Bijdrage gebruik buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:40

Maar als jij stallen hebt puur voor de hobby, dan vind je het niet erg dat ik mijn paard, als buur zijnde kom stallen voor een paar tientjes , ze staan er toch voor?

Of het nu voor hobby is of zakelijk, dan zijn de onderhoudskosten toch even duur?

Jess_Ashlinn

Re: Bijdrage gebruik buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 19:34

Bedankt voor alle reacties :D. Hier kan ik zeker iets mee :).

Wat betreft de bak, ik heb hem echt voor mezelf, de buren willen verder geen andere mensen op het terrein. Enkel zijzelf, en wij dan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:34

chanel1985 schreef:
Maar als jij stallen hebt puur voor de hobby, dan vind je het niet erg dat ik mijn paard, als buur zijnde kom stallen voor een paar tientjes , ze staan er toch voor?

Of het nu voor hobby is of zakelijk, dan zijn de onderhoudskosten toch even duur?

stalling is nogal wat anders dan een bak..

menig plek in nederland kun je een pony stallen tussen de 100-200 euro.. inclusief ruwvoer, voerrondes, toezicht op het welzijn van je paard, mesten, strooien.. En het gebruik van een buitenbak en meestal ook nog een longeercircel.

dan is 50 euro voor een bak alleen toch absurd?
zeker als het vrienden/buren/kennissen betreft.

dat is zoals iemand dat al opmerkte een zakelijk bedrag, waar je aan wilt verdienen.

de beste man vraagt een bijdrage in het onderhoud.. Een buitenbak waar 1 persoon in rijd kost echt geen 300 euro aan onderhoud per jaar.

je kunt altijd nog wat extra's geven op het moment dat je in de winter de verlichting wat meer gebruikt hebt. dan schuif je in plaats van de 25 euro een keer 35 toe.. zal hij blij verrast zijn en daarmee heb je gelijk het hele verbruik voor de winter wel zo'n beetje gedekt.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:53

Ik zou 15 euro in de maand doen. Vind het al heel netjes dat je hier een bijdrage voor geeft. Ik maak hier in de straat overal en nergens gebruik van de bak. Moet wel zeggen dat al deze lieve buren het wel aanboden en dat ze het ook allemaal alleen maar willen als er iemand thuis is. Dus ik stuur een appje, zij openen het hek en ik loop er heen en rijd mn rondje. Meld me netjes weer af en dat is het.
50 of wat ik hier ook zelfs las 80 euro had ik er niet voor over kan ik 4x in de maand een lesje van rijden bij mijn buurvrouw inplaats van dat ik 1x in de week daar van de bak gebruik maakt zonder dat zij er last van heeft.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:55

Gelukkig heeft de buurman zelf al wat voorgesteld, 5 Euro per keer.
Een gewone prijs voor onze contreien, ik denk een tikje hoog voor het Oosten van het land.
Sommige bedragen die ik hier zie zouden best beledigend laag over kunnen komen.
Het gaat natuurlijk niet alleen om de kosten en de tijd voor het onderhoud van de bak, maar ook om het inleveren van de privacy.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:59

Ik zou gewoon nog eens gaan praten en vragen wat hij in gedachten heeft. Misschien denkt hij aan 10 p/mnd en jij aan 60... Of omgekeerd.

Je kunt ook kijken hoeveel is het je waard (los van wat het onderhoud aan de bak voor de eigenaar kost)? Heb jij er 100 europ/mnd aan over of is 3x per week in een veilige omgeving rijden met je paard op een goede ondergrond (!) die blessures voorkomt in jou ogen minder waard. Of meer?

Hoeveel draagt het rijden/trainen in die bak bij aan jouw plezier van je paard?

Denk daarbij ook aan hoeveel de relatie met de buurman je waard is? Beter een goede buur dan een verre vriend/bak. ;)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:33

Hippologic, ts heeft al aangegeven dat haar buurman zelf aan ongeveer 5 euro per keer denkt. ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:40

Mooi omschreven. Hoeveel is het jezelf waard.
Dit is gewoon heel persoonlijk.
Zelf een eigen bak aanleggen is duurder.
Het is net hoe je het bekijkt.
Zelf zou ik liever een vast bedrag per maand hebben.
Dan voel je je wellicht wat vrijer. En hoef je het niet zo bij te houden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:46

De ponyclub hier in het dorp heeft beschikking over een buitenbak, longeerbak, kantine(die alleen open is op de 2 dagen dat er les wordt gegeven.

Ik kan hier voor een jaar lang de bak huren voor € 90,00. Voor dat bedrag kan ik dan in principe elke dag gebruik maken van de bak/longeerbak. Alleen de zaterdagmorgen en woensdagavond niet i.v.m. lessen. Er wordt wel verwacht (niet verplicht, maar toch...) dat je een of twee keer per jaar meehelpt op de opknapdag. Dan wordt er onkruid uitgedaan, struiken gesnoeid, enz.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:58

Bij een ponyclub weegt de privacy niet mee.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:02

Ik vind 50 euro heel veel. Hoeveel moet er nu echt aan die bak gebeuren? die palen lijken mij ook niet iedere week vervangen te moeten worden. Is die bak aanslepen en verlichting wel 50 euro per maand waard? Elektra alleen lijkt mij niet zoveel.. en aanslepen is een paar uur werk? ik zou meer naar 20 euro per maand gaan en in geval van hekken of uitzonderingen iets bijleggen :j

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:07

Ik zou 40 pm een prima prijs vinden :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:17

K zou voor de gemakkelijkheid gewoon 5 euro per keer doen. Als je naar een andere bak moet, heb je misschien vervoer nodig en heb je de bak niet voor jou alleen en is die niet super onderhouden.

20 euro per maand vind ik persoonlijk een ridicuul bedrag, als je dan elke week 5 keer rijd, dan is dat een luttele euro, zou mij daarvoor schamen als ik dat zou voorstellen. Voor 3 keer in de week is dat 1.5 euro, is niet veel beter. Kan je even goed zeggen niets te willen betalen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:34

Voor een kleine 100 euro per maand kun je in menig gebied in Nederland al een aardig brokje weide huren, zelfs inclusief bak in sommige gevallen. met en/of zonder schuilstalletjes..

dan blijf ik erbij dat 50 euro voor alleen het gebruik van een bak bij de buren, behoorlijk zwaar overdreven is, ten opzichte van stallingskosten waar bakgebruik gewoon inclusief is.

als ik mijn paard ergens zou stallen voor 150-175 euro en de bak is niet zo goed te gebruiken.. En ik mag ergens anders voor 50 euro een buitenbak gebruiken per maand (niet eens een binnenbak).. Dan betaal ik nog liever 250 voor een stal met binnen en buitenbak. maar ga niet iemand die zelf al een bak heeft maar m niet gebruikt voor 50 euro per maand sponsoren voor 'onderhoud'.

ik blijf erbij dat het geen zakelijke overeenkomst is, zoals wel blijkt uit de op.. want buurman gunt de bak aan ts, als ze een beetje bijdraagt wat bestemd is voor een deel van het onderhoud..

dat is meer 'dank u buurman, daar ben ik heel blij mee, hier heeft u een dikke doos sigaren en ik zal het onderhoud van de bak wel bekostigen'.

ik reed vroeger ook overal en nergens, als je de rommel achter je kont opruimde was daar niets mis mee.. Met name juist de bakken die niet of nauwelijks gebruikt werden, waren geen probleem.. immers ze lagen er niet voor niets, zonde dat ze dan ongebruikt blijven. de mensen die het dan aanboden, vonden het leuk om weer iemand bezig te zien.

stallen met bakken waar paarden getraind werden, daar mocht je dan vaak niet rijden.. omdat die nodig waren.

hooguit dat ik een keer met een appeltaart naar de buurvrouw werd gestuurd om te bedanken.
tegenwoordig lijkt iedereen voor nauwelijks wat het onderste uit de kan te willen hebben.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:39

Als ik bedenk dat je prima voor minder dan 300 euro per jaar startpashoudend lid kunt zijn van een vereniging met 2 luxe binnenbakken waar je onbeperkt terecht kan plus ook nog 1 les per week... dan vind ik de bedragen die de meesten hier noemen ronduit belachelijk. Ik zou de kosten op jaarbasis gaan vergelijken met de gemiddelde rijvereniging en de faciliteiten die je daar en bij de buurman hebt daar tegenover zetten. En dan kijken op wat voor prijs je dan uitkomt tov de vereniging.

(Even gekeken.. rijvereniging Bucephalus die vlakbij mij zit vraagt 20 euro per maand. Hebben 2 super binnenbakken en een buitenbak en er zit ook knhs contributie bij in)
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 20-04-16 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:42

Ieder heeft toch het recht om te gaan rijden waar ze willen?

Als ik bv een zwembad aan huis zou hebben, en men zou er in willen zwemmen, en ik onderhoud die enkel nog voor diegene die komt zwemmen, zal ik ook een redelijke bijdrage vragen, redelijk voor mij, als die niet goed, staat men vrij om ergens anders te gaan zwemmen.

anders noem ik dat profiteren van iemand zijn accomodatie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:56

Chanel, als je een bijdrage vraagt met name voor het onderhoud van het zwembad..
dan ligt het bedrag in het verlengde van het onderhoud. En dat verhoog je met een beetje als 'dank u'.
Niet een willekeurig bedrag dat jij graag in je zak zou willen zien..

Dan zeg je: je mag mijn zwembad gebruiken, het kost je zoveel per maand om het zwembad te huren.

Je mag mijn bak gebruiken, zie maar wat je geeft een deel is voor het onderhoud.. Dat is een oude jongens-krentenbrood-constructie. je betaalt het onderhoud, of geeft daar een vergoeding voor en een klein dank je.

verglijkbaar met bijrijdpaard zonder kosten, maar af en toe even wat bijdragen in het voer of de hoefsmid aub...

als hij een bedrag wil gelijk aan wat gangbaar is, dan gaat het niet om dat hij TS zo vriendelijk of aardig vind en haar het gebruik van de bak wel gunt.. maar gewoon om een extra verdienste.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:06

Klopt

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:17

En ik maar denken dat de manege waar ik sta zoveel geld vraagt om baklid te mogen zijn...

Voor de duidelijkheid, ik betaal €30,- per maand voor 2 binnenbakken, een buitenbak en een longeercirkel. De andere manege is het naastgelegen dorp vraagt +- €120,- per jaar voor het gebruik van 2 binnenbakken.

Goed nu zit daar dan geen privacy bij, maar dan nog vind ik €50,- per maand voor een vriendendienst! echt heel duur :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:45

Dat is wel een moeilijke ja.
Ik zag dat de eigenaar aan 5 euro per keer dacht. Dat lijkt op het eerste zicht niet zo verkeerd maar als je dus 3 keer per week gaat rijden kom je toch aan een 60 euro en dat zou ik dan weer wel prijzig vinden. Gezien je toch zeer regelmatig gebruik van maakt vindt ik een bijdrage wel op z'n plaats.
Ik zou zelf eerder denken aan 25 euro per maand. Ik snap best dat hij er extra werk aan heeft maar moet voor jezelf ook wel leuk blijven. Natuurlijk wel ideaal zo dichtbij.
Ik zou even goed nadenken wat jij er inderdaad voor over hebt en zou het ook gewoon bespreekbaar maken er zal vast wat ruimte zijn om te onderhandelen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:58

Ik betaal 50 euro per maand voor het gebruik van de buitenbak van de buren. Er is alleen een buitenbak maar die is extreem groot, ik mag er elke dag gebruik van maken, hij wordt zeer goed onderhouden en de bodem is het hele jaar door goed.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 06:22

Ik vind 50 euro echt te veel.
30 is meer dan genoeg voor een buitenbaan.
Ts je schrijft als er een plank los is wordt die meteen gemaakt.
Mooi, maar die is niet door jou rijden los gekomen, die maakte hij anders ook wel.
De bak slepen is ook geen dagelijks/ wekelijks werk.

5 euro per keer vind ik echt binnenbak prijs.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 06:25

Bij een manege hier in de buurt betaal je voor een nette buitenbak €10,- in de maand en dan mag je er gebruik van maken voor de lessen starten.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:16

Ik denk dat het heel erg af hangt van je regio, hier in de regio is een pensionstal met alleen buitenbak al 300 euro(binnenbak 450), dan is 50pm voor de bak goed te doen. Ik goedkopere regio's zou ik dan weer een stuk minder willen betalen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:21

Ik vind het wel leuk om te zien dat de ideeën zo verschillend zijn omdat het vanuit verschillende hoeken wordt bekeken. Omdat een bak er al ligt, is het toch niet zo erg als iemand tegen een kleine vergoeding er gebruik van maakt. Dat heb je ook een punt. Aan de andere kant. Als ik van uit mijn situatie kijk, denk ik aan het harde werken wat ik doen om dit te realiseren en wat het gekost heeft om een rijbak met een super bodem aan te leggen en deze zo te houden. Verder zie ik eigenlijk geen verschil in een binnenbak of buitenbak. Dak boven mijn hoofd maakt mij niet zoveel uit. De kwaliteit van de bodem daar in tegen alles. Er zijn bodems waar ik mijn paarden niet aan waag en dat staat los van een dak er wel of niet boven.
Ieder is vrij om te vragen wat hij wil en of je er gebruik van wilt maken hetzelfde. Als je alle dagen van het jaar kan rijden, zonder de investering van een goed kwaliteit bodem. Dan is dat toch wat waard.