Shires voeren privestal : wat te doen?! hellup?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 06:17

farahdiba46 schreef:
Ik denk dat veel mensen in volpension zich gewoon niet realiseren wat er allemaal doorheen gaat.

Hier ben ik het helemaal mee eens!!
Hier doe ik ( balen van tussen de 450/ 500) 3 dgn met een baal ( 14 paarden waarvan 4 pony's )

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 07:02

Koper schreef:
davinci2412 schreef:
Ik zie dat veel mensen slowfeeder netten aanraden, maar deze netten hebben een aantal nadelen.

1. Ze zijn niet goed voor de voortanden, die slijten extra snel

Onzin. Tanden slijten sneller door metalen roosters in bakken, niet door een hooinet.

En toch heeft mijn paard in beide voortanden sleuven zitten van een hooinet...
Kijk daar dus wel naar.

Je zou nog kunnen proberen je kuil/voordroog aan te vullen met iets armer voer. Daar wordt minder van geschranst. Graszaadhooi bijvoorbeeld. Maar de berekening van mizora vond ik verhelderend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 07:06

Als je een net fixeert kan ik me daar nog iets bij voorstellen, dan gaan ze er namelijk aan rukken.

Ik zeg niet voor niets dat je een vrij hangend net moet gebruiken. Gewoon een net wat op 1 punt vast zit. Dan moeten ze subtieler eten. Minder ruig dus, en ze doen er langer over.

lizy29

Re: Shires voeren privestal : wat te doen?! hellup?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 07:24

Ik zou zelf proberen om toch even over het moeilijke punt heen te komen en onbeperkt blijven aanbieden.
Wees daarbij ook niet verbaasd dat de ene baal harder zal gaan dan de andere simpelweg door de weersomstandigheden. Koud, nat en guur weer zorgt hier voor balen heel snel op omdat de paarden eten om warm te blijven. Nu het weer zachter weer is gaat een baal ineens twee keer zolang mee.
Wij hebben overigens een ruif als onderstaand plaatje. Hooi blijft droog en wij kunnen lekker makkelijk een hele baal per keer de wei in schuiven.
Afbeelding
(Op de foto zit er los hooi in omdat we nog een open baal hadden liggen die eerst op moest. Tegenwoordig gaan er dus balen van 350 tot 500 kg in.)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 07:31

Mizora schreef:
Je hebt ruim 1000kg paard, nog opgroeiend en dus zeker 2% lichaamsgewicht per dag nodig hebben, maar eerder 2.5-3%. Dan heb je het dus al over 20-30kg droge stof aan ruwvoer per dag. Uitgaande van voordroog, betekent dit 30-45kg voordroog per dag, als het echt (koeien)kuil is kom je zelfs aan 40-90kg per dag, afhankelijk van het droge stof gehalte.

Je hebt in 12 dagen tijd zo'n 525kg voordroog gevoerd (175kg per baal), oftewel: 44kg per dag. Dat lijkt me een keurige hoeveelheid.

Ik zag iedereen gelijk reageren met slowfeeders, dus ik dacht al dat ik gek was, maar gelukkig niet zie ik.

Vind het dus ook een hele normale hoeveelheid.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 07:37

Dinopino schreef:
Helaas reageert de ts zelf helemaal niet meer.

Waarschijnlijk omdat ze niet de antwoorden krijgt die ze had verwacht.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 08:01

troi schreef:
Er is nog een 3e optie, afwachten. Vaak zie je bij paarden die tekort kregen dat ze zich de eerste periode helemaal vol eten maar langzaam ontdekken dat er altijd eten is en zich daar op in gaan stellen en zo over een periode van een maand of 2/3 steeds minder gaan eten tot ze op een normaal niveau zitten. Dat zou mijn eerste keuze zijn.

Inderdaad, klopt! En ook logisch als ze een "tekort"hebben/ altijd afgepast eten hebbben gehad.

Daaaphxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 23:51

Bedankt iedereen voor de reacties!

We hebben rekken, netten etc etc geprobeerd, maar ik had inderdaad hun tandjes in gedachte en ze werden er baldadig van.

We hebben besloten het gewoon nog even een tijdje af te wachten.
Om de 3/4 dagen zetten we nu een nieuwe baal neer en we zijn overgestapt op hooi.
Paarden zien er goed uit (appeltjes over heel Samson zijn lijf, die heeft hij nog nooit zo zichtbaar gehad :D ) en zijn zeker niet te dik!

De kist die we hebben om het hooi in te zetten heeft grote gleuven, daar moeten we nog planken voor timmeren want ze verspillen op deze manier ontzettend.
Al met al denk ik dat dit inderdaad ongeveer de hoeveelheid is waar we ons aan vast moeten houden.

Op een pensionstal heb je zeker niet door hoeveel er doorheen gaat. Vind deze plek toch wel echt veel fijner! Nu weet ik dat ze sowieso genoeg krijgen, dan staan ze maar wat duurder. :)

Nogmaals bedankt iedereen!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:31

Mijn paard stond vroeger op een pensionstal en daar kregen ze veel te weinig ruwvoer!
2 keer per dag een beetje hooi dat na 30 min al op was, waardoor hij ook de hele box aan stro leeg at en een hele vieze box kreeg.

sinds ik verhuisd ben, krijgt hij ook 2 keer per dag hooi, maar zo veel dat het nooit op is.
De eerste weken at hij heel erg veel. hij was constant aan het eten, waardoor er nogal wat doorheen ging.
Na een tijd begon dit te verminderen, waarschijnlijk omdat hij dan door had dat het nooit op was, dus hij moest zich niet haasten.
Nu eet hij helemaal geen stro meer, en is die 2 keer per dag hooi eigenlijk nog te veel, want hij speelt er mee. Hij gooit het uit de box waardoor er veel weg waait. Daarom heb ik een tijd (toen hij buiten stond) een heel groot hooinet met middelmatige gaten gegeven. 2 keer per dag vullen en het was nooit leeg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:00

Ts: fijn dat ze het zo goed doen :j
En denk ook echt wel de goede keuze gemaakt , overstap naar hooi en gewoon even laten gaan .