Atrose paard 24/7 buiten zonder schuilstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:57

Mijn paard had een schuilstal maar ging er niet in. Wel voldoende beschutting van bomen/bosranden hoger gelegen stukken waar hij droog kon liggen.Niks aan de hand. Een open vlakte zonder schuilstal vind ik ook geen optie.
TS schrijft dat het een goede bodem is en dat er beschutting is door bomen, lijkt mij geen probleem. En alsjeblieft dan met koud en nat weer een goede deken oplegt lijkt het me helemaal geen probleem.

Lusitana

Re: Atrose paard 24/7 buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:11

Ook al ben je warm, dan geeft vochtig weer nog altijd pijn. Dat kun je niet wegpoetsen met een deken.

Ik snap die drang niet om paarden maar in leven te houden als ze geen kans op genezing hebben. Het einde is onvermijdelijk, is het niet nu dan over ene tijdje en wat heeft dat paard dan in de tussentijd gehad? Pijn, pijn, pijn. Is dat echt wat je een paard gunt?
Een paard kan ook niet lang op pijnstillers, dat is heel scbadelijk voor de lever. Dat is alleen een optie bij dingen die overgaan.
Artrose gaat niet over, het wordt erger. Het is een progressieve chronische ziekte.

De handel in doen vind ik walgelijk en wreed. Zou strafbaar moeten zijn. Ik zou proberen de eigenaar te overtuigen om het dier in te laten slapen of het zelf kopen en in laten slapen als ik daar geld voor had.

Niet na de zomer, zoals veel voorstellen, want als je eenmaal dat paard hebt wordt het steeds lastiger om afscheid te nemen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:30

Ik ben het in dit geval helemaal met je eens Lusitana. Ik begrijp daar ook niks van, voor wie doe je dat vraag ik me dan af? Toen wij het besluit hadden genomen dat onze vorige fantastische merrie naar de eeuwige groene weides zou gaan, kregen we de meest vreselijke adviezen en opties 'aangeboden'.
Fok een veulentje met haar, ze heeft toch goed papier?! Zet haar op het land. Geef haar aan Stichting paard in Nood! Vooral die laatste vond ik ronduit beschamend.
Wij hebben echt alles eraan gedaan wat mogelijk was, maar als de vee-arts zegt dat het dier pijn heeft, dan is het laatste wat je voor je dierbare vriendin nog kan doen toch een einde aan de pijn maken? Hoe pijnlijk ook voor jezelf, het dier heeft geen weet van de dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 22:30

Ik snap zelf niet waarom je een paard niet eerst als test een week op pijnstillers zet om te kijken of hij/zij niet chronisch pijn heeft, voordat je een beslissing van maanden op de wei zetten neemt?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 22:40

Lekker op de weide zetten, voor de nacht een lekker licht gevoerde regendeken op doen(als ze een strak dun velletje heeft) Ik heb zo juist een 30+er paard er bij gekregen op de weide, was niets gewend betreft 24/7 weidegang. Dit oude paard zal vast en zekers ook iets van Artrose hebben. Paard krijgt als extra naast het Ruwvoer, Slobber en Seniores Priores(1xr daags) Als het motortje maar warm blijft door voldoende ruwvoer en veel beweging, kunnen paarden nog veel doorstaan. Ook ik heb geen schuil mogelijkheden

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:37

Off-topic ; complimenten aan ts! Ik vind dat je echt heel eerlijk en lief ben naar het dier toe. Integenstelling tot degene die handel zeggen wat een beschaming voor het mensen ras. Walgelijk. Nog even flink geld eruit trekken terwijl het beestje niet meer kan, heb dan ook de ballen om een eerlijke oplossing te zoeken.
Weet dat het off-topic is maar wilde je echt even een compliment geven ts. Als iedereen zo goed na zou denken en eerlijk zou zijn zou er heel wat dierenleed bespaard worden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 03:54

Lusitana schreef:
Ook al ben je warm, dan geeft vochtig weer nog altijd pijn. Dat kun je niet wegpoetsen met een deken.

Ik snap die drang niet om paarden maar in leven te houden als ze geen kans op genezing hebben. Het einde is onvermijdelijk, is het niet nu dan over ene tijdje en wat heeft dat paard dan in de tussentijd gehad? Pijn, pijn, pijn. Is dat echt wat je een paard gunt?
Een paard kan ook niet lang op pijnstillers, dat is heel scbadelijk voor de lever. Dat is alleen een optie bij dingen die overgaan.
Artrose gaat niet over, het wordt erger. Het is een progressieve chronische ziekte.

De handel in doen vind ik walgelijk en wreed. Zou strafbaar moeten zijn. Ik zou proberen de eigenaar te overtuigen om het dier in te laten slapen of het zelf kopen en in laten slapen als ik daar geld voor had.

Niet na de zomer, zoals veel voorstellen, want als je eenmaal dat paard hebt wordt het steeds lastiger om afscheid te nemen.

Dit is echt de beste optie, artrose is echt verschrikkelijk! Laat haar niet wachten op nog meer ellende

abrina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 06:58

De winter door zonder schuilplaats lijkt mij niet fijn voor een paard met artrose. Gun het nog een mooie zomer en laat het daarna inslapen. Blijft altijd een lastige keuze als je er met je hart in zit. Goed dat je er over nadenkt! Sterkte met deze moeilijke beslissing.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 07:27

Paard heeft pijn, die zou je ook met een schuilstal niet meer laten lopen. Geef nog een laatste zomer en laat haar dan gaan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 08:58

Arjan1983 schreef:
Lekker op de weide zetten, voor de nacht een lekker licht gevoerde regendeken op doen(als ze een strak dun velletje heeft) Ik heb zo juist een 30+er paard er bij gekregen op de weide, was niets gewend betreft 24/7 weidegang. Dit oude paard zal vast en zekers ook iets van Artrose hebben. Paard krijgt als extra naast het Ruwvoer, Slobber en Seniores Priores(1xr daags) Als het motortje maar warm blijft door voldoende ruwvoer en veel beweging, kunnen paarden nog veel doorstaan. Ook ik heb geen schuil mogelijkheden

En waarom zou je willen dat ze nog veel moeten doorstaan?? Dat vind ik puur egoisme en geen dierenliefde.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:09

Arjan1983 schreef:

Ik heb zelf artrose en geloof me nou maar, alle dekentjes / kleren / eten van de wereld helpen niet tegen vocht en kou. Wind is een drama en regen ook. Aan de buitenkant zien mensen vaak niks aan mij, ik loop zeker niet altijd stijf ofzo. Nou is een paard zeker geen mens. Maar een paard, en dan ook nog eentje met artrose, zonder schuilmogelijkhedennis voor mij een echt no-go.
Eerder hadden we paarden op een heel groot gebied in de opfok lopen en dan zie je ook dat ze gebruik maakten van de natuurlijke beschutting die er was. Met bepaald type weer bevonden ze zich ook op een bepaald stuk grond.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:24

Ophalen en de wei in. Desnoods alleen voor de zomer. Even aankijken hoe het gaat, ze kan altijd nog worden ingeslapen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:45

DatBenIkNou schreef:
Arjan1983 schreef:

En waarom zou je willen dat ze nog veel moeten doorstaan?? Dat vind ik puur egoisme en geen dierenliefde.

Je paard op stal opsluiten omdat jij dénkt dat die dat fijner vind dat is egoïsme. Een paard is een dier dat graag buiten is, de ruimte om te bewegen nodig heeft en niet alleen die 2 uurtjes die jij erbij bent maar 24//7 ( ja er zijn altijd uitzonderingen aar het gros niet).
En doorstaan is niet negatief, dat is leven, een gelukkig paarden leven Zeker met een goed voerbeleid

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:04

Gillbo schreef:
Je paard op stal opsluiten omdat jij dénkt dat die dat fijner vind dat is egoïsme. Een paard is een dier dat graag buiten is, de ruimte om te bewegen nodig heeft en niet alleen die 2 uurtjes die jij erbij bent maar 24//7 ( ja er zijn altijd uitzonderingen aar het gros niet).
En doorstaan is niet negatief, dat is leven, een gelukkig paarden leven Zeker met een goed voerbeleid

Het een heeft niks met het ander te maken. Het gaat om PIJN van een chronische degeneratieve ziekte en die is niet anders of het dier nu buiten staat of binnen.
Leven op zich is niet positief als je in dat leven lijdt.
Als je bezig bent met een paardwaardig leven, dan hoort uit lijden helpen daar ook bij.

De ernst kunnen we hier van achter de computer niet beoordelen, maar als er sprake is van ernstige artrose uit de mond van een dierenarts en ongeschikt om te rijden is de kans groot dat het paard ook in de wei gewoon altijd pijn heeft.
Er is ook nog eens een verschil in een beetje slijtage en stramheid van ouderdom, waar inderdaad meestal wel mee te leven is met genoeg beweging en warmte en ernstige artrose van bv overbelasting of een oude blessure. De mate van otstekingsprocessen en vergroeiingen/afbraak maken ook veel uit.

Goede voeding en je paard schraal houden kan veel uitmaken, maar uiteindelijk geneest het paard er niet van. Nooit.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-07-16 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:05

maar ik lees nergens dat dit paard lijd!
Onze 30+ er staat ook 24/7 op het land, schuilstal heeft ze maar staat ze zelden in en ondanks dat ze wat strammer is en teruglopende bespiering omdat ze niet meer getraind wordt is ze verder helemaal in orde.
Hoge leeftijd is niet per definitie lijden, ook niet op het land
Als je juist voert en dekens gebruikt dan kan een paard op hoge leeftijd heel goed leven

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:15

Gillbo schreef:
maar ik lees nergens dat dit paard lijd!
Onze 30+ er staat ook 24/7 op het land, schuilstal heeft ze maar staat ze zelden in en ondanks dat ze wat strammer is en teruglopende bespiering omdat ze niet meer getraind wordt is ze verder helemaal in orde.
Hoge leeftijd is niet per definitie lijden, ook niet op het land
Als je juist voert en dekens gebruikt dan kan een paard op hoge leeftijd heel goed leven

Er staat niks over leeftijd, nou jij weer. Natuurlijk kunnen oude paarden een prima leventje lijden, ik heb zoveel oudjes gehad, maar daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over ernstige artrose.
Dan kun je wel uitgaan van lijden.
Vraag aan iedereen met artrose hoe het is om dat te hebben.

Overigens heeft TS al de keuze gemaakt om haar toch op het land te zetten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:17

Super lekker laten genieten van de zomer!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:39

Jeetje, ik vind dat hier wel erg geoordeeld wordt. Niemand van ons heeft het paard gezien en er wordt massaal bepaald dat het dier ingeslapen moet worden of niet. Het inslaapkamp verwijt de mensen die zeggen kijk het even aan dat ze geen dierenliefde hebben en bepaalt even dat het paard erg veel pijn moet hebben. Dat kan best zo zijn maar niemand van ons kent dit paard. TS zelf reageert wijselijk maar niet meer. Ze vraagt om tips en krijgt deze en zo ook diverse meningen maar laten weten elkaar nou niet aanvallen omdat sommigen, waaronder ik, zeggen probeer het nog even, je ziet het snel genoeg of het gaat of niet. TS zelf is er ook reëel genoeg over. Er wordt hier gedaan alsof het paard kapot gaat van de pijn, wie zegt dat dat ook zo is?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:24

Gillbo, het ontgaat mij even totaal waarom je 24/7 op stal erbij haalt op mijn reactie? Ik heb het woord stal echt nergens genoemd?
En Vala: een artrose paard heeft pijn, zeker in de winter met kou en regen. Als een paard onbelast nu al kreupel loopt, dan kan je er toch vanuit gaan dat het dier pijn ervaart?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:58

Vala schreef:
Jeetje, ik vind dat hier wel erg geoordeeld wordt. Niemand van ons heeft het paard gezien en er wordt massaal bepaald dat het dier ingeslapen moet worden of niet. Het inslaapkamp verwijt de mensen die zeggen kijk het even aan dat ze geen dierenliefde hebben en bepaalt even dat het paard erg veel pijn moet hebben. Dat kan best zo zijn maar niemand van ons kent dit paard. TS zelf reageert wijselijk maar niet meer. Ze vraagt om tips en krijgt deze en zo ook diverse meningen maar laten weten elkaar nou niet aanvallen omdat sommigen, waaronder ik, zeggen probeer het nog even, je ziet het snel genoeg of het gaat of niet. TS zelf is er ook reëel genoeg over. Er wordt hier gedaan alsof het paard kapot gaat van de pijn, wie zegt dat dat ook zo is?

Heb je het andere topic van TS gelezen Vala. Nee? Dan eerst even doen, voor je reageert.

Het paard was al afgekeurd voor TS erop ging rijden. Het vertoond gedragsproblemen en bijt uit pijn. De DA was erg geschrokken van haar toestand (zware artrose) en het paard loopt -onbelast- kreupel op harde en op zachte bodem. TS heeft zich verslikt in het aankoopbedrag, omdat ze dacht bij de slacht de slachtwaarde nog terug te kunnen krijgen. Maar dat blijkt niet het geval en nu heeft TS te weinig geld om het dier te laten inslapen. Het is dus niet zozeer de vraag dat hij ingeslapen wordt, maar wanneer.

TS als het paard destijds bij afkeuring middelen heeft gekregen dat hem ongeschikt maakte voor consumptie wil niet zeggen dat hij nog steeds ongeschikt is voor consumptie. Na een aantal maanden zijn paarden dan wel weer geschikt voor consumptie. Het ligt er dus aan wat hij heeft gehad en wanneer. Heb je dat bij de veearts nagevraagd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:03

Als hij buut gehad heeft (goed mogelijk) is het paard nooit meer geschikt voor menselijke consumptie en dus slacht.

Denk dat er beter met een DA overlegd kan worden voor een betalingsregeling als geld het probleem is. Comfortabel houden tot die tijd gaat nl hoe dan ook ook geld kosten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:50

En hoe weet ik iets van een ander topic? Dus ik mag hier niet reageren omdat ik de andere topics van ts niet opgezocht heb?
Ik heb het net gelezen, wellicht handig dan als ts misschien hier ook nog een reactie geplaatst had.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:50

Lisannelwd20 schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb ervoor gekozen om haar op het land te zetten en dagelijks te kijken hoe ze erbij staat. Gaat het niet dan laat ik haar gaan.

Dit zet ts nl in dit topic 3 dagen geleden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:37

Vala schreef:
En hoe weet ik iets van een ander topic? Dus ik mag hier niet reageren omdat ik de andere topics van ts niet opgezocht heb?
Ik heb het net gelezen, wellicht handig dan als ts misschien hier ook nog een reactie geplaatst had.

Het gaat niet om niet mogen reageren, maar om beter te begrijpen waarom het "inslaapkamp" zo reageert zoals ze reageren... ;)
Als je meer geweten had voordat je reageerde, zag je post er misschien iets anders uit. Dat is het enige dat er bedoeld wordt.

Ik heb het andere topic niet gelezen, maar als ik "ongeschikt om te rijden en volgens DA ernstig artrose" bij elkaar zie, en dat is wél in de OP genoemd, is dat voor mij recept genoeg om geen leven te gaan verlengen op niks af.
Het wordt namelijk niet beter, alleen erger en al die tijd lijdt het dier.

Wij kunnen onze dieren uit hun lijden verlossen en ik vind dat we eigenlijk ook die verplichting hebben naar het dier.

Een en ander kan ik rustig uitspreken zonder dat ik iemand aanval of over een bepaald paard oordeel. Het is gewoon een mening.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:50

Babootje schreef:
[MD] Advies gevraagd paard met atrose

Ik neem aan dat het om ditzelfde paard gaat? Dat paard heeft zo te lezen al genoeg ellende gehad. Beste wat je voor m kunt doen is inslapen.

Op pagina 1 had al ik een link naar het andere topic geplaatst. Dus, Vala als je dit topic goed had gelezen, dan had je dit al kunnen weten. En had je inderdaad het "inslaapkamp" wat beter begrepen denk ik.