Wat te doen voor een mooie paardenweide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:15

Hier gaan ze er Max uur per dag op. Liefst helemaal niet als het aan mij ligt.

Mijn weide wordt omgezet volgende week.
Frezen. Spitten. Vastrijden. Bekalken. Egaliseren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:30

Hier gaan ze er 12 uur per dag op. En wij rijden drijfmest, strooien kunstmest en hebben een mengsel staan met een groot deel raaigras. Kalken is hier vreemd genoeg niet nodig. Meer organische stof is wel welkom dus daar waar mogelijk gebruiken we de (paarden) mesthoop.

Wij hebben een bodemmonster laten doen en analyseren ons ruwvoer iedere snede.

oOkruid haal ik er met de hand uit. en Ja dat is veel werk.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 13:35

Oh ja, iemand nog een manier hoe ik zo goedkoop mogelijk onkruid kan verdelgen? Ik zag op internet in ieder geval zo'n spuit voor 15, daar moet nog een mengsel bij? Of kan je het ook kopen in spuitbusjes of zo? Wie o wie haha, vreselijk als je er 0 verstand van hebt!

Marjo89

Re: Wat te doen voor een mooie paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:28

Round up, maar niet bepaald gezond voor je weide.
Je kan via de loonwerker dit ook wel krijgen denk ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:52

Roundup is een alleskiller, moet je vooral op je wei gebruiken. Hou je zandpaddock over.
Grootverpakking bestrijdingsmiddel is niet meer verkrijgbaar voor de particulier, juist omdat de meesten geen idee hebben wat ze moeten gebruiken. MCPP is ook voor de loonwerker sinds kort verboden om op grasland te gebruiken (werkt prima tegen brandnetels), maar er zijn gelukkig nog wel andere middelen, 2,4 D en MCPA bv. Allemaal niet verkrijgbaar voor de particulier.
De kant en klare mengsels die bij de Welkoop en Intratuin liggen zijn bedoeld voor de gemiddelde tuin (300-400 m2). Zou je dus best 20 verpakkingen van kunnen kopen en over je wei kunnen spuiten, maar een uurtje loonwerker die weet wat hij doet is goedkoper. Zorg wel dat je zelf goed weet wat er staat aan onkruid. Zonder die info kan een loonwerker ook niet veel.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 12:59

Nog even terugkomend op het onkruid bestrijden. Ik heb dit in de weide staan (echt veel ;( )

Had gezeik met het formaat van de afbeeldingen.. hoop dat het te zien is

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu zit ik op http://www.graszaaddirect.nl te kijken naar bestrijdingsmiddelen, het makkelijkste soort lijkt mij die roundup omdat je dan al een spray hebt. Maar of dit het gewenste resultaat levert? Iemand een idee wat voor soort onkruid ik heb staan en wat ik hier het best tegen kan doen? :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:16

ik zie vooral boterbloem(eerste foto) en zuring(de grote bladeren in je weide.
rest is te onduidelijk om te ontleden.

vooral kalken dus!boterbloem en zuring krijg je vooral door te zure bodem.

tegen onkruid,sproeien met bofix.behoudt het gras,dood het onkruid.

maar best ga je sellectief te werk,bv netels,kleefkruid,kamille,.... is allemaal prima voor de paarden,hier ga ik alleen distels te lijf,jkk en als er ergens netels of een grote plant zuring staat,gaan die er ook aan.

rest laat ik staan en paarden vinden het prima om van de kruiden ook te snoepen(en is nog gezond ook)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:57

Is er iemand van jullie die het zelf doet doorzaaien met de hand? Wij hebben geen materialen hiervoor. De persoon waar wij de wei van huren zou het allemaal doen. Maar veel blabla en uiteindelijk krijg je een zakje korrelmest van 25 kg voor 45 are. Hij meent dat we dom zijn geloof ik.

Maar wel een probleem nu. Er moet echt gras opkomen.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:37

Doorzaaien met de hand is eigenlijk zonde van het graszaad. Tenzij je eerst ruw verticuteert/harkt/wiedegt en naderhand ook weer rolt. Dan is je verdeling en dosering alsnog verre van ideaal.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:20

Met machine is altijd het ideaalst. Toen ik nog op de boerderij woonde was altijd alles voor handen. Na mijn scheiding paar jaar geleden niet meer. We betalen teveel voor de grond waar we nu op staan maar helaas is er niets anders beschikbaar in de omgeving en mogen we al blij zijn dat we iets hebben. Aangezien de persoon de wei zelf zou doen (waar we feitelijk dan ook voor betalen) maar er veel bla bla is en er totaal niets gedaan wordt, doe ik het maar zelf. Kan wel lastig doen tegen die persoon hierover maar ben bang dat ie zegt vertrek dan maar. Balen is dat het extra kosten zijn en ik heb geen idee wat het zou kosten om het door de loonwerker te laten doen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:41

Is er ook nog een onkruidbestrijdingsmiddel dat het gras wel laat staan voor particulieren?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:34

Bofix kan je volgens mij ook particulier kopen hoor!

En anders ff boer aanspreken of je bv half litertje of litertje van zijn product mag overkopen?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:42

Maartje1990 schreef:
Tegen onkruid spuiten en gras... Ik laat dat dan machinaal doorzaaien.

Met wat spuit je onkruid weg? Is dat niet giftig?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:04

Geen idee :+ maar de boeren hier doen hun weiland ook allemaal tegen onkruid spuiten maar met wat weet ik niet. In ieder geval iets wat je gras niet kapot spuit. Weet wel dat het voor de loonwerker goed is om te weten wt voor onkruid er staat. Zal die vast weer verschillende middelen voor hebben?

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 06:19

JoycexEnya schreef:
Met wat spuit je onkruid weg? Is dat niet giftig?

Wij gebruiken vaak Primstar en Cirran. Die combinatie werkt tegen bijna alle veelvoorkomende onkruiden in grasland.

In principe zijn gewasbeschermingsmiddelen 'giftig'. Voor gewasbeschermingsmiddelen geldt dan ook een veiligheidstermijn. Als die afgelopen is kunnen de paarden weer veilig van het gras eten.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:16

@ loonwerker, wat zou de loonwerker moeten weten en waar worden de kosten op gebaseerd? Ben eigenlijk wel benieuwd aan welke bedragen ik moet denken voor 45 are.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 06:17

De kosten worden gebaseerd op de prijs van de gebruikte middelen + een uur/hectareprijs.
Voor kleine weiden is het vaak een uurprijs, ook het heen- en terugrijden tellen meestal mee.
Deze uurprijs is weer afhankelijk van de gebruikte machine, voor een veldspuit van 30m is die hoger dan voor een spuitje van 6m breed. Ook de regio is van invloed op de prijs.

Voor 45 are zul je met €50,- een heel eind komen. Dat is natuurlijk geen garantie.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:20

Ik heb de boterbloemen in mijn weide met primstar bespoten, ze hangen nu wel maar verder gebeurt er niet veel, klopt dit? Ik heb dinsdagmiddag gespoten en woensdagavond ging het een beetje regenen. Ik heb de juiste dosering aangehouden en naar mijn idee ook wel royaal ingespoten :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:31

zoiets vraagt ook tijd natuurlijk,je kan moelijk verwachten dat je nu sproeit en dat binnen 4 dagen alles weg is?

is helemaal normaal dat het nu enkel hangt,het zal nog weken duren voor het weg is hoor.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:59

Okee, met de onkruidverdelger voor de tuin werd het onkruid binnen een uur bruin namelijk. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:29

tengeltje11 schreef:
Bofix kan je volgens mij ook particulier kopen hoor!

En anders ff boer aanspreken of je bv half litertje of litertje van zijn product mag overkopen?

Boer moet alles verantwoorden tegenwoordig, kans dat je zo wat meekrijgt is nihil met nieuwe wetgeving.

Zuring kan je tot de grond afknippen (elke 2 weken ong. herhalen), gras verdrukt de plant dan wel ipv andersom door de grote bladeren. Boterbloem is stuk lastiger, die moet er echt met wortel en al uit, ook omdat het veel uitlopers maakt.

Verder kalken en als je gras zo slecht groeit een gift kunstmest, hoe uitnodigender je bodem is voor gras tov onkruid hoe beter. Pavo heeft langzame kunstmest, je gras wordt niet meteen veel te rijk voor je paarden. Hoe beter je gras groeit, hoe minder kans onkruid heeft. Gras laten zaadschieten en zichzelf doorzaaien zal ook wat helpen. Maar onkruid verwijderen/afknippen blijft erg belangrijk, aangezien de paarden het niet eten en het dus meer ruimte krijgt dan gras wat wel gegeten wordt. Onkruid kan niet goed tegen begrazen/maaien, maar met maaien moet je het wel afvoeren en je bent meteen weer veel wel eetbaar gras kwijt. Voeg daar keertje regenbui en rondje crossen aan toe en onkruid heeft weer zat nieuwe plekjes om te groeien.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:45

@Tamary,maar als je een aantal ha hebt is dat niet meer haalbaar als je nog andere activiteiten te doen hebt.
Hier om de zoveel tijd de weides doorlopen om selectief te gaan sproeien vraagt al zoveel tijd dat ik soms overweeg een loonwerker te vragen om de boel te sproeien,laat staan dat je begint af te knippen e.d......

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:57

tengeltje11 schreef:
@Tamary,maar als je een aantal ha hebt is dat niet meer haalbaar als je nog andere activiteiten te doen hebt.
Hier om de zoveel tijd de weides doorlopen om selectief te gaan sproeien vraagt al zoveel tijd dat ik soms overweeg een loonwerker te vragen om de boel te sproeien,laat staan dat je begint af te knippen e.d......

Het is met een halve ha al op zijn zachtst gezegd niet leuk (gaan hier aardig wat doosjes pijnstillers doorheen), maar spuiten is geen optie (zeker niet als die troep al in het zaad staat, want dan zaait het zich juist door) en enkel kalken/mesten is niet genoeg als het gras geen ruimte krijgt om te groeien.

Met zo'n groot oppervlak zou ik er voor kiezen om alles dood te laten spuiten en opnieuw in te zaaien in 2 of 3 delen zodat je wel gras overhebt voor je paarden. Maar hoe dan ook lopen de kosten snel op, doe je niks dan heb je geen gras en moet er ook meer hooi in en je buren gaan klagen, want die moeten weer extra spuiten omdat de zaden ook daar terecht komen.

Ik zou bijna een verzoek bij iets als bureau halt neerleggen om het als taakstraf te laten doen }>