Hoe groot is jullie paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:01

Hoe groot is het?
Paddock 12 x 15 zand; daar aan vast track met totale lengte van 240 m lang en minimaal 5 meter breed. In de winter is daar 180 meter van open.
- Zijn er stukken verhard?
Aan de paddock vast een stuk van 10 x 5
- Staan ze alleen of samen?
Met 4; KWPN, Quarter, Welsh, Shet
- Hoeveel uur staan ze erop?
24/7 toegang
- Krijgen ze hun hooi op de paddock?
Deels. In de zomer in één of twee bakken onbeperkt in slowfeedernetten. In de winter drie bakken in de paddock en drie op de track. Bij erg nat weer hangen we de hooinetten in de schuilstallen.
- Is er een schuilstal aanwezig?
Drie schuilstallen van 3x3, waarvan 1 alleen toegankelijk voor de Shet.
- Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc?
Nooit op stal, wei alleen in de zomer.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:02

Wij hebben een beetje een wirwar thuis, omdat er steeds meer dingen bij zijn gekomen.

Middelpunt is de schuilstal, die is 8x4.
Rechts van de stal is een verharde uitloop van 8 x 16.
Voor de stal is een stukje verhard van 5x5, vanaf dit stukje kunnen ze in de (gedraineerde) zandpaddock komen van 11 x 40 en als het weer het toe laat (en het hek dus wordt open gezet) op het stuk winterweide.

Pony's staan altijd samen en ze kunnen altijd in en uit de stal lopen en hebben hooi en stro uit slowfeeders, op 5 verschillende plekken.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:04

Delphi, dat is inderdaad de enige die ik weet, maar helaas geen optie voor mijn paard.

Tamary, ik zou wel willen maar heb daar geen inzeg over. Plus als de paddocks groter worden, moeten er paddocks gedeeld worden en gaat de paddocktijd achteruit. Dus is gewoon een lastige kwestie..

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:04

Hoe groot?
20 bij ongeveer 40

Zijn er stukken verhard?
Voor en in de schuilstallen liggen rubber tegels

Staan ze alleen of samen?
Met 4 paarden 2 van ruim in de 20 een 17 jarige en een jonkie van 3

Hoeveel uur staan ze erop?
In principe 24/7 maar ze gaan minstens 2 keer per week in de weide.
In de zomer staan ze 24/7 op t land

Krijgen ze hun hooi ook in de paddock?
Ja er zijn 3 slowfeeders aanwezig ik probeer onbeperkt ruwvoer te voorzien

Is er een schutstal aanwezig?
Ja, 2 de grootste is 8 bij 5 meter de andere 4,5 bij 5 meter. De laatste hebben we pas bij gezet.

Staan ze verder alleen op stal of ook wei?
Wij hebben stallen maar Daar staan ze alleen in als we met 1 of 2 paarden weggaan. Of nieuwjaar,...
Verder zoveel mogelijk op t land.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:16

Zo is het hier nu, voorste zijn 16*16 en de 3e is 18*15
Een van de voorste 2 is op deze foto nog wat natter dan we wilden, die is afgelopen zomer aangepakt, uitgegraven en nieuwe zandlagen erin. Zoals het nu lijkt blijft die nu ook heel mooi droog.
Momenteel staan ze nog steeds 24/7 op het land hiernaast en achter, zolang het weer dat toelaat kunnen ze daar ook blijven staan. En dan per april meestal, gaan ze er weer terug op. Dus uiteindelijk maak je dan maar heel kort gebruik van de paddocks.
In de natte maanden staan ze dus hier, meestal de hele dag van 8 tot 8, behalve als het echt heel smerig weer is.
Afbeelding

In de zomer hebben we dus beschikking over 7 hectare weiland wat we huren + nog een hectare zelf achter huis. Het ligt in de planning om dit land te kopen zodra de boer met pensioen gaat (zal geen jaren meer duren) En dan willen we ook graag 1 of 2 schuilstallen maken met ruimere paddocks en stukken verharding, zodat ze 24/7 zelf kunnen bepalen wat ze willen. En dan kunnen we ook beter gaan indelen en reguleren qua stukken gras wat ze krijgen, want het is niet voor alle paarden altijd even handig om 24/7 op het gras te staan. Nu zo in deze tijd lukt dat wel omdat er niks meer in het gras zit, maar voorjaar/zomer is dat wat anders.
Vind het wel leuk om allerlei ideeën te zien en lezen hier. :j

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:40

_Lorette_ schreef:
Ik heb een paddock van circa 11 x 46 m en een paddock van +/- 250 m2 (soort van L-vorm, dus moeilijk om afmetingen te noemen) die ik aan elkaar kan verbinden. De kleine paddock is meer een uitloop bij de grote schuilstal/luifel van 10 x 4 meter.

Er staan vier hooibakken, twee per paddock. In de paddocks wil in niet meer dan vier paarden hebben in totaal. Twee paarden per paddock of vier als de doorgang open is.

[ Afbeelding ]
Het dak waar ik op sta is van de schuilstal/luifel. Er stond toen slechts één hooibak. De paarden stonden er alleen even om te rollen.

Ze staan 8 - 10 uur per dag in de paddock als het weiland te nat is. Nu gelukkig nog in de wei.

Er is nu geen verharding meer. Eerder had ik een paddock van 20 x 30 m voor drie tot vier paarden waarvan 4 x 20 meter verhard was. De verharding was bij ons geen succes.

Goh dat hoor je niet vaak, ik ben wel benieuwd waarom je het geen succes vond.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:50

Paddock 20x40, verharding ernaast van 10x16m. Daar is ook de schuilstal.
Twee D-pony's. In de zomer (en nu ook nog) hebben ze de weide er ook bij, via een pad naar het weitje waar ze staan.
Ze hebben onbeperkt hooi in de wintertijd op de paddock.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:02

GDG schreef:
Goh dat hoor je niet vaak, ik ben wel benieuwd waarom je het geen succes vond.

Ze liepen het zand van de paddock op de verharding en dat werd een modderbende. Er viel niet tegenop te vegen. De verharding was bedoeld om ze te allen tijde droog te laten staan met eten (daar stonden de hooibakken). In de praktijk werkte dat niet.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:10

Mijn ponys staan gedurende de natte maanden in een nagenoeg geheel betegelde paddock van 16x8m met onbeperkt hooi. Ook hebben ze nog een inloopstal beschikbaar van 5x2,5m. Niet heel ruim, maar voor hier is het bijna onmogelijk je paard zoveel buiten. In de zomermaanden hebben ze ook 24/7 toegang naar de wei. In de wintermaanden mogen ze er een uurtje tot max 4 uur op als het een aantal dagen droog. Niet ineens want daar kunnen ze niet goed tegen. Ze staan er met zijn 2en een tinkertje van 1,43m met een mini van 75cm

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:20

- Hoe groot is het?
Zo'n 30 x 50 meter. Iets groter. Heb het niet exact gemeten

Ja, het is rondom de stallen verhard en bij de voerplaats ook.

Samen

Altijd. In de winter 24/7. Daarbuiten ook op de paddock, maar dan staat de wei open.

Ja, maar niet op het zand. Onder een afdak op het harde

Ja. 3 stallen die altijd open staan. En dus een afdakje bij het hooi

Nooit op stal. En de wei staat overdag open van 8.00 tot 20.00 ongeveer.
Dit jaar vanaf mei t/m waarschijnlijk half november (ze staan nog op de wei)

EDIT

toevallig laatst een filmpje gemaakt van het harde.
Op het einde nog even een flits van de paddock

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:58

Hier een schuilstal van 7 bij 4,5. Met daarvoor een overkapping van 6 bij 4 deze is verhard.

Dit staat op een paddock van 12 bij 10. Maar deze staat altijd open en de paarden hebben daarnaast een pad van 400 meter rond onze diverse weides.
Zolang het gaat staan ze overdag 4 tot 6 uur op de wei.
Straks al het gras op is dan staan ze met 4 hooiplekken op de track van de PP.

Het betreft een haflinger en een PRE.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 01:14

Hoe groot is het?
Ik heb geen idee, ben heel slecht met afmetingen inschatten, dus hier een foto (er mist een meter op de foto waar de 2 waterbakken staan).

Afbeelding

Zijn er stukken verhard?
Nee, maar mocht het te nat worden, valt er vast wel wat te regelen.
Staan ze alleen of samen?
Op dit moment staat mijn IJslander er samen met een Haflinger.
Hoeveel uur staan ze erop?
Ongeveer 15 uur (avond tot ochtend)
Krijgen ze hun hooi op de paddock?
Ja :+
Is er een schuilstal aanwezig?
Nee, wel geheel links stallen/schuren tegen de wind en onderaan meerdere grote bomen.
Staan ze verder alleen op stal of ook wei etc?
Overdag staan ze met nog 3 andere paarden op de wei.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:09

Azmay schreef:
Ik ben erg benieuwd naar het formaat van de paddocks op bokt, thuis of op pension.

- Hoe groot is het?

Ongeveer 13 x 24

Rondom de stal en op de voer plek betegeld

D- pony met een Shet

24/7
Ja vrijwel onbeperkt

Ja

Van april tot eind oktober op de wei. In de nacht alleen paddock. Hek vanuit de paddock gaat open en kunnen ze zelf heen en weer.

Ik ben benieuwd, andere relevante dingen mogen natuurlijk ook gemeld worden ;)

ik ben in april verhuisd van pensionstal naar mijn plekje nu... Altijd buiten.. onbeperkt hooi.. Altijd eigen beweging.. ik zou nooit anders meer willen!!

Geryon

Re: Hoe groot is jullie paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:38

Interessant topic!

Hier stond de E pony samen met een klein paard en een shetlander 24/7 buiten in een paddock van ongeveer 20x13m. Deze is nu door midden omdat hij van het paard niet meer mee mocht eten.

Mijn paard staat ernaast, ook 24/7, in een paddock van ongeveer 8x13m. Soms met een kruizing shet erbij, maar de eigenaren willen haar veel binnen hebben.

Er zijn geen verharde delen en geen beschutting. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en staat er zoveel mogelijk in, alleen bij erge regen doe ik ze binnen. Ik kan namelijk maar een keer per dag komen dus dan staan ze meteen heel veel binnen.

Als het lukt gaan pony en paard binnenkort samen in een paddock van ongeveer 15x20m.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 09:17

Moet zeggen dat ik versteld sta van het formaat van sommige paddocks. Ik vond mijn totale oppervlak al groot maar een zandpaddock van 30x40 zou hier op klei een fortuin kosten volgens mij.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:31

Azmay schreef:
Moet zeggen dat ik versteld sta van het formaat van sommige paddocks. Ik vond mijn totale oppervlak al groot maar een zandpaddock van 30x40 zou hier op klei een fortuin kosten volgens mij.

Als je de grond kunt keren (en er dus zand onder de kleilaag zit) dan valt dat alles mee.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:34

Azmay schreef:

Wat mij opvalt is dat er veel verschil is in type paddock. Wij staan ook op klei, die van ons is dan ook gedraineerd en verhoogt. Dat is natuurlijk een ander kostenplaatje dan een stuk wei dat afgezet is en waar dan geen gras (meer ) groeit.

Beide zie ik langskomen (en alles ertussenin ), en beide zijn prima als je in een gebied zit waar zo'n paddock als de tweede droog blijft. Maar dat verklaart wel deels het verschil in grootte denk ik.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:40

Azmay schreef:
Ik ben erg benieuwd naar het formaat van de paddocks op bokt, thuis of op pension.

- Hoe groot is het?

We gebruiken de rijbak dus 30x40. Er is nog een stuk aanvast van ongeveer 20 bij 4, daar staat de schuilstal.

Ja ongeveer 2 stelconplaten maar opzich is dat niet noodzakelijk. De bak is eb/vloed en is bijna altijd helemaal droog.

Met zijn 3'tjes.

24/7. Van april tot 1 november kunnen ze ook op het land.

Hangt in de schuilstal dus wel vrij toegankelijk maar zo wordt de bak er niet slechter van.

Een grote inloopstal van 10 bij 3.

In de zomer is de weide ook open, op stal staan ze nooit. Alleen met borstelen, opzadelen of als ze erg bezweet zijn even met deken.

Ik ben benieuwd, andere relevante dingen mogen natuurlijk ook gemeld worden ;)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:44

- Hoe groot is het?
Onze paddock is in een L-vorm. Een stuk is, is 23, bij 20 en het andere stuk is 23 bij 7.
Dit is ongeveer want ik ben nu thuis dus kan hem niet ma meten.
Plus dit hebben ze ook nog een trek, van een x aantal meter waar ze overdag op lopen.

We hebben rond de hooi bakken een stuk gemaakt waar rubber tegels liggen. Die hebben we vrij schuin gelegd waar door het water er makkelijk afloopt.

Ze staan met zn 6e nu.

Zoveel mogelijk, inpreciepe 24/7 behalve bij slecht weer. Of hele warme dagen.

Ik probeer zoveel mogelijk onbeperkt te voeren.

Jammer genoeg misschien we die. Als we die hadden gehad was het helemaal super geweest.

Op droge dagen mogen de paarden de wei nog op.

Hier mis je alleen de hooi/waterbak en het stukje rechts op de foto.
Afbeelding

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:51

Paddock aan huis is 20 x 40.
Er liggen 6 betonplaten in op de plek waar ze hun voer krijgen.

Nu staan ze er nog helemaal niet in omdat ze 24/7 nog op het land staan. Wordt het land te slecht komen ze 24/7 in de paddock te staan.

Er is geen schuilestal maar wel aan meerdere kanten bomen voor beschutting.

Meestal hebben we er ongeveer 3 of 4 instaan wanneer ze niet meer in de wei kunnen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:59

Het betreft hier een D en E pony.
E pony heeft eiwitallergie en D pony word gewoon veel te dik.

De hoofdpaddock is 25m x 18m.
Hier staat een schuilstal van 3m x 3,5m op met verharde overkapping van 2,70m x 5m.

Ze hebben hier ook een eikenboom ter beschikking waar ze meestal onder slapen.

2e paddock die hier op aansluit kan open of afgesloten en is 25m x 23m.

De grasweide is 25m x 100m.
Hier staan ze winters niet, tussen seizoenen een uurtje of 6 en zomers max 2u.

Paarden doen het beter op weinig gras en staan dus voornamelijk op de paddocks samen met hooi.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:10

Azmay schreef:

Ons paddock paradise op klei heeft inderdaad een klein fortuin al gekost en dat wordt nog meer omdat er nog een schuilstal op moet komen.
Het gaat iedere stap met duizenden euro's tegelijkertijd.

Alleen het paaltjes zetten (de aanschaf van de paaltjes, carboleum en het uurloon voor verven niet meegerekend) gaat neerkomen op krap 500€ en de aanschaf van het koord, isolatoren en handgrepen ook. Bij dat laatste hebben we dan ook bewust besloten dat ook maar allemaal nieuw te doen in plaats van deels her te gebruiken zodat het dan ten minste wel allemaal een strakke afwerking heeft een niet over een paar jaar alsnog sla moet.

Het schrikdraadapparaat hadden we gelukkig al, net als de accu.

Maar dan hebben we straks wel een weiland dat netjes gedraineerd, gekilverd, geploegd, gespit, ingezaaid en bemest met compost en kunstmest is (drijfmest kan hier pas vanaf een hectare en het gras is 2800m2, de track is zo'n 1200m2) en een track, dus eigenlijk een afwijkende 30x40 paddock, met een stuk bestrating en een stuk houtsnippers (voor paarden die niet op zand of stenen willen plassen) en verder zand die in principe jaarrond droog en aangenaam moet blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:24

Azmay schreef:
Dat viel ons op zich heel erg mee.
Wij hebben een gedraineerde paddock aan laten leggen van ongeveer 22 bij 35 met een laag van 35/40cm zand.
De kosten vielen mee.

Om dan ook antwoord te geven op je vraag.
We hebben dus een gedraineerde paddock van 22 bij 35 met een verharding en een schuilstal van ongeveer 5 bij 10/11 en nog een overkapping voor de stal.
Hooi krijgen ze in slowfeeders.
Daarnaast mogen ze als het weer het toelaat ook in de bak van 22 bij 40 en de wei.
Voor de zomermaanden hebben we een groter weiland gekocht.
Dit alles is voor 5 paarden. :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:33

Afbeelding

15 mtr breed daar waar de paarden liggen. 8 mtr breed aan het eind van de stal. 35 mtr lang. De stallen zie je links. Dit is waar ze in de winter leven. Helaas kunnen ze niet in de rijbak, daar maakt mijn graafmonster een bende van :+
En als het kan is de wei open (met de regen van de afgelopen dagen moet hij bijna dicht)
Ik heb mietjes paarden (vooral die vooraan ligt) zodra het regent naar binnen :brr:

cynthia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:52

Hoe doen jullie het met voeren in de paddock? Hebben jullie de voerbakken onderdak?