Verplicht mestonderzoek voor een wormenkuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Verplicht mestonderzoek voor een wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 07:13

Resistentie door vaak ontwormen zal wel los lopen
Probleem is dat er veel te veel mensen onderdoseren en dat probleem los je niet op met recepten en mestonderzoeken.
Mijn IJslander word gedoseerd voor 400 kg terwijl ze maar 1,34 hoog is. Een haflinger zal al gauw de 500 kg passeren
Veel paarden worden veel lichter ingeschat als dat ze daadwerkelijk zijn en dan werk je dus idd resistentie in de hand

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 07:46

Sonja_vR schreef:
Resistentie door vaak ontwormen zal wel los lopen
Probleem is dat er veel te veel mensen onderdoseren en dat probleem los je niet op met recepten en mestonderzoeken.
Mijn IJslander word gedoseerd voor 400 kg terwijl ze maar 1,34 hoog is. Een haflinger zal al gauw de 500 kg passeren
Veel paarden worden veel lichter ingeschat als dat ze daadwerkelijk zijn en dan werk je dus idd resistentie in de hand

Ik denk inderdaad dat dit vaak het probleem is.
Terwijl je een paard niet snel gevaarlijk over doseert blijven mensen vaak veel te weinig geven.
Wat juist veel ernstiger is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:44

Haflinger van een kennis werd ontwormd voor 400 kg "want het is een D pony dus zal een 400 kg wegen". Ja tel er maar gauw 150 bij op dan kom je in de buurt
maar dat betekend wel dat dat dier d'r afgelopen 5 jaar structureel onder gedoseerd is geweest
En dat geval is echt geen zeldzaamheid :n
Dat! Is al sinds jaar en dag het probleem
Niet de regelmaat van ontwormen
Hooguit dat je door vaak ontwormen en onderdoseren waarschijnlijk het resistentie proces versneld doordat je de aanwezige wormen vaker aan een te lage dosis bloot stelt

Mmm , merk enige frustratie bij mezelf geloof ik :')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:57

Ik ben wel voor mestonderzoek, maar dan naast 1 of 2 vaste ontworm momenten na en/of voorjaar.
Onderdoseren is wel een probleem denk ik ja. Veel mensen weten niet hoe veel hun paard weegt.
Ik heb die van mij laatst laten weten en zat er met mijn schatting toch maar 1 kg vanaf. Kan ook puur geluk zijn haha.

Voor hoeveel kg doseren jullie over meestal?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:57

Ik heb ook jarenlang mestonderzoek gedaan en op zich is het natuurlijk prima om af en toe te controleren van welke wormsoort er zeker een besmetting is, maar 100% betrouwbaar is het niet, dus de afgelopen jaren koop ik mijn wormkuren met een doos tegelijk vanuit het buitenland. En dan weer net als vroeger; in het voorjaar en najaar een goede combinatiekuur en tussendoor een keer een simpele ivermectine kuur.
Zo lang je inderdaad gewoon wat overdoseert voorkom je ook dat de wormen resistent worden. (Alleen de moxidectine moet je vrij precies toedienen)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:09

Heel simpel, zorgen dat je gewoon weet wat je paard weegt. Ik heb al mijn paarden op de weegschaal gehad.
Paint merrie van 1.55 is 540 kilo, kwpn ruin van 1.65 is 530 en shet van 0.95 is 105 kilo.
Shet doseer ik voor 150 kilo, beide paarden voor 600.
Met zo'n meet lint van pavo kwam mijn merrie trouwens op 440 kilo dus echt niet te vertrouwen.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:12

LadyMadonna schreef:
Nadeel blijft dat ingekapselde rode bloedwarm niet zichtbaar is in mestonderziek. Ken iemand die hierdoor een paard heeft verloren, want mestonderziek was schoon.... Toen het paard ziek werd was het al te laat

mijn paard was daar ook bijna aan overleden , gelukkig heb ik optijd een bloed onderzoek laten doen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:43

Die meetlinten zijn echt eersteklas troep idd , kloppen vaker niet als wel

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:52

Ik geloof die meetlinten ook niet echt. Toch zat die van onze dierenarts maar 2 kilo onder wat de weegschaal enkele maanden later aangaf.