Staldilemma: kiezen tussen luxe voor paard of ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:57

Ik verbaas me er echt over dat er mensen zijn die buitengang voor paarden een vorm van luxe vinden.. Is eten krijgen dan ook een luxe?

In mijn ogen is minstens 8 uur buiten in groepsverband met onbeperkt eten een basisvoorwaarde voor een gelukkig paardenleven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 15:01

Dan kan ik alleen uit mijn eigen ervaring met stal 1 spreken xyzute2:
    de stal die ik had was misschien 3x3, paard kon niet met het hoofd naar buiten/rondkijken
    ik denk één/twee keer per week volledig uitmesten
    er werd ruim voldoende stro gebruikt, mijn paard had nooit vuile hoeven 's morgens wat ze anders vaak heeft
    1 keer per dag hooi en anders moet je zelf hooi bijvoeren 's avonds, dat doe ik op mijn huidige plek nu ook
    2 keer/dag brok voor het ruwvoer
    ik heb toen zelf mijn voer meegebracht omdat ik voor drie dagen plots anders voer een aanslag vond op de spijsvertering van mijn paard :') maar ik veronderstel dat alle paarden hetzelfde voer krijgen, van de hoeveelheid weet ik niet juist hoe dat zit

xAnthea

Re: Staldilemma: kiezen tussen luxe voor paard of ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:07

Op stal 1 krijgen ze maar 1x per dag hooi? Die zou meteen afvallen voor mij. Gegarandeerd dat je dan met maagzweren zit...
Bijvoeren kan je doen, maar aan de accomodatie te zien hangt er volgens mij wel een prijskaartje aan vast... Dan zit je volgens mij ook snel aan die 500 euro die je bij die dressuurstal betaald...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:07

Heleennn schreef:
Somebitch schreef:
Dan is je keuze toch al gemaakt? :)

Als mijn keuze al gemaakt zou zijn opende ik dit topic niet, mijn keuze om niet naar de stal met 1 uur buiten te gaan was al gemaakt ja. Daarom staat deze er in OP ook niet bij, is gewoon nu geen optie.

Maar dan is optie 1 toch ook geen optie? Want in de winter komt ze niet eens 1 uur buiten:
Heleennn schreef:
drie uur per dag weidegang, en dat enkel in de zomer (april tot oktober)

Of kun je dat oplossen en komt ze in de winter ook drie uur buiten?

Ik vind drie uur nogal magertjes trouwens, zeker als er ook een 24/7 optie voorhanden is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 15:09

Hooi bijvoeren is op eigen kost... Oh ja en vergat ik even te vermelden: de weidegang bij stal 1 in de zomer zit niet mee in de prijs... Daar komt nog is een leuke 120 euries bovenop als je je paard buiten wil hebben 8)7

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:11

Jeetje :n Dan betaal je daar gewoon voor jouw luxe, en niet voor de 'luxe' (nja het zijn gewoon basisbehoeften...) van het paard...
Dan kan je gewoon beter voor die dressuurstal gaan want met zo'n kosten, kom je snel aan die 500 euro...

Welke regio zoek je (of tot hoeveel km van jouw huis)? Mss ken ik nog wel wat stallen...
Mag via PB :j

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:13

Tja ik heb al mijn luxe opgegeven voor mijn paard... Kom van een stal met binnenbak, giga buitenbak, stapmolen, solarium, wasplaats met warm en koud water, longeerpiste naar een plek met enkel een buitenpiste.
Stal 1 was in de zomer goed maar in de winter kwamen ze maar 1x per week een paar uur buiten. Onacceptabel voor mij. Nu staat ze 24/7 buiten met schuilstal.

Stal 1 is dus voor mij het overwegen niet waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:14

Heleennn schreef:
Dan kan ik alleen uit mijn eigen ervaring met stal 1 spreken xyzute2:
    de stal die ik had was misschien 3x3, paard kon niet met het hoofd naar buiten/rondkijken
    ik denk één/twee keer per week volledig uitmesten
    er werd ruim voldoende stro gebruikt, mijn paard had nooit vuile hoeven 's morgens wat ze anders vaak heeft
    1 keer per dag hooi en anders moet je zelf hooi bijvoeren 's avonds, dat doe ik op mijn huidige plek nu ook
    2 keer/dag brok voor het ruwvoer
    ik heb toen zelf mijn voer meegebracht omdat ik voor drie dagen plots anders voer een aanslag vond op de spijsvertering van mijn paard :') maar ik veronderstel dat alle paarden hetzelfde voer krijgen, van de hoeveelheid weet ik niet juist hoe dat zit

Maar als je dit allemaal zo opschrijft, denk je hier dan nog echt serieus over na?
Het enige wat je paard als hij daar echt in pension zou staal beter zou hebben, is dat hij 1 luikje naar de buitenwereld heeft. Verder staat hij op 3x3meter, krijgt hij 1x per dag hooi (jij kunt er ook niet altijd zijn om het te doen door ziekte of vakantie) en 2x brok van een merk waar jij geen controle over hebt. En maar eens in de drie tot zeven dagen uitmesten, waardoor je winterpaard 3 tot zeven dagen in zijn eigen mest ligt?

Is dit serieus een optie voor je?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-16 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:14

Nou vergeet stal 1 maar rappido.
Daar doe je je paard echt geen lol mee en bovendien, HOE je je paard houdt, krijg je subiet terug in het rijden. Een mentaal verzuurd paard is echt geen leuk sportpaard. Een dier dat vrolijk de hele dag zijn eigen ding heeft kunnen doen en lekker heeft kunnen bewegen, heeft veel meer zin om een uurtje met jou te spelen.

Stal 2 moet je maar net willen. Lijkt me leuk voor paarden waar je vooral mee wilt knuffelen oid. Wil je een beetje leuk sportief rijden, dan is het wel heel fijn als het dier iig 'savonds in een box mag wonen. Want dan kan je het gericht voeren, heeft het zeker weten rust en is het ook makkelijker hem in sportconditie te houden. Bij 24/7 buiten worden het toch vaak een beetje ruwe paarden om te zien, met vaak wat vette en langharige vacht en weinig glans.

Het is heus te vinden, ook in het het westen. Stallen waar de paarden overdag minstens een dagdeel buiten komen, ook in de winterperiode en waar de rest ook in orde is. Maar het is makkelijker in andere delen van het land, dat is een feit.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:16

Ik had moeten zeggen dat dit over nu in de winter gaat. In de zomer gaat de paarden de hele dag buiten maar met het grond hier gat dat niet in de winter.

Ik heb net 4 maanden geleden verhuizd en heb veel maneges/pensionstallingen bezichtigd om de beste te finden, maar in mijn omgeving ziet er helaas niet zo veel plekken met binnenbak, die goed voor de paarden zorgen. Zij kan misschien dan 5 uur buiten maar als de rest slecht is(eten, hooi, uitmesten, kleine boxen en zo.. Dan kies ik eerder voor een beetje minder uit in de winter dan dat het paard het slecht heb de rest van de daag waneer hij binnen staat.

Ik weet het niet hoor, maar ik merk wel als mijn paard het niet goed heeft. En meestaal laat paarden het wel weten als er iets is dat zij niet leuk vindt of willen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 15:19

Tja daar zeg je me wat xyzutu2... Ik kan wel blijven zeggen dat andere paarden het slechter hebben maar uiteindelijk kan ik alleen zorgen dat mijn eigen paard het goed heeft. En ik heb jaren in een omgeving gelopen met mijn paard waar je paard 'verwennen' een warme douche was, vlechtjes leggen, lekker warm met geschoren vacht en 500 gram op een laag stro tussen vier muren terwijl het buiten koud is... Ze werden daar zo vermenselijkt en dat is voor mij altijd al een beetje de 'basis' geweest. Ik moet eelijk toegeven dat mijn paard soms ook 2 dagen niet uit de stal kwam! Misschien even rollen in de bak en wat gek doen... En als ik hier op terugkijk vind ik dat zo verschrikkelijk :x Ik ben best een paar jaar verkeerd bezig geweest en ik denk dat ik daarom nu misschien te snel tevreden ben.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:21

Ik snap niet echt dat je daar in twijfelt. Mijn keus zou meteen naar stal 2 gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:25

Nou ja, op zich heb je ook nog alle tijd om erover na te denken dus dat is fijn en ook absoluut een luxe positie. Het maakt mij uiteindelijk ook niet uit wat je kiest, maar de tegenstelling tussen stal 1 en 2 is wel zo groot dat de vergelijking een beetje absurd overkwam. ;)

Waar ik trouwens wel nieuwsgierig naar ben is hoe groot die andere stal is ivm bakbezetting?
Als er op stal 2 maar 15 paarden staan en sommige paarden zijn van dezelfde eigenaar, dan kan het alsnog zijn dat je de bak bijna altijd voor jezelf hebt, terwijl dat bij zo'n grote stal niet zo hoeft te zijn en het rijdt ook niet prettig als je altijd met 8 anderen een bak moet delen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 15:28

xyzutu2 schreef:
Nou ja, op zich heb je ook nog alle tijd om erover na te denken dus dat is fijn en ook absoluut een luxe positie. Het maakt mij uiteindelijk ook niet uit wat je kiest, maar de tegenstelling tussen stal 1 en 2 is wel zo groot dat de vergelijking een beetje absurd overkwam. ;)

Waar ik trouwens wel nieuwsgierig naar ben is hoe groot die andere stal is ivm bakbezetting?
Als er op stal 2 maar 15 paarden staan en sommige paarden zijn van dezelfde eigenaar, dan kan het alsnog zijn dat je de bak bijna altijd voor jezelf hebt, terwijl dat bij zo'n grote stal niet zo hoeft te zijn en het rijdt ook niet prettig als je altijd met 8 anderen een bak moet delen.

Stal 1 is enorm grootschalig, maar de grote binnenbak is verdeeld in twee stukken. 1 voor les en 1 voor pensionklanten. Maar het is er inderdaad altijd druk in de bak.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:33

Icecrystal schreef:
MVasbo schreef:
Ik ken geen enkelen stalling in mijn buurt(noord-Holland) dat paarden meer dan 2 uur buiten gaat als jij op een luxe stalling staat. Verbaas mij dat jullie allemaal 3 uur te weinig vindt. Ik zou voor optie 1 gaan. Geen enkelen paarden op mijn manege heeft problemen met niet 7 uur buiten gaan en er staat ook gr.prix paarden tussen.

Nou ik sta in noord- holland en de paarden komen hier toch echt de hele dag buiten.
Ik vind jou post pijnlijk om te lezen en heb oprecht medelijden met de paarden die nooit paard mogen zijn.
Ook grand prix paarden horen buiten te komen met soortgenootjes.
Ik verbaas mij erom dat jij dit "normaal" vind. Ga zelf maar eens jaar in jaar uit, hele dagen in een wc staan met 1 keer per dag een uurtje luchten. :(

Ik sta ook in noord holland en heb nu een stal waar ze behoorlijk buiten staan maar bij de meeste stallen is het max 3-4u en bij de meeste moet je er dan nog bij blijven ook.
Paddock is hier de enige optie, weiland (klei!) is NIET begaanbaar in de winter.
Ik heb al meerdere mensen die op zandgrond zitten gesproken die vinden dat je peerd jaarrond op het land moet maar dat kan echt niet hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:36

Een kennis van me heeft ook een tijdje op een enorme stal gestaan. Ook met alle luxe zoals zelfs twee solaria en ik dacht iets van 6 bakken en een renbaan of zo. Dat klonk mij ook hemels, tot ze vertelde dat daar 200+ paarden stonden. En aangezien iedereen op hetzelfde moment naar zijn paard gaan, zijn dat ineens heel erg weinig bakken en ook heel weinig solaria. 8-)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:36

Klopt. Hier ook klei grond en dat is gewoon niet te doen in de winter.
Vandaar dat ze hier overdag in een zandpaddock met hooi staan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 16:46

Heb ook op een stal gestaan met kleigrond, daar gingen ze in de winter niet op de wei en de bak was ook vaak één waterbak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:56

Hier is het een mix van leem en klei. De bak zelf valt goed mee, de drainage doet nog steeds iet of wat zijn werk en door ondiepe plassen baggeren is geen ramp. Mag ook niet aangezien ik er eventing mee wil gaan doen :))
De paddocks daarentegen zijn niet gedraineerd voor zover ik weet, en daar zakken ze tot de kogels in de modder. Mijn tinker vindt het niet leuk maar ook niet rampzalig. Mijn 2 shetjes proberen om zoveel mogelijk stukjes op te zoeken waar ze nog ietwat stevig staan, al durft de kleinste tegenwoordig uitbreken naar betere oorden. En mijn wedestrijdpaard (die voor de crossen), tjah... Als ik 'm er niet eigenhandig in zet, dan gaat hij de paddock ook niet in. De toegang is via de buitenbak, en wanneer ik hem de keuze geef blijft hij liever in de bak staan dan hooi te gaan eten in de paddock met zijn beste maatje (de tinker). Zet ik hem er wel in, dan staat die te draaien en keren aan de draad om eruit te kunnen wanneer hij iemand ziet.

Misschien erg, maar dan heb ik ze liever gewoon op stal, met bovenste deurhelft gewoon open en neuscontact met de buren, dikke laag stro en meer dan genoeg hooi. Als ik er ben zet ik ze per 2 in de bak terwijl ik ga uitmesten en dergelijke. Zo komen ze toch 3u dag eruit. Veel te weinig naar mijn zin, maar de paarden zijn hier wel vrolijker mee dan een dagelijks modderbad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:26

Ik heb op de eerst beschreven manege gestaan. Inderdaad heerlijke luxe, maar als je weidegang belangrijk vindt, ga je daar heel erg teleurgesteld worden. De stallen, hoe mooi ook, zijn maar 3x3 en als je dan ook nog eens erg weinig tijd hebt is het eigenlijk bijna geen doen... er wordt ook maar een x per dag hooi gegeven, tenzij je bij betaald.

Als je aan die kanten gaat wonen en je wil zowel luxe als weidegang, kan ik je RSC west Brabant in de wouwse plantage aanraden.

Voor mij persoonlijk nog altijd te weinig weidegang, maar ze worden wel winter en zomer buitengezet.

Is wel iets verder rijden.

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:34

TS, welke regio ga je wonen? Misschien ken ik ook nog enkele stallen in je buurt...
Persoonlijk zou ik nog verder zoeken, ik woon zelf op een halfuur van Brasschaat en ik denk dat er echt nog wel andere opties zijn dan dit. Als ik tussen deze 2 moet kiezen, zou ik voor optie 2 gaan, maar het moet ook mogelijk zijn om een stal te vinden die misschien iets meer aansluit bij jouw persoonlijke wensen en waar je paard toch niet of weinig moet inboeten aan vrijheid!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:39

Ik zou voor de 2e optie gaan. Als dat alsnog niet bevalt kan je altijd verder kijken. Maar bij kan daar vrij bewegen met soortgenoten. Kan schuilen onbeperkt ruwvoer en een goeie buitenbak.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:45

Heleennn schreef:
Zeker wel hoor Desiree, waar ik nu woon is op vijf minuten fietsen een stal waar ze de hele zomer dag en nacht buiten gaan en waar je met de quad de paarden weer moet gaan binnen halen. En is niet meer dan 320 per maand...

Ik ben trouwens zeker bereid om het hele dressuur-verhaal op te geven en in te ruilen voor een leuke wandeling drie keer per week. Is voor mij ook prima :) Dan zou stal twee een goede optie zijn denk ik. Maar het gebrek aan stalling is waar ik een beetje tegenaan loop...

320 euro per maand voor dag en nacht buiten staan vind ik erg duur. Hier betaal je daar 150 euro voor, volpension met schuilstal. en gebruik van binnenbak etc. Ik betaal trouwens 250 omdat ik mijn paard s,nachts op stal wil. Ook volpension. Ik vind het het belangrijkste dat mijn paard het goed heeft, maar zelf moet ik het ook wel leuk blijven vinden!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:49

Heleennn schreef:
Zeker wel hoor Desiree, waar ik nu woon is op vijf minuten fietsen een stal waar ze de hele zomer dag en nacht buiten gaan en waar je met de quad de paarden weer moet gaan binnen halen. En is niet meer dan 320 per maand...

320 euro! Dat is voor de begrippen in Noord oost Brabant of Overijssel echt heel duur.

1x per dag hooi voeren en niet naar buiten of nauwelijks naar buiten. Dat is net zoiets als `mag mijn paard asjeblieft koliek krijgen?`
Het is de ideale manier om darmen vooral niet te stimuleren.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 01-01-16 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:53

Is er geen stal in de buurt van optie waar naar toe kan rijden om wedstrijden te rijden. Ik sta ook op een soort van privestal en hier in de buurt is er een stal waar ze iedere week wedstrijden organiseren. Nou ben ik geen wedstrijdruiter maar kan me voorstellen dat dat ook nog een optie is :) Ik zou zelf gaan voor optie 2, ik houd ook wel van kleinschaligere stallen.