Degene van wie het weiland is (waar de paarden ook gestald staan) heeft het liever niet. Die spreidt de mest uit om het vruchtbaarder te maken ofzo. Ik ben er zelf niet heel erg blij mee, maar ik ga ook niet in mijn eentje de drollen van vier paarden weghalen. Toen we vroeger ezeltjes hadden op een stukje land wat we helemaal zelf beheerden, haalden we iedere week wel een aantal keer alle mest weg.
Het zal evenveel werk zijn. Of je het elke dag doet of ik keer per week of maand. Echter als je het 1 keer per maand doet. Ben je er 1 keer een halve of hele dag mee bezig. Of elke dag een kwartiertje ofzo. Bij elkaar geteld zal dat kwa tijd ongeveer hetzelfde zijn. Is persoonlijk of je liever elke dag een beetje doet of in 1 keer de hele lading.
janouk
Blogger
Geplaatst: 17-05-16 18:17
Ik heb geleerd dat je de mest weg moet halen voordat de eieren zich ontwikkelen tot larven. Zolang ze nog eieren zijn in fase 1 en 2 voeden de ei zich met de mest. In fase 3 gaan ze als larven op zoek naar de gastheer en kruipen tot 1 meter weg van de mest in het gras. Fase 1, 2 naar 3 is in ideale omstandgheid 1 week, dus op tijd weghalen, voorkom je dat de larven op pad gaan.
We halen de mest dagelijks weg uit de paddocks en om de dag in de wei. Dat bevalt prima.
Zo blijft de wormeneieren druk zo laag mogelijk
Verslepen heeft alleen zin bij heel warm en droog weer als je de eieren en larven wil doden door uitdrogen
xJolijn
Geplaatst: 17-05-16 18:34
Ik haal het ook weg Voorheen niet, toen stonden er 6 paarden afwisselend in een aantal van de 7 á 8 weilanden (en de shetlander vaak aan de ketting om rondom de afgezette weides het gras te eten). Van de paarden die niet van ons waren werd de mest niet opgeruimd. Wel sleepten we het soms. Nu staat er alleen nog mijn eigen paard en onze shetlander en ruim ik het wel netjes op. Ze staan samen in 1 weiland en de rest wordt verhuurd voor hooi en schapen in de winter, dus om dat ene weiland voor onze paarden netjes te houden is het wel het beste om de mest weg te halen. Zoveel werk is het nu ook weer niet, ik doe het vaak om de dag.
Vorig jaar deed ik het niet. Niet eens aan gedacht om te doen. (Stom maar goed)
Dit jaar haal ik het vanaf het begin weg. Samen met mn weidegenootje. Minimaal 1 x per week en soms vaker. Vind het met mooi weer wel een ontspannen klusje. Paarden gezellig erbij die afentoe een snoepje komen bietsen.
Het idee is om de wei lekker schoon te houden en ook besmetting te voorkomen. Ik ben wel benieuwd naar de theorie van Riverdell, zit wel wat in. Maar ik weet wel dat sommige eieren niet tegen UV-licht kunnen. Dus wie het weet mag het zeggen!
Ik heb deze workshop laatst gedaan en ondanks dat ik dacht dat ik al veel wist, heb ik toch veel geleerd en vooral veel nieuwe inzichten. Echte aanrader. Ik heb de wormtestkit aangeschaft en kan nu zelf wormeieren tellen. Haha nieuwe hobby wormeneieren tellen.
Doordat wij werken met een poepzuiger ( ideaal ding) hoef ik maar 1x in de 2 wkn voor 3 paarden en een veulen.. voordeel is dat je Door t stofzuigerprincipe veel beter de mest eruit krijgt..