Paardenpaspoort inleveren op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:09

BKonline schreef:
Rendac haalt gewoon op zonder paspoort. Er volgt geen controle.

Ja klopt, dat was al verbeterd. De rest van mijn post klopt gewoon.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:20

Bij de stal waar ik sta liggen alle paspoorten bij de staleigenaar, ligt je paspoort tijdens controle niet bij de staleigenaar is de boete voor degene.

Heb er geen problemen mee, ga nooit op wedstrijd en alleen in de zomer met de trailer weg en dan vraag ik het paspoort gewoon paar dagen van te voren en leg ik hem in mn zadelkast waar de staleigenaar ook in kan zo nodig.

Stamboekpapieren heb ik wel thuis liggen, heeft de staleigenaar toch niks aan.

Desiree

Re: Paardenpaspoort inleveren op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:22

Maar dat is toch gedoe als je op wedstrijd wilt. Dan moet je iedere keer om het paspoort vragen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:24

Hier ook netjes te paspoorten ingeleverd bij de eigenaar. Hij woont bij de stal; dus op het moment dat ik bijvoorbeeld voor de dierenarts het paspoort even nodig heb kan ik gewoon aanbellen en krijg ik het netjes terug.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:24

Desiree schreef:
Maar dat is toch gedoe als je op wedstrijd wilt. Dan moet je iedere keer om het paspoort vragen.

Erger nog.. elke keer als ik ga rijden, bij stal is geen bak... tel maar uit je winst..
Maar goed de oplossing van kluisjes met moedersleutel is natuurlijk wel een handige.
(Ze zien me anders op stal aankomen..om de haverklap een paspoort.. ook om 4 uur 's morgens en om 11 uur 's avonds)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:38

Bij ons op stal liggen ze in het kantoor en daar kunnen de stalgenoten grwoon komen. Wij hoeven er dua niet om te vragen maar kunnen gewoon het paspoort pakken. Liever sit dan 1000 euro betalen. Ik vertrouw de mensen van de stal en de staleigenaresse helemaal. Ze zet haar naam te grabbel als ze iets met de paspoorten zou doen aangezien ze een goede naam heeft in de sport en voor veel mensen paarden beleerd corrigeert en uitbrengt.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:39

De paspoorten van mijn paarden liggen gewoon thuis, maar de paarden staan ook op hetzelfde grondstuk. Ik weet ook niet of het in Duitsland verplicht is ze op stal te hebben...ik gebruik het paspoort ook verder nooit...rij geen wedstrijden oid. Staat alleen in vermeld dat ze niet geslacht mogen worden :)

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:42

HorseRituals schreef:
_San87_ schreef:

Klopt niet. Mijn pony kreeg in november plots een koliekaanval en moest snel naar de kliniek. Geen paspoort bij me en heb er verder niet aan gedacht. Bij de kliniek is er niet om gevraagd voor, tijdens of na het behandelen en toen ze helaas overleed en ze achterbleef is het ook niet ter sprake gekomen.
Ook niet door de dierenarts die haar behandelde op stal.
In de kliniek moest er alleen eerst getekend worden voordat ze gingen behandelen door degene die betaalt.

Je moet het paspoort altijd bij je hebben en dat je dierenarts niet naar het paspoort vraagt is zijn of haar fout. Maar dat betekent niet dat mijn verhaal niet klopt.[/quote]

De kliniek vroeg er ook niet naar en die zijn over het algemeen zeer serieus over de verplichtingen die ze hebben/dingen die ze per se moeten hebben voor behandeling, en dat daarbij het paspoort niet nodig was verklaarde voor mij al genoeg.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:43

Toen ik nog op pensionstallen stond nooit een paspoort afgegeven. Ook niet na herhaaldelijk vragen. Een kopie konden ze krijgen met groot er doorheen geschreven: copie voor stalhouder nergens anders voor bruikbaar....

Ik raad het iedereen aan! Ze mogen bellen de heren controleurs tot ik er ben doen ze het maar met een copie. Bovendien ben ik toch al niet gecharmeerd van deze praktijken. Ze hobbelen van stal naar stal, zitten aan ieder paard en god mag weten wat ze allemaal bij jou op het erf achter laten aan ziektenkiemen.Iedereen accepteert alles zo makkelijk tegenwoordig.

En idd identificatie plicht voor de mens áls er een gegronde reden voor is!! Men mag niet zomaar vragen wie je bent. En de betreffende persoon zal ook zichzelf moeten identificeren aan mij! En nee ik hoef het niet bij me te dragen!!! Copie paspoort doormailen af afgeven? No way tenzij totaal onbruikbaar gemaakt en altijd met vermelding voor wie he copie is gemaakt. Zodat het niet in andere circuits kan gaan zweven.

Lieve mensen wees toch voorzichtig met je paspoorten of het nu van jezelf of van je paard is. De wereld zit echt niet meer zo eerlijk in elkaar helaas. Wees een beetje alert, minder goedgelovig en stel kritische vragen als iemand iets van jou wil weten....

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:48

Desiree schreef:

Zo'n grote moeite is dat toch niet?

En ariatje, ik vertrouw mijn staleigenaar wel met het paspoor van mn paard, vertrouwde ik hem niet dan stond ik er allang niet meer. Copie is ongeldig, paspoort hoort bij het paard of je het nou leuk vind of niet. Regels zijn regels, wil je je daar niet aan houden vind ik het eem staleigenaar zn goed recht om de kosten daarvan op jou te verhalen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:48

Heel simpel, stallen kunnen boetes krijgen als ze geen paspoort van het paard hebben. Ik vertrouw mijn paard toe aan die mensen, dus ook mijn paspoort....

Of het feit of het goed is of slecht.. Aan de ene kant is er iets voor te zeggen, aan de andere kant denk ik ook, ga belangrijke dingen doen ipv dit. (Zie het nut er niet zo van in?) Blijf ik het raar vinden dat mensen het paspoort van hun paard niet af willen geven, maar wel hun paard er achter laten.

En wat dan nog als iemand een kopie van het paspoort van mijn pony heeft? Ik zal er geen nacht meer/minder om slapen... (Eigen paspoort wel :') maar wat kunnen ze met een kopie van het paspoort van mijn pony? :S (of zie ik heel naïef iets over het hoofd?)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:53

Afgelopen Augustus is hier ook gecontroleerd. De twee paarden staan aan huis en de paspoorten liggen bij mijn administratie. Alles was in orde, ik wil hier dus mee zeggen dat er wel controleurs rondrijden.

Paspoort inleveren op stal zou ik geen problemen mee hebben. Het is geen eigendoms-bewijs.
Wil je bewijzen dat het paard van jou is, bewaar dan:
-Je maandelijkse stal rekening (zet de naam van je paard erbij)
-Laat de chip op je naam zetten
-Bewaar rekening van de dierenarts, hoefsmid, tandarts. Laat hierbij zowel je eigen naam als de naam van je paard noteren.

En als je je stalhouder niet vertrouwd wat doe je daar dan????

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:00

Dat ik het paspoort niet wil afgeven is omdat ik niet wil dat iemand met mijn paard op pad kan als ik dat niet wil. Hoeveel mensen krijgen na een aantal jaren ineens discussie met de staleigenaar vaak om kleine zaken. De staleigenaar komt ineens in een hele machtspositie te zitten als hij besluit je paspoort niet te geven. En het gebeurd dagelijks. Allemaal leuk zolang er geen conflicten zijn.

Het is voor het gemak van de instanties en verder niets. Zogenaamd de voedselketen controleren. Laat me niet lachen. Via de achterdeur van europa komt het meest besmette vlees binnen. Zonder enige controle. Maar wij moeten hier aan de meest suffe regeltjes voldoen. Die trouwens totaal NIET in het belang van het paard zijn, integendeel.

Voor mij maakt het zowieso niets uit. Alles gaat naar Rendac dus dat hele controle gebeuren gaat toch aan mij voorbij. Het valt me gewoon op hoe makkelijk en goedgelovig sommige hier zijn. Totaal niet in de gaten hebben wat de gevolgen KUNNEN zijn.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:09

@Ariatje: Ik ga je niet tegen spreken want het zal gerust wel gebeuren.

Aan de andere kant heeft de staleigenaar nu wel meer voet in de aarde als de rekening niet wordt betaald. Er zullen overal wel haken en ogen aanzitten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:24

Rotte appels heb je er altijd tussen, zowel bij de stalhouders maar net zo goed bij de pensionklanten.
Maar ik ga er toch vanuit dat het normaler is dat je ervan uit moet gaan dat een stalhouder te vertrouwen is. Je laat er tenslotte ook je paard achter?
Zoals ik al eerder postte, het zijn regels, komt er controle en zijn de paspoorten niet op stal mag degene van wie het paspoort niet op stal is de boete betalen,en die boetes zijn niet mis.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:27

Brainless schreef:
_San87_ schreef:
Het moet een paspoort zijn. Zonder paspoort kun je helemaal niks, niet over straat, niet naar de dierenarts, niet naar het slachthuis en niet naar de rendac.

Rendac haalt gewoon dieren op; met of zonder paspoort/chip.

Maar je moet wel bij aan melden van het ophalen de chip doorgeven

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:29

knollentuin schreef:
Rotte appels heb je er altijd tussen, zowel bij de stalhouders maar net zo goed bij de pensionklanten.
Maar ik ga er toch vanuit dat het normaler is dat je ervan uit moet gaan dat een stalhouder te vertrouwen is. Je laat er tenslotte ook je paard achter?
Zoals ik al eerder postte, het zijn regels, komt er controle en zijn de paspoorten niet op stal mag degene van wie het paspoort niet op stal is de boete betalen,en die boetes zijn niet mis.

Zover ik het weet moet de staleigenaar de boete betalen

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:29

Een praktijkvoorbeeld:

Ofschoon zolangzamerhand iedereen weet dat het paspoort geen officieel bewijs van eigendom is blijkt dat in de praktijk toch totaal anders te werken. Jij zoekt een paard, vindt er een vind em leuk en wil hem kopen. Je vraagt stamboom en paspoort. Bij betaling wil je deze beide direct in bezit hebben, het voelt als bewijs van eigendom. Een meer door gewinterde koper wil een koopovereenkomst op papier. Maar er is NIEMAND die naar bonnetjes vraagt van de stalkosten, hoefsmid en dierenarts. Dus NIEMAND checked ook daadwerkelijk of de persoon die verkoopt hiertoe gerechtigd is of de evt. fysieke eigenaar.

Degene die het paspoort heeft wordt gezien als eigenaar, die overhandigd het bij verkoop en dus zal het wel goed zitten. NIET dus. Iemand in bezit van het paspoort van je paard kan het dier verkopen. Zonder vragen. Je paard is weg, jij moet aantonen dat het JOUW paard is ( hopelijk heb je de bonnetjes nog ) kost je een peperdure rechtzaak. Oh en dan moet je het paard ook maar weer zien te vinden....

Ik hoop dat jullie een héle goede relatie met de pensionhouder hebben én houden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:33

paardje1983 schreef:

Wat ik al aangaf (en meerdere hier); als je zegt dat er geen chip/paspoort bij is, dan halen ze het paard alsnog gewoon op.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:43

paardje1983 schreef:
knollentuin schreef:

Zover ik het weet moet de staleigenaar de boete betalen

Ja en hier heeft dus iedereen z'n paspoort op stal liggen, wil je dat niet en ik krijg een boete mag jij die boete voor mij betalen, en ben je dat niet van plan, ook goed,leg je je paspoort op stal, doe je dat niet? dan mag je een andere stal zoeken.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:46

@ariatje : http://www.horses.nl/algemeen/paardenbe ... op-bezoek/

Wat ben jij dramatisch. Als jij denk dat de stalhouder zoiets kan doen, waarom zou je daar dan staan?

Als mijn stalhouder niet de paspoort wil teruggeven bel ik gewoon de politie. Jij hebt toch meestal de stambookpapieren als het politie hebt vragen.

Ik heb twee paspoorten. Een voor stal and een voor wedstrijden.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:50

2 paspoorten???

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:59

Wat zijn er hier een aantal wantrouwige mensen zeg, jemig :wow:
Beetje overdreven imo.

Mijn paspoort lag op stal, in mijn kast, de stal eigenaar kon ten alle tijde mijn paspoort pakken indien nodig.
Als hij slechte bedoelingen zou hebben dan kan hij mijn paard ook wel verkopen zonder dat paspoort.
Dan wordt er wel een vals paspoort bij geregeld hoor.
In de opfok waar mijn paard ruim 3 jaar heeft gestaan lag het paspoort ook in een kantoortje achter slot.
Zij regelden de entingen dus ik had er geen omkijken na.
beetje vertrouwen in je medemens.

Paarden staan nu aan huis en de paspoorten liggen nu hier in de la.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:14

Hier ligt het paspoort op stal, is ook gewoon verplicht. Ben geen wedstrijdruiter dus enige keer dat ik het vraag is voor de inentingen.

Wat we hier in Frankrijk echter bijkomend hebben is een eigenaarskaart, die zit los in het paspoort.
De eigenaarskaart heb ik dus wel thuis liggen, staat mijn naam op en paard staat ook in de centrale databank (Frankrijk heeft een centrale databank om paarden te registreren, ongeacht ras etc) op mijn naam.
Moest iemand verkeerde bedoelingen hebben met het paspoort kunnen ze ermee zwaaien zo veel ze willen. Kaart ligt bij mij en paard staat overal op mijn naam.

Dus dat het paspoort op stal ligt, is verder niet belangrijk.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:24

paardje1983 schreef:

Ik wil hier toch even op inhaken, hier zijn er 3 paarden opgehaald door de rendac. Alle 3 keurig voorzien van chip en paspoort maar bij geen van 3en chipnummer door hoeven geven of paspoort moeten laten zien.

Zelfs gehad dat 1 van mijn paarden door de dierenarts buut kreeg voorgeschreven en dit pas op mijn vragen in het paspoort is genoteerd.

Overigens hier de paspoorten thuis omdat ik alleen een stuk grond huur en dus geen plek heb op stal om ze veilig op te bergen. Maar al stond ik op pension dan zou mijn paspoort daar toch ook liggen.