Pensioen paard erbij.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:15

Ik vind juist dat je heel verstandig overkomt om daar over na te denken. En juist dat zou mij het vertrouwen geven dat je ook goed voor het nieuwe paard zorgt, je doet het namelijk ook voor je eigen paard.
En doordat je een bijdrage betaald, blijft het toch je eigen paard. Voer en verzorging kan toch gewoon vooraf besproken worden? Je lijkt me redelijk genoeg.

Britta31

Re: Pensioen paard erbij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 20:55

Ik kan natuurlijk ook ergens een leen shetje zoeken.Maar daar ben ik binnen een week aan gehecht en dan moet het diertje weer terug.Maar lenen is ook een idee en dan verder kijken voor een vast paard.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:51

Succes in ieder geval! Hopelijk is t voorlopig helemaal niet nodig en gaan beide paarden nog jaren mee. Mijn draver is 30 jaar en ik ben blij dat ze nog gezond is en door de wei galoppeert met haar maatjes, meer als je best kun je niet doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:46

Volgens mij mag een DA een gezond paard helemaal niet afmaken. Zelfs een niet-gezond paard moet al aardig wat mankeren wil een DA dat doen.
Op voorhand een gezond paard laten afmaken omdat ie misschien om zijn overleden maatje gaat treuren zou voor mij ook echt een brug te ver zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:08

Ik denk dat een DA dat gewoon mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:31

Dat mag een DA ook, of hij het zal doen, is natuurlijk een 2e.
Maar als een eigenaar aangeeft, dat die het geld en het uithoudingsvermogen niet meer heeft om er weer 1 bij te nemen, of er nog goed voor te kunnen zorgen, is er volgens mij niet 1 die weigert hoor...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:18

Nou mijn DA zou het zeker niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:40

Ik heb dat gesprek al eerder gehad met verschillende DA's. In de tijd dat ik nog zo ziek was, dat voor mij de tijd er zat aan te komen dat ik het niet meer zou gaan redden.
En die van mij zijn niet kerngezond (1 cushing en 1 loopt wel maar kan nooit de sport meer in), maar kunnen in principe nog wel jaren mee.
En ze hadden mij beide toegezegd, dat als het niet meer zou gaan (hun zagen ook wel dat ik mijn stinkende best voor de paarden deed en nog steeds doe, want ik heb het zelf gered, dus het was nog niet nodig), dat ze mij zouden helpen met in laten slapen. Simpelweg omdat ik niet wil dat er mee geleurd word of de handel in zouden gaan.
En ze vertelden mij ook, onafhankelijk van elkaar trouwens, dat het natuurlijk niet iets is, waar dat ze graag aan mee werken, juist omdat ze ervoor geleerd hebben om dieren te genezen, maar ik vond het wel ontzettend fijn om te weten, dat zij ook wel inzagen, dat weigeren, voor de paarden alleen maar meer ellende zou opleveren. En ik vind dat oprecht mooi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:07

Brainless schreef:
jankawijnsma schreef:
Dat zijn echt minimale kosten, alleen brok en hooi. Iedereen weet hier toch dat het veel duurder is een paard te stallen? Dit is kostprijs en eigenlijk nog minder

En dan mag je niet beslissen wat (en hoeveel) hij gevoerd krijgt en hoe hij verzorgt wordt...
Je mag dus alleen betalen en niets beslissen.

Hopelijk mag je wel de HS en DA bepalen?!

Dit is ook mijn reactie.

Ik heb ook twee paardjes, en tegen de tijd dat één van beide tekenen van aftakeling zou gaan vertonen komt er een derde bij. Zodat er twee over blijven.

Met aftakelen bedoel ik: paardje wat niet heel fleurig uit de winter komt, winter niet voor herhaling vatbaar zeg maar. Paardje wat dan nog een lente en zomer mag blijven staan als hij wil en kan en daarna is het schluss. Zo heb je een paar maanden de tijd om een paardje er bij te zoeken en die vast te integreren.

En ja, natuurlijk kan er op een dag eentje zomaar dood liggen. Maar dat kan ook als ze 2 en 3 zijn, bij wijze van. Ik heb het nu even over oudere paardjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:19

Ook hier een DA die met een oudje dat niks dodelijks had (cushing) door omstandigheden wel wilde meewerken om m de volgende winter te besparen maar die kans hebben we niet meer gekregen. Ergens een opluchting ook.. Dat hij natuurlijk gegaan is. Maar afhankelijk v omstandigheden doen da's het wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:24

Ayasha schreef:
Ook hier een DA die met een oudje dat niks dodelijks had (cushing) door omstandigheden wel wilde meewerken om m de volgende winter te besparen maar die kans hebben we niet meer gekregen. Ergens een opluchting ook.. Dat hij natuurlijk gegaan is. Maar afhankelijk v omstandigheden doen da's het wel.

Inderdaad. Mijn oudje heeft ook PPID, nu gaat ze nog als een trein maar er komt een keer een winter dat ze 't te zwaar gaat hebben. Ik zie het nu zo voor me dat ik in het vroege voorjaar de veearts er bij haal om de situatie aanschouwelijk te maken en overleg (lees: aangeef) dat ik dan niet nog een winter in wil met d'r. Ik vind dat zo'n veearts die pony aan het einde van de winter gezien moet hebben, in de zomer/herfst is er misschien niet aan af te zien dat ze 't niet gaat trekken. Aan het einde van de laatste winter wel. En dat is het moment dat ik het welletjes vind. Ponietje nog een paar maanden lekker de zomer in en daarna houdt 't op.
Dat is hoe ik het nu voor me zie. Het loopt vast heel anders, natuurlijk :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:37

Sjolvir schreef:
Op FB had laatst iemand vergelijkbaar iets 2 paarden, ging er 1 dood (overigens jonge paarden) en paard dat over bleef kon niet alleen.
Die heeft gewoon even paard geleend nu dat daar staat en ze is nu op zoek naar een nieuwe.
Als ze nieuwe heeft gevonden gaat leenpaard weer naar huis.

Een vriendin van mij heeft precies hetzelfde gedaan, met iemand uit de buurt de afspraak gemaakt dat die een paard zou 'leveren' als dat nodig was. Toen ze na ongeveer een maand een ander paard had gevonden, is het 'leenpaard' terug gegaan. Beste optie lijkt me.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:56

Ik denk daar ook wel over na.

Onze New Forest ruin ( 18jr ) en shet ruin (18 jr ) staan al 11 jaar samen. Toen leek dat zo gezellig, maar ze zijn al jaren echt dag en nacht samen. Toen mijn NF geblesseerd raakte, dacht ik ook, wat als....

3 jaar geleden is onze oude merrie weer bij ons gekomen (23jr ). Sinds 2 jaar staan ze 24/7 samen.

Toen vorig jaar de shet wat kolieker was en naar Utrecht moest, maakte ik me wel zorgen, maar gek genoeg waren de merrie en ruin vrij rustig voor zover wij het konden beoordelen. De shet kwam op dag 3 weer terug en toen ging de merrie even uit haar plaat, maar was snel weer geregeld allemaal.

De week erop is hij geopereerd en weer 3 dagen weg geweest. Toen waren ze ook weer relaxed.

Sindsdien is de shet wel iets onrustiger als we de merrie en ruin eruit halen en rijden.

Vorig jaar zag ik op tv die Nederlandse man die in Amerike veearts is??? Hoe heet hij nou??

Hij kwam bij een vrouw met 2 oudere paarden. Die werden tegelijk ingeslapen en ergens vond ik dat juist erg mooi. Had erg met de al iets oudere vrouw te doen, dat wel.

Iedereen kan wel zeggen dat een paard zo oud mogelijk moet worden als dat kan. Maar een paard heeft geen tijdsbesef of toekomst plannen. Natuurlijk wil ik ze niet in laten slapen als ze vrolijk zijn en pijnvrij. Maar voor hun is het een zelfde gebeurtenis, of ze nou veulen zijn, 10, 20 of 40 etc.

Nu zoeken wij een rustplek, dus komen ze in een grotere kudde. Maar zouden we ze samen houden aan huis bijv zou ik denk ik al een paard erbij zetten, voor ik er eentje moet laten inslapen als ik er 2 zou hebben. Maar dan moet je nog wel die tijd en keus hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:56

Kendra schreef:
Een vriendin van mij heeft precies hetzelfde gedaan, met iemand uit de buurt de afspraak gemaakt dat die een paard zou 'leveren' als dat nodig was. Toen ze na ongeveer een maand een ander paard had gevonden, is het 'leenpaard' terug gegaan. Beste optie lijkt me.

Mij niet. Twee keer in korte tijd een ander paard er bij lijkt me stressvol voor het overgebleven paard. Meer stressvol dan eentje er bij en eentje weg (want dood) waar bij het nieuwe paard blijft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:01

Ragdollcat schreef:
Nee, ik ben het er niet mee eens, niet op jouw manier.

Want mijn paard en dus mijn 100 % verantwoordelijkheid en zeggenschap.

Ik zou zeggen, koop een paard/ pony erbij.

Er zijn hier al goede oplossingen neergezet, zoals leen even een paardje tot je een nieuwe erbij hebt.

Dus nog meer veranderingen en zowel leenpaard als nieuwe paard moeten oude paard en de eigenaar passen. Daarnaast kan er heel goed een moment komen dat een eigenaar zegt : als deze overlijden stop ik met paarden houden. Zelf te oud, kosten, emotioneel te zwaar, noem maar op, redenen zat om terecht te zeggen dat dit de laatsten zijn. Moet je omdat een ander het niet zou doen door blijven gaan met dieren aanschaffen omdat de achterblijver nog gezond genoeg is om te leven, maar te oud/stuk om te verkopen? Pensionstalling om wat voor reden dan ook niet kan, plekje pensionklant ook niet kan/werkt/lukt? Slacht/inslapen is een optie die je niet zo even opzij moet schuiven als mag niet, want er is altijd een oplossing. Het moet een optie zijn die open staat, het is nl ook een oplossing en een stuk eerlijker dan de handel/gratis weidemaatje/etc. traject wat dan weer als wel acceptabel boven komt drijven.

Ja, een eigenaar beslist over kwaliteit van leven en of dat dusdanig te kort schiet dat er een beslissing genomen moet worden over hoe nu verder. Dat is je verantwoordelijkheid als eigenaar en op het nemen van die verantwoordelijkheid aangevallen worden vindt ik op zijn minst vreemd. Juist het vooruit denken over wat de basis kwaliteit is dat een paard volgens jouw moet hebben en wat te doen als, is een belangrijke en ook zware oefening. Die beslissing als het zover is ook werkelijk doorzetten is als moeilijk genoeg, daar nu al voor veroordeeld worden belemmerd het op tijd nemen van die beslissing en daarmee doe je het paard (waar het volgens iedereen hier om draait) juist weer tekort (om daar vervolgens weer op aangevallen te worden).

Dit is een emotioneel beladen onderwerp, juist de emotie opzij zetten en enkel naar de feiten kijken is dan nodig. Wat heeft het dier nodig kunnen plaatsen boven wat anderen acceptabel vinden is en blijft verantwoordelijkheid van de eigenaar die immers het gehele verhaal kent.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:15

Er zijn veel oudere / langdurig blessure paarden die normaal in dit volpension staan, waarvan de eigenaren ze niet kwijt willen en zeker zo'n plekje waarderen.
(Volpension betekent 'zo goed mogelijk voor andermans paard zorgen', dus mee-eten met eigen voer, meedraaien met eigen paarden)

De uitdaging zit erin dat je nog niet weet wanneer je andere paard overlijd. Maar mijn ervaring is dat de stal nog geen maand leeg stond nadat 1 overleden was ( het nadeel van pensioenpaarden, je weet nooit hoor lang ze blijven :D )

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:24

superpony schreef:
Ik denk daar ook wel over na.

Onze New Forest ruin ( 18jr ) en shet ruin (18 jr ) staan al 11 jaar samen. Toen leek dat zo gezellig, maar ze zijn al jaren echt dag en nacht samen. Toen mijn NF geblesseerd raakte, dacht ik ook, wat als....

3 jaar geleden is onze oude merrie weer bij ons gekomen (23jr ). Sinds 2 jaar staan ze 24/7 samen.

Toen vorig jaar de shet wat kolieker was en naar Utrecht moest, maakte ik me wel zorgen, maar gek genoeg waren de merrie en ruin vrij rustig voor zover wij het konden beoordelen. De shet kwam op dag 3 weer terug en toen ging de merrie even uit haar plaat, maar was snel weer geregeld allemaal.

De week erop is hij geopereerd en weer 3 dagen weg geweest. Toen waren ze ook weer relaxed.

Sindsdien is de shet wel iets onrustiger als we de merrie en ruin eruit halen en rijden.

Vorig jaar zag ik op tv die Nederlandse man die in Amerike veearts is??? Hoe heet hij nou??

Hij kwam bij een vrouw met 2 oudere paarden. Die werden tegelijk ingeslapen en ergens vond ik dat juist erg mooi. Had erg met de al iets oudere vrouw te doen, dat wel.

Iedereen kan wel zeggen dat een paard zo oud mogelijk moet worden als dat kan. Maar een paard heeft geen tijdsbesef of toekomst plannen. Natuurlijk wil ik ze niet in laten slapen als ze vrolijk zijn en pijnvrij. Maar voor hun is het een zelfde gebeurtenis, of ze nou veulen zijn, 10, 20 of 40 etc.

Nu zoeken wij een rustplek, dus komen ze in een grotere kudde. Maar zouden we ze samen houden aan huis bijv zou ik denk ik al een paard erbij zetten, voor ik er eentje moet laten inslapen als ik er 2 zou hebben. Maar dan moet je nog wel die tijd en keus hebben.

Dr. Pol. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:59

O, ja. dr Pol, kwam er niet op. Het ging netjes, maar vond het voor die vrouw wel rot.

Nu staan die van ons met zn 3en en we zien wel hoe het gaat. Maar als de ruintjes met zn 2en waren gebleven, was het een serieuze overweging om ze tegelijk te laten gaan. Mits je die keus hebt. Ik hoop wel dat de situatie zo is, dat ze afscheid kunnen nemen.
Vorig jaar dat de shet in Utrecht onder narcose moest, hoop je toch niet dat dat niet kan. Je wil hem helemaal niet kwijt, maar je moet realistisch zijn.

Nu rij ik amper nog en mis ik dat echt heel erg. Als je weet hoeveel mensen al hebben gezegd dat ik ze wel naar de slager kan brengen, zodat ik zelf verder kan en dat het hele dure kostgangers zijn zo........
Dat gebeurd en deels snap ik het. Voor de paarden maakt het niet uit. Maar ik zie nog leven in hun ogen, dus kan het niet.

Het is wel zo dat je op een gegeven moment een stal vol pensioeners hebt. Stel de eerste gaat rond 20/25 echt met pensioen en wordt misschien wel 35. Je koopt, als dat kan, een 2e van 5. Die is dan ook alweer 15.
Wij hebben 2x 18jr, 23 jr en 6jr. Die 2 van 18 en de dame van 23 kunnen zo nog 10/15 jaar mee. Dan is ons jonge hengstje ook alweer 16/20.
Je kan niet bij blijven kopen, maar mensen vergeten dat je sport, liefde en hobby deels eindigt als je niet meer ( fanatiek voor sommigen ) kan rijden.
Iedereen kan makkelijk zeggen dat je goed voor je oudje moet zijn, maar als je maar geld hebt voor 1 en je wil graag lekker rijden, is dat wel een punt. Dan ben je niet slecht. Ik mis het rijden ook echt.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:41

Ik heb allemaal bejaarden, die nog klein zijn ook. Rijden doe ik al jaren niet echt meer. Mis het ook niet, het went wel. Het zijn idd dure kostgangers, maar hier blijft alles tot de dood.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:09

superpony schreef:
O, ja. dr Pol, kwam er niet op. Het ging netjes, maar vond het voor die vrouw wel rot.

Nu staan die van ons met zn 3en en we zien wel hoe het gaat. Maar als de ruintjes met zn 2en waren gebleven, was het een serieuze overweging om ze tegelijk te laten gaan. Mits je die keus hebt. Ik hoop wel dat de situatie zo is, dat ze afscheid kunnen nemen.
Vorig jaar dat de shet in Utrecht onder narcose moest, hoop je toch niet dat dat niet kan. Je wil hem helemaal niet kwijt, maar je moet realistisch zijn.

Nu rij ik amper nog en mis ik dat echt heel erg. Als je weet hoeveel mensen al hebben gezegd dat ik ze wel naar de slager kan brengen, zodat ik zelf verder kan en dat het hele dure kostgangers zijn zo........
Dat gebeurd en deels snap ik het. Voor de paarden maakt het niet uit. Maar ik zie nog leven in hun ogen, dus kan het niet.

Het is wel zo dat je op een gegeven moment een stal vol pensioeners hebt. Stel de eerste gaat rond 20/25 echt met pensioen en wordt misschien wel 35. Je koopt, als dat kan, een 2e van 5. Die is dan ook alweer 15.
Wij hebben 2x 18jr, 23 jr en 6jr. Die 2 van 18 en de dame van 23 kunnen zo nog 10/15 jaar mee. Dan is ons jonge hengstje ook alweer 16/20.
Je kan niet bij blijven kopen, maar mensen vergeten dat je sport, liefde en hobby deels eindigt als je niet meer ( fanatiek voor sommigen ) kan rijden.
Iedereen kan makkelijk zeggen dat je goed voor je oudje moet zijn, maar als je maar geld hebt voor 1 en je wil graag lekker rijden, is dat wel een punt. Dan ben je niet slecht. Ik mis het rijden ook echt.

Als mijn eigen paard niet meer bereden kan worden dan blijft hij toch. Ik rijd ook graag en daarvoor huur ik er dan af en toe een.Zo heb ik dat altijd gedaan en dat gaat goed. Helemaal makkelijk als je eigen paard op een manege gestald staat zoals ik vroeger had; daar kreeg ik dan ook nog korting als ik op een manegepaard wou rijden omdat die van mij het niet meer kon. /3 :j <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:44

Maar je kan nooit voor een ander oordelen. Een ander wil misschien wedstrijden rijden of fanatiek rijden etc. Als je er dan maar 1 kunt onderhouden is dat een gemis. Een paard dat bijv op zijn 25e met echt pensioen gaat, wordt vaak al even niet pittig gereden. Daarna kan hij nog wel 10 jaar meegaan en dus onderhoud kosten. Dat is voor sommigen wel een probleem en daar kun je niet over oordelen.

Ik mis het rijden zelf heel erg, maar kan mn ruin echt niet missen. Gelukkig kan ik wel een klein rondje doen en hebben we nog andere paardjes.