Bijna geen hooi te krijgen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Bijna geen hooi te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:20

Ik word ook steeds blijer dat oude tinker het inmiddels beter doet op ingewikkeld spul. Anders had ik in april al een groot probleem gehad. Geen geschikt droog hooi meer te vinden.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:26

Ik laat m'n hooi altijd 5 dagen op het land liggen en dan wikkelen... dan zit je niet met opslag, kan buiten staan én het is niet stoffig! Allemaal voordelen.

Voor de winter grote vierkante balen.. die worden hier verkocht voor z'n 40 euro per baal. en voor de zomer heb ik altijd midibalen. Ideaal! die worden hier verkocht tussen de 25-35 euro per baal.

Gelukkig kunnen wij zelf hooi maken op t land dus niet afhankelijk. De eerste snee is al af... nu op naar de 2e snee.... ergens in augustus.

de boeren zijn ook wel wat laat dat het er nu nog op staat....

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:47

Ben ik blij met een opa die zelf hooi heeft en we per pakje maar 1 euro hoeven te betalen. Alleen heeft hij niet zoveel voor de hele winter maar dat compenseert dan weer mooi met de wat duurdere pakjes.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:05

LBLGypsyCobs schreef:
Heeft iemand trouwens al eens meegemaakt dat in goede hooi-jaren de prijzen ook weer zakken?

Ja, ik heb nu al 18 jaar shetlanders, altijd kleine baaltjes (ca. 20 kg), goedkoopste 5 gulden (2,50 euro later) en duurste 6 euro (toen was het hooi ook eens schaars), wat uiteindelijk weer eens zakte naar 3,50, en weer 5 euro werd toen brandstofprijzen hoger werden, wat weer zakte naar 4 euro (op dit moment).
Dus ja het wisselt.
Maar ik kan ook maar tot 26 balen maximaal opslaan thuis.
Maar het hooi wat ik nodig heb per jaar, ligt wel bij de boer opgeslagen, al is het wel eens wisselende van partij (wat de pony's mij niet altijd in dank afnemen dat ze 'ander' hooi krijgen).
Maar denk dat ze dit jaar niet te kieskeurig moeten zijn, dat ik blij mag zijn dat ik hooi heb komende winter :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:39

Hooi gaat zeker schaars worden. Al het gras wat er nu in de natte landen staat gaat aan de onderkant rotten. Het drogen gaat een groot probleem worden.
Ik hoop echt op nog een goede droge periode maar heb er een hard hoofd in.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:17

rapido schreef:
Hooi gaat zeker schaars worden. Al het gras wat er nu in de natte landen staat gaat aan de onderkant rotten. Het drogen gaat een groot probleem worden.

Het gras had er allang af gemoeten!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:35

Tinkels schreef:
rapido schreef:

Het gras had er allang af gemoeten!

Eerste snede is er allang af ja, tweede moet hier nog af. Gelukkig voor de boer ligt het niet nat, land ligt vrij hoog :). Rotten is dan ook echt niet aan de orde, maar ook bij mijn lagere land (waar niet van gewonnen wordt) is het netjes droog..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:38

Smurffie, in een groot deel van Brabant en Limburg is het de laatste 6 weken geen dag droog geweest.
En met meer regen in de paar dagen als anders een hele maand zijn er nog erg veel mensen die nog geem eerste snede hebben kunnen maaien.
Dus in deze regio's zeker schaarste.

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:52

Misschien over gaan op kuil, voor tijdelijk?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:55

Normaal geef ik ook kuil maar door de regen heb ik meer gras en gaat dat niet snel genoeg op om broei te voorkomen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:09

Wil je goedkoop hooi? Simpel verzamel een paar mensen, haal het direct van het land bij de boer en koop direct voor een heel jaar. De boer kan op deze manier minder vragen want die heeft er geen arbeid voor het binnen halen en opslag kosten aan. Wij deden dit altijd zo met het stro, hooien doen we zelf. Dat laatste meestal rond Juni-Juli-Augustus

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:12

Gras moet er helemaal niet perse al af zijn, er zijn meerdere paardeneigenaren en loonwerkers die er bewust voor kiezen om de periode van eind juni/begin juli pas de eerste snede er af te doen. Voor paarden is het gewoon erg gezond om gras te hebben dat lang uitgegroeid is en in het zaad staat. Als het dan sinds eind mei alleen maar regent heb je gewoon pech want dat kan je niet weten dat het dan even lekker 1,5 maand regent. 2 jaar geleden pas gehooid in augustus, was prachtig hooi. Nu worden we hier allemaal wel wat hopeloos, bijna niemand heeft nog hooi op overschot en maar een klein aantal mensen hebben al wat landjes kunnen maaien in de buurt. Deze week kunnen we ook nog niet maaien want het ligt te nat, maar volgende week voorspellen ze weer regen dus dat heft elkaar weer op :(.

Ik voer niks ingepakt, daar kunnen mijn paarden gewoon niet tegen (ook niet droog de pakken in gegaan, zelfs dat ondergaat een ander proces dan droog hooi). En ik heb de luxe om met 1 snede voldoende te hebben, zo heeft mijn land het ook veel minder zwaar wat beter is voor de bodem. Maar dat kan lang niet iedereen zich veroorloven, dat begrijp ik helemaal.

De verschillen zijn gewoon enorm, zelfs binnen zo'n relatief kleine landjes als België en Nederland, dus elk land is anders qua natheid en hoeveelheid regen die er op valt. Ik kijk zelf ook al wat uit, als wij niet kunnen hooien vind ik goed buitenlands hooi zeker een optie, die hebben toch vaak meer variatie dan hier. Heb alleen geen vrachtwagen om 400 pakjes mee te nemen dus dat wordt dan even zoeken hoe we dat oplossen :+ .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:14

Ik ben blij dat ik net op tijd de eerste snee er af had. Heb het wel voor de zekerheid in grote balen laten persen en wikkelen. Had wel nog kleine pakjes hooi van 2015 maar toen was de tweede snee in het water gevallen waardoor ik te weinig voordroog had en veel bij heb moeten kopen. Gekukkig een goed adresje kunnen vinden nietcte ver weg want moest ze per stuk halen elke keer. Heb nu 26 grote ronde droge voordroog van eigen land en dan zien we wel of de tweede snee nog hooi kan worden of ook in het plastic moet. Ik hoop dat de stro oogst goed gaat lukken. Want goed gerstestro in kleine pakjes om te voeren kon ik niet meer vinden. Moet nu meer hooi voeren terwijl ze eigenlijk beter wat minder zouden moeten krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:21

Je zou toch denken dat in een nat land als nederland langzaam aan steeds meer boeren hun hooi onder dak keren.
Mijn vorige stal droogde ook zijn hooi binnen en dat was altijd in perfecte staat.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:27

Sizzle schreef:
Je zou toch denken dat in een nat land als nederland langzaam aan steeds meer boeren hun hooi onder dak keren.
Mijn vorige stal droogde ook zijn hooi binnen en dat was altijd in perfecte staat.

Serieus hooi drogen onderdak? Wat een gigantisch berg met werk en kosten. Eerst oprapen met een verzamelwagen. Dan op een groot oppervlakte weer uitgooien en vervolgens gaan schudden en persen. Daar krijg je nooit rendabel hooi van.

Wij hebben vandaag 2,0 hectare gemaaid met dik gras er op. Zaterdag in pakken persen verwachten zo'n 500-550 pakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:33

Jahoor dat werkt en is ook rendabel anders kon een kleine bioboer met 30 koeien en 20 paarden dat nooit bolwerken.
Je hebt alleen wel een kraaninstalatie nodig om te kunnen keren als het om grote hoeveelheden gaat.
Neemt ook echt niet zo vreselijk veel ruimte, gaat meer in de hoogte.
En nooit echt afhankelijk van het weer en dus geen weekentarieven.

Vb.
http://www.heutrocknung.com/de/produkte ... 0wodvl8Oag

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:41

Hier gaat bij een heleboel de 2e snede er al af... en anderen die de eerste snede lang laten worden, dat gaat er ook af nu..

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:44

Daar zie ik nu eigenlijk geen voordelen van in sizzle. De meeste boeren gebruiken bijna allemaal kuil of voordroog. Dus die hebben aan 2-3 droge dagen genoeg. Dit systeem kost een hoop energie en je constructie moet er wel op berekend zijn.

In duitsland is ook nog eens het klimaat om te hooien stukken beter. Niet voor niets komt er een hoop hooi uit de eiffel bijvoorbeeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:34

Robert, wat ik een heel groot voordeel vond is dat ze zo voergerichter konden persen.
Bij hele sobere paarden persen ze stro of oud hooi mee in.
En nooit een rotte baal.

Koeienkuil gaat uiteraard gewoon van het land.
Op hele schuine vlakken kun je sowieso niet direct persen en moet je je hooi ook eerst verplaatsen.
Wellicht is het daarom wat bekender in niet vlakke landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:05

Sizzle schreef:
Jahoor dat werkt en is ook rendabel anders kon een kleine bioboer met 30 koeien en 20 paarden dat nooit bolwerken.
Je hebt alleen wel een kraaninstalatie nodig om te kunnen keren als het om grote hoeveelheden gaat.
Neemt ook echt niet zo vreselijk veel ruimte, gaat meer in de hoogte.
En nooit echt afhankelijk van het weer en dus geen weekentarieven.

Vb.
http://www.heutrocknung.com/de/produkte ... 0wodvl8Oag

Ziet er apart uit. Had er nog nooit van gehoord. Maar ik vraag me af hoeveel hectare je zo kunt drogen in 1 keer?

Wat als je 30 hectare hebt, dat in een paar dagen maait en dan moet drogen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:29

als je binnen droogt hoef je dus niet al die ha in een paar (droge) dagen te maaien, maar kun je dat gedoseerd doen op de momenten dat het gras goed is en het jou uit komt. :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:37

Dat ziet er mooi uit sizzle :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:47

Mijn baas heeft ook al echt tophooi! Paardenboeren zijn er dol op en nemen gretig af :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:48

joyce B schreef:
als je binnen droogt hoef je dus niet al die ha in een paar (droge) dagen te maaien, maar kun je dat gedoseerd doen op de momenten dat het gras goed is en het jou uit komt. :P

Sorry, maar dat gaat echt niet als je een redelijke koeienstal hebt...... Als het alleen om paardenhooi gaat is het misschien te doen, maar als het gras zo lang wordt dan het omvalt van de regen dan kan je echt niet wachten tot het jou uitkomt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:51

Waarom niet?
Ik heb geen idee hoe lang dat droge duurt. En de hoeveelheid zal aan de grote liggen van de droog ruimte.
Maar als je elke dag een hectare in de ruimte kunt plaatsen heb je er na een maand 30 gehad en kun he de eerste hectare weer maaien.