Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:jankawijnsma schreef:Dat zijn echt minimale kosten, alleen brok en hooi. Iedereen weet hier toch dat het veel duurder is een paard te stallen? Dit is kostprijs en eigenlijk nog minder
En dan mag je niet beslissen wat (en hoeveel) hij gevoerd krijgt en hoe hij verzorgt wordt...
Je mag dus alleen betalen en niets beslissen.
Hopelijk mag je wel de HS en DA bepalen?!
Ayasha schreef:Ook hier een DA die met een oudje dat niks dodelijks had (cushing) door omstandigheden wel wilde meewerken om m de volgende winter te besparen maar die kans hebben we niet meer gekregen. Ergens een opluchting ook.. Dat hij natuurlijk gegaan is. Maar afhankelijk v omstandigheden doen da's het wel.
Sjolvir schreef:Op FB had laatst iemand vergelijkbaar iets 2 paarden, ging er 1 dood (overigens jonge paarden) en paard dat over bleef kon niet alleen.
Die heeft gewoon even paard geleend nu dat daar staat en ze is nu op zoek naar een nieuwe.
Als ze nieuwe heeft gevonden gaat leenpaard weer naar huis.
Kendra schreef:Een vriendin van mij heeft precies hetzelfde gedaan, met iemand uit de buurt de afspraak gemaakt dat die een paard zou 'leveren' als dat nodig was. Toen ze na ongeveer een maand een ander paard had gevonden, is het 'leenpaard' terug gegaan. Beste optie lijkt me.
Ragdollcat schreef:Nee, ik ben het er niet mee eens, niet op jouw manier.
Want mijn paard en dus mijn 100 % verantwoordelijkheid en zeggenschap.
Ik zou zeggen, koop een paard/ pony erbij.
Er zijn hier al goede oplossingen neergezet, zoals leen even een paardje tot je een nieuwe erbij hebt.
superpony schreef:Ik denk daar ook wel over na.
Onze New Forest ruin ( 18jr ) en shet ruin (18 jr ) staan al 11 jaar samen. Toen leek dat zo gezellig, maar ze zijn al jaren echt dag en nacht samen. Toen mijn NF geblesseerd raakte, dacht ik ook, wat als....
3 jaar geleden is onze oude merrie weer bij ons gekomen (23jr ). Sinds 2 jaar staan ze 24/7 samen.
Toen vorig jaar de shet wat kolieker was en naar Utrecht moest, maakte ik me wel zorgen, maar gek genoeg waren de merrie en ruin vrij rustig voor zover wij het konden beoordelen. De shet kwam op dag 3 weer terug en toen ging de merrie even uit haar plaat, maar was snel weer geregeld allemaal.
De week erop is hij geopereerd en weer 3 dagen weg geweest. Toen waren ze ook weer relaxed.
Sindsdien is de shet wel iets onrustiger als we de merrie en ruin eruit halen en rijden.
Vorig jaar zag ik op tv die Nederlandse man die in Amerike veearts is??? Hoe heet hij nou??
Hij kwam bij een vrouw met 2 oudere paarden. Die werden tegelijk ingeslapen en ergens vond ik dat juist erg mooi. Had erg met de al iets oudere vrouw te doen, dat wel.
Iedereen kan wel zeggen dat een paard zo oud mogelijk moet worden als dat kan. Maar een paard heeft geen tijdsbesef of toekomst plannen. Natuurlijk wil ik ze niet in laten slapen als ze vrolijk zijn en pijnvrij. Maar voor hun is het een zelfde gebeurtenis, of ze nou veulen zijn, 10, 20 of 40 etc.
Nu zoeken wij een rustplek, dus komen ze in een grotere kudde. Maar zouden we ze samen houden aan huis bijv zou ik denk ik al een paard erbij zetten, voor ik er eentje moet laten inslapen als ik er 2 zou hebben. Maar dan moet je nog wel die tijd en keus hebben.
superpony schreef:O, ja. dr Pol, kwam er niet op. Het ging netjes, maar vond het voor die vrouw wel rot.
Nu staan die van ons met zn 3en en we zien wel hoe het gaat. Maar als de ruintjes met zn 2en waren gebleven, was het een serieuze overweging om ze tegelijk te laten gaan. Mits je die keus hebt. Ik hoop wel dat de situatie zo is, dat ze afscheid kunnen nemen.
Vorig jaar dat de shet in Utrecht onder narcose moest, hoop je toch niet dat dat niet kan. Je wil hem helemaal niet kwijt, maar je moet realistisch zijn.
Nu rij ik amper nog en mis ik dat echt heel erg. Als je weet hoeveel mensen al hebben gezegd dat ik ze wel naar de slager kan brengen, zodat ik zelf verder kan en dat het hele dure kostgangers zijn zo........
Dat gebeurd en deels snap ik het. Voor de paarden maakt het niet uit. Maar ik zie nog leven in hun ogen, dus kan het niet.
Het is wel zo dat je op een gegeven moment een stal vol pensioeners hebt. Stel de eerste gaat rond 20/25 echt met pensioen en wordt misschien wel 35. Je koopt, als dat kan, een 2e van 5. Die is dan ook alweer 15.
Wij hebben 2x 18jr, 23 jr en 6jr. Die 2 van 18 en de dame van 23 kunnen zo nog 10/15 jaar mee. Dan is ons jonge hengstje ook alweer 16/20.
Je kan niet bij blijven kopen, maar mensen vergeten dat je sport, liefde en hobby deels eindigt als je niet meer ( fanatiek voor sommigen ) kan rijden.
Iedereen kan makkelijk zeggen dat je goed voor je oudje moet zijn, maar als je maar geld hebt voor 1 en je wil graag lekker rijden, is dat wel een punt. Dan ben je niet slecht. Ik mis het rijden ook echt.