Ik ben drie jaar terug verhuisd van stal en toen van stro naar vlas gegaan. Eerste paar weken drama, totdat ik de slag te pakken kreeg:
Elke dag drollen eruit en egaliseren (het schone vlas trapt die van mij naar de voorkant en zijkant), dit strooi ik weer gelijkmatig uit over de hele stal. Achterin hou ik een rand helemaal vrij, daar poept hij dan ook vaak.
Een a twee keer per week (als hij aan de bovenkant zichtbaar wordt) ALLEEN HET RODE van de plasplek verwijderen
Bij het verwijderen van het rode, zorg ik dat ik een hoek vrij heb. Ik schep dan het vlas bij de plasplek dat nog niet rood is, in die hoek. Het rode gaat in de kruiwagen. Daarna gaat het vlas uit de hoek, als nieuwe onderlaag op de plek waar ik het rode weg heb gehaald.
Vervolgens een half a heel pak weer als bovenlaag erop, en een beetje vermengen. Maar niet met het onderste vermengen, het onderste is bij mij dus altijd zwart/bruin. Maar daarbovenop zit altijd een laagje van 3-5 cm net vlas. Het allerbelangrijkste is om een dikke laag te hebben, zodra je een dun laagje hebt en daar schoon vlas opgooit, is dat schone na 1x plassen al weer nat. Als je echt een dikke bodem hebt, zakt de plas naar beneden en blijft je bovenlaag veel mooier.
Afhankelijk van zomer/winter gebruik ik per maand 5 a 6 pakken. Dit is voor een vieze ruin van 1.76 die veel plast en veel loopt/schraapt in stal. Mijn vorige merrie kon ik met 3/4 pakken per maand perfect netjes houden.