vorig jaar was 1 van onze paddocks ook heel slecht omdat het loonbedrijf het verkeerd aangelegd had. In de winter bijwerken en herstellen was geen doen, dus we hebben die paddock wel gewoon gebruikt.
Dan stonden ze daar gewoon overdag in en 's nachts weer binnen.
Afgelopen zomer is de paddock hersteld en zo het nu lijkt blijft ie mooi droog net zoals de rest.

Maar als ze er niet verder in zakken dan tot de bovenkant hoeven valt het sowieso wel mee.
De tip van de tapijten heb ik ook gezien, dat is wellicht redelijk makkelijk toe te passen en anders misschien iets van rubber matten, soms hebben boeren hun oude wel te koop uit van die grote ligboxstallen of iets van paddocktegels/grastegels? Dat zal ook wel duurder zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:11

Faline schreef:
Vorig jaar was 1 van onze paddocks ook heel slecht omdat het loonbedrijf het verkeerd aangelegd had. In de winter bijwerken en herstellen was geen doen, dus we hebben die paddock wel gewoon gebruikt.
Dan stonden ze daar gewoon overdag in en 's nachts weer binnen.
Afgelopen zomer is de paddock hersteld en zo het nu lijkt blijft ie mooi droog net zoals de rest.

Dat is flink balen, maar valt meer in de categorie onvoorzien/pech dan ach-het-is-nou-eenmaal-winter. Gelukkig lijkt het nu hersteld en hopelijk houdt die het goed!

Eddy90nl schreef:
Heb gister gekeken en het bovenste gedeelte kan ik zo wegscheppen (modderlaag) maar daaronder is het vrij hard, ben bang voor glij partijen dan. Tips daarvoor?
Het is een zwarte grond aan de sloot kan, je merkte wel dat het water weg kon lopen.
Nu is het zo paard zet zijn hoef neer maakt een gat en water blijft daar in staan en dat heel vaak.
Het zijn verder geen enorme plassen of iets dergelijks .

Klinkt toch alsof de onderlaag compleet vastgelopen is en losgetrokken zou moeten worden. Voor nu zou ik denk ik voor tapijt gaan.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:39

Mijn paddock staat met dit weer ook helaas helemaal onder water. Mijn paard is al 21 en heel gevoelig voor mok enzo. Hij staat als het regen en modderig is alleen maar stil en is heel chagrijnig. Als de paddock goed is staat hij 24/7 buiten, maar anders gaat hij 'snachts naar een ruime uitloopstal en de volgende morgen weer naar buiten. Dat schijnt hij wel fijn te vinden.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:48

Lastig TS! Om even met je mee te denken, is het geen mogelijkheid om ze iets later buiten te zetten of iets eerder binnen? Staan ze net wat korter buiten in de blub. (Als dat echt zo erg is als je beschrijft, want dan zou ik ook nog wel bang zijn voor uitglijden..) Onze paddock is wel redelijk nat, maar doordat het zand is niet glad gelukkig. :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:27

Zoals je omschrijft is de ondergrond te vast. De paddock lostrekken is makkelijk te realiseren alleen moet de bak dan wel eerst goed aandrogen. Wij hebben op dit moment hetzelfde probleem. In de paddock staat overal water, het is niet echte modder of heel drassig maar ook niet fijn. Afspraak stond om hem deze week los te trekken. Helaas was het weer anders dan de voorspellingen en nu moeten we wachten tot het weer goed opgedroogd is. Normaal doen we dit elk jaar en dat is voldoende om de grond goed waterdoorlatend te laten zijn.

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 15:04

Bedankt voor de tips en ervaringen allemaal

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:22

Om je vraag in de OP te beantwoorden; ik vind het heel moeilijk.. Ik vind een zeiknatte ondergrond echt
heel slecht. Paarden hebben er vaak ook echt een hekel aan en staan maar een beetje in een hoekje. Want echt bewegen gaat ook niet in een zeiknatte paddock waar ze tot hun kogels in de drek staan. Maar elke dag 23 uur op stal is ook echt een drama. Dus eigenlijk vind ik dat het allebei niet kan.

Als ik antwoord moet geven zou ik toch zeggen naar buiten en dan voor het naar binnen gaan goed de benen afspuiten en droogmaken. Dan op stal in een dikke laag stro.

En voor de volgende winter toch een oplossing proberen te vinden. Inderdaad denken aan tegels, tapijt oid.
Wij hebben een super gedraineerde paddock op een kleibodem. We onderhouden hem ook goed omdat
ik het gewoon echt geen optie vind om de paarden in de blub te laten lopen.

koosje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:01

naar buiten