Ben ik de enige die niet kan aarden op een pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Re: Ben ik de enige die niet kan aarden op een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 23:56

Bigone ik heb zelf plek voor zeker een aantal stallen en een mini paddock. Maar dat is te klein voor dagelijks. Ik ben in onderhandeling met de boer.. zomers zou ze hier sowieso wel kunnen staan maar het gaat me voornamelijk om de winter. Dus ik hoop dat ik ook een stukje kan krijgen voor swinters.
We zijn ook opzoek naar een 'boerderijtje' mocht de juiste zich voor doen.

Antje-vip waarom niet iedereen in ieder willekeurig land kan toch met zulke dingen zitten?

Klopt Dusja1 ik heb haar op zo'n plek gehad. Ik zou het heel graag allemaal weer zelf willen doen. Huurde stal+land en was eigen baas. Helaas was dat een containerstal en dat is hier in de winter niet te doen. En de boksen waren aan de krappe kant voor mijn paard. Daarbij verkocht de eigenaar de stal. En ik ga zelf niet een stal bouwen op een plek waar ik geen zekerheid heb hoelang ik het kan huren. Eem stal bouwen heeft hier nogal wat meer voeten in aarde dan in NL.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:06

Ik herken het heel erg. Jarenlang zelf alles gedaan en in de winter weekend op pension.
Wat een irritaties zeg :')

Nu om dat de druk overal te hoog werd ze op een stal vlakbij huis gezet waar iedereen ook over te klagen had.
Ik heb nog Nooit zo perfect gestaan := het kan echt wel goedkomen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 01:14

O omdat je dingen zegt als: ik woon niet in NL, hier is het anders, dat dekenverhaal is in Noor heel normaal, lastig oordelen over een situatie waar je niet bij bent...
Dan weet ik ook niet hoe het qua wetgeving zit mbt onderhoud en huur. Daarnaast lijkt het mij als pensionhouder lastig als elk paard zijn eigen draaiboek heeft, ook al betaal je voor stalling.
Maar snap jouw kant ook hoor, je wil natuurlijk het beste voor je paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 01:49

Ik snap beide kanten. Ik heb zelf jaren lang op een pensionstal gewerkt en ook als paardeneigenaar weet ik hoeveel eisen/wensen eigenaren hebben. Het valt niet mee om daar een middenweg in te vinden. We hadden 24 paarden op stal doen als ik die allemaal een deken moest wisselen 's morgens en 's avonds zou ik wel een tijdje bezig zijn..

Ik denk dat het overal wel wat is. Ik heb mijn paarden thuis, maar ook daar moet ik roeien met de riemen die ik heb. Daar zou ik ook wel dingen anders willen als ik meer tijd en geld zou hebben.

Kies dus voor de middenweg. Als deze stal echt niet geschikt is, zoek dan een ander, maar onthoud dat het overal wel wat is.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 03:03

Ik heb in engeland op een pensionstal gewerkt waar van ae paarden de deken in de ochtend en de avond gewisseld.werden, als ze naar buiten gingen etc...ondanks dat je aangeeft dat je weet "hoeveel" werk dit is, betwijfel ik.dat toch een beetje...het is belachelijk veel werk om altijd maar dekens te wisselen...ik heb niet ergens kunnen lezen in welk land je dan woont...maar dekens van bucas zijn van +15 tot -30...kan me niet voorstellen dat een land zoveel verschil in temperatuur heeft 1 dag...gewoon een goede waterdichte warme deken kopen en verder zou ik niet wisselen meer...je zegt zef dat je niet veeleisend bent...toch weet ik zeker dat als ik een klant op stal zou hebben die zo praat en dit eist, ik die persoon zelf vriendelijk verzocht had een andere stalling te zoeken...ik vind je behoorlijk veeleisend namelijk...en ik zou het erg kwalijk nemen als staleigenaar als dit zomaar op bokt wordt gegooit terwijl veel dingen al duidelijk zouden moeten zijn bij aankomst van je paard (onderhoud, afrasting, voerbeleid, extra service)
Over het onbeperkt ruwvoer ben ik het dan wel weer volledig met je eens, dit zou daadwerkelijk onbeperkt moeten zijn alsjou paard dit nodig heeft.

Echter is er maar 1 oplossing als je alles wil zoals jij het zou willen en dat is je eigen priveplekje zoeken.

Succes ermee, hoop dat je eruit komt met de staleigenaar

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:53

Ik vind het nogal raar dat je eerst akkoord gaat om je paard ergens te stallen en daarna ineens gaat klagen over alles wat niet goed is. Je hebt daar toch kennisgemaakt? Heb je niet gevraagd wat hun beleid was ten opzichte van dekens? Heb je niet naar de omheiningen gekeken als je geen spiralen heel belangrijk vind? Als je nogal wat eisen hebt kies je een stal uit die daarbij past, en niet 1 die daar niet bij past om vervolgens te gaan klagen. Je kan echt niet verwachtend dat ze heel hun stal en reglement aaanpassen voor jou en je paard.
Voor een oplossing - of ergens anders heen, of duidelijke afsoraken maken over dekens tegen bijbetaling en evt zelf omheining verbeteren in overleg. Ook met de omheiningen - als jij de enige bent van stal die erover klaagt, waarom zou de pensionhouder dan speciaal voor jou gaan investeren? Ik vind echt dat je hele rare verwachtingen hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:01

Je bent zeker de enige niet, die niet kan aarden op pensionstallingen. Alleen zijn mijn redenen totaal anders dan die van jou (ik heb een paard met insuline resistentie). Omheiningen checkte ik van tevoren en dekens zijn nooit aan de orde geweest. Het is meer dat als ik van tevoren overlegde hoe we het konden doen qua balans weidegang/paddock/extra hooi in de zomer ipv gras, ze nooit hun afspraken nakwamen, omdat de gemiddelde pensionhouder niets begrijpt van paarden met IR. Ondanks dat ik zelf bereid was op en neer te rijden, zelf alles deed, werd er altijd moeilijk gedaan uiteindelijk. Met als gevolg een ziek paard. Daarbij vond ik dat mijn paard teveel binnen stond in de winter, dat zag ik niet zitten. Plus ze vergaten hem wel eens te voeren. Ook niet echt een goede actie!! Daar ben ik helemaal klaar mee, dus ik sta godzijdank al jaren op een 'eigen plek' - doe-het-zelf. Geweldige plek!! Met twee andere stalgenoten doen we alles zelf voor onze 6 paarden, waarvan inmiddels 2 van mij. Veel werk, maar zoveel rust ook dat ik niet meer met ellende zit van anderen. Mijn IR paard gaat stukken beter, is happy, heeft een vast clubje en ik kon er een geweldige Shetlander bijnemen. Dikke vriendjes, die twee. Voor mij nooit meer een pensionstalling!!

In jouw geval zou ik het dekenverhaal anders doen (een deken gebruiken, als dat dan perse moet). De omheining, tja.... dat is daar zoals het is. Als een plek niet bevalt, dan moet je verder zoeken. Heel vervelend en ook niet prettig voor je paard. Maar een goede plek is goud waard.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 12:13

Bedankt voor alle reacties, ik zal opnieuw gaan overwegen hoe dit verder moet. Dit is dan ook mijn laatste bericht in dit topic.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:22

Je bent zeker niet de enige. Heb al tien jaar eigen paarden, waarvan we drie maanden op een pensionstal hebben gestaan, drie jaar een wei + stal gehuurd hebben van een boer en zeven jaar in eigen beheer aan huis.

De hoeveelheid werk en verantwoordelijkheid stijgt natuurlijk evenredig :P en soms mis ik de gezelligheid wel. Maar het is zo fijn om alles zelf in de hand te hebben. Mijn pensionstal was eigenlijk helemaal prima, aardige mensen en nette faciliteiten, helemaal geen klachten over. Maar heb het liever allemaal zelf in de hand :o

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:27

Voor degenen die zeggen : zoek even een andere stal. Zo makkelijk is dat hier niet.
Weet niet waar ts woont,maar als je niet in de buurt van een stad zit,zijn pensionstallen dun bezaaid.
Gezien de temperaturen hier en verschil tussen binnen en buiten nogal verschilt,is dekens wisselen echt geen raar iets.
Hetzelfde met voer.Dieren moeten gewoon genoeg ruwvoer hebben,klaar.
Ik heb gelukkig kun paarden aan huis staan. Daarvoor heb ik op een pensionstal gestaan waar ik het allemaal prima vond,maar aan huis hebben vind ik nog steeds het best.

Souvlaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:51

Pensionstallen vind ik meestal ook niks, paarden 24/7 op stal of ze mogen hooguit een uurtje naar buiten met overdosis beenbescherming om, in een veel te klein paddockje....

Nee doe mij maar een wat minder luxe stal en wat meer vrijheid voor de paarden die lekker buiten kunnen staan met een schuilstal :D

VKM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:01

wendely schreef:
Haha beetje wat een reacties, ik denk niet dat ik veeleisend ben.
Zo te zien hebben de meeste mensen ook niet mijn hele verhaal gelezen.
Ik woon niet in Nederland waar veel meer stallen zijn. Ivm de compleet andere temperaturen is een en dezelfde deken voor binnen en buiten geen optie. Ik zal proberen mijn liner als binnendeken te gebruiken waar de winterdeken dan over moet. Hopelijk schuift dat niet teveel, dekens wisselen is hier erg normaal. Vorig winter was het ook geen problem ook aangeboden extra te betalen.. maar dat hoefde niet. Daarbij wat heeft buiten zetten voor zin als je er alsnog heen moet voor je dekens?
Ik heb hier een stal gedaan met 6 paarden gedaan, ook dekens wisselen zoveel week is dat echt niet.

En die spiralen? Paard hangt erover of staat ernaast, manen raken er in vast, paard loopt weg, schrijf met alle gevolgen van dien.

Het stukje ''zo te zien hebben de meeste mensen ook niet mijn hele verhaal gelezen.
Ik woon niet in Nederland waar veel meer stallen zijn.'' stond ook niet in jouw OP, dus ik snap wel dat mensen hier niet vanuit gaan..

Ik vind persoonlijk ten eerste dat je inderdaad ''klaagt'' ofja klagen, ik begrijp dat het meer frustraties zijn die je uit. Het is nergens perfect inderdaad maar probeer te schikken? Als je niet met je pensionhouder overweg kan en er zijn al weinig stallen in de omgeving dan zul je toch een gulden middenweg moeten vinden. Misschien extra betalen voor het omwisselen van dekens?

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 13:12

En dan toch moet ik op je reageren VKM. Bij mijn naam staat Noorwegen, weer een punt van niet lezen. Als je dat wel had gedaan had je terug kunnen vinden dat het voorheen geen probleem was en ik haar al heb aangeboden extra te betalen als het daar om draait en dat hoefde niet.

VKM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:14

Het ging meer over het punt: zo te zien (...) gelezen - daar kan ik niet terug vinden dat er weinig stallen zijn in Noorwegen :)

VKM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:15

Oh en, succes!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:50

wendely schreef:
En dan toch moet ik op je reageren VKM. Bij mijn naam staat Noorwegen, weer een punt van niet lezen. Als je dat wel had gedaan had je terug kunnen vinden dat het voorheen geen probleem was en ik haar al heb aangeboden extra te betalen als het daar om draait en dat hoefde niet.

Dat staat er niet als je op m.bokt.nl zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:04

wendely schreef:

Make up your mind wil ya.
Óf je wil dat mensen een mening geven die niet 100% op de hoogte zijn van jouw situatie op basis van hun ervaringen zoals je in je reactie naar antje_vip aan geeft. Óf je wil dat er alleen mensen reageren die jouw situatie kennen en correct kunnen inschatten zoals je aan geeft in je andere reacties over je woonplaats.. Als je ook zo dubbel communiceert naar je stalhoudster dan begin ik te zien waar het mis loopt.
In geval 1 maakt het geen jota uit waar je woont, in geval 2 wel.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 14:11

Lees alsjeblieft voor je je mond open trekt.. Ik heb NIET om meningen gevraagd. Jij voelt je vast perfect zo te lezen.

VKM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:15

Ben ik de enige die niet kan aarden op een pensionstal? - dat is een vraag.. wij antwoorden.. maar ik begrijp dat het een frustratie moment was en mijn reactie was ook totaal niet aanvallend bedoeld! Ik hoop dat je eruit komt met je pensionhouder.
Laatst bijgewerkt door VKM op 05-11-16 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:18

Mwah het kon beter maar wel lief dat je er naar vraagt. :(:)

Zodra je een topic opent weet je toch dat je meningen gaat krijgen? :)
Ik hoop in elk geval voor jou dat de communicatie snel duidelijker wordt, van beide kanten. Zoals ik al zei; vooral het onbeperkte hooi vind ik absoluut een must. Zeker als je daar gewoon exta voor betaald moet ze dat er niet weer uit halen. Dat is dus ook een stuk dat ik niet begrijp van uit de stalhoudster. Zij vindt het niet nodig, da's allemaal prima maar jij betaald er gewoon extra voor dus wat zij vindt doet er dan IMO niet toe...

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 14:23

Dat is inderdaad de vraag en dat is niet een vraag om meningen te geven over de punten die ik schreef. Dat is ter verduidelijking waarom ik niet kan aarden. Anders had ik toch wel gevraagd wat jullie van de grschreven punten vonden of ik misschien scheef daar naar kijk?

Ik voel me ook niet aangevallen. Vind het alleen vervelend dat mensen niet lezen en antwoorden geven op iets waar ik helemaal niet naar vraag :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:25

Ook ik kan absoluut niet aarden op een pensioenstal. Ik sta nu al jaren op een geweldige (grote) wei met schuilstal en alles gaat op mijn manier. Simpel, maar alles in eigen beheer. Sinds een paar weken staat er een paard van een vriendin bij mij en mijn kleine kudde (3 paardjes) en ook dit gaat fantastisch! Mesten, voeren, onderhoud aan de wei, we doen alles zelf. En doordat het paard van mijn vriendin een hengst is kon ik gelijk alle draden en hekwerk plaatsen wat ik al tijden wou doen maar geen tijd voor had. Wel in overleg met de eigenaresse van de wei, maar dat was allemaal geen enkel probleem. Ook heeft mijn hengstje nu een maatje waarbij hij fijn kan afspenen zonder alleen te hoeven staan.

Nog een voordeel is dat ik nooit last heb van drukte op de wei en ik in alle rust kan genieten van mijn paardjes :)
Laatst bijgewerkt door Djoena op 05-11-16 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

VKM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:26

Joh laat het gaan, je schreef eerder dat je niet meer zou reageren in dit topic.. Het is belangrijker dat jouw paard een fijn plekje heeft die aan zijn/haar maar vooral ook jouw wensen voldoet en dat is nu niet zo.. Veel succes!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:40

wendely schreef:
Dat is inderdaad de vraag en dat is niet een vraag om meningen te geven over de punten die ik schreef. Dat is ter verduidelijking waarom ik niet kan aarden. Anders had ik toch wel gevraagd wat jullie van de grschreven punten vonden of ik misschien scheef daar naar kijk?

Ik voel me ook niet aangevallen. Vind het alleen vervelend dat mensen niet lezen en antwoorden geven op iets waar ik helemaal niet naar vraag :)

Het is ook heel moeilijk om daar antwoord op te geven omdat het zo persoonlijk is.
Wat de een fijn vind, vind de ander juist helemaal niks.
En gevoel speelt daar in de grootste rol. (tenminste dat vind ik)
Als je thuis op de bank zit wil je dat je viervoeter goed en veilig staat.
Voldoende te eten, etc etc etc.

De mensen die daar voor moeten zorgen zijn de stalhouder als dat niet helemaal lekker loopt, knaagt dat ook aan het goede gevoel.

Maar de stallen liggen niet voor het oprapen daar, dus zul je denk ik heel oplossingsgericht moeten denken.
Vandaar dat ik een opmerking plaatste over een deken met een groot verschil qua temperatuur.
En misschien kun je het hooi in een groot slowfeeders net doen, lijkt me stug dat ze het daar het hooi weer uit gaat staan vissen.

en tja op je vraag over niet kunnen aarden, ik heb veel stallen gehad en gezien en het is overal wel wat.
Ik vind het een drama m'n paarden in pension dus ik wil het never nooit meer.
zijn het de staleigenaren niet dan zeiken de andere pensionklanten wel etc
of wie dan ook. ik wil kunnen doen wat en hoe en wanneer ik het wil.
Zonder gemekker van wie dan ook.
Dus ik zal zelf ook wel een zeikerd zijn

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:59

Wat mijn ervaring is is dat het grote geheel niet klopt en dat je 'klaagt' over de kleine dingen. Maar vele kleine dingen maken toch wat groots. Ik kan ook niet aarden op een pensionstal. Al die ego's, ook die van mij, zo vermoeiend. Afspraken die niet nagekomen worden, het blijkt als je er staat dat het toch net wat anders zit, staleigenaren die gewoon lomp zijn of wat ze aan bieden is niet wat jouw paard nodig heeft (en dat wordt meestal pas duidelijk als je er staat) Alles zelf doen is nog steeds het fijnst maar ook daar kleven nadelen aan.

Succes, hopelijk vind je ooit de plek die wel voor jou bedoelt is.