Oud paard stalgenoot twijfels over verzorging, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Oud paard stalgenoot twijfels over verzorging, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:47

Draai het eens om, iemand haalt voer bij jouw paard weg omdat je paard te dik is, of gaat aan je hoofd lopen zeuren dat je de DA moet bellen om foto's te laten maken (of bloed trekken) want.....
Of iemand blijft maar tegen je zeuren dat je een ander bit moet gebruiken (scherper) omdat je paard volgens hun niet genoeg respect voor je heeft op concours.
(En dan een topic op bokt hierover opent om mensen met zich mee te krijgen)

Deze dingen zijn gewoon enorm vervelend. En jullie hebben hier niets mee van doen. Je zou eventueel je zorgen aan de stalhouder uit kunnen spreken, die is in de meeste gevallen de aangewezen persoon om te bekijken of iets wel of niet goed gaat.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:49

Wat zegt jullie stalhouder ervan?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:02

Ik vind het goed dat jullie in ieder geval een oogje in het zeil houden op stal en denk dat de gemiddelde eigenaar dat ook wel fijn vind, dat je met elkaar wat toezicht houdt op elkaars paarden.

Maar wat ik minder vind aan dit verhaal.. je geeft aan dat je denkt dat het paard spierbevangen is en wat de eigenaar zou moeten doen. Jij bent ervan overtuigd dat ze zelf niet de goede diagnose stellen en dat ze niet goed genoeg voor hun paard zouden zorgen. Maar eigenlijk doe jij/jullie precies hetzelfde. Wat geeft jullie het recht om de diagnose van de eigenaar (in overleg met DA) in twijfel te trekken en te zeggen dat hij spierbevangen is en niet iets anders heeft?

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:38

Ik zou in ieder geval het proberen los te laten, maar ook mijn zorgen uitspreken over het dier, bij zowel eigenaar als stalhouder. Stalhouder moet zijn grenzen aangeven vind ik. Als eigenaar het paard verwaarloost en de stalhouder laat dit toe, dan zegt dat ook iets over de stalhouder. Als er op een stal goede afspraken zijn gemaakt en zijn vast gelegd dan loop je hier als stalhouder niet tegen aan. Bij mij thuis staan twee oudere paarden, 24/7 buiten met inloop maar die worden gevoerd door mij in overleg met eigenaar. Gewoon alles vast gelegd op papier. Wel zo makkelijk! Succes en indd het is niet je eigen paard, dus heel veel kan je niet doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:42

Er is 2x per dag!!! verzorging van de eigenaar hoor! Zo vaak kom ik echt niet op stal hoor..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:11

Nounou, dat is ook maar relatief natuurlijk.

Beter 1x per dag een slowfeeder helemaal vol, dan 2x per dag een kilo hooi komen brengen bij wijze van spreken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:14

Ze voert toch bewust weinig, misschien wel in overleg met de dierenarts....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:26

Ik hoop eigenlijk dat de eigenaar zich ook gaat melden in het topic en zijn / haar verhaal vertelt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:39

Ik zou echt heel boos worden op zulke stalgenoten...
Een stel pennymeisjes die denken dat ze alles weten. Moet heel eerlijk zeggen dat ik dat heel snel, heel duidelijk, en zo nodig heel onvriendelijk zou afkappen...

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:55

Ik zie meerdere reacties dat er goed overleg is met de DA, dat is niet het geval.

Polly schreef:
Er is 2x per dag!!! verzorging van de eigenaar hoor! Zo vaak kom ik echt niet op stal hoor..

Sinds 3 dagen. Daarvoor keken ze er niet naar om, nu moeten ze omdat de stalhouder heeft gezegt dat ze het dan zelf maar moeten doen. Binnenkort gaan ze 4 weken op vakantie. Ben benieuwd hoe het dan komt.

Billy schreef:
Een stel pennymeisjes die denken dat ze alles weten. Moet heel eerlijk zeggen dat ik dat heel snel, heel duidelijk, en zo nodig heel onvriendelijk zou afkappen...

Ik vat het maar op als een compliment. Lang geleden dat ik voor Penny ben uitgemaakt :D
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 11-07-16 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:58

Ach ze maken zich alleen zorgen. Dat is in de basis toch niet verkeerd. Ze vraagt advies. Nou dat is ook prima toch? Ts je kan het paard niet echt helpen. Dat is aan de eigenaar. Als je met hen gepraat hebt en ze blijven bij hun standpunt. Dan houdt het op. Mocht het helemaal de verkeerde kant uitgaan met het paard ja dan de DB bellen. Daar houd het voor jou verder op. Of je moet het dier over kunnen nemen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:58

Wat een rare reacties in dit topic. TS en een stalgenoot maken zich oprecht zorgen om het welzijn van een paard en worden daarop afgebrand? Waar slaat dat op?

Ze geven toch duidelijk aan het prima te kunnen vinden met de eigenaren en niet aan hun hoofd te zeuren?

Wat een vreemde wereld als je alleen maar mag bemoeien met jezelf, en al het andere maar moet laten zitten en er vooral geen mening over mag hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:59

KellyDV schreef:
Ik zie meerdere reacties dat er goed overleg is met de DA, dat is niet het geval.

Polly schreef:

Sinds 3 dagen. Daarvoor keken ze er niet naar om, nu moeten ze omdat de stalhouder heeft gezegt dat ze het dan zelf maar moeten doen. Binnenkort gaan ze 4 weken op vakantie. Ben benieuwd hoe het dan komt.

Billy schreef:

Ik vat het maar op als een compliment. Lang geleden dat ik voor Penny ben uitgemaakt :D

Penny gaat niet over leeftijd, maar over gedrag...alles zielig vinden en denken dat je overal verstand van hebt, maar ondertussen een paard goedbedoeld de vernieling in helpen..

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:01

piezze schreef:
Ach ze maken zich alleen zorgen. Dat is in de basis toch niet verkeerd. Ze vraagt advies. Nou dat is ook prima toch? Ts je kan het paard niet echt helpen. Dat is aan de eigenaar. Als je met hen gepraat hebt en ze blijven bij hun standpunt. Dan houdt het op. Mocht het helemaal de verkeerde kant uitgaan met het paard ja dan de DB bellen. Daar houd het voor jou verder op. Of je moet het dier over kunnen nemen.

Precies. We hebben geen ruzie met de eigenaar. We gaan het afwachten!

Amaris schreef:
Wat een rare reacties in dit topic. TS en een stalgenoot maken zich oprecht zorgen om het welzijn van een paard en worden daarop afgebrand? Waar slaat dat op?

Ze geven toch duidelijk aan het prima te kunnen vinden met de eigenaren en niet aan hun hoofd te zeuren?

Wat een vreemde wereld als je alleen maar mag bemoeien met jezelf, en al het andere maar moet laten zitten en er vooral geen mening over mag hebben.

Bokt he :+ Zijn mensen die hele andere dingen lezen als die er staan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:02

Billy doe eens niet zo raar: waar staat hier dat TS en stalgenoot het paard 'de vernieling in helpen'?

Ze hebben twijfels over hoe het nu met het paard gaat, is dat dan zo verkeerd?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:04

Dus Billy omdat ik zeg dat ik verstand van SB heb ben ik direct een Pennymeisje die denkt dat ze alles weet? Waar gaat dit over zeg. Vernieling in helpen met advies dat ze een DA erbij moet halen? Grappig.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:07

Jee wat een topic zeg! :D

Snap dat het frustrerend is als je het idee hebt dat de eigenaar van een paard niet de juiste behandeling geeft aan het paard en jij beter weet wat de eigenaar wel/niet moet doen om het paard beter te krijgen (even in Jip&Janneke uitleg). Maar helaas kan je er gewoonweg niet meer aan doen dan de eigenaar vragen naar de behandeling en dan eventueel ervan proberen te overtuigen waarom jij denkt dat jouw oplossing beter is voor het paard. Nemen ze het niet van je aan, tja, dan kan je verder ook niets meer doen. Je zou het paard kunnen kopen zodat het jouw behandeling kan krijgen :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:08

Ik doe niet raar. Het zal niet de eerste keer zijn dat dit soort goedbedoelde bemoeizucht een paard de vernieling in helpt...
Zeker als je beweert dat hoefbevangenheid alleen vastgesteld kan worden door bloed te trekken..
Ik vraag me trouwens af hoe TS zo zeker is dat er geen veearts geweest is.....is ze dag en nacht op stal of voert ze het roddelcircuit aan?
Mensen zien mij ook niet vaak op stal, maar dat komt doordat ik onregelmatige tijden werk... betekent niet dat ik niet kom...

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:11

Billy schreef:
Ik doe niet raar. Het zal niet de eerste keer zijn dat dit soort goedbedoelde bemoeizucht een paard de vernieling in helpt...
Zeker als je beweert dat hoefbevangenheid alleen vastgesteld kan worden door bloed te trekken..
Ik vraag me trouwens af hoe TS zo zeker is dat er geen veearts geweest is.....is ze dag en nacht op stal of voert ze het roddelcircuit aan?
Mensen zien mij ook niet vaak op stal, maar dat komt doordat ik onregelmatige tijden werk... betekent niet dat ik niet kom...

Dat snap ik zeker, maar ik ben niet een meisje die van een manege af komt die alles zielig vind.
Daarmee bedoelde ze om SB uit te sluiten (bloed trekken).
Hoe wij zo zeker er van zijn komt omdat de eigenaar het zelf heeft gezegt dat er geen DA is geweest.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:25

Grappig hoe het op bokt altijd 2 kanten op kan gaan. Of je bent veel te laat "dat je niet eerder ingegrepen hebt" of je "bemoeid je met ander mans zaken"....

Ik ga er nog steeds vanuit dan mensen na hun beste kunnen voor een dier zorgen. Ook ik zie wel eens dingen bij een ander en een ander zal vast iets van mij vinden.
Wat mij opvalt is dat de eigenaren gewoon ala "boerenverstand" een paard proberen te houden, HB->minder eten... Even losgooien in de bak om te kijken of hij door zn stijfheid heen komt etc etc.

En dit staat lijnrecht tegenover de tegenwoordige aanpak, overleggen-onderzoeken-uitsluiten-behandelen-nognietsproberen-verder zoeken...
Tegen allebei kan ik niets op tegen hebben. En wanneer een paard er onder lijdt is ook een interpetatie die persoonsafhankelijk is.
Als dit echt de spuigaten uitloopt zal de staleigenaar daar een beslissing in moeten nemen. Een leidende rol moeten pakken, mensen informeren etc.
Echt je kan je er heel druk om maken, dat is iets wat we ook graag doen -want wij zorgen graag- maar is wel zonde van je energie... Want hierin hebben jullie verder geen rol...

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:04

@Ts: je vraag is:'' of je je er wel of niet mee moet bemoeien en persoonlijk vind ik dat een prima vraag.
Helaas gaat het dan weer een eigen leven lijden.
Zelf sta ik sinds een half jaar op een stal, hiervoor altijd een eigen stukje gehad.
Nu ik op die stal sta heb ik een landje gehuurd waarvoor we een half uur moeten lopen om er te komen.
Vind ik dit erg...nee want ik heb alles voor mijn dieren over.
Sinds ik op die stal sta zie ik veel dingen die ik absoluut niet leuk vind.
Paarden die mega de krul in worden getrokken en bijna in hun eigen kont kijken, maar dat schijnt op dat niveau zo te horen.
Paarden die wonden hebben van de sporen, maar helaas moet je die gebruiken als je hogerop wilt.
Paarden die gewoon weer verkocht worden om dat de eigenaar niet verder komt.
Paarden met bitten in hun mond waar ik de naam niet van ken.
Etc,Etc,Etc.

Nu heb ik een shet die alleen meegaat als handpaard omdat ik haar te klein vind om op te rijden.
Word hierom vaak scheef aangekeken.
Verder rij ik op mijn Fell bitloos en met barebackpad.
Maar dan schijn je je paard niet in de hand te kunnen houden en is slecht voor zijn rug???

Met andere woorden, je kan helaas niet de hele wereld redden, maar het is fijn als je een oogje in het zeil houdt en mocht het paard verslechteren dan kan je altijd nog aan de bel trekken.
Maar probeer het idd. los te laten en probeer zo goed als je kan voor je eigen dieren te zorgen, dan doe je al een heleboel.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:34

Het is niet jullie paard dus niet mee bemoeien..en dan ook nog op een openbaar forum posten..

Zijn jullie bij ieder gesprek van de da?misschien is er telefonisch contact?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:53

Aangezien het topic met een (nu) geband SA is geopend en niet meer kan reageren, hier een slotje.