Kinderen op en om de wei, irritaties -O-

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 21:03

Polly schreef:
Wat ben ik blij dat de eigenaren van paarden 25jr geleden een stuk minder moeilijk deden.

De eigenaren van de paarden die ik weleens ging aaien vroegen meestal zelfs of ik wilde helpen met verzorgen als ze er waren. En nee dat deed ik dan niet als ze er niet waren maar alleen als ze er waren en het vroegen (en mijn ouders maar wachten in de auto... :+ )

Met kindjes die komen aaien heb ik ook totaal geen moeite. En als ik aan het borstelen ben en ze komen op me afgelopen en vragen ofdat ze het paard mogen aaien laat ik ze ook aaien of mee poetsen. Maar het gaat hier om de brutaliteit dat heel veel volwassenen met kindjes (kleine kindjes kunnen er niks aan doen) de bordjes verboden te voeren negeren.

En penny meisjes stiekem de pony's gaan poetsen, vlechten en wellicht er zelfs op stappen terwijl er een bordje verboden te betreden staat.

alice0cullen

Re: Kinderen op en om de wei, irritaties -O-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:06

Misschien een informatie flyer maken met dat aaien ok is, maar dat voeren gevaarlijk kan zijn voor de paarden. Dit op een goede en duidelijke manier uitleggen wat de gevaren zijn.

Eventueel verspreiden op scholen en in en rondom de wijk waar het weiland is.

Bij ons hebben ze toen overlegt met de wijkagent, die is toen bij een familie langsgegaan toen die aan het voeren waren, sindsdien is het opgehouden.

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 21:07

DreamUp schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien is het al geopperd.
Maar ik had ook last van mensen die mijn "zielige" mini op sober land moesten voeren want ze heeft niets. :+
Ik heb zelf bordjes gemaakt met een niet voeren rijmpje op een soort grappige manier (weet ze niet meer uit mijn hoofd)
En het werkt verrassend goed, mensen maken er ook foto's van en mijn opa en oma die aan de wei wonen krijgen er regelmatig een compliment over dat het op een leuke manier gebracht wordt.

leuk! Heb je hier toevallig ook foto's van?

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 21:12

Dank jullie allemaal voor jullie ervaringen en reacties! Ik ga er zeker wat mee doen en hou jullie op de hoogte van het uiteindelijke besluit.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:16

Polly schreef:
Wat ben ik blij dat de eigenaren van paarden 25jr geleden een stuk minder moeilijk deden.

De eigenaren van de paarden die ik weleens ging aaien vroegen meestal zelfs of ik wilde helpen met verzorgen als ze er waren. En nee dat deed ik dan niet als ze er niet waren maar alleen als ze er waren en het vroegen (en mijn ouders maar wachten in de auto... :+ )

Er zit een verschil in aaien en helpen met verzorgen in bijzijn van de eigenaren of gewoon brutaalweg aan paarden zitten die niet van jou zijn.
Zo bleek mijn paard ineens 4 verzorgsters te hebben die zodanig mijn paard gefrustreerd hebben dat ze dwars door een hek is gegaan, longeerlijn en halster gesloopt en deze meiden hebben zelfs geprobeerd het hek te openen om buiten met ze te lopen.
Dat heeft niks te maken met vroeger makkelijkere eigenaren, maar met kinderen die totaal geen respect hebben voor iets van een ander en ouders die het allemaal maar goed vinden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:25

ik heb wel eens een stroomdraad om het handvat gedaan zodat ze de zomaar de wei niet in konden.. goed vast knopen en ff om handvat een slagje (ging dan meer om van die niet luisterede en oplettende klanten die hun merrie naast de hengst zetten .. sindsdien lukt ze dat niet meer..)

je zou ook stroom op het hek kunnen zetten of klein draadje der voor.. nadeel is dat er via het hek dan veel stroom wegloopt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 06:15

Niet als je zorgt dat het hek niet met de bodem in contact komt...

Hier zou ik zelf opteren voor gaas zodat ze niet meer tussen/over/onder de draden door kunnen.
Of verhuizen indien je de kost zelf niet wil investeren van het gaas.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 06:49

Herkenbaar! Zo had ik mijn pony bevangen afgelopen jaar. er staan appelbomen bij mijn wei en waren mensen zo leuk geweest om die suikerbommen en een kladde wit brood aan de pony s te voeren. Bam bevangen.... ondanks een bord aan het hek. Zo niet leuk! Hoop verdriet en kosten voor mij dus weer... En idd dat je bij je pony s komt en ze aait en denkt er is iets in de manen gespoten en de helft ligt eruit.

Onwetende pennykids (elk paardje is lief) die mijn absoluut onbetrouwbare russische merrie benaderen toen haar dek scheef zat. En getrapt werden door haar. NIEMAND vroeg je om het dek recht te leggen!!!!! Een zeer moeilijk paard waar ik een een goede klikt mee had. (20 jaar gehad en helaas ingeslapen.) Maar niet zomaar te hanteren voor anderen.

Blijf met je p..ten van mijn dieren af!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 06:56

Ik zou dan een dubbele omheining plaatsen de buitenste extra hoog met combo schapen gaas en schrikdraad met stroom er op voor olifanten (zwaar geschut). De binnenste omheining met gewoon schrikdraad met normaal stroom er op. Bij de ingang van de wei kun je 2 lagen schrikdraad plaatsen eerste zichtbaar de 2e kun je ontzichtbaar plaatsen als Back-up dat ze er overheen klimmen en vervolgens een vervelende schok krijgen als resultaat. En bij een paaltje op afstand na het hek een soor van laser alarm plaatsen zo dra ze er lang gaan dat er keihard een sirene afgaat. Moet je dan vrolijk voor de amusantie langs de weg gaan kijken hoe hard ze proberen weer weg te komen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:15

Polly schreef:

Aaien is iets anders dan ze voeren of ongevraagd het land betreden.

Wij hebben hier bijvoorbeeld ook van die zondagsmensen, die mensen komen op zondag een rondje door onze wijk wandelen. Is ook leuk, er staan hier allemaal paardjes. In het begin ook uitgelegd dat ze niet zomaar gevoerd mogen worden en dat ze kunnen bijten (mijn shet wil nog wel eens iets in zn mond pakken, maar zelfs het allerliefste paard kan wel eens bijten of trappen natuurlijk). Door de meesten werd dit ook goed opgepakt en er zijn er een aantal die wel eens een worteltje voor mijn paarden meebrengt (in overleg en absoluut niks anders). Helemaal prima. Ik vind het ook prima dat mensen mijn paarden aaien als ik erbij ben, maar als je al 10x dezelfde mensen/kinderen hebt vertelt dat het niet de bedoeling is dat je ze voert, het land betreedt of ongevraagd iets lekkers geeft, ja dan ben ik er wel een beetje klaar mee.

Ik heb overigens wel eens tegen iemand die in discussie ging over de dingen die ik we of niet wilde met mn paarden gezegd dat mn shet een keer bijna de vinger van een kind had afgebeten _O- . Ik heb ze nooit meer terug gezien :P

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:36

Kun je zelf geen emmer vooraan zetten met een bordje erbij dat als ze wat lekkers hebben het daarin mogen doen en dat je erbij zet dat het zo goed terecht komt. Kun je nog altijd weggooien als je het niet wilt geven.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:38

fjordjes schreef:
Kun je zelf geen emmer vooraan zetten met een bordje erbij dat als ze wat lekkers hebben het daarin mogen doen en dat je erbij zet dat het zo goed terecht komt. Kun je nog altijd weggooien als je het niet wilt geven.

Maar dan is er voor de kinderen geen lol meer aan. Ik denk niet dat dit werkt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:42

En TS is ook maar te gast op andermans erf!
Ze kan niet allerlei maatregelen treffen en mensen op de vingers tikken die daar misschien al langer die beestjes voeren dan zij er rondloopt ;)

Ze kan er hooguit wat van zeggen als men aan haar paard komt, de andere zijn immers van de "pensionhouder" die het allemaal oogluikend toelaat...

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 11:48

fjordjes schreef:

Dan is zo de emmer gestolen. Ik had een keer een skippybal in de wei opgehangen, deze heeft er zo een 1,5 uur gehangen.

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 11:49

Shirley schreef:
En TS is ook maar te gast op andermans erf!
Ze kan niet allerlei maatregelen treffen en mensen op de vingers tikken die daar misschien al langer die beestjes voeren dan zij er rondloopt ;)

Ze kan er hooguit wat van zeggen als men aan haar paard komt, de andere zijn immers van de "pensionhouder" die het allemaal oogluikend toelaat...

Dat is ook het grootste probleem. Anders had ik al lang schrikdraad boven het toegangshek gespannen.

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:37

Hier had ik ook last van, mijn pony gaat bijten als ze het aan de andere voeren en niet aan haar omdat zij er al een paar heeft gehad... toen had ik verboden te voeren en pas op bijt bordjes opgehangen. Na een tijdje kwamen er boze ouders aan de deur dat hun dochter is gebeten... Ik heb ze meegenomen naar de wei en de bordjes laten zien en die mensen gingen vol schaamte weg! Die roddel heeft zich snel verspreis dus nu heb ik er geen last meer van, maar wel een kind gewond...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:52

Over het algemeen is het verzinnen van een besmettelijke ziekte/schimmel, wel een manier dat ouders ervoor zorgen dat de pony's niet worden aangeraakt of gevoerd.
Als het gevaarlijk wordt voor hun kinderen wordt het namelijk ineens heel anders ;-)
desnoods met symptomen van jeuk etc erbij zetten.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:31

sneeuwpop schreef:
Over het algemeen is het verzinnen van een besmettelijke ziekte/schimmel, wel een manier dat ouders ervoor zorgen dat de pony's niet worden aangeraakt of gevoerd.
Als het gevaarlijk wordt voor hun kinderen wordt het namelijk ineens heel anders ;-)
desnoods met symptomen van jeuk etc erbij zetten.

Je kunt ook het placebo-effect uitbuiten. Als je een beetje handig op een bordje neerzet dat die paarden jeuk veroorzaken, krijgt iedereen die het bordje ook maar leest gelijk jeuk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:42

Perfect toch? O:)

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:57

Is het eventueel niet mogelijk om een draad in de wei te spannen, hoog genoeg voor jouw paard maar wel zo dat de shetlanders eronder door kunnen? Dan kunnen de shetten gevoerd en geaait worden en is de wei alleen iets kleiner voor jouw paard maar dat zal het voeren waarschijnlijk tegengaan. De kinderen kunnen immers wel de shetjes voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:06

Ik zou gewoon verkassen. Dit soort dingen blijven waarschijnlijk een probleem zolang je paard op een locatie staat waar veel mensen langs wandelen en waar het ontbreekt aan continu toezicht.

En ja, dat is helaas ontzettend irritant. I know.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:09

Zo herkenbaar dit _/-\o_

Hier dan wel geen kinderen maar hardleerse volwassenen.

Had een tijdje bordjes hangen en wees iedereen er op dat ze genoeg te eten krijgen en dat ik gewoon niet wil dat ze maar van alles krijgen.

Meeste mensen hadden begrip, 2 helaas niet.

Toen mijn paard door 'die lekkere zachte boterhammetjes' met een dikke slokdarmverstopping stond terwijl ik op vakantie was was voor mij de maat vol. Toen ik terug was kwamen dezelfde mensen weer met hun lekker zachte brood. Heb ze uitgelegd wat er gebeurd was en dat ze dat brood maar aan de eendjes moesten voeren.
Toen ik me omdraaide voerden ze het alsnog >;) . Toen verloor ik mijn geduld en heb ik ze niet zo vriendelijk verzocht te vertrekken. Niet zo aardig maar heb ze nooit meer gezien :Y)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:15

Voor eendjes is het ook helemaal niet goed -O-

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:16

Echt bizar eigenlijk, je gaat toch ook niet iemands hond zomaar van alles voeren?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:21

Shirley schreef:
Voor eendjes is het ook helemaal niet goed -O-

Weet ik, was zo gefrustreerd door het ongevraagd voeren tot slokdarmverstopping aan toe dat dat er op dat moment gewoon uitfloepte :o