Wat gebruiken jullie tegen dazen tijdens het rijden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kinel

Re: Wat gebruiken jullie tegen dazen tijdens het rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:54

Naast de spray gebruik ik ook nog vliegendeken.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:01

Els1984 schreef:
Op amazon heb je de Farnam TriTec Fly Repellent ook.
http://www.amazon.com/Farnam-BC272346-T ... B000HHLZ0U
Als iedereen dat nou even uit probeert en hier zijn bevindingen plaatst. Dan weet ik of ik het moet kopen. :+

Edit: spelfout

Tritec, Absorbine Ultrashield of (eigenlijk de beste) Endure.
Werken allemaal een beetje hetzelfde (meerdere dagen), ongeveer even duur.
Verschillende (online) westernshops in Nederland willen het nog wel eens verkopen.

Bij heel veel regenval (en een buitenpaard) moet je natuurlijk wel wat regelmatiger sprayen, maar zo'n fles gaat toch eigenlijk verbazingwekkend lang mee. De vacht wordt er wel een beetje 'plakkerig' van, dus je krijgt fijne vieze strepen als ze gaan zweten, maar het werkt echt goed tegen alle soorten steekbeesten.

By_Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:48

kinel schreef:
Die hertshoornolie is leuk voor donkere paarden maar niet voor mijn haffie. Heeft toen letterlijk uitgeven in de vacht. En nu gaat ze met witte plekken in de vacht door het leven.

Oh echt zegt ze? :\

Hier wordt het ook op fjorden gebruikt en geeft wel wat bruinig af ja maar bijt zeker niet in? :?

Misschien te sterk gemaakt? Je mag namelijk max 5 ml in een fles van 500 ml mengen....

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:44

By_Chantal schreef:
kinel schreef:
Die hertshoornolie is leuk voor donkere paarden maar niet voor mijn haffie. Heeft toen letterlijk uitgeven in de vacht. En nu gaat ze met witte plekken in de vacht door het leven.

Oh echt zegt ze? :\

Hier wordt het ook op fjorden gebruikt en geeft wel wat bruinig af ja maar bijt zeker niet in? :?

Misschien te sterk gemaakt? Je mag namelijk max 5 ml in een fles van 500 ml mengen....

Was een kant en klaar spray. De atec daasspray om precies te zijn. Helaas kon mijn haffie er niet tegen anders was ik die echt wel blijven gebruiken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:59

Na het bosritje van vanmorgen ga ik ook een vliegen-rijdeken kopen. Heb paard helemaal ingespoten met veerust, maar ze kwamen met legers tegelijk. Werd dus een actief draf-galop rondje.

Heeft iemand tips voor een fijne rijdeken? Agradi heeft weer (volgens mij altijd) stickerkorting.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:01

Amigo vliegenrijdeken. Bevalt perfect!!
Blijft goed liggen, valt ruim. Paard doet er alles mee.
Mocht ie stuk gaan en niet gemaakt kunnen worden, rij à la minute naar de winkel voor een nieuwe!
Op wedstrijd en clubles een dazenspray.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:29

5 ml op 500 ml van hertshoornolie?

Bij mijn merrie die altijd helemaal panisch wordt van steekbeesten smeer ik het al jaren puur op. Doop een kwast in de pot en zet overal wat strepen. Helpt perfect, ook wanneer ik het bos in ga nooit geen last daarmee gehad. Ze wordt wel lichter op de plekken waar je het insmeert ( zwart paard, krijgt bruine vlekken ervan tegen voskleur aan ) maar wanneer de vacht wisselt zijn de plekken weer weg. Is hetzelfde met zweet dat bijt ook uit in de vacht.

Heb ook al vaker verdunning gebruikt in andere sprays maar dat werkt toch minder goed. Zodra ze dan gaan zweten is de werking minder. Puur kan ik 1 of 2 x per week mee vooruit ook met zweten of een flinke regenbui erover.

Mijn ruin is vosbont maar meer wit als vos. Als het erg is smeer ik het puur op zijn bruine vlekken. De rest spray ik in met vliegenspray voor lichte paarden waar een beetje hertshoornolie in doe. Maar hij reageert ook veel minder heftig als hij gestoken wordt.

By_Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:53

twinducklin schreef:

Bij mijn merrie die altijd helemaal panisch wordt van steekbeesten smeer ik het al jaren puur op. Doop een kwast in de pot en zet overal wat strepen. Helpt perfect, ook wanneer ik het bos in ga nooit geen last daarmee gehad. Ze wordt wel lichter op de plekken waar je het insmeert ( zwart paard, krijgt bruine vlekken ervan tegen voskleur aan ) maar wanneer de vacht wisselt zijn de plekken weer weg. Is hetzelfde met zweet dat bijt ook uit in de vacht.

Heb ook al vaker verdunning gebruikt in andere sprays maar dat werkt toch minder goed. Zodra ze dan gaan zweten is de werking minder. Puur kan ik 1 of 2 x per week mee vooruit ook met zweten of een flinke regenbui erover.

Mijn ruin is vosbont maar meer wit als vos. Als het erg is smeer ik het puur op zijn bruine vlekken. De rest spray ik in met vliegenspray voor lichte paarden waar een beetje hertshoornolie in doe. Maar hij reageert ook veel minder heftig als hij gestoken wordt.

Ai pas maar op! Het gebruik van pure hertshoornolie op de paardenhuid is echt niet aan te raden! Bij paarden is het gebruik van pure hertshoornolie alleen in staart en manen ( niet óp de manenkam en staartwortel ) toegestaan. De werkzame stoffen kunnen namelijk door de hoge concenstratie dóór de huid dringen en in de bloedbaan terecht komen, echt not done! :n

Maar doe wat je denkt goed te doen +:)+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:07

xJitskee schreef:
Ik gebruikte altijd Bremsen Bremse, inmiddels heet dat paardenparfum. .

Ah goed te weten. Die gebruikte ik eerder ook, maar was ineens uit de handel. Net als al het spul met hertshoornolie. Kon alleen nog klein flesje kopen wat je dan moet aanlengen met een fles spray die niet werkte :)

Maar tot op heden hier nog weinig dazen. Gisteren eentje tijdens de rit in het bos.
Mogelijk heb ik geluk hier, want hoor dat er best veel zitten overal.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:20

melody7 schreef:
Ik gebruik zelfgemaakte spray die super helpt. Half azijn, half water en wat citroensap door elkaar gemengd.

mooie is om hier dettol en een paar druppels hershoornolie aan toe toe te voegen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:32

By_Chantal schreef:
twinducklin schreef:

Ai pas maar op! Het gebruik van pure hertshoornolie op de paardenhuid is echt niet aan te raden! Bij paarden is het gebruik van pure hertshoornolie alleen in staart en manen ( niet óp de manenkam en staartwortel ) toegestaan. De werkzame stoffen kunnen namelijk door de hoge concenstratie dóór de huid dringen en in de bloedbaan terecht komen, echt not done! :n

Maar doe wat je denkt goed te doen +:)+

Zo is mij het gebruik jaren terug uitgelegd. Ik gebruik het al een jaar of 10 op die manier..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:21

Snelheid.....

Geen spray oid of deken. Zodra ik dazen signaler draaf of galoppeer ik. Tussendoor slechts kleine stap stukje. er zijn plekken in het bos waar bijna geen dazen zitten. Als ik ze dan aan zie komen maak ik weer tempo.
Met een paard met een goede conditie is dit de beste garantie om niet gestoken te worden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:40

Ander paard mee :Y)

Mijn haffie is blijkbaar niet mega aantrekkelijk voor dazen als ik die met 'gewone' vliegenspray inspuit.

Als ik daarnaast ook nog een ander paard meeneem is de kans groot dat deze compleet er onder zit en die van mij af en toe een daas heeft. Fijn voor ons maar natuurlijk niet fijn voor mijn mede ruiters.

Veel draven/galopperen werkt hier normaal ook. Alleen jammer dat het laatste stukje naar huis waar ik altijd uitstap juist mega veel van die stekebeesten zitten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:47

pien_2010 schreef:
Voor onder de buik spuit ik bij beiden paarden Tri-Tec 14 Fly Repellent van Farnam en dat één keer per week.
Het werkt een week en je moet het spuiten zo dat paarden zelf niet er aan kunnen likken want het is giftig.

Het enige waar ik dan interesse in heb bij zo'n product is dit:

Active Ingredients
Cypermethrin, CAS #52315-07-8
0.15%
Pyrethrins, CAS #8003-34-7
0.20%
Piperonyl Butoxide, Technical*, CAS #51-03-6
1.60%
Butoxypolypropylene Glycol, CAS #9003-13-8
5.00%

Daarvan vallen ze inderdaad wel dood neer :D

bron:
https://www.drugs.com/vet/tri-tec-14-fly-repellent.html

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:57

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:32

Mandy_89 schreef:
Ik maak een zebra van mijn paard met een merkstift voor vee. Werkt super. Als je maar genoeg strepen maakt. Zodra er veel ruimte tussen zit dan landen ze tussen de strepen in. Vandaag ook weer een goed bewijs. Stalgenootje kwam na 10 minuten terug van de buitenrit, was niet te doen. Zoveel dazen dat er waren. Ben daarna zelf vertrokken van stal. Een uur buiten gereden, zag ze wel vliegen. Maar ze landden niet.

Hoe lang blijven de strepen dan zitten? Wij dachten er misschien ook aan om een aantal paarden (fjorden) zebra te doen haha. Maar we hadden nog niet echt een middel en tot nu toe vielen de dazen mee dus we komen nog weg met dazenspray.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:46

De cojosol profix spray, zit hertshoorn olie in en werkt bij ons perfect

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:18

pol013 schreef:
Snelheid.....

Geen spray oid of deken. Zodra ik dazen signaler draaf of galoppeer ik. Tussendoor slechts kleine stap stukje. er zijn plekken in het bos waar bijna geen dazen zitten. Als ik ze dan aan zie komen maak ik weer tempo.
Met een paard met een goede conditie is dit de beste garantie om niet gestoken te worden.

Werkt hier ook het beste. Ook wel eens deet gebruikt. Weet niet of het goed is maar mijn paard zit normaal helemaal onder en dan bijna niet.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:23

Heb laatst bij gebrek aan spray haar gewoon met jaico muggengel ingestreken en dit werkte super. Nu zelf middeltje gemaakt en dat werkt ook.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:26

Tegen dazen werkte die van Anky altijd perfect hier, wel geen koopje.