Mijn paard is op stal gelukkiger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:55

Heb je em van 23/7 binnen naar buiten geknald of heb je het opgebouwd? Ik ging van 22/7 binnen naar buiten, maar dat heb ik toch echt met uurtjes op moeten bouwen. Nu staan ze bij ons voor de nacht binnen omdat de staleigenaar dat graag wil, maar de rest van de dag buiten zonder rennen of stress.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:55

Ik lees de titel van het topic, en het eerste wat ik denk.. Kom maar op met de "moraal" ridders met een oplossing want een ander doet het toch nooit goed genoeg.
Twee posters die de nadruk er weer op leggen en door drammen.
Want ach, DAT is nou net de oplossing voor het probleem toch??.

TS heeft een prima oplossing bedacht, en samen met de pension houder vele oplossingen bedacht waarvan deze de winnaar is.
Paard komt een geruime tijd buiten met zijn soortgenoten en op een gegeven moment op de stal met uitloop mogelijkheden.

TS vraagt naar bokkers met de zelfde ervaringen, niet om adviezen wat kan ik nog meer doen, want ach als je er toch geen geld of zin aan hebt moet je het maar doen zoals je het wilt toch? je opmerkingen slaan kant nog wal.

brighteyes85 schreef:
Heb je em van 23/7 binnen naar buiten geknald of heb je het opgebouwd? Ik ging van 22/7 binnen naar buiten, maar dat heb ik toch echt met uurtjes op moeten bouwen. Nu staan ze bij ons voor de nacht binnen omdat de staleigenaar dat graag wil, maar de rest van de dag buiten zonder rennen of stress.

Er staat toch dat haar paard 24/7 buiten stond?!
Laatst bijgewerkt door newt op 27-12-15 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:56

Ik heb een eigen stuk land met droge en deels verharde stukken, schuilstal waar ze ook echt beschut kunnen staan en liggen met 24/7 hoor, in een hechte groep maar zo goed als ze er nu ( overdag buiten nacht stal) uitzien hebben ze in jaren niet gedaan.

Ik heb het in 2008 uitgebouwd naar 24/7 buiten met bovengenoemde faciliteiten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 22:57

Claudxx, jazeker ga ik dat weer proberen. Heb met de staleigenaar overlegd dat we m nu even in zn stal met paddock houden (al is het maar om dat patroon van rennen te doorbreken) en over een tijdje weer proberen op de wei :)

Vibabu, ik kende de risico's van het openen van dit topic :') maar heb dat juist gedaan omdat er toch vaak mensen hier op bokt 'zwijgen' omdat hun paard niet 24/7 buiten komt.

newt

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:59

Bij ons staan ze ook niet 24/7 buiten in de winter en in de zomer zijn de merries met veulens nachts binnen en de rest buiten.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:59

Ik heb eerder de indruk dat het paard zich in de wei niet op zijn gemak of veilig voelt en in zijn stal en paddock wel. Mijn paard is geen makkelijke met buiten staan, hij is meer een luxe-paard dan een all-weather paard en staat graag op stal. Maar het grootste verschil is voor hem of hij zich prettig voelt op die stalling. Op vorige stallen stond hij evenveel buiten en was hij neurotisch. Nu heeft hij een paddock voor zich alleen en staat evenveel buiten, maar is nu rustig. Ik merk dat hij zich veilig en prettig voelt en daardoor staat hij nu heel rustig buiten.
Ik denk dat je paard meer problemen heeft met de setting/lokatie waar hij staat, dan het daadwerkelijk buiten staan. Wellicht voelt hij zich prettiger alleen in een wei/paddock. Mijn paard is ook een "jager". Hij staat aangrenzend aan de rest in de wei en dan is er niets aan de hand.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:01

Hoezo? Mijn paarden kunnen 24/7 op stal staan als ze dat willen. Maar ze kunnen ook lekker naar buiten lopen de droge paddock op. En ik gooi elke dag lekker de wei open, kunnen ze daar ook naar toe.

Ik denk dat TS zelf ook wel weet dat het eigenlijk niet klopt. Anders had ze er geen topic over geopend. Maatwerk leveren voor je paard kan lastig zijn, ik heb er zelf ook voor moeten knokken, jarenlang.

Mijn tip zou zijn, paddock vergroten en lekker met een maatje erin. Paarden hebben nog steeds de behoefte om te bewegen, dat is er nog lang niet uitgefokt. Ook voor hun gezondheid, hun lichaam is niet gemaakt om stil te staan.
En zorg dat er iets te doen is, een weg om naar te kijken, of een tuinierende buurman oid. Een biels om aan te schuren. Een heg waar ze om heen moeten lopen om te zien wat er aan de andere kant is.

Mijn ene merrie maakt zelden of nooit gebruik van de schuilstal, dat is toch ook geen reden om haar de toegang te ontzeggen voor als ze wel wil? Lekker goedkoop, schuilstal verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:23

vibabu schreef:
@xyzutu dan moet je die mogelijkheid hebben en kom. En kom nou niet met de dooddoener 'dan moet je maar geen paard aanschaffen'. Ik denk dat iedereen hier op bokt doet wat hij of zij het beste vind voor zijn of haar paard. Wanneer kan dat eens gerespecteerd worden ipv alles wat niet in het straatje ligt maar te verafschuwen en op jouw manier te doen?

Wow, wordt hier even heftig ingevuld hoe ik allemaal wel niet zou denken en reageren! :wow: :wow: :wow:

Mijn vriendelijke suggestie: lees mijn posts eens terug. :)
Dan zie je geen enkele aanval of steek onder water, alleen de suggestie dat de TS even terugredeneert hoe kloppend haar stelling in de eerste post + titel (mijn paard is gelukkiger in de stal dan in de buitenlucht) eigenlijk is. Dan blijkt dat haar paard zich kiplekker voelt bij de combinatie open stal + uitloop en dat hij dus niets heeft tegen buiten zijn, maar dat áls hij buiten staat hij liever ook een schuilplek heeft. Die heeft hij niet op de wei, dus dan staat hij liever op een willekeurige andere plek waar die schuilmogelijkheid wel is. Dat is iets anders dan 'mijn paard staat liever binnen dan buiten'.

Dan over het mensen doodslaan met dooddoeners en de TS verafschuwen en niet respecteren en haar dwingen om het op mijn manier te doen... :D
Sorry hoor, maar dat vind ik toch best wel hilarisch. :D Waarom zou ik iemand anders doodslaan en verafschuwen omdat haar situatie niet perfect is als de mijne dat ook niet is? :wow: :j
Hier moet [***] bijvoorbeeld dikker worden en heeft hij echt langer gras nodig dan de echte weitjes. Daarom staat hij nu overdags op de grote hooiwei met hoog gras - maar met als nadeel dat deze wei een stuk natter is, hij dan even geen vriendjes heeft en dat hij maar op 1 plek uit de wind kan staan. Om dat laatste in elk geval al een beetje op te vangen krijgt hij bij regen+storm een regendek op, maar aan de natte grasmat en vriendjes kan ik helaas niets veranderen. Hij komt dus ook meteen aandraven als je eraan komt om hem op de paddock te laten. En als je hem vroeg in de middag op de paddock zet, wil hij daarna ook niet meer de wei op ('sochtends wel).
That's life. We doen het beste wat we kunnen. Zolang je er maar logisch over nadenkt en eerlijk blijft. Dus niet gemakzuchtig 'mijn paard staat op lang gras en is dus dolgelukkig' concluderen, of '[***] wil liever op de paddock hooi eten dan op de wei gras eten', maar: 'deze wei heeft naast alle voordelen ook een paar stevige nadelen en [***] laat (gelukkig maar een klein beetje in ons geval) zien dat hij die natte voeten wel degelijk voelt en na een tijdje vervelend vindt'.

Maar goed, je kunt in plaats daarvan er ook voor kiezen om je persoonlijk aangevallen te voelen zodra iemand suggereert dat er ook een logischere verklaring is voor iets wat je paard doet en dat als een persoonlijke aanval te zien - iets wat de TS zelf trouwens nergens doet. +:)+ Ik vind het ook perfect dat ze naar haar paard zelf kijkt als individu en niet denkt 'hij staat 10 uur in de wei dus het is goed'. Op déze manier zonder schuilstal in de wei staan is voor hem blijkbaar niet goed, dus als er geen mogelijkheid is om een schuilstal erbij te zetten in de wei dan is een paddock aan de stal voor dat paard in deze situatie waarschijnlijk de beste oplossing. Maar hij heeft het alleen over déze weidesituatie - niet over op de wei staan in het algemeen!
Ik wil dus alleen maar waarschuwen tegen conclusies die te kort door de bocht zijn (mijn paard staat dus liever op stal dan in de wei) want daar gaat je paard onder lijden als je op basis van die conclusie voor een volgende stal zoekt naar een plek waar hij maar 3 uur naar buiten kan (want hij staat liever binnen) - in plaats van naar een wei met 24/7 beschikking over een schuilstal.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:02

Nou die postzegel is al heel wat meer als gemiddeld in NL .
Hij kan buiten en kan rondlopen ...
En is relaxed .
Zou t voor nu lekker zo laten ...
Alleen z'n hooi zou ik in een hooinet of hooibak doen . Anders is het binnen afzienbare tijd een bagger zooi in De postzegel ...
Zou ook wel een postzegel willen voor mijn paard , vast aan haar stal
Want ook die wil en kan niet 24/7 buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:07

Ik denk ook dat de meeste Nederlandse pensionpaarden een moord doen voor zo'n postzegel aan hun stal. Maar dat hooi zou ik inderdaad ook in een net/vak doen omdat als hij zo de hele dag van de grond eet je wel kans loopt op zandkoliek.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:08

mijn paarden vinden het heerlijk om los te staan, maar niet perse om buiten te staan. Ik heb ze hier in een grote uitloop aan de stallen, de boxen zijn open, daarnaast is er een groot stuk in de stal open waar ze kunnen scharrelen. Op slechte dagen blijven ze dan ook heerlijk binnen terwijl de deur open staat!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:35

Hier geven we ze de keus of ze buiten of binnen willen staan. Wat we zien is dat zodra het nat is, ze toch echt bijna 24/7 op stal staan vrijwillig (op de training na die toch /echt/ in een buitenbak moet :+ ) en ook hartje zomer zodra 's middags goed de zon erop staan, is de stal toch aantrekkelijker dan wei.

Maar, niet ieder paard is hetzelfde. Sommige paarden zul je heel erg blij maken met een hit actiefstal, voor anderen is het een drama. Voor sommigen is het inderdaad mishandeling ze meer dan 12 uur op stal te laten staan, en voor anderen dikke prima. Meen me iets te herinneren van een springpaard wat niet meer te hanteren was, bij een andere ruiter kwam, en die zette hem fulltime op stal. Geen weide, en dus op de training na altijd binnen. En het paard bloeide op!

Wij leefden vroeger ook in grotten. En toch zul je de ene mens gelukkig maken in een appartementje in een flat, en een ander met een boerderij achteraf. Het kan imo dus wel. Je moet alleen oppassen dat het paard wel voldoende beweging krijgt... Een halfuurtje langer stappen per dag kan absoluut geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:19

Het blijven toch ook comfort creatures. 8-)

Veel paarden zullen (net als wilde paarden) in hartje zomer trouwens overdags schuilen en 's nachts grazen. Dat scheelt ontzettend veel hitte en insecten. Daarom is een wei zonder beschutting in de zomer ook bijna niet te doen. Mensen met een paddock paradise die hun paarden filmen merken ook dat ze juist 's nachts erg actief zijn, dus ook al zie jij ze altijd overdag in de stal staan, dat betekent nog niet dat ze dus liever 24/7 in een stal staan - paarden hebben gewoon een ander slaap-waakritme dan mensen.

Citaat:
Maar, niet ieder paard is hetzelfde. Sommige paarden zul je heel erg blij maken met een hit actiefstal, voor anderen is het een drama. Voor sommigen is het inderdaad mishandeling ze meer dan 12 uur op stal te laten staan, en voor anderen dikke prima. Meen me iets te herinneren van een springpaard wat niet meer te hanteren was, bij een andere ruiter kwam, en die zette hem fulltime op stal. Geen weide, en dus op de training na altijd binnen. En het paard bloeide op!

Ik denk ook dat er genoeg paarden gemaakt worden die nooit gezonde sociale interactiemogelijkheden hebben gehad en niet met steeds wisselende kuddes om kunnen gaan (zelf wél sociale paarden kunnen daarvan compleet gestoord worden). Alleen wordt de tegenstelling dan vaak veel te zwart-wit geschetst: paard is buiten in een kudde dus staat hij liever 24/7 in een box.
Zelfs als hij dan tot rust komt, hoeft dat helemaal niet de enige oplossing te zijn - het is in elk geval lichamelijk de meest ongezonde optie, ook als het paard hier geestelijk rust bij vindt. Dus ook dan is het belangrijk om te kijken of die ongezonde extreme te vermijden is. Vaak wel. Als het paard flipt op de wei omdat hij teveel groepsgenoten heeft, of te weinig, of omdat er geen schuilplek is of omdat hij muggen haat, of omdat hij insulineresistent dan zijn er nog tig andere oplossingen te bedenken waarbij je alléén dat heikele punt verbetert en het paard alsnog de bewegingsvrijheid houdt die hij nodig heeft.

Bijvoorbeeld door hem niet bij vriendjes te zetten maar alleen met andere paarden op neusafstand - of door een hyperactief jong paard juist meer leeftijdsgenoten te geven ipv allemaal oudjes- , door een goede schuilstal te bouwen die groot genoeg is voor alle paarden, de wei goed te draineren waardoor hij minder afstotelijk wordt, of in plaats van een paard in een wei te zetten hem een ruime zand/steenuitloop te geven, of als dat alles niet mogelijk is een klein uitloopje aan de stal plakken. Maar ook daar geldt: als die vol in de zon/regen en wind ligt plus aan een drukke looproute en zo klein is dat het paard de beten van zijn buren niet kan ontwijken en dus liever binnen blijft, dan kun je niet zeggen 'mijn paard is liever binnen dan buiten'. Het enige wat je kunt zeggen is dat als de situatie er zó bijligt, hij liever op stal staat. Maar dat betekent niet dat hij niet liever eigen baas is en naar eigen inzicht de benen kan strekken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:12

TS lijkt mij toch prima voor nu,die stal met uitloop!
Als hij het daar zo fijn vindt nu,lekker zo laten.
Ik heb hier ook wel een hengst die het nu veel fijner vindt binnen dan buiten. En zo heeft elk paard zijn karakter en maakt duidelijk wat hij fijn vindt of niet. +:)+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:36

Je hebt het prachtig voor elkaar zo met je paard hoor, mag menig paard jaloers op zijn! Misschien van de zomer wel een paar uurtjes op de wei als hij dat lekker vind?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:39

Gypsy schreef:
Hoezo? Mijn paarden kunnen 24/7 op stal staan als ze dat willen. Maar ze kunnen ook lekker naar buiten lopen de droge paddock op. En ik gooi elke dag lekker de wei open, kunnen ze daar ook naar toe.

Ik denk dat TS zelf ook wel weet dat het eigenlijk niet klopt. Anders had ze er geen topic over geopend. Maatwerk leveren voor je paard kan lastig zijn, ik heb er zelf ook voor moeten knokken, jarenlang.

Mijn tip zou zijn, paddock vergroten en lekker met een maatje erin. Paarden hebben nog steeds de behoefte om te bewegen, dat is er nog lang niet uitgefokt. Ook voor hun gezondheid, hun lichaam is niet gemaakt om stil te staan.
En zorg dat er iets te doen is, een weg om naar te kijken, of een tuinierende buurman oid. Een biels om aan te schuren. Een heg waar ze om heen moeten lopen om te zien wat er aan de andere kant is.

Mijn ene merrie maakt zelden of nooit gebruik van de schuilstal, dat is toch ook geen reden om haar de toegang te ontzeggen voor als ze wel wil? Lekker goedkoop, schuilstal verkopen.

Dit is wel makkelijk praten. Maar TS staat op een pension stal dan kun je niet zomaar even de paddock vergroten...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:48

Mijn paard is op stal gelukkiger...

En in een grote volle wei met genoeg droge plaatsen, met passende kuddegenoten en een schuilstal misschien nog veeeel gelukkiger :+

Ik begrijp dat je je neerlegt bij het feit dat je paard in deze situatie rustiger is met meer uren op stal. Het is altijd keuzes maken en wat in je mogelijkheden ligt om de huisvesting voor je paard te verbeteren is (vaak) niet eindeloos.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:55

ik vraag mij af of dit effectief is doordat hij niet graag buiten staat, of doordat hij de link gemaakt heeft dat hij op stal voer krijgt (krachtvoer, wortels, bieten, dingen die lekkerder zijn dan hooi en dat hij denkt te gaan missen).
Ik vraag mij af wat dit paard zou doen als je zijn stal en paddock kunt aansluiten op een stuk weide, en die zou open zetten. zou hij dan alsnog de hele dag in zijn box staan, of zou hij toch wat rondkuieren?
Hoe groot is zijn paddock waar hij in staat? bij voldoende ruimte is er niet perse noodzaak dat ze nog op de weide komen, lopen ze de boel alleen maar kapot en meer risico dat ze zand binnenkrijgen

ikzelf ben geen fanaat om paarden in een box te zetten en dan op bepaalde tijden buiten te zetten en savonds terug binnen te halen. 's morgens heb je een bende ongeduldigaards die buiten willen, en 's avonds heb je een bende ongeduldigaards die hun eten willen gaan opeten.
Als ze dan besluiten om iedere dag wat vroeger ongeduldig te worden heb je het probleem dat ts nu heeft.
als je diezelfde paarden altijd de keuze geeft tot hun box en paddock/weide, dan vertonen ze dit gedrag niet meer.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 12:56

DatBenIkNou schreef:
Je hebt het prachtig voor elkaar zo met je paard hoor, mag menig paard jaloers op zijn! Misschien van de zomer wel een paar uurtjes op de wei als hij dat lekker vind?

Ja hoor, van het voorjaar gaat hij gewoon weer de wei op. En misschien dat het langer goed gaat als een paar uurtjes, dan blijft ie langer buiten :)

Wat betreft het vegroten van een paddock of uitloopt maken. Hier is idd geen mogelijkheid voor gezien ik op een pensionstalling sta.
En een eigen stukje grond zou ik geweldig vinden. Helaas heb ik daar met mijn salaris bij lange na geen geld voor. Ook zo er dan sowieso 1 paard ter gezelschap bij moeten en ik heb tzt al mn andere paard moeten verkopen omdat 2 paarden onderhouden te duur werd, dus dat is ook geen optie.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:00

TS ik vind dat je het goed aanpakt en binnen je mogelijkheden de beste oplossing kiest. Mensen met paarden aan huis hebben idd makkelijk praten over paddock vergroten, schuilstallen plaatsen, wei aan paddock verbinden etcetera. Dit is op een pensionstal simpelweg niet te realiseren. Daar moet je het doen met de mogelijkheden die ze bieden en zo te zien heb jij al een staleigenaar die enorm meedenkt.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:02

Mijn pony staat veel liever binnen dan buiten met vriendjes. Doordat ze ging rennen omdat ze geest binnen staat heeft ze blessure op blessure opgelopen. Ik wilde haar graag buiten hebben samen met mijn jonge paard en Wat kleine pony's. Zodra ik haar nu zie rennen gaat ze toch echt naar binnen. Soms is dat na 1 uur en soms pas na 5 uur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:02

joke165 schreef:
TS ik vind dat je het goed aanpakt en binnen je mogelijkheden de beste oplossing kiest. Mensen met paarden aan huis hebben idd makkelijk praten over paddock vergroten, schuilstallen plaatsen, wei aan paddock verbinden etcetera. Dit is op een pensionstal simpelweg niet te realiseren. Daar moet je het doen met de mogelijkheden die ze bieden en zo te zien heb jij al een staleigenaar die enorm meedenkt.

Eens :).

Kijk naar je paard, niet naar hoe anderen vinden dat jij met je paard om moet gaan. Meen me te herinneren dat Draak het met Fazzino en Prins op de weide ook niet altijd even geweldig vond (hi, ex-collega ;) ).

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:05

Het eerste wat ik dacht dat ik je titel last: OEEEHHH!! Al die 24/7 fanatiekelingen hier op bokt. Linke boel.

Complimenten hoe je er mee omgaat. Maar je moet ook gewoon luisteren naar je paard. Hij moet wel kunnen ontspannen. Ik denk dat je er heel goed aan doet zo !

Ik heb 2 weken geleden ook besloten om mijn paard binnen te laten. Ze stond in de drek, was echt armoe. Daarnaast stond ze in een groepje met o.a. een 4 jarige dominante (onopgevoede-niet sociale) merrie. Klere bok was dat want die deed niets anders dan die van mij opjagen. Ik was het zo zat. Iedere keer wonden verzorgen; tot ze een lelijke plek op haar been had. Voor je het weet heb je een heftige blessure oid en dan ben je uitgefietst. Is voor het paard zelf ook niet leuk.
Ik wil wel weer een leuk groepje voor haar maar eerst maar even tot rust komen en dan ga ik met de stalhoudster ook op zoek naar een nieuw groepje voor haar.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:08

Ik heb er ook een aantal die liever binnen staan, en buiten helemaal in de stress schieten. Bij 1 hebben we kunnen vaststellen dat zolang haar wei direct aan de stal grenst ze het geen probleem vind, maar zodra ze in een wei moet die verder weg is (andere kant van het erf, of andere kant van de weg ofzo) dan is weer helemaal fout. Bij haar maakt t ook echt niet uit of ze alleen of met meerdere staat, ook alles al geprobeerd, maar he.. prima hoor.. dan maar gedeeltelijk naar buiten.
Niet alles is gemaakt om 24/7 buiten te lopen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:08

Er zullen ongetwijfeld onderliggende redenen zijn voor het rennen. En een grotere paddock/weide aansluiten op stal en dit samen met vriendjes is natuurlijk ideaal. Maar helaas ook niet altijd realiseerbaar.
Je paard staat nu tenminste niet hele dagen echt op stal als in een box van 3x3. Dat vind ik al een luxe hoor!
Hopelijk kun je snel een oplossing vinden zodat hij het ook weer een aantal uurtjes op de weide leuk gaat vinden.