Gewoon roes uitgeslapen. De volgende dag was mevrouwtje wel sjagarijnig......... kater????
Xyris
Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 13:49
whahaha arm paardje
Beber
Geplaatst: 12-01-04 14:40
Bij ons op stal hebben we een winter lang de helft van de paarden met brood bijgevoerd ( dit was restant brood van de bakker )de andere helft kreeg ook wel, maar niet zo vaak. Op een gegeven moment had de helft met brood allemaal appeltjes op het lijf (= toch een teken van gezond zijn ) en de andere helft waren er maar een paar met appeltjes, viel wel op, maar 1 paard werd wel koliekerig na brood, die kreeg dus ook niet meer, dus niet ieder paard kan er tegen , maar zo 2 a 3 x in de week, naast biks brood voeren( en dan een beetje minder biks voeren ) kan geen kwaad, is lekker voor de afwisseling ( ze krijgen dan 1 grote emmer brood per paard en dan 1 schep biks minder).
loulou
Geplaatst: 12-01-04 15:48
ik voer loulou al jaren een paar x in de week brood dat wij over hebben. en ze leeft nog steeds hoor
Joyce1988
Geplaatst: 12-01-04 15:49
Ik ben t dr niet mee eens. Geef af en toe ook gewoon oud brood aan de paarden
Morrie
Geplaatst: 12-01-04 16:11
Citaat:
eet zelf maar een veel witbrood.. dan kan je op den duur ook nie meer zo goed naar de wc
dan ga ik zo maar es ff snel een halfje wit halen voor mezelf, sinds de griep, een maand geleden, kan ik dat wel gebruiken
Ik geef altijd het appeltje als allerlaaatste, voor ik wegga is dus weer niet goed
Xyris
Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 16:14
hehe is inderdaad niet goed nee, je kan het beter als eerste geven
Lyonesse
Geplaatst: 12-01-04 17:08
Elke dag oud brood valt wel mee, maar vers brood...
Duhelo
Geplaatst: 12-01-04 19:13
ik geef bij de manege paardjes ook eerst de sneedjes brood, en dan na de les de wortel of appel, want ik denk dat dat toch het lekkerste is, en ik bewaar het lekkerste voor het laatst ...
Xyris
Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 19:16
hmm, denk ook dat het met een enkel sneetje brood niet uitmaakt hoor als je daarna appels geeft, alleen met grote maaltijden, zoals biksmaaltijden en hooi
Duhelo
Geplaatst: 12-01-04 19:27
ahzo, ja nu begrijp ik je,
Odin
Geplaatst: 12-01-04 20:13
Bij een paard bij ons op stal ging de stelling (bijna!) WEL op! Dat dier kreeg een paar keer een soort van attack, waarbij het hart als een razende tekeerging, het paard enorm ging trappen en bokken en daarna neerviel, en waarbij het dier aan 1 zijkant een enorme bult vlakbij het hart vertoonde. Dit ging na verloop van een aantal uren weer over en na een paar dagen leek er niets meer aan de hand. Na onderzoek in Utrecht werd nog niet duidelijk wat er aan de hand was. Toen het paard net weer terug was uit Utrecht kreeg het weer dit soort aanvallen, alhoewel toen in minder hevige mate.
Niemand wist wat er met het paard aangevangen moest worden, en de eigenaresse kreeg meerdere keren het advies het dier maar te laten inslapen. Dit wilde ze zelf niet!
De eigenaresse kwam er (veel) later achter, dat in beide gevallen dat het paard de aanvallen gekregen had, ze een dag of 2 dagen ervoor een behoorlijke hoeveelheid (ongeveer 1 heel) brood had gegeven aan haar paard. Een BRUIN brood, met allerlei granen en dergelijke, bepaald type grof volkoren. De tweede keer had het paard minder brood op dan de eerste keer, wat de mindere hevigheid van de aanval kon verklaren.
Ze is naar de bakker gegaan die het brood verkocht en heeft de exacte specificatie opgevraagd van welke granen e.d. er in het brood zaten. In het brood bleek een bepaalde hoeveelheid lijnzaad verwerkt te zijn, ongekookt dan wel! Dit heeft (voor 95% zeker) de aanvallen bij het paard verklaard.
Als de eigenaresse het paard nog meer van dit brood had gegeven, was het vrijwel zeker een keer fataal geweest, het hart had dit niet iedere keer aangekund!
taverno
Geplaatst: 12-01-04 20:41
Mijn paard krijgt iedere dag ong. een half brood,hij vind het heerlijk en heeft er nog nooit iets van gekregen. Hij krijgt voornamelijk de korstjes (over van m`n werk)maar ook wel een paar krentenboterhammen. Geen witbrood.
Whizper08
Geplaatst: 12-01-04 21:08
Ik laat altijd het brood op de verwarming hard worden. Zo is het lekker knapperig en kan het niet gaan samenklonteren. Hij vind het heerlijk!