farahdiba46 schreef:Ik denk dat veel mensen in volpension zich gewoon niet realiseren wat er allemaal doorheen gaat.
Hier ben ik het helemaal mee eens!!
Hier doe ik ( balen van tussen de 450/ 500) 3 dgn met een baal ( 14 paarden waarvan 4 pony's )
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Koper schreef:davinci2412 schreef:Ik zie dat veel mensen slowfeeder netten aanraden, maar deze netten hebben een aantal nadelen.
1. Ze zijn niet goed voor de voortanden, die slijten extra snel
Onzin. Tanden slijten sneller door metalen roosters in bakken, niet door een hooinet.

Mizora schreef:Je hebt ruim 1000kg paard, nog opgroeiend en dus zeker 2% lichaamsgewicht per dag nodig hebben, maar eerder 2.5-3%. Dan heb je het dus al over 20-30kg droge stof aan ruwvoer per dag. Uitgaande van voordroog, betekent dit 30-45kg voordroog per dag, als het echt (koeien)kuil is kom je zelfs aan 40-90kg per dag, afhankelijk van het droge stof gehalte.
Je hebt in 12 dagen tijd zo'n 525kg voordroog gevoerd (175kg per baal), oftewel: 44kg per dag. Dat lijkt me een keurige hoeveelheid.
troi schreef:Er is nog een 3e optie, afwachten. Vaak zie je bij paarden die tekort kregen dat ze zich de eerste periode helemaal vol eten maar langzaam ontdekken dat er altijd eten is en zich daar op in gaan stellen en zo over een periode van een maand of 2/3 steeds minder gaan eten tot ze op een normaal niveau zitten. Dat zou mijn eerste keuze zijn.
) en zijn zeker niet te dik!