Help! Paard gooit hoofd omhoog bij betreden stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindyy_1993

Re: Help! Paard gooit hoofd omhoog bij betreden stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:36

Mega bizar dit.. Ik ga vanavond pas naar stal, maar kreeg ineens van de stalbaas deze foto doorgestuurd:
Afbeelding
Hij staat in zijn box! De stalbaas en iemand van stal zijn met hem bezig gegaan, aangezien de stalbaas het maar niet los kon laten. Eerst geprobeerd een stal in te lopen met 2 kleine pony's voor hem uit. Dat ging niet. Toen eigenlijk omgedraaid en een box van een ander paard in gelopen. Daar liep hij zo in zonder spanning of iets.. Hebben ze hem 5 minuten laten staan en toen er weer uit. Ook dat zonder spanning. Nog een keer erin en eruit en niks aan de hand..! Toen naar zijn eigen box. Daar zat wel 2 tellen een beetje spanning maar toen liep hij daar ook zo naar binnen. Heel gek, misschien heeft hij toch iets geleerd gisteravond. Wel besloten om sowieso van box te veranderen, aangezien hij bij deze box wel veel negatieve herinneringen heeft.. En vanavond maar weer even bekijken hoe hij zijn stal uit komt. Ik ga nog niet te hard juichen, maar het is denk ik wel weer een stap in de goede richting.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:14

hoe ik dus begrijp staat dit paard altijd binnen? ik zou ook lastig gaan doen als ik zoveel in mijn eigen wc sta...

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:21

Zoe_97 schreef:
hoe ik dus begrijp staat dit paard altijd binnen? ik zou ook lastig gaan doen als ik zoveel in mijn eigen wc sta...

volgens mij vraagt TS niet om advies over hoe ze haar paard moet houden. Daarbij wie weet staat hij overdag wel in de paddock.

TS, wat fijn dat hij als nog in een box is gaan staan, hopelijk een goed begin, nu hopen dat het zo door gaat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:22

Zoe_97 schreef:

Dat is een conclusie die je niet kan maken aan de hand van de verhalen die je hier leest.
Het slaat namelijk nergens op!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:24

Zoe_97 schreef:

Als hij altijd binnen zou staan, zou het de deur geen probleem zijn... daar hoefde hij dan nooit onderdoor.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:25

Brainless schreef:
Zoe_97 schreef:

Als hij altijd binnen zou staan, zou het de deur geen probleem zijn... daar hoefde hij dan nooit onderdoor.

:+ Dat is een goeie

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:27

nova_zodiax schreef:
Zoe_97 schreef:

volgens mij vraagt TS niet om advies over hoe ze haar paard moet houden. Daarbij wie weet staat hij overdag wel in de paddock.

TS, wat fijn dat hij als nog in een box is gaan staan, hopelijk een goed begin, nu hopen dat het zo door gaat.

maar dat heeft dus wel te maken met binnen en buiten willen. Aangezien ze gewoon in het midden van de dag foto' op stal post kan e daaruit afleiden dat het beestje op stal staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:31

Zoe_97 schreef:
maar dat heeft dus wel te maken met binnen en buiten willen. Aangezien ze gewoon in het midden van de dag foto' op stal post kan e daaruit afleiden dat het beestje op stal staat.

Als er foto's zijn dat hij er niet in wil, betekend dus dat hij ervoor uit is gehaald....
Er staat nergens hoelang hij er uit komt.
Daarnaast is de stal zelf niet het probleem, maar de doorgang.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:02

Zoe
Ik heb hier twee paarden 24/7 buiten staan.
Maar omdat de ene de ander lelijk weg jaagt met brokjes geven zet ik ze dan op stal.
Laat ze vaak ook een half uurtje staan omdat ik wil dat ze ook een stal kennen.

Maak ik dan een foto weet jij te vertellen dat die paarden altijd op stal staan:+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:14

Zoe_97 schreef:

Als je nou geen aanvullende oplossing hebt voor het probleem wat TS heeft kan je beter niets zeggen hoor

Hen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:53

Wat fijn om te horen dat hij in de box staat! Ik zou hem komende keren samen met de staleigenaar erin zetten. Jij hebt wellicht ongemerkt spanning dat hij zijn hoofd weer stoot, waardoor hij meer kan gaan twijfelen. De staleigenaar kan jou en daarmee ook het paard het vertrouwen geven en zo zorg je voor wat meer bevestiging en geen negatieve ervaringen die weer voor een stap terug kunnen zorgen. Succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:03

Super dat het met de stalbaas erbij gelukt is. Elke stap is er eentje.
Niet heel leuk om te horen, maar ik denk dat het gelukt is, omdat jij er niet bij bent. :o
Jij hoort bij de negatieve herinneringen/inprenting. Jij en jouw paard reageren blijkbaar heel sterk op elkaar.
Doordat jij er niet bij was, was er ruimte voor andere stappen.

Mijn tip: laat je paard voorlopig door de stalbaas in en uit zijn box halen. En als dat helemaal bevestigd is, pas met jou er bij en dan nog later pas door jou alleen.

Bij mijn vorige paard stuurde hoefsmid mij altijd weg........mijn paard was dan voorbeeldig braaf, maar als ik er bij was, of zij kon mij ruiken, dan werd het een echte draak. :o :D :D tot groot leedvermaak van mijn hoefsmid en mijn man: die hadden het heel gezellig en ik moest in de auto om de hoek gaan zitten wachten. ~~}>

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:05

Zoe_97 schreef:
nova_zodiax schreef:

Tja hij stond vanmorgen om 8.00 uur misschien wel buiten en de stalbaas heeft nu tijd gehad in zijn planning na het mesten ed om even te gaan oefenen.
Mooi rustig in de stallen want ze staan allemaal buiten.

Die optie is er ook hè. Niet gelijk conclusies trekken.

TS, goed nieuws dus! Nu hopen dat het ergste geweest is en dat de stalbaas het kwartje heeft gevonden die moest vallen.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:54

vordur schreef:
Mijn paard hat dit ook wat toen goed hielp was het paard naar stal laten dragen een scherpe bocht maken en dan loslaten dus niet mee de stal in.
Sterkte.

Ik bedoel natuurlijk het paard laten DRAVEN.
Sorry hier voor.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:09

Ik heb alleen de berichten van TS gelezen, maar weet wat je doormaakt!

Mijn merrie heeft ook problemen met lage doorgangen. Niet alleen stal, maar ook de trailer en alles waarvan zij denkt dat ze haar hoofd kan stoten.

Bij de vorige eigenaresse moest ze met bijzet in en uit gehaald worden.

Nu na veel oefenen heeft ze er geen last meer van, maar als het ergens eens wat slechter gaat (of er is iets gebeurd) dan valt ze soms weer een beetje terug in haar oude gedrag.

Heb veel contact gehad met Annexatie van de Toorn en het hele proces op film op YouTube. Als je wilt kan ik je meer tips geven?

Dit is niet met 1x opgelost, dus verwacht niet dat het na 1x meteen verdwenen is :) .

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:13

Ts- wat een leuke foto zo ineens van de 13e, hoe is het nu? Ben wel nieuwsgierig hoor!

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 17:10

Het gaat nu precies 2 weken later nog steeds goed met erin en eruit! De eerste week liet ik het nog doen door stalbaas/stalhulp, omdat ik bang was dat ik misschien teveel spanning op hem overbracht. Inmiddels doe ik het al een week zelf en het lijkt met de dag makkelijker te gaan. Vandaag was ik nog niet eens klaar om de stal uit te lopen, maar meneer ging al haha! Ik ben dus erg blij met hoe het nu gaat en hoop dat het ook vooral zo blijft gaan.

Hen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:49

Goed om te horen :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:17

Wat geweldig! Ik ben echt blij voor je...maakt het leven toch een stuk fijner lijkt me...