Genoeg beweging, 4 uur paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:57

Mareintje schreef:
ik zie geen enkele goede (wetenschappelijke) onderbouwing.

Ik ben het met je eens dat TS moet doen wat ze zelf goed vind passen maar jij hebt het over een wetenschappelijke onderbouwing? >;) Paarden zijn bewegingsdieren, mag toch hopen dat elke paardeneigenaar dat weet. Ongeacht of je paard 24/7 buiten loopt of 4 uur.......

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:00

Sleeper schreef:
Mareintje schreef:
ik zie geen enkele goede (wetenschappelijke) onderbouwing.

Ik ben het met je eens dat TS moet doen wat ze zelf goed vind passen maar jij hebt het over een wetenschappelijke onderbouwing? >;) Paarden zijn bewegingsdieren, mag toch hopen dat elke
paardeneigenaar dat weet. Ongeacht of je paard 24/7 buiten loopt of 4 uur.......

Tsja.... :roll:

Ben begonnen op een soortgelijke stal. In de zomer weidegang, en alleen 's nachts binnen en in de winter max 4 uurtjes buiten op een kale paddock tot over de koten in de blubber. Wist ik veel.... :roll:
Ik merkte dus in het najaar toen de weidegang eraf ging, dat hij knetter werd van het vele op stal staan. Hij drukte me zowat aan de kant als de staldeur open ging, zo graag wilde hij eruit.
Toen een plek gezocht waar hij de hele dag buiten kon staan; mooi gedraineerd dus geen blubber meer; dat ging al een heel stuk beter.
Sinds een maand of 2 hebben we een plek met een paddock, een wei met track (beperkt gras dus) en een schuilstal met op diverse plekken slowfeeders. Voor mijn Tinker de beste oplossing. Hij is zo superrelaxed en happy daar. Een wereld van verschil met een leven op stal van 3 x 4 (en dat is ruim)
Inmiddels ken ik hem zo goed dat ik zie dat hij lekker in z'n vel zit.
Een Tinker, de meeste, zijn niet geschikt als stalpaard. Daar worden ze niet gelukkig van, tenzij ze heel veel afleiding en werk krijgen. Dagelijks.

Als een paard graag de stal ingaat is meestal de reden dat daar eten gegeven wordt. Soms omdat ze dondersgoed weten dat het daar vliegvrij is en droog.
De meeste paddocks zijn voervrij, hebben geen schuilgelegenheid of schaduw. Een paard houdt nu eenmaal van zo'n 15 uur eten per dag, kleine beetjes en niet 2 of 3 porties ineens en dan urenlang niets.
Er zal best een categorie zijn die het goed doet met een stalleven, maar veel paarden worden toch min of meer gedwongen tot zo'n bestaan. En ik leg even de nadruk op het eerste deel van de vorige zin zodat mensen die hun paard veel op stal hebben staan zich niet beledigd hoeven te voelen. Als je paard het naar z'n zin heeft, prima. Be happy.
Een Tinker is geen luxe-paard maar een sober ras wat in hun thuisland dag-in-dag-uit buiten leeft. Ze kunnen daar prima tegen en zijn bestand tegen ruig weer. Warmte vinden ze erger dan kou.

Dus laat je niet gek maken door alle moraalridders die beweren dat een paard gelukkig wordt op stal. Sommige paarden zouden méér naar buiten moeten. Maar dan wel met goede omstandigheden, en niet op een kaal weitje in de drek, zonder vrienden en schuilgelegenheid.

Leer je paard kennen, een Tinker waar je een goede band mee hebt is een vriend voor het leven. Dan zie je ook zijn behoeftes. Btw...ik heb er dus eentje. ;)

orlando9

Re: Genoeg beweging, 4 uur paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:12

Wat een reacties haha. 8 jaar niet op bokt geweest en dacht al o er wat heb ik voor topic geopend.
Ik ga op de klein pensionstalletje staan naast het Meers paardencentrum.

Waar de tinker nu staat heb ik begrepen meest binnen in de winter omdat ze daar een kleigrond hebben.
Dus ze komt al meer buiten dan ze gewenst is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:14

Het blijft altijd apart dat het argument "maar ze hebben het elders niet beter" aangedragen word. Ik vind dat echt geen goed argument.

Op kleigrond is het moeilijker de boel vrij te houden van blubber maar zeker niet onmogelijk, dus ook dat vind ik geen goed argument om je paard van natuurlijke behoeftes te ontzien.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:17

y_bouwsma schreef:
als ik zo moeten kiezen tussen 24/7 in de blubber of 4 uur in een paddock en daarna in een schone droge stal, wist ik het wel....

Maar tussen dat zwart/wit zit natuurlijk ook een heleboel grijs. :j
24/7 in de blubber is imo slechter dan 4 uur in een paddock en dan in een ruime box met veel stro en hooi, ja.
20 uur in een krappe box op beton met een plukje hooi en 4 uurtjes op een paddock zonder eten en/of vriendjes is imo slechter dan 24/7 buiten in een goede paddock met schuilgelegenheid, vriendjes en (onbeperkt) hooi.
Het is maar hoe je het wilt brengen ... 24/7 buiten is lang niet altijd en overal blubber.

Mareintje schreef:
Die van mij wil na een uur in de paddock als een streep zijn schone droge stalletje weer in. Die trap ik echt niet tegen wil en dank buiten, omdat "dat hoort".

Maar jij hebt natuurlijk je staldeur gewoon openstaan, zodat hij er in en uit kan wanneer hij maar wilt. +:)+
Als je de deur lekker openhoudt en hij blijft in z'n stalletje, dan is dat natuurlijk prima! Dat had ik ook voor mijn pony's, ik noemde het een schuilstal.
Als de deur dicht moet omdat hij er anders uit komt ... dan staat hij kennelijk toch niet zo graag in dat stalletje. :)*

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:20

Wildgirl schreef:
orlando9 schreef:
In de zomer weidegang hele dag. In de winter dus de paddock. Ik kan wel elke dag gaan hoor, maar zat te denken wat is handig.

Hier omgeving hoofddorp is het niet zo eenvoudig een goeie stal met veel buiten in de winter

Ha, geen goede stal=geen paard.
Lijkt me vrij simpel, om een paard gezond te houden moeten ze continu kunnen scharrelen, eten, opnieuw scharrelen etc.
Een paard 20 uur per dag binnen zetten is vragen om ellende en imo ontzettend egoïstisch en dieronvriendelijk.

Hier ben ik het mee eens. Dan maar niet je paard op 15/20 minuten reis afstand. Ik zou net zo lang doorzoeken tot je een plek hebt gevonden waar je paard gewoon paard kan zijn. In groepsverband lekker naar buiten dus. En dan heb ik het inderdaad niet over een postzegel paddock vol modder.

Als je dat je paard niet kan bieden, had je hem (nog) niet moeten kopen.

Het is al raar genoeg dat we een ander levend wezen tot bezit bombarderen. Om die dan ook nog eens 20 uur per dag in een hok op te sluiten vind ik echt niet OK.

Veel succes met verder zoeken! Niet opgeven, er komen dagelijks nieuwe advertenties op Bokt en MP. Of trek er desnoods met de fiets/auto op uit. En vergeet Facebook niet te checken!

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:24

Vind het wel een beetje ver gaan om te zeggen dat ik hem dan niet had moeten kopen maar goed. En het gaat mij er zeker niet om hoe dichtbij het is. Voor nu leek mij dit de beste oplossing. En ik zal er elf ook veel zijn voor extra paddock. In de ochtend en avond vaak.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:25

Ik heb wel ooit op een plek gestaan met hele dag paddock en dat paard toen werd er doodongelukkig van. En had we gewoon hooi erin. Die wilde echt in dat noodweer niet buiten.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:27

Hoezo vind je dat ver gaan?

Niet elke 24/7 buiten plek is ook direct geschikt voor een paard. Van een vierkant stukje worden ze ook niet uitgedaagd om te bewegen. Verder moet er ook ruimte zijn om droog te liggen en te schuilen. Zo makkelijk is het ook allemaal niet :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:32

Mijn tinker is ook niet bepaald lui, zo jammer die vooroordelen.

Mijn paard wordt in de winter maar 3 uur buiten gezet. Dus ga ik nog 2 x per dag zodat hij er in totaal zo'n 8 uur uitkomt verdeeld over 3 dagdelen. Tenzij het echt k.. weer is. In zn stal hangt een groot hooinet dat altijd gevuld is.
Kost me veel tijd ja, maar zijn welzijn is belangrijk. Mooiste zou zijn als je paard ook door anderen dagelijks buiten gezet wordt (en jij hun paarden). Met een vriendje, anders heeft hij er nog niks aan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:40

orlando9 schreef:
Vind het wel een beetje ver gaan om te zeggen dat ik hem dan niet had moeten kopen maar goed. En het gaat mij er zeker niet om hoe dichtbij het is. Voor nu leek mij dit de beste oplossing. En ik zal er elf ook veel zijn voor extra paddock. In de ochtend en avond vaak.

Ik snap die opmerking ergens wel. Wanneer er een pup gekocht wordt is het heel normaal om goed na te denken over het huis/de tuin/gezin/uitlaat mogelijkheden etc. Wanneer je op een flatje van 20m2 woont maar je wil graag een deense dog zal je waarschijnlijk besluiten om te verhuizen of om geen deense dog te kopen want je kan het dier niet bieden wat hij nodig heeft (ruimte om zijn kont te keren).

Bij de aanschaf van paarden lijkt het wel alsof we dat allemaal vergeten, want ik heb recht op een paard. Dat het beestje vervolgens in een inimini hok terecht komt dat doet er niet toe...

Ik zeg trouwens niet dat jij daar niet over nagedacht hebt hoor. Maar ik denk dat hier die opmerking vandaan kwam.
Overigens vind ik zelf je stallingssituatie nog niet zo dramatisch. Om hoe lange periode zou het gaan dat ze maar 4uur buiten komen (van september tot mei vind ik een ander verhaal dan van november tot februari)?
Ik zou proberen met stalgenootjes af te spreken dat je elkaars paarden nog een uurtje op de paddock zet gedurende het mesten/tuig poetsen etc. Dan komt je paard er toch nog wat meer uit. Bij van die natte winters zoals we de afgelopen jaren hebben gehad maak je ze echt niet zo heel blij met verplicht in de regen en wind staan...

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:44

Ik heb heus wel nagedacht erover idd. Denk ook dat het niet heel dramatisch is. Ik zal er zelf vaak smorend 3 uurtjes zijn en misschien savonds nog wat . En miss kan een stadgenoot idd savonds nog in de paddock zetten. Dan valt het wel mee. En misschien zoek ik wel een verzorgster ook voor extra buitenmomentjes.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:52

Als jij er die 3 uurtjes bent, mag het paard dan extra lang naar buiten met soortgenootjes en water/hooi enz? Of hoe zie je dat precies voor je?

Ik bedoel het niet gemeen en/of persoonlijk, maar mensen zijn echt geen vervanging voor de behoefte aan het vrij bewegen met soortgenoten.

Als ze dus die 3u extra los mag, staat ze alsnog 17u op stal? Ik vind dat echt niet meevallen, sorry.

Prachtig dier is het overigens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:16

Bliksem schreef:
Ik bedoel het niet gemeen en/of persoonlijk, maar mensen zijn echt geen vervanging voor de behoefte aan het vrij bewegen met soortgenoten.

Ik ben het met je eens Bliksem maar niet elk paard is gelijk, er zijn paarden die je geen plezier doet met een maatje in de wei, of contact op stal, of hele dagen buiten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:36

Omgeving Hoofddorp is er vrij veel te vinden, alleen wel goed zoeken en weten waar.

4 uren paddock in de wintermaanden: ik zou eerst gaan kijken wat jouw paard ervan vindt en dan kun je pas zeggen of het iets is wat jouw paard prettig vindt of niet en dan naar een andere stal gaan zoeken die beter bij jouw paard past.

Er zijn paarden die 4 uren voldoende vinden en dan graag naar binnen wilt. Ze willen niet allemaal een hele dag in de kou of regen staan.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:44

Peelie schreef:
Ik vraag me toch af hoe het overgrote deel van NL het doet. Want zeker hier in de randstad is het bijna niet haalbaar om je paard veel langer buiten te hebben...

Precies, dan kunnen alle mensen in de Randstad hun paard wel wegdoen. Je kunt moeilijk naar een ander deel van NL verhuizen omdat je daar wel de mogelijkheid hebt je paard voldoende vrije beweging te geven (maar goed dan moet je daar ook wel een baan en een huis hebben :D).

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:00

Ons paard staat 22 km van ons huis af..binnen die 22 km is hier nergens een stal die buiten staan (winter)aanbied(randstad)hooguit 1/2 privestallen..zelfs maar een paar die beperkte weidegang in de zomer aanbieden..

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:09

4 uur buiten is afhankelijk van je paard. mijn paard gaat zo snel het even spattert onder de afdak staan en wil dan direct naar binnen. ik heb de ruimte om ze swinter de hele dag buiten te hebben met genoeg ruwvoer maar ze staan mij bij meerdere keren korter buiten. ze zijn het swinters buiten gauw zat. zomers afhankelijk va het weer en mijn wedstrijdprogramma hele of halve dagen op de wei. met dit regeneachtige weer staan ze ook zomers geen hele dagen buiten. de natte kou trekt binnen de kortste keren in hun spieren en dat is ook niet goed voor ze..... kijk naar je paard en wat goed voelt. over die bijrijdster is maar net wat je er zelf voor gevoel bij heb ik vind het niks omdat een ander het niet doet zoals ik het zou doen. succes met je beslissingen voor de juiste plek voor je paard.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:02

Victory-Boy schreef:
[Als de deur dicht moet omdat hij er anders uit komt ... dan staat hij kennelijk toch niet zo graag in dat stalletje. :)*

Dat vind ik dus ook. Jammer dat zoveel mensen hun ogen sluiten voor de behoefte van hun dier omdat ze nou eenmaal heel graag een paard willen. In de randstad (bijvoorbeeld) is nou eenmaal weinig plek om zoveel paarden een mooi stukje wei te geven met schuilstal, maar daar wonen zoveel mensen die graag een paard willen én het moet niet te ver van huis natuurlijk. Dan krijg je van die opgestalde paarden als een soort museumobject "maar hier in de omgevig kan het nou eenmaal niet anders". En ondertussen hebben ze het dierenwelzijn o zo hoog in het vaandel staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:10

vso1990 schreef:
4 uur buiten is afhankelijk van je paard. mijn paard gaat zo snel het even spattert onder de afdak staan en wil dan direct naar binnen. ik heb de ruimte om ze swinter de hele dag buiten te hebben met genoeg ruwvoer maar ze staan mij bij meerdere keren korter buiten. ze zijn het swinters buiten gauw zat. zomers afhankelijk va het weer en mijn wedstrijdprogramma hele of halve dagen op de wei. met dit regeneachtige weer staan ze ook zomers geen hele dagen buiten. de natte kou trekt binnen de kortste keren in hun spieren en dat is ook niet goed voor ze..... kijk naar je paard en wat goed voelt. over die bijrijdster is maar net wat je er zelf voor gevoel bij heb ik vind het niks omdat een ander het niet doet zoals ik het zou doen. succes met je beslissingen voor de juiste plek voor je paard.

Vreemd dat paarden nu daar dan last van zouden hebben. Vroeger had je keus of volcontinue buiten of volledig overdag buiten. Regendekens waren er niet en ook de wedstrijdpaarden stonden gewoon de hele dag in de wei weer of geen weer. En ze zijn er niet slechter op geworden.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:16

Bij ons op stal staan ze 's winters van 8 tot +/- 12 buiten. Ook ruim 4 uur, persoonlijk zorg ik dan altijd dat hij extra (ook vrij) beweegt. Half uurtje in de bak terwijl ik vast spullen klaarzet, als ik geen tijd heb om te rijden zorg ik dat een stalgenoot wat met hem doet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:18

Karuna@, de verzorging is ook heel anders dan vroeger, er wordt veel gepoetst, geschoren en gewassen en dan kunnen ze echt niet buiten blijven zonder dekens in de winter.

En wanneer ze iets mankeren gingen ze sneller naar de slacht.

En ze werden dan vanaf het begin op stal gehouden of op het land gehouden zodat ze eraan gewend raken.

Dus denk niet te makkelijk over dat je het vreemd vind dat de paarden daar nu last van hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:22

Ik had het over dat ze zomers kou krijgen op de spieren bij nattigheid. Dat verbaasd me. Niet over de winter

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:29

In de zomer kan het best fris zijn en met de regen erbij krijgen ze snel een kou op de spieren, zeker bij wat oudere dieren en of dieren hoog in de training.

Niks raars aan.

Ik verbaas mij er juist over dat je het niet weet.

Heb je misschien altijd paarden gehad die niet veel gepoetst werden en sober van ras is?
Die zijn veel beter ertegen bestand.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:30

Toch voldoende ervaring met hoge dressuur zware training en dieren buiten staan 24 uur per dag. Inclusief ongeveer ook de rest van pony en paardenclub en eigenlijk daar nog nooit enig last van gehad of gehoord dat er toen paarden last van hadden.