Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
brighteyes85 schreef:Heb je em van 23/7 binnen naar buiten geknald of heb je het opgebouwd? Ik ging van 22/7 binnen naar buiten, maar dat heb ik toch echt met uurtjes op moeten bouwen. Nu staan ze bij ons voor de nacht binnen omdat de staleigenaar dat graag wil, maar de rest van de dag buiten zonder rennen of stress.
vibabu schreef:@xyzutu dan moet je die mogelijkheid hebben en kom. En kom nou niet met de dooddoener 'dan moet je maar geen paard aanschaffen'. Ik denk dat iedereen hier op bokt doet wat hij of zij het beste vind voor zijn of haar paard. Wanneer kan dat eens gerespecteerd worden ipv alles wat niet in het straatje ligt maar te verafschuwen en op jouw manier te doen?
Citaat:Maar, niet ieder paard is hetzelfde. Sommige paarden zul je heel erg blij maken met een hit actiefstal, voor anderen is het een drama. Voor sommigen is het inderdaad mishandeling ze meer dan 12 uur op stal te laten staan, en voor anderen dikke prima. Meen me iets te herinneren van een springpaard wat niet meer te hanteren was, bij een andere ruiter kwam, en die zette hem fulltime op stal. Geen weide, en dus op de training na altijd binnen. En het paard bloeide op!
Gypsy schreef:Hoezo? Mijn paarden kunnen 24/7 op stal staan als ze dat willen. Maar ze kunnen ook lekker naar buiten lopen de droge paddock op. En ik gooi elke dag lekker de wei open, kunnen ze daar ook naar toe.
Ik denk dat TS zelf ook wel weet dat het eigenlijk niet klopt. Anders had ze er geen topic over geopend. Maatwerk leveren voor je paard kan lastig zijn, ik heb er zelf ook voor moeten knokken, jarenlang.
Mijn tip zou zijn, paddock vergroten en lekker met een maatje erin. Paarden hebben nog steeds de behoefte om te bewegen, dat is er nog lang niet uitgefokt. Ook voor hun gezondheid, hun lichaam is niet gemaakt om stil te staan.
En zorg dat er iets te doen is, een weg om naar te kijken, of een tuinierende buurman oid. Een biels om aan te schuren. Een heg waar ze om heen moeten lopen om te zien wat er aan de andere kant is.
Mijn ene merrie maakt zelden of nooit gebruik van de schuilstal, dat is toch ook geen reden om haar de toegang te ontzeggen voor als ze wel wil? Lekker goedkoop, schuilstal verkopen.
DatBenIkNou schreef:Je hebt het prachtig voor elkaar zo met je paard hoor, mag menig paard jaloers op zijn! Misschien van de zomer wel een paar uurtjes op de wei als hij dat lekker vind?
joke165 schreef:TS ik vind dat je het goed aanpakt en binnen je mogelijkheden de beste oplossing kiest. Mensen met paarden aan huis hebben idd makkelijk praten over paddock vergroten, schuilstallen plaatsen, wei aan paddock verbinden etcetera. Dit is op een pensionstal simpelweg niet te realiseren. Daar moet je het doen met de mogelijkheden die ze bieden en zo te zien heb jij al een staleigenaar die enorm meedenkt.