6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: 6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:59

Als je nog ergens de mogelijkheid hebt om bomen te plaatsen rond om het erf (dus niet direct rond die stal) is dat evt. ook nog een idee. Dat breekt ook de wind. (Als ze groot genoeg zijn)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:00

Mijn boer wilde ook zoiets doen, een muur maken langs de bak, zodat de wind over je heen gaat. Lijkt me voor de stallen ook wel gunstig, maar weinig toegevoegde waarde GOK IK. Het paard in de hoek (stal 6) heeft dan inderdaad een winddichte hoek, maar eventjes verderop kruipt de wind waarschijnlijk toch naar binnen.

Dan kom je inderdaad bij ideeën zoals Sammie: rondom bomen :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:26

Super gaaf project! Ik volg, alleen al omdat ik het plaatje al super gaaf vind en r resultaat wil zien!!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:37

Een muur houdt toch echt veel wind tegen. Altijd meer dicht bij het windgaas dan verderop, maar de open ruimte wordt net gebroken ;)

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:09

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:54

Ga nou lekker voor een schuine wand voor de kasten, dat is veel fijner voor de paarden. Nu heb je een rottige scherpe hoek in elke stal.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:23

Met Gdg eens (maar dat had ik al eerder gemeld)!
Je nieuwe schets is zoals ik bedoelde (alleen dan driehoekige kast)!
Maar heb hier nog wel 1 tip over:
Nu heb je (zoals ik het zie) de deuropeningen schuin tegenover elkaar getekend.
Stalopening voerpad linksvoor en buitendeur rechtsachter bijv.
Dit is niet handig gezien wind cq tocht.
Paardlief heeft dan binnen heel vaak luchtbeweging en niet voldoende ruimte om uit die luchtbeweging te ontsnappen / rusten oid.
Als je beide openingen op 1korte lijn houdt (dus recht tegenover elkaar) heeft paardlief nog een echte hoek (3/4 muur dus) om achter te staan. Want je zal echt niet bij iedere windvlaag oid aanwezig kunnen zijn en dan beperk je de tochtrichting en vergroot je de windstilplaats in de stal voor je paard!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:26

Schuine kast lijkt mij niets. Zeer onhandig met spullen opbergen. Bij mijn paard heeft altijd een hoekkast gestaan en nog nooit problemen mee gehad.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:19

Kun je met de zanduitlopen nog de hoek om? Dus dat box 1 en box 6 niet een rechte uitloop naar achteren hebben, maar bijv. een vierkante paddock die om / naast het gebouw loopt?

Dan kun je bijvoorbeeld zoiets doen:

Afbeelding

Hoe gaan jullie hooi voeren? Los op de grond in de stal, in een hooinet, of buiten in bakken, of nog iets anders?
Ik zou de box zelf als volgt indelen:

Afbeelding

Voor het hooihoekjes idee (en ook voor meer ervaring met dit soort uitloopstallen) raad ik je aan contact op te nemen met PaardenPension Buitenkans (Uddel); zij hebben een erg mooi uitloopsysteem. De uitloopdeur is daar normale breedte (geen 2 meter) en er kan een deur met windbreekgaas voor de stal open of dicht worden gedaan; de deur sluit de stal niet af, maar creëert een soort slalom voor zowel paard als wind (lastig uit te leggen, maar er staat een fotootje op de website). Ik heb er wel foto's van, maar het is een bedenksel van die stal.

Windbreekgaas als enige afsluiting aan de bovenkant tussen dak en bovenkant stalwand gaat niet werken. Het regent helaas wel in.

Verder zou ik de stalwanden aan de kant van het voerpad niet laag maken, maar juist met hoge tralies. De paarden kunnen dan niet met hun hoofd over de wand terwijl je langs komt met voeren of met een ander paard. Ik zou wel kiezen voor (deels) lage tussenwanden, voor de mogelijkheid tot sociaal contact tussen de paarden.

Ik ben ooit eens bij de familie Römer (endurance) op stal geweest; Lei kan zelf veel produceren / fabriceren en probeert dus ook veel uit met zijn uitloopstallen. De paarden kunnen daar naar binnen door een deuropening en dan achter een wandje gaan staan. Ben vergeten hoe groot die stallen waren...

edit: ik zou dus gaan voor een klein kastje met een voerbak geïntegreerd (zoals de vaste stallen bij de KNHS); je kunt in de kast je zadel, hoofdstel, dekje en een borstel kwijt, maar dat is het dan ook. In Deurne (NHB) zitten ook kleine kastjes in de voorwand, net voldoende voor beenbeschermers en een borstel). Aangezien de poetsplaats in de andere schuur is, zou ik daar ook de zadelkasten zetten.

editedit: Het zou handig zijn als je de tussenwand kunt wegklappen om een grotere stal te maken, of als de tussenwand er makkelijk uit kan. Voor mensen met twee paarden die goed bij elkaar kunnen, kan dan één grote stal met grote paddock worden gemaakt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:46

@TS ik ben toch bang dat het probleem van inregenen niet zo eenvoudig op te lossen is. Er zal toch op z'n minst een dichte oplossing moeten komen vanaf de overstek naar de bovenzijde van de stal. De wand van de stal moet dan waarschijnlijk ook grootendeels dicht worden.

wortelsussie schreef:
Schuine kast lijkt mij niets. Zeer onhandig met spullen opbergen. Bij mijn paard heeft altijd een hoekkast gestaan en nog nooit problemen mee gehad.

Jou lijkt het niks en onhandig, maar ik héb tijden zo'n kast in gebruik gehad. Ik vond er juist weinig onhandigs aan, ik vond het juist heel prettig en heel ruim.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:48

Als je die schuine kant groot genoeg maakt en de schuine kant in de stal zelf maakt, dus kast echt in stal merk je weinig van die schuine kant. Kan gewoon een zadel in en je deur zelf is recht.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:50

GDG schreef:
@TS ik ben toch bang dat het probleem van inregenen niet zo eenvoudig op te lossen is. Er zal toch op z'n minst een dichte oplossing moeten komen vanaf de overstek naar de bovenzijde van de stal. De wand van de stal moet dan waarschijnlijk ook grootendeels dicht worden.

wortelsussie schreef:

Jou lijkt het niks en onhandig, maar ik héb tijden zo'n kast in gebruik gehad. Ik vond er juist weinig onhandigs aan, ik vond het juist heel prettig en heel ruim.

Eens over het inregenen; een langer afdak zou echt veel schelen, al is het maar de huidige overkapping dichtmaken tot op de grond, deurposten erin en een afdak eraan. Het afdak kan dan lager zijn dan de huidige overkapping, waardoor je inregenen voorkomt.

Qua schuine kast is het, denk ik, geheel afhankelijk van de afmeting. Het lijkt mij ook niet heel vervelend, eerlijk gezegd, en dat zou dan ook mijn alternatief zijn als ik toch zadelkasten bij de stallen wil ipv in het andere gebouw.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:50

Iedereen weer ontzettend bedankt en er komen weer hele goeie tips uit, echt zo blij dat ik een topic heb gemaakt.

Zit nu op mijn telefoon te typen dus kan niet al te uitgebreid op iedereen reageren, dat kan ik later pas doen. Wilde wel zeggen dat we vanavond overleg hebben gehad met de stal eigenaar. Daar kwamen de volgende dingen uit:

- geen kasten meer bij de uitloop. Je houdt daardoor een box van 3x4 over. Kasten komen dan in de nieuwe schuur. Daar kan je ook poetsen en opzadelen.
- voorzijde uitloop (onder einde overkapping) komt een betonnen wand over de hele lengte tot ongeveer 2,5m hoog. Met daarboven windbreekgaas. Op de betonnen wand worden groene wandelen geplaatst die nu ook op de paarden- en koeienstal zit.
- bij deze betonnen wand komt een opening naar buiten van ongeveer 2,5m hoog, en net zo breed als de huidige stal deur (ivm hoe breder hoe meer wind erdoor komt)
- zijwand bij stal 1 wordt dichtgemaakt behalve het pad achter de stallen (eventueel een deur ivm wind?)
- gangpad achter de stallen wordt nog iets breder, zodat de betonnen wand precies onder het einde van de overkapping kan komen. Gangpad zal dan 1,20m breed worden.
- verstandig om deur van gangpad naar stal en stal naar buiten recht tegenover elkaar te zetten. Dan gaat daar de wind door en hebben ze een goeie hoek uit de wind (werd hier als tip ook genoemd)
- een uitkeping (open kastje) onder de voerbak. Dan kan daar voerbakjes neergezet worden en gepakt worden vanuit het gangpad. (Werd hier net ook al genoemd haha)
- hooi klaarzetten gaat niet lukken: verstandig om zelf onbeperkt te geven

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:57

Cardy schreef:
- voorzijde uitloop (onder einde overkapping) komt een betonnen wand over de hele lengte tot ongeveer 2,5m hoog. Met daarboven windbreekgaas. Op de betonnen wand worden groene wandelen geplaatst die nu ook op de paarden- en koeienstal zit.
- bij deze betonnen wand komt een opening naar buiten van ongeveer 2,5m hoog, en net zo breed als de huidige stal deur (ivm hoe breder hoe meer wind erdoor komt)

Dus als ik het goed begrijp zit er in dit plan totaal geen overkapping meer thv de opening van de stal? Dan kun je erop rekenen dat je stal(bedding) geregeld compleet nat zal regenen, zeker met zo'n brede opening. Lijkt mij echt niets, sorry.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:03

GDG schreef:
Cardy schreef:

Dus als ik het goed begrijp zit er in dit plan totaal geen overkapping meer thv de opening van de stal? Dan kun je erop rekenen dat je stal(bedding) geregeld compleet nat zal regenen, zeker met zo'n brede opening. Lijkt mij echt niets, sorry.

Tenzij er dus een extra afdak wordt gecreëerd op ongeveer dezelfde hoogte als de opening naar buiten. Dan kan het juist weer wel. Zeker als je dan een extra windbreekgaas-stukje tegenover de opening maakt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 22:11

Wat er boven de opening komt hebben we nog niet besproken. Maar dat moet zeker goedkomen. Sowieso komt er windbreekgaas bovenaan.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:13

Goh, wat top dat er al bespreking is geweest
Punten klinken logisch iig!
Maybe ff nieuwe tekening ?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 22:15

Evelienepien schreef:
Goh, wat top dat er al bespreking is geweest
Punten klinken logisch iig!
Maybe ff nieuwe tekening ?

Ja toch? Stal eigenaar had zelf al gezien dat het erg bat en winderig wordt, dus had zelf al wat mooie oplossingen bedacht.

Nieuwe tekening moet even tot donderdag wachten, heb excel bestand op mijn werk namelijk.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:47

Wat fijn dat er zoveel mogelijk is! Ben benieuwd naar de nieuwe tekening!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:01

Vind idd erg positief dat zowel jij en de staleigenaar zo bewust bezig zijn!
En open staan voor event tips!
Petje af !!!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 09:23

Ja je kan het maar 1x goed doen toch haha. En dit is voor mij al jaren een droom, die nu uitkomt!

Heeft er toevallig iemand een voorbeeld foto van een een stuk windbreekgaas voor de opening van de uitloopstal? Heb het wel eens gezien maar kan het niet meer vinden.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:31

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 12:52

Dat soort afbeeldingen had ik al gevonden. Ik bedoel meer dat er aan de buitenkant voor de opening ook een muur van windbreekgaas komt. Dus buiten op het harde.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:52

Even over het windbreekgaas: Ik heb op een stal gestaan met mijn voormalige paard waar ze ook windbreekgaas hadden als muur. Opzich werkt dit prima. Maar harde wind en vooral harde regen komt er wel doorheen. Nu stonden de paarden bij ons wel verder onder het afdak dan bij jullie maar bij ons bleven ze dus wel droog en (redelijk) uit de wind. In de zomer is het vooral een voordeel dat het niet zo warm wordt in de stal en in de winter krijgen ze niet zo'n klets als ze vanuit een redelijk warme stal naar buiten gaan. Ik zie het ook vaak gebruikt bij de nieuwere runderstallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:18

Windbreekgaas heb je in verschillende dichtheden van 40% tot 80%. Zelfs heb ik het al jaren om mijn schuiltent heen zitten en dat bevalt uitstekend.
Er komt idd wel iets regen door, maar de slagkracht wordt gebroken en het komt dus niet ver binnen de overkapping.
Bij heftige sneeuw uit de verkeerde richting hang ik ook een gordijn van winddoek voor de stallen aan de oversteek.
Hierdoor hoef ik nooit de bovendeuren dicht te doen.