Bestaat er eetbare bodembedekking voor in stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

Re: Bestaat er eetbare bodembedekking voor in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 14:07

We zijn wegens dit vluchtgedrag al verhuist van stal. Dit is de 3e stal en het gedrag wordt er niet anders van, sinds ze weet dat ze kan ontsnappen doet ze het gewoon. Het gaat verder ook prima zoals het nu gaat, het enige 'probleem' is dat ik het gewoon te vies vindt om haar zo te laten staan, en voor dat probleem zoek ik een oplossing..

Er staat overigens gewoon een hengst bij ons op stal, in de paddock overdag terwijl er merries in de weides staan. Zelfs die hengst komt de paddock niet uit, en mijn merrie klapt daar gewoon dwars doorheen (die desbetreffende paddock). Ook omdat er hengsten buiten staan, 1 arabier en 1 shetlander, ga ik geen risico's meer lopen, straks heb ik nog een drachtige merrie ook.

Het is niet zo dat mijn paard zichzelf kapot weeft, luchtzuigt of weet ik het.. Er zijn zoveel stalondeugden die vele maten problematischer zijn dan het opeten van een bodembedekking.. Verder gaat het super op stal.. Slopen is gewoon pure verveling en ik snap dat ze zich verveelt, ik doe er alles aan om het leuk te maken voor haar in stal, en daar hoort vindt ik zelf dus inderdaad ook een bodembedekking bij.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 14:08

MarlindeRooz schreef:
Wat krijgt je paard verder te eten TS? Ook qua ruwvoer en brok?

Voederpatroon staat in het topic over koliek in mijn onderschrift. Er zijn wel vele slowfeeders, speelballen e.d. aan toegevoegd, ze blijft ze slopen en ik blijf ze toevoegen. Ze krijgt ook met stallen mensen gewoon een hand stro om aan te knabbelen omdat de rest dat ook krijgt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:21

wat ik nu zeg klinkt als grap maar is zo niet bedoeld in het verleden was er ook zo een paard op stalling,
die had eerst een stal zonder uitzicht en deed nagenoeg het zelfde!
Toen kreeg dit paard een stal met raam en halve staldeur en het was over.
Toen er een schuur pal naast gezet was en het zicht was weg , Was het weer mis!
Toen is er een oude tv gezet in het raam kozijn achter plexiglas die een natuurfilm over mustangs toonde
en het beest ging waarempel met plezier naar stal! het negative gedrag verdween, al bleef het een veelvraat dat dan wel. :D
( en die stond op zand, geel bouwzand met grove korrel dat werd een paar keer per winter verschoond)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:25

Nou, het is misschien wat duur maar ik heb wel eens een pony op hooi gestald :') Gewoon hooi gebruiken zoals je stro zou gebruiken.

Het is eigenlijk verbazend praktisch en makkelijk naar mijn gevoel. De stal wordt niet zo heel snel nat, het is makkelijker uit te mesten dan stro en ze krijgen er geen koliek van. Ik betaal voor hooi 2x de prijs als voor stro, maar om mijn pony gezond te houden was het me wel waard.

Moet haar gewicht natuurlijk wel onder controle te houden zijn, maar dat was in mijn geval geen probleem :)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 14:30

@Kwita; :') _O- _O- _O- Dat is wel heel erg grappig hahahaha. Mijn merrie heeft tralies rondom en een luik naar buiten dat alleen 's nachts met slecht weer dicht gaat. Ze vindt het inderdaad wel prachtig als er dingen gebeuren op stal, nieuwsgierig stuk vreten haha.

@Eline91; Die tip heb ik vaker gehad.. ik zou het sowieso kunnen doen tot ik een andere oplossing heb gevonden! Daarnaast kan ik het misschien gaan mengen daarna, half iets wat ze vies vindt, en half hooi en dat steeds meer op/afbouwen.. Ze wordt behoorlijk fanatiek getraind en was door de vele kolieken ook erg mager geworden, dus ik denk inderdaad dat het wel onder controle te houden is. Toen ze hele kilo's stro en vlas weg at werd ze ook niet dikker :+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:15

Turf of Hemparon. Ken geen paard die dat eet. Hemparon zit nl Eucalyptus doorheen :+ En turf is de meeste paarden te zuur.
Anders nog een optie, een laag van 10 cm geel zand in de stal en daarop die rubberen matten. Het zand zuigt een hoop vocht weg. Tis alleen een klereklus om dat er nat uit te halen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:17

Misschien heeft ze een lintworm.

Je hebt de geloof ik al binnenste buiten gekeerd, maar out of the box schoot dat door mn hoofd.

Wat een vervelend gedrag. Super lastig.

Maare, buiten in een kudde is niets? Dan heeft ze afleiding van de kudde en gras of hooi te eten.
Kan het niet zo simpel zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:22

Hier hebben wij ook (oud) hooi in de stallen liggen.
We hebben daar nog heeel veel van, en dat moet eigenlijk op, dus we gebruiken het gewoon voor in de stallen.
Misschien dat dat een optie is?

Paarden hier eten soms wat van dat oude hooi, maar als er vers hooi in hun stal ligt dan komen ze eigenlijk niet aan het oude hooi.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:26

Wellicht verhuizen naar een loopstal/Hit-actief/paddock paradise? Ik ben geen natural goeroe maar dit klinkt echt als een paard dan constant (mentale/fysieke) uitdaging nodig heeft. Lopen, eten zoeken, sociaal contact en vooral heeel veel meters kunnen maken op verschillende terreinen en dat binnen een mooi groot afgebakend stuk...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:29

Ik heb niet het hele topic doorgelezen hoor, maar is strokorrel niet een optie en dan daar overheen met een gieter van dat anti bijt middel sproeien?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:34

Focussed schreef:
Wellicht verhuizen naar een loopstal/Hit-actief/paddock paradise? Ik ben geen natural goeroe maar dit klinkt echt als een paard dan constant (mentale/fysieke) uitdaging nodig heeft. Lopen, eten zoeken, sociaal contact en vooral heeel veel meters kunnen maken op verschillende terreinen en dat binnen een mooi groot afgebakend stuk...

Hit actief is zeker hier in Nederland gericht op weinig meters en veel paarden is mijn ervaring. Dat lijkt mij juist niet wenselijk.

TS je schrijft dat je al verhuisd bent zijn dit reguliere pensionstallen of ook plekjes bij mensen thuis met kleinere kuddes en veel meters weiland per paard?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:42

Denk dat alleen een weiland voor dit paard te weinig uitdaging is... Een dier dat vrije keus heeft tussen een inloopstal, verschillende paden, ondergronden, voederplekken en weiland, zal zich minder snel vervelen...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:52

Niet alleen een weiland. Dan zal die e nog steeds vrolijk door heen knallen. Andere paarden in dit weiland zal ook helpen :D

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:53

Je hebt toch ook zo'n soort matras?
http://www.paardenmatras.eu/

Heb er verder geen ervaring mee dus kan je er niet zoveel over vertellen maar wellicht interessant om eens te lezen.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 23:03

Bedankt voor de tips.. Even snel op wat reageren! Ik lees alles hoor!

@Rena; dat klinkt inderdaad als absoluut oneetbaar. Veel werk vind ik niet erg als ze er op vooruit gaat!!

Jotoma; (Helaas) ook niet, bedankt voor het meedenken!

@Believe; hooi ga ik mee beginnen tot ik een andere vervanger heb! Ze schranst gelukkig niet, eet het op haar dooie gemakje, ben wel benieuwd of ze het ook eet als het zo nat is!

@Wreckh; OOOOOOHH kijk hier open ik dus een topic voor!! Noooooooit aan gedacht! Liters azijn al geprobeerd (hielp niet), die ontsmettingsmiddelen e.d. durf ik niet want stel dat ze het dus wel eet. Antibijt heb ik bij haar gebruikt toen ze voor het eerst een deken op kreeg, heeft ze nooit meer aangezeten! Toen had ze deze vreetlust nog niet zo extreem maar ik ga het zeker proberen! Ik las ergens ook iets over verschrikkelijk stinkspul dat ook wel tegen manen knagen gebruikt wordt, ben de naam even kwijt, misschien ook het proberen waard. Bedankt voor de tip!

@Seventeen; op de site staat dat het geen vocht opneemt dus er wel bodembedekking nodig is helaas. Wel bedankt voor de tip!

@over de wei; ze heeft met 1 maatje gestaan (verschillende paarden 1 op 1), grote koppel merries, grote koppel ruinen, gemengde koppels. Allemaal met hetzelfde gedrag als resultaat.
Ik heb haar op pension gehad en zelfs aan huis, ook geen verschil. Qua weidegang heb ik alles geprobeerd, uren staan toekijken hoe ze te keer ging, in de hoop dat het ophield maar dat deed het niet. Kon haar keer op keer 7 weilanden verder proberen te vangen. Ze heeft op een immens weiland gestaan, daar is het gedonder overigens begonnen. Dus helaas, ik ben beetje bij beetje aan het opbouwen maar wel tot zij aangeeft dat het genoeg is. En nee ik sta niet meteen bij het hek als ze een sprintje trekt, maar pas als ze volledig aan de haal gaat. Vanwege haar veiligheid omdat ze dwars door het hout komt.
Verhuizen wil ik niet meer, geeft ook heel veel stress voor haar (al gebleken dat ze daar veel moeite mee heeft gehad), ik sta op een hele fijne stal met geweldige instructie en begeleiding (revaliderende van gebroken knie). Daarnaast hebben we dat al 2x geprobeerd zonder resultaat. Stal waar het gedonder begon is ze geboren, dus terug naar een stal waar het niet gebeurde kan helaas ook niet.

Ik heb al aardig wat bruikbare tips! Begin nu met hooi + antibijt middel en ga meerdere genoemde bedekkingen proberen om te kijken of er iets tussen zit was ze letterlijk gewoon uitspuugd, dat zou top zijn!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:09

Het is vast een leuk paard, maar wel een beetje kronkel in de kop :D ben toch heel benieuwd of je de oorzaak nog gaat achter halen.
Je hebt al een hoop geprobeerd, daar heb ik absoluut bewondering voor. Ik hoop dat hooi een oplossing gaat zijn :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:27

ik heb enkel de reactie's van ts gelezen.

Antibijt of bitter apple is vaak wel heel effectief.
Daarnaast als bodembedekking gewoon aarde/zand?
ze krijgt voldoende hooi, hooi = onbeperkt?
indien nee => onbeperkt gaan geven
indien ja => gemakkelijker maken om te eten, sommige paarden vinden het gepruts gewoon teveel en eten dus het gemakkelijker bereikbare bodembedekking. Ik zou dan opteren om het hooi onbeperkt in een grote bak of trog te geven.

als ze uit de weide loopt naar stal zou je kunnen de paddock aan de stal aansluiten zodat ze kan kiezen waar ze staat?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 23:29

Jotoma schreef:
Het is vast een leuk paard, maar wel een beetje kronkel in de kop :D ben toch heel benieuwd of je de oorzaak nog gaat achter halen.
Je hebt al een hoop geprobeerd, daar heb ik absoluut bewondering voor. Ik hoop dat hooi een oplossing gaat zijn :)

Flinke kronkel denk ik haha.. Maar daar kan ik zelf ook wel last van hebben..
Ik DENK, maar dat is puur gebaseerd op dat ik haar zo goed ken, wat we mee hebben gemaakt en op gevoel (dus totaal niet gebaseerd op wetenschap); dat het absoluut is begonnen als verveling. Ze is erg werkwillend, heeft meerdere keren op boxrust gemoeten door o.a. destijds erg ziek door virus, onvindbare blessure (e.d. ook vindbaar in onderschirft). Dus voor zo'n paard slaat verveling al snel toe. Altijd bijzonder druk geweest op het land, zelfs het 2014 veulen van moeder ontsnapte ook al uit het land dus wie weet ook ergens een genetisch kronkeltje. Ze moet zeker onder het zadel ook echt bezig gehouden worden en altijd echt aan het werk want anders verzint ze zelf iets leuks (leuk voor haar, zeker niet voor mij).
En ik denk dat het gedrag dat zij is gaan vertonen door verveling; dus alles eten, gewenning is geworden. Ze is door verveling overal van gaan eten, wat verwijderd werd, verving ze weer door iets anders. Buiten staat ze ook gerust aan het hout te vreten of trekt een paal uit de grond. Dus aangewend om overal van te eten, en blijkbaar vindt ze niks vies, en zij ziet het nut er natuurlijk niet van in om het niet te doen.
Misschien zeg ik wel iets heel doms en wordt ik vierkant uitgelachen straks.. Maar als 4jarige liet ik haar bv altijd los in de bak voordat ik opstapte, het heeft maaaaanden geduurd voordat ze door had dat dit niet meer 'mocht' (elke keer als ik los liet was ze weg). Puur omdat dit haar routine was geworden, zo was ze het gewend dus zo gingen we het doen.
Duss.. Wie weet wordt ik gebanned van Bokt wegens rare uitspraken, maar ik denk dus meer dat verveling doorgeslagen is in er een gewoonte van maken en niet zozeer dat ze iets te kort komt (aangezien wel wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet zo is).
*please bokt don't kill me*

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:52

Cranio sacraal al geprobeerd? M'n paard at ook altijd zijn box leeg en na de 2e sessie was het opeens over. Werd een rustiger, meer in balans paard. Ik ben meer van de wetenschap maar m'n paard heeft er wel baat bij gehad dus ja....

Verder heel veel succes!

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:57

Ik denk niet dat er iets is dat echt goed is om te eten := of in ieder geval ken ik dat niet, stro kan.. Maar daar mag een paard echt niet te veel van hebben :n

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:07

Misschien dat hertshoornolie werkt? Dat stinkt echt verschrikkelijk!!!! Dat heb ik ook wel een gebruikt om op stro te sprayen. Had een pony die ook zijn stal met stro leeg at en had toen dat nog staan (een vliegenspray mengsel met hoofdzakelijk hertshoornolie) Nou hij at er direct niks meer van!

marisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:26

Is zand een idee als bodembedekking of eet ze dat ook?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:54

Nef1985 schreef:
Misschien dat hertshoornolie werkt? Dat stinkt echt verschrikkelijk!!!! Dat heb ik ook wel een gebruikt om op stro te sprayen. Had een pony die ook zijn stal met stro leeg at en had toen dat nog staan (een vliegenspray mengsel met hoofdzakelijk hertshoornolie) Nou hij at er direct niks meer van!

Dan jaag je ook ieder ander weg (dier en mens) }>

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 18:36

@VWestra; nee eigenlijk ook nog nooit van gehoord.. Bedankt voor de tip!

@BalouDraak; ik ben ook bang van niet, zou wel een uitvinding zijn haha.

@Nef1985; dat bedoelde ik idd in mijn vorige post!

@Marisje94; zand vindt ze ook heerlijk helaas

@Senna21; Mooi hahahahaha. Nee grapje, maar de geur die er nu hangt is ook niet erg prettig. Ik hoop dat als ik het een keer gebruikt en ze heeft besloten dat ze het niet lekker vindt, dat ze het ook niet meer probeert als ik het niet meer gebruik. Of zou dat naief zijn?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:40

Eet ze ook bodem als ze ruim voldoende geschikt ruwvoer heeft? Zo ja dan zou ik de stal opstrooien met hooi/voordroog uit van die grote pakken. Zo veel duurder dan stro is het dan niet.