vlechtjes in de wei..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nalagrendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 00:43

Ik heb ook wel eens gehoord dat manen voor paarden en pony's die hier aanleg voor hebben sneller zouden groeien met invlechten. Op stal zie ik dit bij Friezen erg vaak. Ik merk bij geen enkele Fries dat dit echt problemen geeft; ze zitten juist erg dik in hun manen. :)

Hutcherson

Re: vlechtjes in de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:57

Hmm, ik zag hierboven ergens een foto van de manen van een tinker, die niet afgeknipt mogen worden:P
Als paard zo lange manen heeft dat je eigenlijk niet in de wei kan staan zonder vlechten(erop gaan staan oid) en ook niet kunt rijden zonder vlechten, zou ik het wel inkorten..
Gewoon dat t ook een keer los kan, zonder cvlechten.. want waarom heb je anders zulke lange manen op je dier? voor een shoot 1x per jaar? of hoe moet ik dat zien?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:08

Haha dat is die van mij :D Afknippen kan, maar los het probleem niet op. Hij heeft niet alleen lange manen, maar ook hele dikke. Dus het probleem van te warm in de zomer blijft dan. En hij is niet zielig met z'n vlechten, hij heeft er geen last van. Ze trekken niet, er wordt niet aan geknaagd of wat. Geen paarden met ijzers bij hem in de wei, dus ook dat probleem is er niet. In de winter heeft hij ze wel regelmatiger los, het is ook een stukje natuurlijke bescherming bij slecht weer. Maar ook dan, één keer in de modder rollen met zo'n bos (deze lengte of korter) en je hebt een enorm plakkaat zwaar nat modderhaar.

Nee hoor, hij blijft lekker in de vlechten staan. Vindt hij meer dan prima, is goed te onderhouden zo en losse manen vind ik echt overrated.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:13

Oh god nee, niet afknippen. Zo ontzettend lelijk. Doe het dan met zoon uitdunschaar (die kappers vaak hebben) en doe de manen trekken. Stuk mooier en natuurlijker. Iets rotter voor t paard maar dan loopt ie er niet bij als een te heet gewassen onderbroek.. Nee afknippen, no.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:46

Of een leuke manenboog :D Is alleen wel veel werk als de boel snel groeit en je dus ook om de week mag snoeien.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:59

In de zomer laat ik mijn paard zijn staart altijd los, zodat hij zich beter kan beschermen tegen de vliegen. Zodra de vliegjes weggaan gaat er weer een vlecht in. Voornamelijk tegen het vuil en de dreadlocks (binnen 2 dagen niet borstelen). Met warm weer heeft hij vlechtjes in zijn manen tegen de warmte en tegen de klitten onder zijn vliegen deken (met halsstuk).
En natuurlijk als ik in een vlecht-bui ben, dan wil het ook nog wel eens een nachtje blijven zitten :)

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:56

Ik vind vlechten wel veel voordelen hebben: (als je paard lange manen heeftn tenminste)
- de manen groeien ervan
- er onstaat geen zweetplek onder die hele bos manen
- manen klitten minder
- manen blijven langer schoon
- en het staat ook leuk :D

De staart laat ik altijd wel los.
Dat doet ten eerste echt al veel pijn als je paard vol met die vlecht in je gezicht klopt en als het los is kunnen ze beter vliegen wegjagen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:01

Ik heb niet de indruk dat ze manen groeien als je ze invlecht. Bij die van mij groeien de manen van goed voer en goede weerstand. In jaren dat hij kortere manen had waren ze aan het eind van de zomer niet ineens langer ofzo.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:05

Ik doe soms een vlecht in de staart. Als Eclair nieuw gras krijgt of kuil gras, dan raakt meneer aan de dunne. Dat wil je echt niet schoon willen maken, dan breekt er een hele hoop haar en dat is veel meer dan als ik het invlecht...

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:13

Mijn pony staat met standaard 3 vlechten in zijn staart op de wei :)
Hij heeft een enorm dikke staart die hij anders vol poept omdat hij hem niet goed genoeg opgetilt krijgt anders.
Zijn manen daar in tegen zitten nooit in een vlecht omdat hij Deze in een fjordenboog geknipt heeft.

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 10:37

Bedankt voor de reacties iedereen :D

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 10:22

niemand meer met ervaringen ?? :n :( :( :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:24

Mijn merrie heeft al jaren vlechten in de wei. Ze heeft gewoon veels te lange manen. We doen bijna niets aan de manen en blijven er vanaf. Paar keer per jaar doe ik er nieuwe vlechten in nadat ik heel voorzichtig haar manen heb losgeplozen met flink antiklit en als dat goed aanvoelt ga ik er voorzichtig met een speciale manen borstel door. Werkt perfect. De ene keer komt er wat meer los haar vanaf dan de andere keer dat te maken heeft met extra rollen (in de zomer vanwege de vliegen) of de beurt na lange tijd na de winter. Jammer maar het is niet anders. Het is te veel werk om het elke dag te doen, of zoals ik hier lees uithalen voordat paard naar stal of zo gaat (gaan ze hier niet). Ik vlecht ze goed strak in en de elastiekjes gaan super strak er om heen, zodat als ze wat losser gaan zitten de vlechten (gaat vanzelf na paar dagen) de elastieken er niet uit glijden. Mijn merrie vindt "kappertje spelen" heerlijk, dus de strakke vlechten daar merk ik bij haar helemaal niets van. Onze dame meldt zich echt wel als haar iets niet zint :))

Hier paar foto's:

Los haar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:32

Mijn merrie heeft bijna altijd vlechten, met de warmte ook fijn denk ik (en als het erg koud is van de winter, dan laat ik het liever los, dat lijkt me dan wat warmer).

Zonder vlechten knoopt/klit het haar gewoon bizar snel ook. Ik doe de eerste slag of slagen nooit te strak zodat het niet trekt en vlecht daarna wel strak zo ver mogelijk door.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:49

Mijn tinker heeft ook altijd de manen gevlochten. Ze heeft grotedeels van het jaar een eczeemdeken op, en haar manen zijn best lang geworden dan is het nie handig als ze het los heeft. ook is dit met warme dagen prettige voor haar dan zweet ze niet zo. Sinds dat we haar manen vlechten is het ook mooi gaan groeien. 2 a 3 keer in de week borstel ik de manen en vlecht dan opnieuw. De staart vlecht ik trouwens nooit

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:57

Ik vind eigenlijk, als de manen zo lang zijn dat ze nooit los kunnen, wat heb je er dan aan? Mijn paard heeft ook lange manen maar eens in de zoveel tijd knip ik het zo bij dat ze niet meer onder zijn hals uit komen, netjes met de schuinte van zijn hals mee. Op deze manier kunnen ze lekker los, staat hem veel mooier dan vlechten, alleen als het erg warm is dan gaan er vlechten in, anders gaat hij onder zijn manen zweten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:03

Het is vaak niet alleen de lengte, maar ook de dikte van de manen. Ik kan de manen van Flynn wel tot die lengte afknippen, maar dan zijn ze nog te dik om los te laten (want te warm). Dan zou ik ze helemaal af moeten knippen. En dat is in de winter weer minder handig, dan hangen ze vaker los (bij slecht weer).

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:58

Ok super bedankt voor jullie reacties, ik heb al dingen bijgeleerd :D