Mensen met meerdere paarden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 05:49

Ts, als de lasten groter zijn dan de lusten moet je wel besluiten gaan nemen!
Anders kwel je jezelf enorm en waarom? -O-

Mijn advies zoek voor 2 een ander huis en bekijk het dan nog eens opnieuw!

Santos_05

Re: Mensen met meerdere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 07:23

Als ik ze niet aan huis zou hebben, zou ik ook kiezen voor vol pension.
Met gezin, werk, andere huisdieren, blijft het pittig, ondanks daar wij het samen doen. Maar nu de jongste naar school gaat, ga ik lekker op buitenrit ( in huis ook zoveel mogelijk uitbesteden, ramen, hulp voor grote dingen enz)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 08:38

Ben wel benieuwd, welke je verkocht hebt, Ts :-)
Ik heb er 3 aan huis, waarvan 1 van mijn nichtje. Die woont vlakbij, en helpt dus ook mee. Zo is het goed te doen. Ook voert mijn man 's ochtends wel eens en als het écht moet, krijgt hij ze ook nog wel naar buiten of binnen.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 08:45

Getup schreef:
Ik heb er 3 aan huis, waarvan 1 van mijn nichtje. Die woont vlakbij, en helpt dus ook mee. Zo is het goed te doen. Ook voert mijn man 's ochtends wel eens en als het écht moet, krijgt hij ze ook nog wel naar buiten of binnen.

Ons shetje is verkocht, niet diegene met meeste verzorging maar merk toch al duidelijk een stil minder mesten. En een welsh pony'tje verkocht.
Dan staat er nog 1 te koop ons wedstrijdpaard.

Maar op dit moment is onze oude pony heel slecht, dierenarts zal straks ervoor komen. Mocht dit aflopende zaak zijn dan haal ik de wedstrijdpaard uit de verkoop. Want voor 2 heb ik wel tijd uiteindelijk.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 08:52

Ik ben wel echt gelukkig met meerdere paarden, ik heb er twee. Wel sta ik niet op een doe het zelf stal, ik hoef alleen paddock/wei te mesten.
Mijn pony's zijn in Veel opzichten elkaars tegenovergestelde, dat vind ik fijn. Houdt elkaar een beetje in balans. Verder een zorgenkindje en juist een kei harde.
Een voordeel van twee pony's is voor mij ook de onafhankelijkheid van anderen. Ze hebben altijd elkaar als maatje dus ze staan niet opeens alleen mocht er een stalgenootje vertrekken of als ik op vakantie ga met ze.

Winterdip heeft iedereen denk ik wel in zekere mate.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 08:53

Het scheelt toch!
En beter iets meer tijd voor degene die je hebt staan. Vrienden van me hebben er 9 staan, maar uiteindelijk net geen tijd om ze allemaal fatsoenlijk te kunnen rijden. Dan zou ik er liever 4 goed rijden als 9 half. Maar ja, dilemma: welke dan verkopen...

bij ons hebben we maar 3 boxen, dus dan is het makkelijk :D . Kan niets meer bij.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:07

mooney schreef:
Ik ben wel echt gelukkig met meerdere paarden, ik heb er twee. Wel sta ik niet op een doe het zelf stal, ik hoef alleen paddock/wei te mesten.
Mijn pony's zijn in Veel opzichten elkaars tegenovergestelde, dat vind ik fijn. Houdt elkaar een beetje in balans. Verder een zorgenkindje en juist een kei harde.
Een voordeel van twee pony's is voor mij ook de onafhankelijkheid van anderen. Ze hebben altijd elkaar als maatje dus ze staan niet opeens alleen mocht er een stalgenootje vertrekken of als ik op vakantie ga met ze.

Winterdip heeft iedereen denk ik wel in zekere mate.

Ik heb het natuurlijk wel over meer als 2 paarden. 2 paarden is zeker goed bij te houden. Vooral als je ze op stalling hebt staan.

Getup schreef:
Het scheelt toch!
En beter iets meer tijd voor degene die je hebt staan. Vrienden van me hebben er 9 staan, maar uiteindelijk net geen tijd om ze allemaal fatsoenlijk te kunnen rijden. Dan zou ik er liever 4 goed rijden als 9 half. Maar ja, dilemma: welke dan verkopen...

bij ons hebben we maar 3 boxen, dus dan is het makkelijk :D . Kan niets meer bij.

Wij hadden eerst 4 boxen, je begrijpt dus dat het er 8 werden en ook vol gezet. Ene kant vind ik het jammer hoor dat er al 2 weg zijn, maar andere kant voelt t als een soort opluchting. De sportpaarden staan nu op een stalling met bakken dus die ga ik volgende week oppakken in training. En na 2 maanden beslissen we of we blijven staan of terug gaan naar ons eigen stuk zonder rijbak.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:18

Getup schreef:
Het scheelt toch!

jeetje 9 ... en 4 goed rijden?
ik heb er drie, waarvan 1 jaarling, 1 6 jarige en 1 20 jarige. Het is enkel de 6 jarige die intensief gereden wordt (nu niet, mank :D ) maar zelfs dat lukt me amper 1-2 maal per week, en sporadisch es de 20 jarige ...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:23

Ik heb er 2 en nummer drie is onderweg. Ze staan bij een kennis van mij aan huis die er zelf ook eentje heeft. Het paard van die kennis heeft een bijrijdster en 1 van mijn merries ook dus we verdelen de taken een beetje, maar zeker nu met dit vieze modder weer heb ik er wel eens de smoor in als ik met m'n kruiwagen door weer en wind poep loop te sjouwen. Daarentegen heb ik van niemand of niets last en kunnen de paarden vrij in en uit lopen.
Alle lof aan hardwerkende bijrijders :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:37

Ts: kun je ze niet in de winter op de stal laten staan en vanaf april naar huis halen?
Duhelo: zij rijden met z'n 4en, dus dat moet lukken :D . Ik ben ook al blij, als ik mijn merrie nu in de winter 4 keer gereden krijg. Ga 1-2 keer per week met de trailer naar de bak en 1-2 keer naar buiten. Als ik naar de bak ga, neem ik de welsh mee om te longeren. En er is een meisje, die hem 2-3 keer per week rijdt. Oja, en hij kan voor de kar, dus op zondag gooien we onze kinderen op de kar en gaan we leuk een rondje :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:54

Met 4 klinkt inderdaad logischer :D

ik heb het geluk van een buitenpiste op stal te hebben, maar ik ben stiekem een goed weer ruiter. Wekelijks neem ik me voor om naar een binnenpiste te rijden, maar de dichtsbijzijnde vraagt 10 euro per keer (zonder les), en uiteindelijk moeten er nog staldingen gedaan worden, en ben ik te lui om weg te gaan met de trailer :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:56

Buitenbak kost me 12.50 per jaar en hij is altijd goed...en 50 x50 ofzo. Maar wel 15 minuten met de trailer...
Binnenbak combineer ik met een nachtje daar staan ( ze nemen niemand van buitenaf die even komt rijden :-( en dat nachtje ( met 2 keer rijden dus) kost me € 15.00.
In de zomer kan ik op de wei rijden.

Hoe zit dat bij jou ts, qua rijden?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:09

Hoi,
Ik ken het gevoel vanuit het verleden... Had er 5, en liepen ook nog mee in de sport. Ik had het gevoel een baan naast mijn baan te hebben ( ik had ze aan huis).

Terug gegaan naar 1. Heb de oudste met kwaaltjes gehouden en de gezonde jongere paarden verkocht. Dat oudje is inmiddels niet meer en heb nu 1 IJslandse merrie plus pensiongast. Niet dat ik nu af en toe niet moe ben van al het werk erom heen, alles gaat gemakkelijker.... En heb echt weer plezier in mijn hobby.

Rij alleen nog voor de leut, volg 1x Pm een lesje... Wat cursussen per jaar.. Wat ben ik blij dat ik ook de wedstrijdsport vaarwel heb gezegd.

Heel begrijpelijk allemaal.... Maar alleen jij kan die beslissing nemen....

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:14

Ik ben in anderhalf jaar tijd van 5 paarden aan huis, naar 1 op een pensionstal gegaan :D
Het is net of mijn leven weer van mij is haha.
Na 4 jaar was inderdaad de lol er wel vanaf.
Nu werkte mijn gezondheid niet erg mee, maar ipv rijden ben je alleen nog maar bezig met alles bijhouden.
Er liepen twee lieve verzorgsters rond, maar daar heb je eigenlijk die paarden ook niet voor.
Ik heb er wel anderhalf jaar over gedaan om te minderen.
Dus 3 keer steeds maar eentje te koop gezet en daar eerst een 5* huis voor gezocht.
Steeds uitgebreid uit laten proberen dat er wel een echte 'klik' was.
De vierde was onze Haflinger die wij al 15 jaar hadden, die moest helaas ingeslapen worden.
Onze stal hebben wij nu om laten bouwen zodat mijn ouders daar in kunnen wonen.
Dat is gelukkig de rem om hem niet opnieuw vol te zetten :=
Wel fijn om te lezen dat meer mensen met dat dilemma zitten.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 10:46

Getup schreef:
Buitenbak kost me 12.50 per jaar en hij is altijd goed...en 50 x50 ofzo. Maar wel 15 minuten met de trailer...
Binnenbak combineer ik met een nachtje daar staan ( ze nemen niemand van buitenaf die even komt rijden :-( en dat nachtje ( met 2 keer rijden dus) kost me € 15.00.
In de zomer kan ik op de wei rijden.

Hoe zit dat bij jou ts, qua rijden?

Op ons eigen stuk hebben we op 5/8 minuten stappen een nieuwe buitenbak can de rijvereniging. Dus we kunnen altijd rijden, alleen ik ga niet alleen op pad met mijn jonge paarden de weg over. En er is niet altijd iemand als back up die mee kan om even lekker te rijden, dus stalling zonder bak houd me echt wel tegen.

Nu heb ik de twee wedstrijd paarden sinds afgelopen vrijdag verhuist naar stal met binnen en buitenbak. En een hele verademing, alleen ik moet echt leren omgaan met andermans regels en andere mensen :+
Ik moet nog even mijn draai vinden, hier liepen de paarden bijv van ochtends 10 u tot avonds na mijn werk 23.00 u buiten met voldoende hooi.

Hier staan ze in de winter maximaal 4 uurtjes buiten, je begrijpt dus best dat het nu bommetjes zijn :D
De leaser van 1 pony die ook daarheen wilde heeft het ookal niet naar d'r zin, dus die wilt terug Naar ons eigen stuk waar nog onze oudjes staan.

En ik denk dat ik zodra weide seizoen begint ook lekker terug ga.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:42

Goh, toch een hele verandering TS, maar goed dat je stappen hebt genomen. Kan me voorstellen dat het een opluchting is.

Zit hier ook een beetje met hetzelfde dillema. Het was altijd mijn droom om de paarden aan huis te hebben. Drie jaar geleden is dat gelukt. En na een tijdje stonden er inderdaad ook vijf in plaats van de twee die ik daarvoor had. Dat was echt teveel en na vorige winter er twee verkocht, waarvan 1 veulen. Die zijn echt goed terecht gekomen, daar ben ik heel blij om.

Maar er staan er nog drie, waarvan eentje dit voorjaar verder wordt ingereden. Het probleem is dat mijn rijbak heel nat is in de winter en onberijdbaar. Op knappen is erg duur en daardoor kan ik het grootste deel van de winter niet rijden. Of ik moet de trailer pakken en circa 15 minuten naar een binnenbak. Maar naast de hele verzorging en werk lukt me dat gewoon niet. Eentje is een E-pony met zeker goede potentie in de dressuur en zou ik graag intensiever rijden. Haar knie schiet ook op slot zonder voldoende training dus die hou ik beetje in beweging door longeren in de modder. Maar ik vind het ook zwaar en tel de dagen af naar de lente merk ik. En blijf maar dubben of ik er nog eentje moet verkopen. Ik vind de hele verzorging en dan niet kunnen rijden ook gewoon te zwaar eigenijk. Maar verkopen is ook weer zo'n stap. Pfff vind het ook heel erg lastig en breek mijn hoofd er ook eigenlijk al maanden over. Wel fijn om te lezen dat er inderdaad meerdere mensen met het dillema zitten.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:59

Kletskousz schreef:
Getup schreef:

Ons shetje is verkocht, niet diegene met meeste verzorging maar merk toch al duidelijk een stil minder mesten. En een welsh pony'tje verkocht.
Dan staat er nog 1 te koop ons wedstrijdpaard.

Maar op dit moment is onze oude pony heel slecht, dierenarts zal straks ervoor komen. Mocht dit aflopende zaak zijn dan haal ik de wedstrijdpaard uit de verkoop. Want voor 2 heb ik wel tijd uiteindelijk.

ik vind het echt heel knap !

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:33

Ik heb er dan "maar" twee, maar beiden zijn toch wel kneusgevoelig en moeten echt in een bepaalde mate in het werk staan om ze lichamelijk goed (en dus niet kreupel) te houden.

Ik heb ze in September samen naar een doe het zelf verkast en tjonge wat ben ik op mijn waffel gegaan. De buitenbak was na 2 buien drama (ondanks dat de verhuurder zei dat ie goed was). Natte bak vind ik niet erg, ik banjer wel door. Maar dan moet de bodem wel stevig zijn en hier was 1 pas stevig, dan een paar passen dat je wegzakte, dan weer paar passen stevig. Dus vanaf oktober stonden beide paarden letterlijk vast te roesten. Ze konden door die kl*te-klei ook niet meer los rondlopen en de paddocks waar we uiteindelijk in konden, waren ook drama. Dus ondanks de "ik wil de beesten zoveel mogelijk buiten hebben", liepen ze alsnog misschien op een stuk van 3*3, omdat ze zelf nog weigerden te lopen.

Toen ik mijn oudste paard (bijna 18) met olifantspoten tot aan de heupen, een gruwelijk opgezette koker (van het vocht vasthouden) en een dikke laag oedeem onder zijn buik nog amper zag bewegen (oa van de pijn) ben ik geknakt en zijn we (uiteraard nadat eerst de arts was benaderd en hij op medicijnen kwam) op zoek gegaan naar een pensionstal met een GOEDE bak en acceptabele paddocks.

En die heb ik inmiddels gevonden. Helaas in de winter wel consessies doen qua hoeveelheid uren buiten. Maar de stallen zijn huge, weinig pensionners, de eigenaren zijn ontzettend lieve mensen en ik kan weer wat met de paarden doen. Ze leven weer op, de spieren worden weer losser en ik kan weer genieten van mijn dieren, ipv 24/7 me zorgen te maken.

TS: sterkte straks met de dierenarts!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:52

Als je je paarden niet wil weg doen helpt misschien de volgende tip:
Rijmschema maken... Wie je welke dag wil rijden/ longeren.
En eerst gaan rijden voordat je gaat mesten... Mesten moet toch, dus dat ga je niet, niet doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:59

Ik heb geen problemen eigenlijk.
Heb er 4 staan, aan huis, werk 4 dagen, met een reistijd van een uur enkele reis. Ben nu alweer iedere dag met licht thuis (ik start om 7 uur), rijd op woensdag en in het weekend, uitmesten doe ik ook op die dagen, want de paarden staan 24/7 buiten dus mesten hoeft niet iedere dag.
Het enige dat ik op zeikdagen zoals vandaag doe is hooi in de netten proppen. Daar krijg ik geen winterdip van, want ik ben met 5 minuten klaar :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:12

Een rijschema lijkt wel leuk. Maar als je plan om om 4 uur thuis te zijn zodat je bij daglicht kan trainen en mesten en je kom pas om 6 uur thuis lukt dat niet. Ik weet nooit hoe laat ik thuis ben.

Pony's staan 24/7 buiten dus heb licht nodig om te mesten. Geen bak, geen verlichting, dus rijden lukt dan ook niet.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:42

Er komt straks een koper voor ons wedstrijdpaard. Maar twijfel...

Dierenarts is geweest, pony d'r vagina is open gebarsten. Vermoedelijk een tumor met flinke ontsteking. Weefsel is al aan het afsterven, plus cuching, mogelijk wat bevangen want ze loopt slechter. Ze is graat mager maargoed ze is al 28 jaar... Conclusie als ze tumor heeft is de enige eerlijke beslissing dit diertje te laten gaan.
Weefsel op kweek nu dus over twee dagen de uitslag.

Twijfel nu dus over de erge verkoop want als de oude pony ingeslapen moet worden, kan ik mijn andere wedstrijd paard houden. Want ik wilde terug naar 2 paarden totaal maar als de 1 nu toch weg valt. Bah dilemma's

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:43

rijschema is idd leuk, maar zoals vandaag had ik in principe tijd genoeg om te rijden, maar het dak van het stalgebouw waaide er bijna af (de mijne staan lekker op een ander stuk, 24/7 buiten, maar goed), nou, dan ga ik ook niet in de buitenpiste gaan rijden... Kun je toch niet deftig trainen en paarden staan veel te fris (of tegendraads ) met dergelijk weer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:45

Kletskousz schreef:
Er komt straks een koper voor ons wedstrijdpaard. Maar twijfel...

Dierenarts is geweest, pony d'r vagina is open gebarsten. Vermoedelijk een tumor met flinke ontsteking. Weefsel is al aan het afsterven, plus cuching, mogelijk wat bevangen want ze loopt slechter. Ze is graat mager maargoed ze is al 28 jaar... Conclusie als ze tumor heeft is de enige eerlijke beslissing dit diertje te laten gaan.
Weefsel op kweek nu dus over twee dagen de uitslag.

Twijfel nu dus over de erge verkoop want als de oude pony ingeslapen moet worden, kan ik mijn andere wedstrijd paard houden. Want ik wilde terug naar 2 paarden totaal maar als de 1 nu toch weg valt. Bah dilemma's

Het is niet gezegd dat hij effectief je paard wil kopen of dat er effectief een klik is. (of net wel en zie je op dat moment dat die twee een match made in heaven is). In het eerste geval zal je niet verkopen, in het tweede geval is het misschien beter om te verkopen, als je zelf er mee kan leven dat die weggaat, er komen nog altijd andere paarden.
Situatie met de oude pony klinkt inderdaad niet zo goed, sterkte daarmee!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:37

Een kijker dus. Arme pony. Er komt een moment van afscheid nemen. Als je echt kijkt naar wat jij het liefste doet, is dat dan doorgaan met proberen je oude pony een goede oude dag te geven of houd je dan liever je wedstrijdpaard en zie je dit akkefietje met de pony als geschikt moment om met een minder schuldig gevoel afscheid te nemen?
Voor mij was dat moment toen mijn merrie zulke zere voeten had en het toekomstperspectief als ze er wel doorheen zou komen niets meer te bieden had waar zij blij van werd, grazen op de wei namelijk...

En toen mijn oudje van bijna 25 rond kerst opgenomen werd ivm koliekklachten ben ik ook heel duidelijk geweest dat ik hem niet meer zou laten opereren. Rekening was alsnog erg hoog, maar goed. De pony loopt weer vrolijk te spelen met de andere paarden...

Je kunt zelf ook beslissen dat iemand niet past bij je paard of je daar je paard nog niet aan wilt verkopen hoor ;) Of bij twijfel nog een keer vragen te komen. Kan zijn dat iemand zich beledigd voelt en afhaakt, maar dat is dan wellicht minder erg in jouw geval.