WAAROM EEN HENGST, MERRIE OF RUIN?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:48

Ik heb niet bewust een ruin gekocht, hij was gewoon het paard waar ik verliefd op was.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:03

Ik heb ze alledrie gehad. zowel hengst merie als ruin. allen alle ze voordelen en nadelen. Maakt mij eigenlijk niet uit wat het is.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:45

gijsenkim"]
[quote="vera"][quote="gijsenkim"]
Hengsten onbetrouwbaar
[/quote]
Dat is natuurlijk b*llshit. Een hengst is absoluut niet onbetrouwbaar maar juist supertrouw. Alleen moet je het leiderschap van een hengst verdienen en als hij maar enigzins twijfelt dan zal hij altijd even testen of hij het leiderschap kan overnemen. Fair deal.
Als je zijn leider bent gaat hij voor je door het vuur.

[/quote]

Vera, vera vera.. ................ Jij als hengstenhouder moet toch zeker wel weten dat hengsten onbetrouwbaar zijn, Een hengst kan je nooit vertrouwen. Nooit. Dat dit soort dingen door penniemeisjes gezegd worden kan ik nog wel om lachen, maar door iemand die zelf een hengst heeft Verdrietig
[/quote]

Nounou erg kortzichtig vind ik dit antwoord, een hengst is vaak zeer eerlijk juist, je weet wat je van hem kan verwachten en daar moet je zelf attent op zijn! als JIJ niet oplet kan je niet de hengst als onbetrouwbaar bestempelen, er zijn trouwens hele volksstammen die paarden over het algemeen als onbetrouwbaar bestempelen, onbetrouwbaar is een menselijke eigenschap.

[quote="Cassidy schreef:
Ik hoop dat jouw hengst zo zoet blijft als hij eenmaal heeft gedekt (als je dat al van plan was)

Hier ook een hengst die gedekt heeft en nog steeds gewoon te rijden is tussen merries (ook hengstige) en ruinen, staat op een gemengde stal en loopt aan een touwtje mee, ook hij probeert natuurlijk wel eens de boel uit maar daarbij is hij ook nog extra gevoelig, een EHHHH is vaak al genoeg Knipoog

Citaat:
Niet alle merries zijn pismerries, en niet alle hengsten zijn goed te hanteren. Maakt niet uit met welk ras je te maken krijgt.

Zullen we het omdraaien? niet elke merrie is een pismerrie en NIET ELKE hengst is moeilijk?
Ik word zoooo moe van al die mensen die precies weten te vertellen hoe een hengst wel of niet is, je kan niet alle paarden over 1 kam scheren, sommige hengsten zijn drabbers, sommige niet, sommige merries zijn nog erger, sommige zou je doodknuffelen.... enz enz.
Merries mogen we niet generaliseren maar hengsten wel, die zijn altijd onbetrouwbaar en als ze dat niet zijn dan komt dat ongetwijfeld nog wel.....
Ik nodig hierbij de mensen die nog NOOIT een brave hengst gezien hebben uit om eens kennis te komen maken met zo'n geval..

Zo en dan nu de vraag:
Ik heb een hengst, ik werk zelf het liefst met een hengst of een ruin, merries liggen mij niet zo.
Dus ik heb wel echt gekozen voor een mannelijk paard, heb zelf altijd ruinen gehad maar dit keer een hengst dus.
Tja op het moment dat ik aan het zoeken was in Spanje was het aanbod van ruinen minimaal, hengsten alleen maar hengsten...
De keuze van castreren heb ik altijd open gelaten, zou ik niet met de hengst overweg kunnen of ik zou het te moeilijk vinden zou ik hem castreren, tot nu toe geen problemen en ik heb een paard die voor mij door het vuur gaat en altijd net dat beetje meer geeft..
Kan er verder alles mee doen, en ik doe er ook alles mee! Ben alleen wel zo wijs dat ik WEET wat ik heb Knipoog

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:05

Ik heb gewoon een merrie omdat die 4 jaar geleden het makkelijkst was voor mij, plus ze stond te koop bij de stal waar we gingen kijken. Mij maakte het verder niet zo uit. De twee ruintjes heb ik van een kennis gekregen omdat die er geen geld meer voor had. Daar was Argos eigenlijk nog een hengst maar die was niet te houden, en hij kwam bij de merrie op het land waardoor het niet ging. Nu dus een ruintje Haha!

Ik heb er dus weinig keus in gehad en eigenlijk kan het mij ook niet veel schelen. Zolang het maar een braaf paard is.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:36

Merrie! Dan kan ik als ik ooit wil een veulentje fokken. Daarbij heb ik on de een of andere vage reden altijd op merries gereden. En dat bevalt me prima.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:53

Go Cloris! Ik heb precies dezelfde gedachte bij het lezen van dit topic als jou.

Ik kan over het algmeen niet zo goed om met merries, dus zal er niet snel ééntje kopen (en nu ben ik zelf aan het generaliseren Tong uitsteken).

Ik heb een hengst die ruin zou worden als hij niet braaf was, maar dat is hij dus wel. Hij is helemaal niet onbetrouwbaar (en nee, ik ben geen pennymeisje, Gijsenkim), alleen moet je gewoon lekker consequent zijn met hem. En dan is hij de meest betrouwbare knol die ik ken. Plus hij heeft het beetje meer dat hengsten hebben. Wat wil een mens nog meer Haha!?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:26

Ik heb een merrie. Merries liggen mij om de een of andere reden beter. Heerlijk dat karakter, herken een hele hoop dingen op zich ook wel bij mij zelf. Amethyst heeft helemaal geen kuren als ze hengstig is. Oke, ze kan soms wel eens gillen, maar ach... als het daar bij blijft.
En het voordeel van een merrie is, je kan er nog eens een veulentje bij fokken.

Ik vind niet dat je van elke hengst kan zeggen, die is onbetrouwbaar. Dat geldt ook voor merries, niet elke merrie is een pismerrie (zie mijn Amethyst). Ieder paard is anders. Je kan ze niet allemaal over een kam scheren. Dus eigenlijk de zelfde mening als Cloris.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:35

Merrie, niet bewust voor gekozen. Maar wel handig. En als ze hengstig is, merk je er helemaal niks van.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:27

Ik heb in m'n leven vier merrie's gehad waarvan slechts één een goed karakter had ... Merrie's kunnen zo mieperig zijn en m'n laatste was dan nog een rasecht zwaar geval van pismerrie ... Als er ooit nog een merrie zou komen moet die stille hengstigheden hebben hoor!

Verder twee ruinen, één enorm meegaand de andere is wat aan het puberen maar is al bij al héél goed handelbaar en mensgericht van karakter.

En één hengst ... loopt nu wat met de kolder in de kop maar is in de omgang erg braaf. Of hij dit blijft zal de toekomst moeten uitwijzen natuurlijk, hij moet nog twee jaar worden Knipoog

Mijn voorkeur? Zeker mannelijk Haha!

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:45

Ik heb 1 ruin gehad, was gewoon omdat ik op hem verliefd was en hem al kende, hij was echt super, een karakter waar je u tegen zegt!

Nu heb ik een merrie gekocht, omdat ik er graag mee wil fokken, en omdat ik gewoon verliefd op dr ben. Ik heb hiervoor een paar merries gereden, maar ben tot nu toe wat meer weg van ruinen.
Ik merk 't vanzelf wel.

carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 02:50

SonjaB, wat wordt toch bedoelt met dat mieperige en'pismerrie'?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:53

Ik heb een merrie en een hengst, mijn zusje heeft ook een merrie.
Ik heb nooit een ruin gehad, maar ik heb er zo'n sullig idee bij.
Hmm, nu krijg ik vast op m'n kop van ruin-liefhebbers haha sorry hoor, ik kan het dus niet weten.
Ik ken wel echte pismerreis, maar gelukkig zijn die van ons super lief, de een is erg stoer, klierig en patserig, de andere is juist heel trouw en een beetje een angsthaas.
De hengst die ik heb, komt uit de angstige merrie, maar hij is een echte praatjes maker.
Maar al met al zijn het alle drie hele fijne paarden om mee te werken.

Ik hoor trouwens veel van bekende ruiters dat merries echt voor je door het vuur gaan als je hun vertrouwen hebt gewonnen, en vooral springruiters zeggen nog weleens dat een vooral merries alles geven op het moment dat het nodig is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:56

carien schreef:

pismerrie wordt door iedereen anders geinterperteerd. De een vind dat een merrie die hengstig is ontzettend vervelend doen, dmv gillen slaan, nukkig zijn enz. De andere vind een pismerrie een merrie die veel overal kleine beetjes plast.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 18-01-04 02:57, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:57

ik denk dat ik de grootste bofkont in europa ben, ik heb nl 7 merries en niet een die ook maar iets van een wispelturig karakter heeft. dus het fenomeen pismerrie?????????
het is zelfs zo dat ik in het voorjaar op wedstrijden van hengstehouders krijg te horen als mijn merrie hengstig is Haha! Cool ik merk er helemaal niets van, en dat is niet 1 maar bij meerdere van mijn paarden (een aantal gaat niet mee op wedstrijden).
ik vind net als cloris de generalisering van zo is een merrie en zo een hengst helemaal fout. elke paard heeft zijn eigen karakter en goede als slechte dagen of ie nou merrie, hengst of ruin is. want er is niemand hier die kan zeggen dat zijn paard, of ie nou hengst merrie of hengst is, elke dag in de zelfde goede doen is.

voor mij waarom merries. in eerste instantie geen bewuste keuze. mijn eerste pony was ook een merrie. later in zoverre omdat ik geen probleem met een merrie (lees hengstigheid van) heb en het zo omschreven wispelturige karakter ( waar ik nooit iets van merk) heb ik speciaal voor merries gekozen omdat ze naast het rijden dan voor de fok dienen. waarom geen hengst, omdat ik em A net verkocht heb Bloos! en B de volgende hengst toevallig een merrie werd (terwijl ik een hengst zocht Tong uitsteken )

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 03:15

carien schreef:

De pismerrie waarvan ik spreek was 80% van de tijd hengstig Bloos!, trapte, gilde, dreigde, zeikte een keer over de smid z'n hoofd en toen moest ik dubbel betalen Haha! ... een echte zeikmerrie met bijhorende erg slechte manieren en gedragingen. Voor de meeste mensen een echte nachtmerrie (nu weet ik ineens waarom het geen nachthengst is Haha!). Zodra hier iemand kwam die ze niet kende was ze op slag hengstig Bloos! En niet een beetje ook, gewoon van niets naar "pissen en gillen" en "dek mij standjes" (en het moest niet eens een paard zijn hé Bloos!) Boos! .... Een extreem geval en ondertussen kan een andere bokker erover meespreken ....

carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 03:21

Whoea, ik zie het helemaal voor me Sonja, dat paard dat eventjes over de smid piest. Is wel het dubbele tarief waard Haha!

carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 03:28

Maar over pismerrie gesproken; mijn buurvrouw had een shetje die echt de hele dag door pieste, dus niet periodiek. Haar benen en staart waren altijd zeiknat. Vlgs. mij had dit toch niet meer met hengstigheid te maken lijkt me? En een hengstje (ook een shet) die heeft haar een keer besprongen. (Gelukkig is mijn buurvrouw een struise vrouw Haha! )

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:30

carien schreef:
Maar over pismerrie gesproken; mijn buurvrouw had een shetje die echt de hele dag door pieste, dus niet periodiek. Haar benen en staart waren altijd zeiknat. Vlgs. mij had dit toch niet meer met hengstigheid te maken lijkt me? En een hengstje (ook een shet) die heeft haar een keer besprongen. (Gelukkig is mijn buurvrouw een struise vrouw Haha! )

Verward Die hengst besprong toch niet de buurvrouw hoop ik??!!!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:55

Als ik mag kiezen dan wordt het een ruin. Gewoon omdat ze meestal wat liever in de omgang zijn en zich over het algemeen niet zo druk maken.

Ik heb ook een merrie. Die gedraagt zich wel eens heel truttig, maar dat is dan meteen ook wel weer heel grappig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:37

Ik heb een merrie, gelukkig een "stoere" -merk het eigenlijk niet als ze hengstig is-...

Ben ook juist blij dat ik een merrie heb: mocht ze om wat voor reden dan ook niet meer te rijden zijn, dan hoef ik haar niet perse weg te doen/ in te laten slapen, maar zou ze eventueel nog als fokmerrie kunnen blijven...

Groetjes!

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:05

Ik ben echt merrie-fan, ik heb tot nu toe meestal merries gereden en dat beviel prima. Als je eenmaal het vertrouwen had was er zelfs tijdens de hengstigheid niks bijzonders mee. Ze waren hoogstens wat temperamentvoller als anders. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen maar die ben ik nog niet tegengekomen. Een merrie die ik gereden heb was een echte zuurpruim maar ondanks dat was het een van de fijnste paarden die ik gereden heb. Ruintjes heb ik niet veel mee, ik heb er een paar gereden en dat waren geen watjes of echt etterbakken. Hengsten heb ik geen ervaring mee, ik ken er 1 en die loopt gewoon in de les tussen de merries en gedraagt zich keurig. En ja deze hengst dekt ook. Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar over het algemeen heb ik liever merries omdat ze voor mij dat beetje extra geven.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:10

Ik heb hiervoor een hengst gehad, en was niet zo dat ik daar persé op zoek was naar een hengst. Ik heb enorm veel van hem genoten, en veel van hem geleerd. Het was een heerlijke karakterpaard, constant aan het uitproberen, maar ging nooit TE ver.
Nu heb ik een merrie, en dat wilde ik ook persé, ook om later mee te kunnen fokken. Nu is het zo toevallig dat mijn merrie absoluut geen zeikmerrie is, ze is nog stoerder dan de hengst Haha!.
Moet zeggen dat ik geen moeite had/heb met zowel hengsten als merries.

xJustMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:14

Heb een echte pismerrie gehad en ben nu heel blij dat ik een ruin heb.
Heb ook een hengst gehad, maar die blijft je uit proberen.
Voor mij geen aparte voorkeur, als ze maar leuk kunnen bewegen...