Stalling jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:15

Er zijn meerdere opfokstallen in Nederland waar per groep jonkies 1 of 2 volwassen paarden tussenzitten voor de "opvoeding".

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:32

fenijro_tani schreef:
ben geen fan van opfok, mijn jaarling staat gewoon op een pension 24/7 buiten.
als je ze in de opfok zet leren ze vrijwel niets, terwijl als je hem op een pension hebt staan en rustig wandelt, borstelt, etc zal je merken dat de pony rond 3 vaak veel makker is en je sneller vertrouwd.

Helemaal mee eens, ik ben ook geen fan van opfok.
Ik heb mijn veulens altijd thuis gehouden, en alle aandacht gegeven en een vriendje.
Ik heb nu ook 2 veulens thuis staan. 1 van 7 maanden en 1 van 5 maanden.
Hier weet ik zeker dat ze alle dagen in handen komen, overdags naar de wei en s'avonds weer stal op.
Keer wandelen, borstel erover heen, enz.
Bij mij thuis staat er ook een shetlander bij van 22.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 12:53

Bedankt allemaal voor alle reacties, ik ga m zaterdag ophalen! *\o/*
Dan komt hij nog lekker minimaal een jaar in de opfok te staan, waar ik hem zo vaak kan opzoeken als ik wil :)

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:19

Minimaal nog een jaar in de wei zetten en er regelmatig naar toe gaan en dingen doen. Leren poetsen, overal aanraken, halster aan/uit, voetjes optillen, uitkrabben, lopen en volgen. Uit de wei halen en een stukje wandelen. Opbouwen van buiten wei poetsen naar 5 meter weg en zo totdat je lekker in het bos of ergens kunt gaan wandelen. Van 2 kwaden een mix maken ;)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:06

Ik ben geen voorstander van opfok, kleuters kunnen geen kleuters opvoeden. Emiel Voest zei eens tegen mij ":waarom een paard drie jaar laten geloven dat hij paard is en dan met 3 jaar moet hij ineens zijn hele leven omgooien, dat is behoorlijk traumatisch". Helemaal mee eens, mits natuurlijk veel buiten maar dat wil ik voor volwassen paarden ook.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:15

Wij lieten vroeger de veulens gewoon thuis opgroeien bij mijn ouders. Dan stonden ze samen met wat oudere dieren, niet met echte leeftijdsgenoten (soms wel 1 of 2 jaar ouder dan zijzelf). Dit werkt op zich prima. Paarden kwamen veel in de hand, waren als driejarige fijn mak en in de omgang met mensen ook goed.

Ik heb nu zelf mijn paarden aan huis en vorig jaar mijn eerste veulen gefokt. Ze heeft meer dan een jaar bij haar moeder gelopen, maar ik heb er afgelopen zomer wel voor gekozen om haar een paar maanden ergens anders de wei op te gooien. Dit omdat ik vanuit vroeger heb geleerd dat ze anders toch wel heel erg aan hun kuddegenoten blijven hangen (nooit bij andere paarden gelopen) en omdat ze weinig "vreemds" gewend waren omdat ze altijd in hun vertrouwde omgeving bleven.

Het vervoeren van en naar een nieuwe plek, het wandelen in en verkennen van de andere omgeving, de omgang met verschillende paarden van verschillende leeftijd, is alles bij elkaar ook wel heel leerzaam voor een jeugdig paard. Volgend voorjaar wil ik haar weer ergens anders op de wei zetten bij andere paarden. Ik hoop daar straks een stukje voordeel door te hebben wanneer deze jaarling volwassen is.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:02

Ik heb mijn jonge merrie (nu ruim 2) altijd 24/7 buiten gehad in een gemengde kudde, dus met zowel jonge als oudere dieren. Jong om mee te spelen, ouder voor de opvoeding.

In de tussentijd lekker knuffelen, poetsen, af en toe wat wandelen, eens in de zoveel tijd lekker losgooien in de bak met haar vriendjes, of eens kennis laten maken met een zeil/bal/paraplu :) is maar af en toe dat ik echt met haar ga wandelen bijvoorbeeld.

Ze mag vooral lekker jong zijn en in de weide spelen.

Inmiddels kan ik alles met haar, ze kijkt nergens van op en is ze netjes opgevoed :)

Als ze volgend jaar 3 is wil ik langzaam aan wat grondwerk met haar gaan doen :)

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:37

Ik heb mijn jaarling (bijna 1,5) ook gewoon op een pensionstal staan. hij heeft op de vorige stal met een paar andere oudere paarden gestaan en nu staat hij met een merrie van 1,5. ik zou je paard gewoon op een pensionstal zetten en dan kun je soms ook al wat doen en wandelen en zo. mijn jaarling is ook mijn eerste eigen paard en ik heb er echt al zooooo veel van geleerd! daarvoor had ik wel verzorgpaarden dus wel enig idee :p maar ik zeg je je hebt veel meer paard voor je geld.. je kunt ze alles zelf leren precies hoe je wilt.