Wat kan ik vragen voor deze pensionplek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:17

beatje schreef:
Duhelo schreef:
Inderdaad, ik ben kwa stal en voer per paard gemiddeld 150 euro kwijt, maar dan moet ik nog al het werk zelf doen (aan minstens 1-2 uur per dag in de winter). Dus stel nog 1 uur per dag gemiddeld is 30 uur per maand (minimum voor gewoon onderhoud, dan hebben we het nog niet als er hout bij moet op de paddock, onkruid wegdoen, onkruid wegdoen in de piste, etc.)
Dus dan denk ik dat 50-70 euro per maand extra voor het werk wel redelijk is. (- dan eventueel bedrag voor gebrek aan goede piste bij TS)

Dan betaal je toch veel hoor.Bij ons is het 140 volpension, in 4ha wei ,schuilstal van 200m2. buitenpiste wel niet verlicht.Grenzend aan Antwerpen.Of ik vraag te weinig :D

Ik zou bij de ts ook niet meer als een euro of 90 betalen,je hebt er weinig en ik lees tussen de regels door dat weidegang ook nog eens beperkt word door nattigheid.Ik heb het idee dat het ook allemaal postzegel grote is. :D

ik moet er wel even bijzeggen dat het trekpaarden zijn, en systeem voor 90 euro kaal. Dus we kopen zelf ons hooi,stro en voer bij.
Er gaat hier voor de 2 toch wel een grote bal voordroog/hooi per week door (voordroog 55 euro, hooi 75 euro). Dus in de winter tikt het behoorlijk aan. (ik moet nu wel eerlijk toegeven dat in 150 euro per paard hoefsmid en dierenarts erbij zitten, ik heb gekeken op mijn Xcelletje en dat het is het totaalbedrag (gemiddeld 275-300 per maand). In de zomer kom ik met 180 toe ivm weidegang.

Edit:
Even heruitgerekend :
puur stalling en voeding kost met gem. 250 euro per maand, voor 2 trekpaarden, op een doe het zelf stal. 24/7 buiten, dus incl onbeperkt hooi, krachtvoer erbij, piste, elektriciteit, meestal stromend water en een wasplaats. Wel AL het werk zelf te doen, geen mogelijkheid om terug te vallen op de staleigenaars. Wel met gebruik van kniklader, heftruck etc.
Ook zelf weides onkruidvrij te houden en onkruid weg te halen aan de piste.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:33

Heleennn schreef:
Maar dit is toch niet all-in begrijp ik? Ik lees dat er hooi gevoerd wordt en je paard op een paddock met inloopstal staat? Ik lees niets over dat er gevoerd wordt, of dat er een bak of dergelijke zou zijn.

En wat denk je dat hooipakjes per stuk kosten?
In de winter eet een paard een 1/2 tot heel pakje per dag. Hooiprijzen voor inkoop zitten al snel tussen de 3 en 4 euro en dan is dat nog niet eens duur te noemen. Dus met 15 tot 30 pakjes hooi per maand zit je met hooikosten alleen al minimaal op 45 euro en met wat pech met een groter paard en duurdere hooiprijs al over jouw pensionprijs heen...

Voor kale huur kun je al snel 50 tot 75 euro rekenen voor gebruik weide, schuilstal en paddock. Het goedkoopste voor beiden is als je gewoon het verbruik van het hooi doorberekend. Geen risico. De ander heeft dan ook voordeel bij minder verspillen of zelf helpen met geschikt betaalbaar hooi te vinden. Het werk kun je dan verdelen.

Tessebes

Re: Wat kan ik vragen voor deze pensionplek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:47

Klinkt als een ideale plek voor een pensioenpaard en dat is ook wat waard. Is het een must dat de ander ook werkzaamheden verricht of zou je het ook alleen kunnen doen? Sommige mensen zoeken gewoon een fijne plek waar ze niet elke dag heen hoeven. Wellicht zou je je daar meer op kunnen richten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:52

ik vind het grappig hoe iedereen oppert dat het ideaal is voor een pensioenpaard (ok, dat is het wel), maar minder om te rijden.
Er is een piste bij geschikt voor licht werk aan de stal, op 400 m een goede buitenpiste, op 1.5 km een goede binnenpiste én superveel uitrijmogelijkheden.
Ik zou direct tekenen voor een dergelijke plaats (jaren gestaan zonder piste of andere vorm van comfort, dichtsbijzijnde maneges op 5 km, momenteel wel een buitenpiste, maar geen deftige uitrijmogelijkheden en 11 km tot de dichtsbijzijnde, betaalbare binnenpiste).

Is de recreatie paardenwereld van tegenwoordig zo selectief geworden dat 400 m stappen voor een degelijke piste teveel gevraagd is? of 1.5 km met de trailer voor een binnenpiste?

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:21

Hier in de achterhoek betaalde ik voor mijn paard € 150,- All in
Stal werd gedaan door pensioneigenaar, de weides werden door haar verzorgd en er werd gevoerd en binnen gehaald. Mijn paard kreeg 4 porties per dag + medicijnen.
Plus bij regen werd ze binnen gehaald, bij te veel warmte ook. Dekens werden uitgewassen.
Ook had ik beschikking tot een wasplaats met warm/koud water en een kantine.
Paard ging van 10 tot 6 naar buiten.

Ondanks dat ik een recreatie ruiter ben, vind ik dat erg weinig opties zijn bij jou op stal.
Zijn er uberhaupt mogelijkheden om het paard af te wassen?

Ik vind 1,5 km best ver voor een binnen piste. Zeker omdat ik geen trailer heb en dus met noodweer rijdend erheen moet.

Wat ik dan wel weer positief vind, is dat je geen last hebt van andere ruiters. Wat sommige ook als nadeel kunnen ervaren. Ik weet niet of je met de shetlander iets doet, want anders heb je de paddock voor training wel altijd voor jezelf. Je hoeft nooit te wachten op iemand.

Ondanks dat je niet heel veel te bieden hebt, kun je de zorg van het paard wel top maken.
Voor veel eigenaren is dit toch belangrijker dan de luxe.

Wat ik wel nergens lees; is er ruimte voor een zadelkamer? En kan je eventueel de trailer laten staan?

Het maximum wat ik echt zou betalen is €120,- omdat je ook nog zelf je krachtvoer moet betalen als klant.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:31

Duhelo schreef:
ik vind het grappig hoe iedereen oppert dat het ideaal is voor een pensioenpaard (ok, dat is het wel), maar minder om te rijden.
Er is een piste bij geschikt voor licht werk aan de stal, op 400 m een goede buitenpiste, op 1.5 km een goede binnenpiste én superveel uitrijmogelijkheden.
Is de recreatie paardenwereld van tegenwoordig zo selectief geworden dat 400 m stappen voor een degelijke piste teveel gevraagd is? of 1.5 km met de trailer voor een binnenpiste?

Inderdaad. Hier de bak op 500 meter afstand, ik moet toch mijn paard in en uitstappen. Of ik dat nou een stukje meepak langs de weg of in de bak rondjes rij.
Binnenbak op 1.5 km, is 15 tot 20 minuutjes stappen. Dan ben ik zeker in en uitgestapt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:48

Ik heb mijn paarden aan huis met ongeveer dezelfde voorzieningen als jij en betaal alleen aan hooi al 90 euro per maand per paard..
Dan komt daar nog krachtvoer bij.. moet je de eventuele kosten voor mest afvoer door berekenen en het weide onderhoud (bemesting, kalk, vervangen van palen etc).. en wil je denk ik ook nog iets overhouden aan het eind van de maand ivm al het werk wat je eraan hebt..

Ik zou dus eerst een ruwe kostprijs berekenen en dan kijken wat erbij moet..

Als ik even naar mezelf kijk en een schatting maak:
Hooi 90 per maand
Krachtvoer 20 per maand
Mest afvoer 150 per jaar = 12.50
Weide onderhoud 150 per jaar (schatting) = 12.50

Totaal: 135 euro per maand per paard

Daarbij is het natuurlijk afhankelijk van wat je kunt regelen.. moet voor de wei een loonwerker komen is t al duurder dan wanneer je dat zelf kan.. zelfde met zelf hooien of n hooi handel en de mest afvoer..

Edit: op dit moment heb ik nog geen weidegang dus dat betekent dat ik altijd hooi voer.. weidegang zijn we mee bezig maar ik weet dus nog niet precies wat het me gaat kosten qua onderhoud.. en natuurlijk zal er minder hooi gegeten worden als ze op de wei staan.. dat heb ik in mijn voorbeeld nog niet doorberekend ;)
Ik hoop straks gemiddeld rond de 100 euro per maand per paard te zitten.. maar geen idee of ik dat ga redden

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:23

Ik lees niks over een bak bij de buren, ok een paddock waarin gereden kan worden. Ik zal wel verwend zijn, maar dat klinkt niet als een rijbak.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:40

Duhelo schreef:
Ik zou direct tekenen voor een dergelijke plaats (jaren gestaan zonder piste of andere vorm van comfort, dichtsbijzijnde maneges op 5 km, momenteel wel een buitenpiste, maar geen deftige uitrijmogelijkheden en 11 km tot de dichtsbijzijnde, betaalbare binnenpiste).

Eens.
Ik vind dit soort topics vooral grappig eigenlijk, de reakties bedoel ik dan. Het gaat eigenlijk altijd om die binnenbak. Geef de paarden een topverzorging met veel ruimte (meer dus dan die 16+ uur in een 3x3 hokje) maar heb je geen binnenbak!!!!!! En durf je dan meer dan 150 euro te vragen??? Foei :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:09

En dat mensen zich ook makkelijk vergissen in de kostprijs van een paard..
Leuk idee die 90 of 120 euro per maand.. maar met 90 euro betaal ik mee aan het paard ipv dat het iets oplevert.. 120 zit mss wel iets boven de kostprijs.. maar voor een tientje per maand inkomsten ga ik niet iedere dag n uur poepscheppen voeren Etc..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:51

Tessebes schreef:
Ik lees niks over een bak bij de buren, ok een paddock waarin gereden kan worden. Ik zal wel verwend zijn, maar dat klinkt niet als een rijbak.

Goh, hier noemen we een bak ook vaak piste of paddock. Dingen zijn prima geschikt om in te rijden, ts geeft het ook aan dat die paddock prima is om in te werken. Is natuurlijk anders als het bv een driehoekig stukje is met wat zand op, daar heb je wel gelijk in :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:04

Een bak is voor mij een oppervlakte van minimaal 18x35 meter met een vlakke bodem van niet mul zand, met eventueel snippers, en enige vorm van drainage, waardoor er zo goed als het hele jaar in gereden kan worden. Een paddock is dat over het algemeen in Nederland niet. Aangezien de ts uit Nederland komt, verwacht ik dus niet dat ze een bak bedoelt, maar misschien kan ze dat nog even verduidelijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:02

15 x 30 is een ponybak. Die zie je ook nog wel eens. Soms zelfs als binnenbak. Heb er jaren in 1 gereden. Gaat prima.
(Maar bij mij gaat het meestal toch over de verhoudingen.)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:14

Ik heb een tijd voor 120,- incl allesgestaan máár dit was vriendenprijs en enkel onkosten. Daarvoor had ik ook enkel een stal met uitloop, 2x paddock 10*10 en 1x 5*5 verbonden met een beton pad, stonden ze met 4 en een mini.
Voor een rijbak was ik ook 20min onderweg, prima te doen.

Ik zou voor een grote pony/paard rond de 150 vragen incl voeren/mesten. Exclusief brok dit zou ik door de eigenaar laten kopen en evt klaar zetten.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:20

€150 all in p/m

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:36

Joh, dat je me niet ff appt.
Bij mij was het afhankelijk van hoogte van het paard en of de eigenaar vol of half pension wilde.
Ik heb een shet volpension voor 90euro gehad. Hier zat hooi en stro bij in. Hij stond in de winter dan snachts binnen, overdag buiten met in weide periode 4 uur op gras, verder paddock.
En een draver van ongv 155, half pension. Stro en hooi inbegrepen. Zij hielp mee met uitmesten en soms s voeren/binnen ennof buitenzetten.
Ik wisselde de dekens indien nodig. Zij betaalde 135.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:51

Klinkt als redelijke prijzen Carina.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:02

Ja leek mij ook en ze gingen er mee accoord.
Door de kleigrond is het heel moeilijk een plek te vinden waar ze veel buiten komen. Fiero woont veel dichterbij het bos en de manege, maar verder zijn we vrij het zelfde.

Edit: vergis je niet dat je er uiteindelijk toch nog best werk aan hebt.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:07

Sta op uitloop stal 100 euro per paard;) en dan moet nog zelf hooi by kopen dat is alleen in de winter

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:10

135 vind ik nog best goed koop eigenlijk.. hield je er dan ook nog wat aan over of was dat zo goed als de kostprijs?
Voor een shet minder rekenen snap ik idd die eten beduidend minder.. maar een e pony of paard maakt volgens mij niet gek veel uit.. uiteindelijk is hoeveel een paard nodig heeft ook paard/ras afhankelijk en niet alleen grootte..

Ik vind 150 euro denk ik ook een nette prijs

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:18

Ohh misschien wel handig te vermelden dat stro van eigen land komt en me niets kost (3 grote balen in het jaar, ik probeerde al snel 24/7 buiten te zetten).
Dat scheelt ook al wel. Mochten ze andere bedekking willen, was dat op eigen kosten.
Nu was t ook wel reuze mazzel met mn laatste pensioner, zij kwam echt elke dag. Terwijl dat van mij echt niet hoefde hoor.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:50

Hier in Friesland betaal ik 170 voor de stalling. Dit is inclusief binnenbak, buitenbak, voeren, kuil, stro, biks, en binnen en buitenzetten :Y)

Wat zitten er toch enorme verschillen tussen de plaatsen in Nederland :=

Ik zou rond de 100/130 vragen, al zou dat hier in Friesland veel zijn. Hier betaal je 70/80 voor een soortgelijke stalling.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 10:43

GDG schreef:
Die paddock van de buren klinkt mij iets te onzeker zoals het er nu staat, maar als dat daar meer vaste afspraken over te maken zijn wordt jouw plek al aantrekkelijker. Hoe groot is hun paddock eigenlijk en hoe goed is die te berijden en is die verlicht? Zijn daar nog kosten aan verbonden?

Als ik jou was zou ik toch vooral kijken naar de kosten die je eraan hebt, de mogelijke baten (een maatje voor je shet die anders alleen staat?), de lasten in de zin van opgeven van privacy bijvoorbeeld. En dan kijken voor welk bedrag jíj het wil doen. Je moet m.i. dus gewoon dat bedrag vragen waar jij het voor wil doen, zeker niet minder. Komt er niemand? Nou dan niet. Wil je toch liever dat maatje dan kun je altijd nog zakken met je prijs.

TO, ik had al eerder bovenstaande vragen gesteld maar ik meen hier geen reactie op gelezen te hebben van jou (heb ik eroverheen gelezen?).

Hoe groot is de paddock van de buren?
Hoe makkelijk zijn er afspraken te maken met de buren over het gebruik van hun bak? Mag er een keer of 4/5 per week in gereden worden ('s avonds en in het weekend?). Is die bak verlicht? Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van die bak en zoja, hoeveel?

Ik ben ook nog steeds erg benieuwd naar waar jouw prioriteit ligt. Is dat gezelschap voor je shet, of is dat verhuren van de plek en je diensten voor een bepaald bedrag?

Ik hoop dat je nog weer gaat reageren in het topic.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:15

Er is momenteel feestweekend hierzo, ik weet dat TS erheen geweest is, zal vast nog wel reageren.
Is nog meer buiten Bokt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:14

Ts heeft sinds 8/8 niet meer gereageerd...