Vies op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Re: Vies op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:39

De man waar ik een verzorgpaard heb legt alleen stro op 1/3 van de box. Al zijn paarden poepen hierdoor op het niet bedekte deel en gaan liggen op het stro. Natuurlijk lopen ze wel iets stro door de stal, maar dat is niet erg. Hij/ik mest elke dag uit en ze krijgen dus elke dag weer schoon stro aan de zijkant om op te liggen. (Er loopt trouwens een goot voor urine afvoer.)

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 10:41

De onderste laag haal ik niet los.. die ligt nooit vast door het heen en weer lopen van het paard.. maar ik zal een slowfeeder of hooinet halen, wellicht is het toch de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:20

Ik heb een speciekuip in een hoek staan voor het hooi. Dat is een betere eethouding voor de paarden.
Ben benieuwd hoe je stal er over een week uit ziet.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:50

Ik heb op stal een hooiton van een rubber plaat gemaakt, maar daar trekken ze het ook uit, net als uit t hooinet wat buiten hangt...mijne smeren altijd met eten :D . Ik heb daarom ook nu in mijn ene box een bed liggen en in de andere box krijgen ze hooi (en buiten dan). Scheelt ook heel veel keutels in bed :) . Die hooiton die ik heb gemaakt ik overigens wel super handig. Heb er nu een houten kruis op liggen (die je kunt gebruiken om een sprongetje te leggen) en dan is het gesmeer al veel beter. Ook als ik t hooi al lostrek is het minder. Ik zou er nog een net over kunnen spannen, maar dat kost me dan net weer teveel moeite in vergelijk met wat te smeren :P

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:34

Het feit dat je paard alles door de stal banjert maakt met vlas niet extreem veel uit. Enige is dat je een manier moet verzinnen die bij jouw paard werkt.

Die van mij is ook niet de schoonste, en zeker als het erg nat is buiten of in het begin van de winterperiode is het raak. Zodra ik een laag heb opgebouwd dan gaat het prima.

De onderste natte laag laat ik liggen, kom ik verder niet aan. Eens in de zoveel tijd haal ik een lading eruit, moet ook wel anders stoot peerd z'n hoofd :Y)
Als ik er een lading uit haal, gooi ik 2 nieuwe pakken bij.

Zijn nieuw vlas meng ik met het droge oude vlas, anders eet hij het op.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:04

Wat is er het precieze nut van om natte plekken te laten liggen nadat ze verzadigd zijn? Hoor dat veel mensen dat doen maar hoor ook dat veel mensen ze eruit halen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:11

De natte plekken kunnen de bodem stabiliseren maar ik vind het zelf erg vies. Ook wordt de ammaniakconcentratie in de lucht hoger (ik kan zelf erg slecht tegen ammoniak).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:34

Aleeneh schreef:
Wat is er het precieze nut van om natte plekken te laten liggen nadat ze verzadigd zijn? Hoor dat veel mensen dat doen maar hoor ook dat veel mensen ze eruit halen.

Omdat je niet. in de onderlaag moet gaan zitten. Je haalt de plekken dus pas weg als ze boven komen, dan schep je dat stuk eruit, opvullen en klaar. Zo blijft de bodem stevig maar vooral blijftde bovenlaag schoon en droog. Geur krijg je pas als je het teveel open schept.

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 12:34

De geur kan ik inderdaad wel inkomen. Soms komt er ineens een lucht naar boven.. poeh! En nu ik probeer een goede onderlaag te krijgen begint het ook te stinken omdat die onderlaag erg moeilijk te creëren is bij een paard als mijne.. dus de ammoniak komt steeds weer naar boven! :) maar we zetten door..

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 12:02

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat stukken beter! Heb een hooinet/slowfeeder gehaald.. echt een top ding.. en ik meng vlas met gehakseldkoolzaadstro zodat t "gladde" idee van vlas wat weg is en verse drollen rechts achter in de stal! Soms heeft meneer nog een uitspatting en liggen de drollen overal.. maar dat is heel af en toe.. verder gaat t top.. ik haal de natte plekken wel eerder weg dan iemand anders zou doen maar dit is om de plekken die hij heeft op zn achterbenen/kogels. (Lijkt erg veel op mok maar de korsten laten niet los maar het is wel geïrriteerd) ik ben iig erg blij

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 12:04

Oh ja.. deze stal is sinds mn laatste post.. en hebben hem niet meer leeg hoeven halen!

EvalynnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:21

Als ik dit allemaal lees dan vind ik dat mijn paard erg schoon is op stal. Ik gebruik ongeveer 1 pak vlas per week maar ik haal wel iedere dag de natte plekken en drollen weg. Ik zorg er wel altijd voor dat hij een dikke laag heeft om op te liggen. Desnoods gaat er nog wat extra vlas in, maar dit komt niet zo vaak voor.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:29

Die van mij doet dat ook. Wat een drama he _O-
Wat bij mij enigszins wat uithaalde is heel eenvoudig eigenlijk maar ik had er nooit aan gedacht. Als je het voer en water op 1 kant van de stal hebt draait je paard niet steeds rontjes van de ene naar de andere plek. Nu zit onze waterbak precies aan de andere kant van de stal, maar het hooi ligt nu wel naast de voerbak . het scheelt all een stuk !
Nu komen ze helaas minder buiten dan in de zomer , dus het is nu natuurlijk niet super schoon, maar in de zomer heb ik er weinig werk meer van !

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:43

Oh top joh! Zal je een hoop tijd en werk schelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:11

Ziet er heel goed uit! Het is even omschakelen maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het een stuk makkelijker niet-waar?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:11

hoi joke! ja, dat was bij mij ook 'rustgevend' zo'n hooinet :-), super dat het beter gaat! Ze moeten nu op 1 plek staan eten en draaikonten minder is mijn idee erachter.
succes verder!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:10

Hier allang hooi netten of iets dergelijks..Nog steeds vieze stallen bij sommige..enige oplossing lijkt langer naar buiten..

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:16

Ik vind stal reuze mee vallen. Maar je hebt er ook veelste weinig in. Als er een dikke laag in zit kan ze het ook minder goed weg trappen. Bij ons komt er iedere week 2 nieuwe pakken vlas over heen. En ik haal elke dag de poep en pis plekken er uit. De mijne is ook een Málaga smeerkees en alleen dit helpt voor mij