potstal creëren. hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:15

Het is een hele oude manier van paarden stallen in de winter. Voor zover ik mij kan herinneren begin je met een stal waar geen vloer in ligt, dus geen tegels o.i.d. die vloer egaliseer je waar mogelijk is en dan gaat er een behoorlijke hoeveelheid scherp zand in, dat zand egaliseren en aanstampen en daarna nog een flinke laag. Die dikke laag zand zorgt ervoor dat het vocht/urine direct wegzakt. Gewoon lekker opstrooien en dagelijks de mest weghalen en het stro van buitenrand boks naar het midden van de boks verdelen, schoon stro er overheen en klaar...... de laatste keer dat ik deze manier van stallen zag was in Dixsperloo bij een Cob fokker. Ikzelf heb het in de begin negentiger jaren nog gedaan en het beviel me prima, schone stal, schone paarden die toch lekker gingen liggen want er was geen druk van een harde vloer. En mocht het erg hard vriezen, mest laten liggen, beetje verdelen en een laag schoon stro er over, resultaat? de mest geeft onder het stro nog een beetje broei en dat geeft warmte. Dat is potstallen.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:07

Duhelo schreef:
Ik denk dat het op lange termijn drooghouden enkel mogelijk is bij echt diepe potstallen (die 50 of 70 cm diep zijn, al dan niet met een rooster en Mestkelder eronder.

Ik heb zelf een vloer die iets afloopt met achterin roosters, dus het leek me dat het vanzelf wel weg zou gaan. Maar blijkbaar gaat alles op een gegeven moment zó vast zitten dat het vocht er niet meer tussendoor kan.
Zand klinkt inderdaad als een fijne optie! Alleen valt dat hier dus door de roosters heen .. Hopeloos :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:14

Duhelo schreef:
Ik denk dat het op lange termijn drooghouden enkel mogelijk is bij echt diepe potstallen (die 50 of 70 cm diep zijn, al dan niet met een rooster en Mestkelder eronder.

Zoiets heb ik ooit op een pensionstal gezien; die hadden roosters ca 20-30 cm onder het niveau van het gangpad. Op de roosters lag worteldoek, en daarop een flinke laag vlas. De urine zakt door het vlas naar de mestkelder, de mest werd dagelijks verwijderd. Volgens mij haalden ze daar één keer per jaar de hele stal leeg, maar meer voor de vorm dan dat het echt nodig was. Het vlas bleef gewoon ontzettend schoon en het rook daar heel fris.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:31

Oh dat klinkt inderdaad als een goede oplossing!
Alleen, hoe hebben ze dat doek dan goed over de roosters gekregen? Want als ze één lang doek hebben voor de hele gang en er komt een gat in, moet je alles vervangen (wat vaak niet meer gaat omdat er daarna wanden op gezet zijn). En als je per stal een doek hebt, dan blijft dat toch nooit perfect liggen lijkt me?

Hilary

Re: potstal creëren. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:33

Dat ben ik destijds vergeten te vragen. Ik denk een stuk doek per stal; en ik ga er een beetje van uit dat als je laag vlas maar dik genoeg is, dat het doek wel blijft liggen.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:39

Toen ik mijn trekpaard in een potstal had staan haalde ik altijd de hele drollen eruit.
Elke 2 weken haalde ik de ergste natte plekken weg en strooide altijd heel dik op. Maar die van mij die at ook heel veel stro, dus de helft van het schone stro belandde in zijn maag.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:49

Ik vind nog steeds niet dat er veel stro in ligt ts.
Ik deed vroeger in de winter altijd oppotten omdat het dan warmer was in de stal en zachter lag. Ik haalde de mest die bovenop lag dagelijks wel eruit en als er een natte plek zichtbaar was haalde ik die plek er ook uit. Er ging iedere dag 1/2 tot een hele plak nieuw stro is van een grote baal. Mijn bodem was altijd droog ook voordat ik deed bij strooien. Maar ik begon wel met veel meer stro. Zeker 4 x jouw hoeveelheid.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:54

Ik pot ook elke winter m'n stal, maar merrie is niet heel erg vies. Ik begin met niet alle pies eruit halen, alleen de mest en het natte stro zo vlak mogelijk maken. Dan veel schoon stro er op en daarna steeds alleen de mest helemaal weghalen. Tegenwoordig haal ik alleen het bovenste natte stro een beetje weg, dan wordt het niet zo pappig.
Mijn laag ligt er nu 2 maanden en is zo'n 5 cm...het voordeel is dat je niet elke dag of om de dag je hele stal leeg hoeft te trekken, het scheelt stro en door het broeien van het natte stro blijft de stalbodem warm.
In het verleden heb ik de laag wel eens 7 maanden laten liggen, de nachten bleven nog koud. Na die tijd had ik een laag van ca. 15 cm dik liggen, maar wel helemaal droog. Het kostte me toen wel 4 uur en 16 kruiwagens om alles leeg te halen, maar ik had die maanden wel een makkie met mesten.
En of het droog is, bij mij wel. Merrie heeft in die jaren nog nooit met mok of rotstraal gestaan.

Heel eerlijk, potten is niet voor alle stallen, bij ons staan ook paarden die er een bende van maken. Daar potten we ongeveer een week en halen dan alles eruit.
Ik merk dat het vooral uittesten is, wat voor jou werkt hoeft bij een ander geen succes te zijn.
Als ik je foto's zo zie, zou ik er zeker veel meer stro bij doen, dit kleine beetje wordt te snel weer vies.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:59

5 cm? 15 cm? Wat een schattig laagje :) Mijn laatste jaar potstal had ik een laag van 30 cm, minstens. Was wel rapsodie (gehakseld koolzaadstro). Inmiddels staan mijn beesten 24/7 buiten met schuilstal, daar ligt een laagje zand in.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:02

Ik heb een stal van 10 bij 4, ik start met drie schone balen.... Bestrooi 6 bij 4. Elke 3 A 4 dagen een schone baal erop. Maar ik moet erbij zeggen... Mijn 2 pony's hebben een grote paddock + zandpaddock erbij. Ze staan dus veel buiten. Daarnaast wip ik elke voedingsbeurt, drollen....4x per dag.

Mijn stal houdt het zon 6 weken.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:09

Hilary, merrie vindt het nu leuk om steeds op dezelfde plek een gat te graven, dus soms moet er een laag uit. En omdat ik nu het pappige natte stro wat vaker weghaal, blijft er minder over.
Toen we bij m'n oude verzorgfries vroeger een potstal maakte, toen stapte hij uit z'n stal een stuk naar beneden het gangpad in. Mensen vonden hem altijd zo mooi groot, tot ie z'n stal uit kwam :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 23:32

De laatste foto was uiteraard van voor het opstrooien he.
Als ik nu in het midden een gat maak en op de grond sta, dan komt de oppotlaag al tot boven mijn enkel, daarbovenop dan het droog en vers stro...
Nu ligt er ongeveer een halve grote baal erin, dus zon 200 kilo stro? Op een stal van 4*8. Tot iets over de helft ingestrooid (maar ze lopen het wel uit tot naar de uitgang...)
Afbeelding
Het betongrdeelte vooraan met de spijlen erop, de bovenkant is ongeveer 70 cm hoog. De potlaag ligt ong 1/4 en ik had gisteren opgestrooid zoals het proper stro vooraan ligt, door rond te lopen is er een deel naar de zijkanten geweest, dus dat gedeelte heb ik op ieuw verdeeld en een nieuwe baal vooraan gelegd.
Edit: fotos zijn echt bagger , zowel de inhoud als de kwaliteit :D

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:53

Bij het zien van je foto's denk ik dat TS de hoeveelheid stro nog wel mag verdubbelen :)
Ik las hier over een laag van 5 cm en een laag van 15 cm, onze paarden staan niet in potstallen maar zelfs wij hebben een dikkere laag.
Ik weet niet of potten wel handig is voor TS omdat ze rekening moet houden met de hoogte van de stal.
Kniehoog (aangestampt) is van wat ik gezien heb aan potstallen geen uitzondering en dan lagen de vloeren vaak ook nog lager dan het gangpad.
Misschien is het een tip om een laag vlas te gebruiken op de natste gedeeltes en daarover heen te strooien?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 23:20

Momenteel werkt het behoorlijk, de stal is wel nog iedere dag bruin(maar met dat ze er constant doorheen banjeren kan het niet anders vrees ik.
Maar het sopt niet, dus iedere avond strooi ik op met vers stro (met een baaltjr was het goed voor twee dagen) dus dan liggen ze prima droog. Ik vind stro in hun vacht en manen, dus blijkbaar liggen ze effectief in de stal :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:12

En heb je al een evenwicht gevonden tussen opstrooien en uitmesten?
Oftewel gaat het al beter? Of ben je weer terug naar wat je deed?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:34

ohja, de berg blijft groeien. Op zich is mijn bodem relatief droog. Maar ik iedere dag is de bovenkant toch bruinig en nattig (maar als ze erin staan sopt het niet, dus dat is een voordeel). Iedere dag moet ik toch 1-2 plakken van een grote baal stro opstrooien voor een stuk van 4*4 (de ingang strooi ik niet op want er durft daar water inlopen, dus ingang is wel viezig maar het deel waar ze soms staan om te eten of waar ze liggen is wel opgestrooid.), dus ik weet niet of dat veel is dat ik moet opstrooien of de norm?

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:43

Hoi iedereen,
Ik pot mijn stal ook op, met stro want iets anders mag bij ons niet (kleine pensionstal) ik haal elke dag de mest uit m'n paard z'n stal en natte plekken als die er zijn.
Nu zijn er eigenlijk nooit natte plekken dus schuif ik de bovenste laag opzij en dan haal ik wat van het vieze er onder er uit.
Er zijn ook duidelijk lagen te zien in de stal. Mijn stal is wel een stuk schoner en warmer dan eerst. Paardje stond eerst elke ochtend kaal door het opeten van stro. Nu doe ik er elke dag ongeveer een halve plak (van een grote baal) bij en is de bovenste laag relatief schoon (echt nog geel stro).

Probleem is echter dat mijn stal genoten beginnen te klagen dat het dieren mishandeling is. Terwijl mijn paard nu niet op de stenen ligt.

Een beweert zelfs dat mijn paard BEWUST stro opzij schoof om op de stenen te liggen. Sorry maar dat gaat er bij mij niet in. Volgens mij denkt een paard alleen maar 'he dat stro kan ik ook eten!' en dat zelfs niet bewust.

Er wordt ook beweerd dat al die viezigheid van de onderste laag naar boven trekt naar z'n hoeven. Lijkt mij dat de bovenste laag dan ook vies zou zijn.

Nu moet ik dus waarschijnlijk m'n stal weer leeg gaan trekken :|

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:51

Wat een onzin.
Zolang je bodem droog blijft zou ik die mensen mooi negeren.
Een potstal ligt veel lekkerder voor de paarden en ook nog eens veel warmer
Daarnaast verbruik je gewoon minder strooisel

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:34

Ja precies! Ik bespaar de stalhouder alleen maar stro.

Ik kreeg van de week echt een heel betoog over dier mishandeling over mij heen van een stalgenoot de boos was :S en aangezien ik altijd het beste met m'n paard voor heb vond ik dat wel even moeilijk...

Maarja mijn paard wordt volgens sommige ook mishandelt omdat hij meeste tijd van het jaar geen deken op heeft dus tja ik moet het inderdaad allemaal niet zo serieus nemen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:48

Ik moet zeggen dat ik het afhankelijk vind van hoe het eruit ziet. Kun je er in gaan zitten zonder zelf een natte broek te krijgen?
Ik vind potten met stro nooit zo'n succes omdat het bijna geen vocht vast houd en daarom vaak toch nat is aan en hoeven wat straalrot veroorzaakt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:50

Tja er zijn meerdere manieren om paarden te houden
Misschien moeten ze a. andere manieren van houden accepteren en b. zich er misschien in verdiepen voordat ze je beschuldigen van dierenmishandeling.
Beetje kortzichtige mensen

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:11

smurffie schreef:
Ik moet zeggen dat ik het afhankelijk vind van hoe het eruit ziet. Kun je er in gaan zitten zonder zelf een natte broek te krijgen?
Ik vind potten met stro nooit zo'n succes omdat het bijna geen vocht vast houd en daarom vaak toch nat is aan en hoeven wat straalrot veroorzaakt.

Het is absoluut niet nat :) ik wil niet dat m'n paard in de vieze zooi staat natuurlijk. En omdat hij graag ligt wil ik wel dat hij fijn kan liggen. Naar mijn idee werkt het dan ook prima, er komt geen vocht omhoog als ik er in ga staan en ik hoor het niet soppen oid.
(Wat ik weleens met stallen heb gezien)
En als t nat zou zijn zou ik dat er uit halen.

Edit: @ponyparadijs, dat vind ik ook , ik werd echt bijna aangevallen. Ik vind het kwalijker dat haar paard zonder eten de hele dag in de paddock staat, maarja ieder z'n ding. (De mijne staat ook de hele dag buiten maar krijgt wel hooi)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:03

Sinds mijn paardje in een potstal staat heeft hij elke ochtend z'n buik en billen onder het vlas zitten. Hij ligt elke nacht te tukken. Toen ik alles er nog uithaalde lag hij veel minder vaak.
En wat anderen die met dekens etc. lopen te trekken de hele winter, mooi laten kletsen. Een goede dikke vaste laag is niet vies, want vocht zakt juist naar onderen. De bovenkant is mooi droog en zacht, totdat alles verzadigd is. En dat merk je vanzelf. ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:57

Ik pot met zaagsel, voornamelijk om krullen te besparen. Dagelijks haal ik wel secuur de mest eruit en ze krijgt 1x per week 1/2 pak zaagsel. Heb een keurig droge stal. Als het bovenaan nat wordt haal ik een onderste laag weg maar laat altijd een vieze laag onderop liggen zodat de bodem 'stabiel' ligt. Er gaat wel veeel stro in zo'n stal zeg, denk dan haast dat zaagsel uiteindelijk wel goedkoper is (vind t voornamelijk ook erg prettig werken).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 23:36

Nu zit er een hele baal stro in op 4*8 en we zijn ong een maand bezig. Een baal kost 40 euro.