Stalling met weinig weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Stalling met weinig weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:00

Welzijn paard is dus relatief. Mijn paard staat in de winter op stal. Van mei tot okt kan ze 24/7 naar buiten. Beide vindt ze heerlijk, maar eind augustus, begin sept als het weer wat minder wordt moet ik haar naar de wei sleuren, en rent ze bijna naar stal..
TS, als je verder hier prima staat, en je paard is blij, mooi zo laten...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:47

Volgens mij is het prima te overzien... over een paar maand weer meer de wei op (land is doorgezaaid, dus dat moet kunnen), nu even roeien met de riemen die je hebt. Als ik zie wat je allemaal al verzint komt het gewoon goed. Weidegang is niet heilig; afwisseling, afleiding zijn ook belangrijk en daar zorg je volgens mij goed voor. Ervaring hier is dat paarden die echt hard werken prima tevreden zijn met wat minder weidegang. Dus als je paard in z'n goede hum blijft zou ik me niet te veel zorgen maken.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:00

Maar als ze weer de weide op kunnen is het alsnog maar 1/2x per week zoals ik het begrijp toch? Day is vrij weinig verbetering vergeleken met nu...

Is er niks te overleggen met de stalhouder? Ook niet voor de periode als ze wel weer het land op kunnen?

Hoeveel liefde zo'n beestje ook krijg die paar uur op een dag, hartje zomer 1 a 2x per week op de weide is in mijn ogen not done

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 21:58

Die 1 à 2 keer per week is in de winter, in de zomer kunnen ze er normaal gezien vrijwel elke dag op.
Zeker nu er nog wat extra weides bijkomen is het de bedoeling dat er meer paarden tegelijk naar buiten kunnen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:15

Aah oké dat scheelt idd een boel! Ik begreep dat dat ook in de zomer was.

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:10

Ach arm ding... Op dit moment heeft hij dus vrijwel geen 'eigen tijd' om gewoon even paard te zijn en te rennen/grazen/maf doen met vrienden? Of hij loopt voor de wagen of hij staat op stal, dit is niet helemaal zoals een ideaal paardenleven er naar mijn mening uit zou moeten zien.

Misschien valt er nog iets te regelen met de stalhouder.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:14

Eepie schreef:
Ach arm ding... Op dit moment heeft hij dus vrijwel geen 'eigen tijd' om gewoon even paard te zijn en te rennen/grazen/maf doen met vrienden? Of hij loopt voor de wagen of hij staat op stal, dit is niet helemaal zoals een ideaal paardenleven er naar mijn mening uit zou moeten zien.

Misschien valt er nog iets te regelen met de stalhouder.

Jawel hoor,vrije tijd zat als je opgesloten staat in je stal,volgens veel bokkers zijn paarden daar toch heel gelukkig.Kunnen ze leuk de vliegen op de muur tellen en zo en hun zonden overdenken.Als ze geluk hebben ligt er stro op de vloer als je daar naar staart kunnen ze denken dat het grasweide's zijn.Er valt vast heel wat te doen zo 21/7 op stal.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:25

Ik zou niet met mezelf kunnen leven. En ik vind het persoonlijk ook echt niet kunnen om je eigen voorkeuren boven je paard zijn welzijn te zetten.
Op het moment dat je paard gaat tonen dat hij last heeft ben je al te laat! Niet elk paard zal tonen dat hij er last van heeft. Een beetje logisch redeneren en je snap zelf ook dat het geen doen is.
Snap persoonlijk echt niet hoe je vrolijk kan werken/ slapen met het idee dat je paard in een hokje van 3,5 * 3,5 (?) staat. hij heeft dus geen eigen vrije tijd, geen sociale contact momenten kan niet zijn benen strekken....

Mijn paard gaat boven alles. Mijn paard brengt er 24 uur per dag door en ik zelf maar een paar uur. Mijn paard zijn behoeftes komen eerst en dan die van mij.

En nee ik ben geen ik ben geen all nature gekkie. Mijn paard staat 's winters in de nacht ook op stal. En ik ben er van overtuigd dat niet alle paarden geschikt zijn voor 24/7 op buiten. Maar 22/7 of langer op stal, keur ik buiten door de dierenarts geadviseerd gewoon niet goed, maar dat ben ik.
Uiteindelijk moet jij met jezelf leven. Maar ik zou mijn paard niet recht in z'n ogen aan kunnen kijken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:39

Ik voel me al doodschuldig als mijn paard 1 dag binnen moet blijven vanwege slecht weer.

En mijn paard is ook mokgevoelig en verkouden geweest. So what, dat hoort erbij. Ik vind echt dat ze minimaal een paar uur de benen moet kunnen strekken. 24/7 op stal kan echt niet. En dat mensen het hier goed praten is helemaal van de zotte.
Dat doe je je paard toch niet aan. Zijn enige beweging is dus voor de kar? En voor die enkele uitzondering op de regel die zogenaamd alleen maar binnen wil staan. Die zijn wss getraumatiseerd in hun jongere jaren. Als ze in de natuur geboren worden, hebben ze ook niet zulke afwijkingen. Al is het maar een paar maanden, dan zou ik wel terug komen als ze wel naar buiten kunnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:58

Jester_ schreef:
Dorien66 schreef:
Maak me er niet druk om, ik vraag me het gewoon af wat het nut is van het stellen van een vraag als je bij voorbaat (bijna) alle antwoorden afwijst. Snap ik gewoon niet :?

Bevestiging zoeken, wat niet gek is :)

Omdat je geweten zegt dat het niet oké is?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:50

_Zsazsa_ schreef:
Ik voel me al doodschuldig als mijn paard 1 dag binnen moet blijven vanwege slecht weer.

Hier ook. Ze gaan dagelijks rond 07.30/8.00 uur naar buiten, dan kunnen ze in de bak en de paddock met onbeperkt hooi, nu het weideseizoen weer is begonnen komt daar een aantal uren weidegang bij totdat dat is opgebouwd naar een 8 uur per dag. Paarden gaan naar binnen als het 's avonds weer donker begint te worden.
Je merkt gewoon dat ze het prettig vinden om lekker rond te scharrelen en je treft ze ook niet lang aan op dezelfde plek (tenzij ze hooi aan het eten zijn). Een paard is niet gemaakt om zolang in een kleine beperkte ruimte te staan als een stal.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:58

Ik denk ook dat je dit topic hebt geopend om bevestiging te krijgen TS; niets mis mee. Schijnbaar zit je er mee in je maag maar je hebt dit paard om mee te mennen en dat kan hier goed. Zowel bij mensen als bij paarden heb je individuele verschillen. Als je paard echt doodongelukkig wordt op je nieuwe stal merk je het heus wel hoor. Wellicht ga je juist meer doen met je paard uit een stukje schuldgevoel, dat kan ook geen kwaad.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 12:59

Ik heb het topic inderdaad geopend om bevestiging te krijgen, omdat het intuïtief niet goed voelt om mijn pony 2 maanden lang geen weidegang te kunnen aanbieden. Ik heb het gevoel dat ik hem tekort doe...

Het probleem is dat de pony uit de 'ideale' situatie komt: 24/7 buiten met vriendjes, een goede schuilstal en extra hooi, lekker met de trailer naar de les. Maar wat ik ook probeerde, de pony bleef er heel zielig bij staan. Vermageren, last van zijn hoeven, doffe vacht, nooit echt rust in zijn hoofd.

Daarom plaats ik dit topic, niet om mijn gelijk te halen maar om te horen of er nog mensen in mijn situatie zijn. Geen van beide opties is ideaal, maar ik weet niet welke de minst slechte is. Toch weer thuis proberen (eventueel met wat aanpassingen) of op stal blijven en er het beste van zien te maken?

En voor wie denkt dat ik voor mijn eigen gemak kies: de pony thuis houden is anders ook wel best makkelijk :o Of ik nou met of zonder trailer naar de training rijd, dat zal het verschil niet maken. En of ik thuis nou 2 of 3 pony's moet verzorgen en voederen, dat verschil merk ik ook amper.
Het enige verschil voor mij zit in m'n portemonnee, en in het feit dat de pony het fysiek toch makkelijker lijkt te hebben.

Dus voor de mensen die vinden dat ik de pony weer naar huis moet halen: Hebben jullie misschien tips hoe ik de situatie thuis kan verbeteren?
Ik heb 3 stallen van 3x3, maar de deuren staan meestal open. De eerste stal heeft volledig dichte zijwanden, tussen de tweede en de derde kan er makkelijk gesnuffeld en gekroeld worden. Voor de stallen ligt er een uitloop van 15x20m, die ik in 1, 2 of 3 delen kan verdelen. Vanuit de uitloop is er toegang tot 4 grote (20x60) en 2 kleine (15x20) weides. Ik ben 's morgens, na mijn werk (vanaf 16u) en de hele verdere avond beschikbaar om te voeren of weides open en dicht te doen.

Indien het me zou lukken om de pony thuis net zo fit en gezond te houden als op pension, is dat voor mij veruit de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing. Maar ik ben daar tot nu toe helaas nog niet in geslaagd...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:05

Waarom zet je hem dan niet bijvoorbeeld alleen in de nacht op stal thuis? Kan hij tot rust komen en kun je hen individueel voederen?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:11

Iedereen heeft een paard voor zijn eigen belang, anders zou hij immers wel ergens in een bos lopen of niet geboren zijn. Dat je dan ook dingen kiest voor jezelf is toch ook logisch? Zolang je paard zich goed voelt, water voedsel en beweging krijgt is dat goed. Die van mij staat ook fe hele dag buiten met hooi, maar staat ook geregeld een paar uur op een plek te slapen. Dat kan hij ook prima op stal doen, probeer er gewoon voor zorgen dat hij tijdelijk een uur of 2 vrij kan lopen, eventueel thuis? Even de tijd uitzingen tot ze lekker dr wei opgaan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:29

Dorien66 schreef:
Maak me er niet druk om, ik vraag me het gewoon af wat het nut is van het stellen van een vraag als je bij voorbaat (bijna) alle antwoorden afwijst. Snap ik gewoon niet :?

Ik zie niet dat TS (bijna) alle antwoorden afwijst. Alleen zegt ze dat 24/7 buiten geen optie is. Dat kan toch? En nu blijken er meer paarden die te zijn die met 24/7 buiten niet blijken te gedijen.
Dat is toch geen ramp. Mogelijkheden te over.
Bij ons op stal is er geen weidegang. Wel zijn er een paar paddocks waar mijn paard in kan en wordt hij elke dag ruim uit zijn stal gehaald. Daar sta ik in de winter. In de zomer verhuizen we naar een zomeradres met weidegang. Omdat het verder weg is wil ik dan dat binnen en buiten gezet wordt, zodat ik niet dagelijks hoef te komen. Ook dat is nog niet heel makkelijk te vinden. Paard verhuist gemakkelijk en heeft het overal wel naar zn zin. In de winter is er nergens bij ons in de buurt weidegang; behalve op prive landjes waar je voor je verdriet niet wil staan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:27

TS waarom zet je ze s'nachts niet op stal als ze het 24/7 buiten niet trekken?En is de verhouding bij de pony's onderling wel goed als er eentje het slecht doet?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:57

24/7 buiten hoeft niet. Niet elk paard is daar geschikt voor. Mijne vind het in de zomer wel leuk, maar in de winter staat ze er zielig bij als ze 's avonds niet op stal komt. Dus komt ze op stal..

Maar zoals ik het lees/begrijp heeft TS de keuze, of paard 24/7 op stal op pension, of thuis, waar ze 24/7 buiten staan maar waar ze haar lichamelijke gezondheid niet in orde kan krijgen/kan houden. Op de pensionstal is het paard fysiek wel gezond.

Toch... Er moet toch een middenweg zijn. Ja, pony is fysiek gezonder op de pensionstal. De gezondheid is beter te reguleren en te controleren... Maar, dat is fysieke gezondheid, maar zijn mentale gezondheid dan? Paard kan nog zo gezond zijn en glansen, maar als hij zoveel op stal staat, dat doet mentaal ook heel veel met het paard.

Wat doen ze op de pensionstal anders, wat jij niet thuis kan doen? Je kan de pony toch 's nachts op stal zetten als dat beter is voor hem. Is hij te dik en is het weiland te grasrijk, dan kan hij toch een graasmasker op, of je zet hem maar een paar uurtjes buiten in plaats van de hele dag. Ook niet ideaal, maar wel beter dan de hele tijd op stal staan.

Mijn paard was ook dood ongelukkig op een 24/7 buiten stal.. Maar ze was ook dood ongelukkig toen ze nog mijn verzorgpaard was en in de winter 24/7 op stal stond. Ze was wel vrolijk, ze was gezond en leek ze happy genoeg... Maar toch... Die doffe blik in haar ogen. Ik kon mijn vinger er niet op leggen, maar er was iets mis. Ik kocht haar en gooide haar 24/7 buiten. Ze werd fysiek slechter. Dunner, dof in haar vacht, bijterig, vervelend.. Dus toen naar een stal waar ze 's avonds weer op stal stond en poef... Ik had een gelukkig en gezond paard... Haar gedrag veranderde al snel. Ze werd nieuwsgierig, speels, ging ouwehoeren, lekker sprintjes trekken, mij plagen, meelopen als ik de wei mestte en in mijn weg staan, met haar maatje ouwehoeren. Ze was weer een paard met spirit, met karakter, in plaats van het zure dier dat ze soms kon zijn.

Ik vond een middenweg. Ik vond een doe het zelf stal waar ik alles zelf kon bepalen. Het voer, de uren buiten, alles. Het was zoeken naar wat gezond en goed was voor mijn dieren, maar ik bepaalde en dat voelde goed en fijn.. Als die pensionstal iets doet wat je paard gezond houd, waarom kan je die 'kennis' niet meenemen naar je eigen huis en het op die manier doen met je eigen paard.

Als gewicht zo moeilijk is, dan zijn er nog zoveel meer opties dan het paard 24/7 op stal houden. Graasmasker, paar uurtjes buiten ipv een hele dag, een deel op de wei, een deel op een paddock of verhard stuk, het gras korter maaien voordat je ze erop zet.

Je hebt de optie om je paard aan huis te houden en je hebt de optie alles in te delen hoe jij het zelf wilt. Dan moet er toch iets zijn wat je kan doen om je paard aan huis fysiek gezond te houden, op gewicht, zonder dat zijn mentale gezondheid achteruit gaat... Want op die stal mag hij dan wel fysiek gezond zijn, de kans is dat hij mentaal niet happy is.

En ik geef toe, er zijn paarden die niet op de wei kunnen en willen staan, die zich veilig en fijn voelen op stal.. Maar dat zijn hoge uitzonderingen en voordat je tot die drastische beslissing komt; het paard 24/7 op stal laten leven, moet je toch eerst alle andere opties nagaan om te kijken of het wel kan... En volgens mij gaat het hier niet om een pony die niet op de wei wil staan, maar om een baasje die niet zeker weet wat juist en goed is voor het dier... Maar wel het juiste en goede wil doen voor de pony.

TS is niet iemand, zoals ik eerst dacht, niet denkt om het welzijn van het dier. Ze wil duidelijk het beste voor de pony, maar weet niet zo goed wat dat juiste en het beste nou is.

Maar TS, hoe je het ook wend of keert, 24/7 op stal is niet het beste voor het dier. Je gevoel van dat je het zielig vind voor hem zegt genoeg. Volg je gevoel en je instinct en maak een andere beslissing.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:29

Wat ik erg jammer vind als ik dit topic lees:

De TS komt in mijn ogen als iemand over die begaan is met het lot en het welzijn van haar paard en hierin het juiste probeert te doen. Ze vraagt advies. Van veel mensen hier krijgt ze een enorm betoog over wat en niet goed is. Naar mijn inziens niet nodig. Laten we met zijn allen met de TS meedenken en hoe zij binnen haar mogelijkheden het beste voor haar paardje kan doen.
De thuissituatie die jij hebt lijkt in het eerste opzicht ideaal. Jammer dat je paardje het er niet goed in doet. Heb je al geprobeerd om 1 van de stallen met hem er in tijdelijk dicht te doen zodat hij even tot zichzelf kan komen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:08

Is het een optie om hem een eigen weide/uitloop te geven en 's nachts op stal? Dan kan hij toch de anderen zien, kan eten, wordt niet opgejaagd/verjaagd.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 21:54

Bedankt voor de tips!

's Nachts op stal kan inderdaad een optie zijn, maar hoe voorkom ik dat hij zich eenzaam gaat voelen? Want dat was het probleem voor hij op pension ging, dat hij maar weinig rust vond op stal. Kan ik dan beter de andere pony's ook op stal zetten, zodat hij hen altijd kan zien?

ElineS, het probleem is juist dat hij te dun blijft :o Hij gaat zich heel snel druk maken en wil dan niet meer eten.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:04

Heb je geen makkelijke pony die er snachts naast kan? Ik vind zelf eigenlijk 2 maanden wel te overzien, als ze daarna gewoon elle dag de wei op kunnen zou ik er geen probleem van maken en bv wat vaker aan de hand grazen/los in de bak in die tijd (maar ik word niet helemaal wijs uit je post hoe het na die 2 maand is). Maar aan huis leek me nog idealer :-)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:09

Mijn paard moest een tijdje terug 3 dagen op stal blijven door een hoefzweer. Ik heb me sinds ik haar heb nog nooit zo ongelovelijk schuldig gevoeld. En dat was dan nog om medische redenen.

Mijn paard staat jaarrond overdag op de wei in de kudde. Als ik haar dat niet meer kan bieden om wat voor reden ook, dan gaat ze weg. Sociaal contact, blijven eten/grazen/kauwen en bewegen zijn bewezen essentieel voor een paard.

Ik zou mijzelf niet in de spiegel kunnen aankijken als mijn paard in jou paard zijn situatie zat.

Dat gezegd hebbende, zou ook ik het paard naar huis halen. Gewoon eens proberen met 1 rustig maatje, s avonds binnen. Heb je een optie om binnen een groepsstal te maken? Misschien een stom idee hoor, maar misschien geeft dat hem wat meer rust.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:13

2 maanden wat minder naar buiten? Als de overige zaken op orde zijn echt geen probleem.
(voldoende ruwvoer, schone ruime box etc en natuurlijk wel iedere dag beweging zij het dan geen vrije beweging)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:29

Ik lees nu je stukje hierboven, kan je haar thuis niet snachts een eigen stukje geven met uitloop en die 2 andere er direct naast? Met bv alleen n lintje ertussen zodat ze die anderen wel ziet? Mijn ervaring is dat fysieke gezondheid toch ook veel zegt over mentale gezondheid over het algemeen hoor, dus als ze hier goed op haar plek is..