Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:24

Wij hebben een recordopbrengst van eigen land. Minder dan 1 hectare gebruikt om van te hooien en er kwamen 22 grote balen af (grootste formaat rond). :oo En zo hoor ik hier in de buurt nog meer dan er enorm veel en goed hooi van het land is gekomen. Maar de hooiprijzen zijn alsnog heel erg hoog. Ik heb teveel paarden om genoeg te hebben aan 22 balen en moet dus bijkopen, maar vooral de kleine pakjes zijn belachelijk duur. Zelfs rechtstreeks van het land af.

Shirley

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:26

Eén van mijn vaste leveranciers heeft half mei al kunnen profiteren van het mooie weer, dat hooi kunnen we al bijna eten, prima spul :9

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:30

Jeetje. Ik zoek mij rot naar een betaalbare plek voor hooi. Wil nu 3 mnd hooi bijvoegen ipv voordroog maar de prijzen zijn absurt. Oneerlijk verdeeld in nl
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 22-06-16 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:30

MarijeR schreef:
Behalve bij de buren. De buren weten ieder jaar te maaien op het moment dat er echt slecht weer wordt voorspeld.
Als zij gaan maaien, gaan wij de dakgoten schoonmaken zeg maar... :+
Zo hebben ze nu ook al dagen gras los liggen dat netjes na iedere keer schudden een nieuwe portie regen krijgt.

Oh, wat grappig _O- , wij hebben een (biologische) boer die wat spullen bij ons in de schuur heeft staan. Gaat ook altijd maaien als wij alles net binnen hebben...Waar iedereen hooit tussen de buien door, lukt het hem altijd om ín de buien gras los te hebben. Altijd pech, zegt ie zelf :D .

Maar ook hier een goede oogst, dikke eerste snee, mooie droge kuil. Wij hadden lang niet zoveel regen als in 't zuiden, dus alles goed gelukt. De tweede komt er aan, dat worden 'echte' hooipakjes.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:56

De boer waar ik mijn ronde balen koop, heeft er 41 voor mij kunnen maken. Nu nog 19 erbij en dan heb ik genoeg

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:06

Noord-west Duitsland/ noordoost Groningen-Drenthe En super hooi van het land gekregen. 1 juni gemaait en 11 juni zijn de laatste in balen gegaan. De vierkante pers, een oudere dame aldus de eigenaar :D had echt moeite met de hoeveelheden en verslikte zich steeds weer erin. Dus de 11e de loonwerker laten komen om het laatste in rondbalen te persen. Alles hooi en droog in de pakken gegaan. Tis niet eens warm geworden. 97 vierkante balen en 19 ronde. Ik heb weer genoeg voor komend jaar (ben zelfs nog niet eens door het hooi van 2 jaar geleden heen :+ )

Het lag er dik op.
Afbeelding

De oude dame in actie :D
Afbeelding

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:39

Hier (Borssele - Zeeland) staat het er nog op! 2 hectare ongeveer om te hooien.
Spijt dat we het er 2 weken geleden niet afgereden hebben. Maar met de voorspellingen durfden we het niet aan. Net 'jammer' dat de voorspelde regen steeds een dag op schoof en het dus makkelijk gekund had.

Nu wachten we weer op dag of 6 goed weer. Maar onderlaag is echt nat nu, veel gras is met dit weer ook plat gaan liggen. Dus hoop dat het snel goed weer wordt!
En de weides hebben we straks ook gewoon weer nodig om de paarden op te kunnen zetten.

jemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:43

hier ook een recordopbrengst
waar we er anders 17 bollen afhalen, nu 29 bollen en 157 kleine pakjes
dit was 2 wkn terug
we kneuzen ook altijd tijdens het maaien, dit scheelt een dag

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 08:58

Wauw, dat ziet er zeker goed uit Rina +:)+

Klinkt zo als je alle reacties leest alsof het nogal om uitersten gaat, mensen met tot nu toe een rampjaar en mensen die nu al een record-oogst hebben.....hopelijk heft dat elkaar een beetje op dan :=
(en komt er nog een geweldige 2e of zelfs 3e snede vanaf....)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:00

als ik het weerbericht mag geloven kunnen we misschien zaterdag maaien. fingers crossed

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:01

36 grote vierkante balen van het land af. heel mooi grofstengelig hooi. stalhouder is er erg blij mee

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:15

Wij hebben ontzettend veel geluk gehad! 2 weken terug gemaaid op zaterdag en zondag is er een bak regen gevallen aan de andere kant van het kanaal. Gelukkig bij ons niet en heeft het super kunnen drogen! Wij hebben 94 baal van 2 ha af kunnen halen, dus super blij mee. Gras was akelig hoog, maaier had er moeite mee om het eraf te krijgen. (nu hebben wij ook een kleine trekker en een kleine maaier, dus ik had er een leuk zaterdag klusje aan)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:24

Hier in Hellendoorn (oost nl) ook prima hooiweer gehad een week of 2 terug.
Eerste avond wel een bui gehad, toen was het net gemaaid maar daarna prima weer gehad om de boel mooi droog te krijgen.
Wij maken ronde balen dus dat scheelt wat eerder inpakken. Maar de boeren rondom waren ook zeer tevreden met de opbrengt.

Het ziet er naar uit dat delen van NL echt prima opbrengst hebben en delen weinig tot slecht.
Hopelijk de 2e snede er goed af TS en nog mooi nazomerweer zodat je misschien nog een 3e kan doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:35

Wij hebben voor paarden voordoog maar 1 goed moment gehad in dit stuk van Brabant. Verder is het vooral heel vaak en veel regen geweest.

Dat goede moment hadden we precies.Super mooi droog spul. Veel opbrengst. Maar wij kiezen soweizo voor wikkelen. Ik heb helemaal geen voorkeur voor hooi. Sterker nog ivm stof heb ik liever voordroog. Hooien zou net wel/net niet gelukt zijn.

Lorette: de wikkel kosten van de kleine baaltjes zijn niet bepaald goedkoop en er zijn maar weinig loonwerkers die het kunnen. Ik vermoed dat het daarom zo duur is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:37

Ik wil juist onverpakte baaltjes zonder folie...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:38

oh, die zijn nog zeldzamer aan het worden.

Als ik dat al zou willen zou ons dat in de afgelopen 3 jaar niet gelukt zijn zonder dat we er regen in zouden hebben gehad. Heb het 1 jaar gepobeerd maar nooit weer. Die 1 -2 dagen extra neem ik het risico niet meer.

Of het moet zo zijn dat het echt onzin is dat meer regen dan dag 1 en 2 slecht is voor je hooi zoals iemand hier beweert. Bij ons was het na 3 buien in 2 dagen al niets meer waard voor onszelf. Terwijl het toen verder echt prima weer was. Voedingswaarde netjes maar veel te veel stof/ schimmels

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:01

Wij en onze buurman hebben tegelijkertijd het gras laten afmaaien. Hij wou ook echte kleine hooibaaltjes maar ze uiteindelijk ook laten wikkelen in plastic omdat het weer niet stabiel genoeg was.
Hij kleine baaltjes en wij grote balen voordroog. En mooi op tijd binnen want de maandag erop heeft het de hele dag geplensd. De zaterdag al de gehooide weide bemest en dat gras groeit terwijl je erop staat te kijken. Dat is dus wel het voordeel van de regen van de laatste tijd. Echt hooien durf ik ook niet meer doen. Alles gaat hier voor voordroog.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:06

Echt paardenhooi (dus onverpakt) maken is een vak apart...
Liefst maken wij het van de 2e snee, dat droogt beter. Het moet minstens 5 dagen liggen, liever een week. Iedere dag minstens 2 x schudden. Géén regen er in (of nog weer extra laten liggen)...Het moet echt knappend droog zijn. Laatste dag bij elkaar harken en eind van de dag oppersen. Met kleine pakjes loop je wat minder risico dan met grote - dus doen wij altijd kleine pakjes...

Laat je niet voor de gek houden door koeien- of schapenboeren dat het ook na 4 dagen wel in de pers kan. Dat kan voor paarden gewoon niet, teveel kans op schimmel/stof. Het lukt ons ieder jaar gelukkig om een paar wagens echt mooi hooi te maken. Ik voer het graag.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:09

echte hooibaaltjes zijn ideaal in de zomermaanden dat is zeker.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:10

een vak? misschien? Maar vooral heel veel mazzel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 13:16

Dat wat wij voerden werd altijd gewoon gedroogd tot goed hooi, maar ging dan in van die ca. 100 kg ronde balen in plastic. Maarja daarvan is de eerste snede nu dus helemaal verregend...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:18

Hier ook nog niks.

Heb vorig jaar geïnvesteerd in opnieuw inzaaien. Maar nog altijd niet kunnen hooien. De boer zegt ook, vier dagen droog is niet echt genoeg. Omdat de ondergrond zo doorweekt is zou de traktor de ondergrond zelf zwaar beschadigen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:26

Hier is alleen koeienvoer gemaaid, hooi voor de paarden is meestal begin juli.
Er schijnt wel heel veel gras op het land te staan.

Het groeit hier ook sneller dan mijn paarden het kunnen eten. Er is hier zoveel regen gevallen, dorpen stonden blank. Huizen vol met water.
Vandaag weer 30 graden, voor vanavond staat er weer onweer geplant. Gelukkig wonen wij wat hoger en loopt het water meestal netjes naar beneden de berg af. Of ik voordroog neem of hooi hangt van het weer af.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:29

ik geef normaal voordroog, eten ze ook graag alleen in de zomermaanden gaat dat veel te snel broeien en kun je een half pak weggooien. Nu is er een hittegolf, hoop dat het even droog blijft en ze nu kunnen hooien

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:33

Wij hebben veel lang gras staan dat om begint te vallen (ook door de grote hoeveelheid regen) maar de komende 14 dagen nog geen maai weer.