Wat doen jullie met de manen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:34

Mijn shet met veel te dikke manen heeft sinds Pasen een manenboog. Ziet er veel beter uit, is veel minder warm voor d'r en ik wou niet dat ze zo'n shet met topzwaar kapsel zou worden. Zo'n pony die bijna kapseist onder het haar, weet je wel.

Mijn IJslander heeft manen die gewoon lang zijn, of nou ja zo lang als ze willen worden. Soms zijn ze korter en soms langer, uit zichzelf. Zijn manen borstel ik af en toe door en dan ziet het er een half uur best netjes uit. In de zomer als het erg warm is heeft hij vlechten.

prugelpiet

Re: Wat doen jullie met de manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:39

Allemaal sportcoupe :D
Anders is het zo onpraktisch en lange manen vind ik niet mooi :=

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:42

ik doe bij mijn shetlander altijd vlechtjes in zodat ze lekker lang worden <3

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:44

Ik laat ze lang groeien.
En ook los. Ze staat altijd buiten.
En met de kou en regen blijft haar hals warm en droog (1 kant dan)

Met rijden vlechten erin.
Afbeelding

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:14

Dancy heeft zielige dunne, maar wel aardig lange manen, doe er meestal vlechten in.

De Friezen hebben ze eigenlijk altijd los, en soms achter de oren een klein stukje ingevlochten, iets van 3 slagen. De staarten doe ik van alles mee, allemaal verschillende vlechten. De manen mag ik eigenlijk niet aankomen :roll: :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:21

Bij Eclair, kruising Arabier en een Mérens, laten we de manen gewoon hangen, soms maak ik er vlechtjes in :o

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:23

bij mn fjord en mini, blijft het lekker lang groeien, tot het over de schouder gaat groeien. dan knip ik t terug naar een normale lengte.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:26

Bij de Friezen en de shetlander laten wij de manen groeien ( de ene Fries van 12 heeft nog steed veulen manen) en mijn kwpn pony knippen we kort, ze heeft te dunne manen om ze te trekken

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:29

Mijn Draver heeft lang haar, soms zwiept ze ermee 'because she's worth it' :o?

Ik doe er eigenlijk niks mee, het hangt er gewoon. Ook deels omdat ik heel slecht ben ik knippen, maar het staat ook wel mooi en eerder had ze altijd echt een kippennekje, dat is nu niet meer. Ik kam het eigenlijk nooit, doe alleen de harde borstel er even overheen zodat het er netjes uit ziet. Knip het wel als het echt onder dr nekkie uit kont, dan wordt het zo slierterig.

Trekken doe ik niet, dat vind ik echt niet vriendelijk.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:31

Bij mijn fries doe ik er meestal een vlecht in en bij mijn shetlander hangen ze gewoon los :)
Ik knip de manen verder niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:39

Ik heb twee Lusitano's en die hebben nek lange manen. Mijn mini pony heeft iets langere manen. Alleen bij laatst genoemde maak ik een vlecht van de voorpluk, anders ziet hij niets meer. :+

Verder doe ik er niets mee. Af en toe Cowboy Magic erin en daarna een borstel er door heen. Ik wil niet elke dag vlechten indoen om ze nog langer te maken. Lijkt me niet comfortable voor het paard om altijd maar vlechten in de te hebben.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:46

gewoon laten zo ze zijn....verkapte luiheid :D

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:50

Ik knip ze bij alle 'normale' rijpaarden iets langer als handbreedte af. knippen of trekken. Ik toiletteer de paarden op de manege ook allemaal. dan krijgen ze het kapsel dat bij ze past :p De fjord probeer ik haar manen echt rechtop te houden, de haflinger die we hadden had hele mooie lange manen, die deed ik alleen de puntjes bijknippen. De kleintjes krijgen een lekker ruige bos manen, beetje korter, dat ze lekker wild half rechtop staan. Alleen de tinker en nog zo'n klein ding die scheer ik helemaal af ivm zomerexceem.. echt heel sneu maarja een paar lange plukken en de rest kaal is ook geen zicht..

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:57

Bij m'n ijslanderkruising laat ik ze lekker groeien, voorpluk komt inmiddels net op de neus en z'n manen zijn ook al een aardige dikke en lange bos aan het worden. Vind dat zo leuk zo'n dikke bos haar. :D
Toen ik m'n fjord nog had knipte ik wel altijd een manenboog.

Diva_Djess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:52

Lekker laten groeien bij men tinkertje, had ze eerder gevlochten als hij in de weide was maar nu lekker los dan schuurt hij minder tot niet

Charlottewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:26

Ik heb een KWPN'er en haar manen groeien heel snel, maar ik vind het mooi als het kort is.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:34

Mijn welsh heeft een manenkam want ze heeft echt hele dunne manen dus dan is laten groeien ook niet echt mooi. De manen van mn haflinger laat ik gewoon groeien zijn nu denk 50cm. Mijn KWPN'er krijgt volgende week een sportcoupe, nu zijn ze zo'n 30cm maar heel dun in de punten dus die ga ik eraf halen. Bij mijn shet laat ik ze gewoon groeien.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:45

kwita schreef:
gewoon laten zo ze zijn....verkapte luiheid :D

Bij die van mij precies hetzelfde :D

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:01

Afbeelding

Mijn endurancedraver heeft een aërodynamisch sportmodel... veel makkelijker in onderhoud en staat stoer en verzorgd!

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:05

De manen van mijn PRE zijn heilig haha. Daar komt geen schaar bij in de buurt!
Ik heb persoonlijk helemaal niets met die sportcoupe!
Meestal doe ik het in een vlecht of meerdere vlechten, zodat het niet te veel schuurt en ze niet afbreken.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:50

KWPN: manen ruim een handbreedte lang, ik knip ze met een schaar die ik schuin houdt.
Shetlander en Tinker: manen bijna tot aan de voorknie, af en toe Cowboy Magic Detangler erin en uitborstelen. De Tinker heeft zijn manen dag in dag uit in een hengstenvlecht.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:54

ik rijd een kwpner bij, wij knippen de manen tot sport coupe. lange manen staan hem niet en hij krijgt dan van die dunne sprieten

ze zijn voor zijn doen nu weer erg lang dus ga ze vd week maar weer eens knippen

xtamarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:57

Mijn haflinger heeft nu half lange manen, ik heb ze vorig jaar in een sportcoupe getrokken/geknipt omdat ze vrij dun waren. Zo waren ze:
Afbeelding
En zo zijn ze in een sportcoupe:
Afbeelding
Nu zijn ze al weer flink gegroeid, heb geen hele duidelijke foto maar hier kun je het een beetje zien :+
Afbeelding

En mijn shetlander merrie heeft wel lange manen, en die heb ik meestal los hangen. Ze zijn in de 4 maanden dat ik haar heb best hard gegroeid dus misschien ga ik ze toch maar in vlechten doen!

Afbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:04

Hier een tinker waarbij we de manen laten groeien.

Meestal hangt het gewoon los, we doen er zo min mogelijk aan.

En met het ringrijden krijgt ze steeds een ander leuk kapsel;

4x hengstenvlecht;
Afbeelding

Wollen hengstenvlecht, en tussendoor kleine vlechtjes.
Afbeelding

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:18

Amanda schreef:
Ik rij inmiddels western en dan vind ik een sportcoupe echt geen gezicht. Past gewoon niet bij de sport. Dus voorlopig nog maar even in vlechten.
Op show doe ik het nu zo. Dat bevalt eigenlijk wel aardig. Zit niet in de weg door de vlechten, maar ziet er nog wel aardig uit door de losse manen.
Een hengstenvlecht blijft niet zitten. En met touwtje moet ik nog even oefenen :+
En dan zou het alsnog maar een gedeeltelijke hengstenvlecht zijn en de rest kort.
[ Afbeelding ]

Amanda wat ziet dat er mooi uit.. Zijn het soort van wokkels of mini vlechten? Hoe doe je dat? :D