kostenverschil paard aan huis of op pension

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:23

Stal mesten kost me 5 minuten per stal.
1 keer in de week 10 minuten omdat de plasplek er uit gaat.

Hooi klaar leggen.
Dat is in de schuilstal het meeste werk omdat ik dan verder moet lopen. En ondertussen jonge paarden knuffel.
Maar zou ik de zakken vullen en zonder knuffelen op en neer lopen ben ik 5 minuten kwijt.

Hooi in de stallen 1 minuut per stal.
Nee dat haal ik niet eens.

Bijvegen 5 minuten?
Ook dan ben ik uitgebreid bezig.

Paddock heb ik geen.
Wei mest ik niet is daarvoor te groot.
Daar gaat een paar keer per jaar de trekker met weidesleep doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:23

Hier mesten we in een half uurtje met z'n tweeën de stal van 3 paarden uit.
Voeren doen we in 10 minuten/kwartiertje per voerbeurt.

Maar al was het bij huis staan 2x zo duur, dan nog zou het me alles waard zijn.
Ik ben chronisch ziek en in plaats van me compleet aan te moeten kleden, mijn haar te doen etc, kan ik nu gewoon snel een jas over mijn kloffie trekken en met ongekamde haren naar mijn paarden lopen voor een knuffel, om vervolgens mijn bed weer in te duiken (op slechte dagen).
Die binnenbak en goed gedraineerde buitenbak geef ik met alle liefde op. :j

Hotchocolat, jij woont ook niet in Nederland en hebt veel meer land dan wij. :)

Maaike_Ma

Re: kostenverschil paard aan huis of op pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:13

maar wat de mensen die paarden op pension ook niet meetellen,
Je hebt ook reistijd en reiskosten(als je met de auto gaat) elke keer

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:29

Inderdaad. Stond vroeger niet ver van stal. Maar toch een kwartiertje.
Dat is toch elke dag een half uur.
Dan heb ik al veel gedaan hier thuis.

En dan tellen we wachten op deken wissel niet eens mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:49

Maaike_Ma schreef:

Maar daar tegen over staat wel weer dat ik geen reis tijd + kosten heb bij wekelijks rijden op de rij verenging en bij rijden in het bos.
Een woning met grond op zo locatie is ook alweer 2 keer zo duur dan op een locatie met minder mogelijkheden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:01

Afgezien van het kostenplaatje vraag ik me af of het slim is om je paard bij een vriendin thuis te stallen. Mocht er op enig moment een onoverbrugbaar verschil in inzicht ontstaan over het stal- of weidemanagement ben je niet alleen je stalling kwijt maar je vriendin misschien ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:08

Die ervaring heb ik niet. Heb paard ook bij vrienden gehad en ging prima. En later naar ander stal gegaan en we zijn nog steeds goede vrienden.
Misschien wel handig om van te voren goed te informeren wat voor opzeg termijn ze hanteert.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:28

knollentuin schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik snap werkelijk niet hoe mensen per paard zo duur uit kunnen zijn? Voor 3 paarden ben ik voor hooi per maand €60 kwijt.... Ik kom per maand, voor 3 paarden, niet eens aan €100 en dan heb ik het over de winter in de Zomer is het nog veel minder

Dat ligt denk ik aan de combi waar koop je je ruwvoer regio, randstad of oostgroningen en welk ruwvoer gebruik je,weide hooi, Engels raai wat voor kwaliteit, welke snee? moet je vanwege vervoer en opslag kleine balen gebruiken of kan je grote balen laten brengen oh zelf halen? Kan je groot inkopen of moet je elke maand kopen?
Dat zijn echt de gegevens die het grote verschil maken,- dan heb je shetten of grote paarden en hoe voer je die?
Alsnog lees dat jij voor 20 euro p paard in de maand kwijt bent denk ik: het arme beest krijgt veeel te weinig!!! Dat ga ik niet redden hoor!! Ik red het lang niet met 60 euro pp uit alleen hooi in de maand,

Ik koop elke maand 1 hele grote baal hooi( 450 kg geloof ik?) die kan ik elke maand komen halen bij een kennis. Zeer goede kwaliteit. Paardrn hebben 24/7 hooi rn weidegang.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:51

[quote="knollentuin]
Ik snap werkelijk niet hoe mensen per paard zo duur uit kunnen zijn? Voor 3 paarden ben ik voor hooi per maand €60 kwijt.... Ik kom per maand, voor 3 paarden, niet eens aan €100 en dan heb ik het over de winter in de Zomer is het nog veel minder
[/quote]

Dat ligt denk ik aan de combi waar koop je je ruwvoer regio, randstad of oostgroningen en welk ruwvoer gebruik je,weide hooi, Engels raai wat voor kwaliteit, welke snee? moet je vanwege vervoer en opslag kleine balen gebruiken of kan je grote balen laten brengen oh zelf halen? Kan je groot inkopen of moet je elke maand kopen?
Dat zijn echt de gegevens die het grote verschil maken,- dan heb je shetten of grote paarden en hoe voer je die?
Alsnog lees dat jij voor 20 euro p paard in de maand kwijt bent denk ik: het arme beest krijgt veeel te weinig!!! Dat ga ik niet redden hoor!! Ik red het lang niet met 60 euro pp uit alleen hooi in de maand,[/quote]

Ik koop elke maand 1 hele grote baal hooi( 450 kg geloof ik?) die kan ik elke maand komen halen bij een kennis. Zeer goede kwaliteit. Paardrn hebben 24/7 hooi rn weidegang.[/quote]

Dus bij jou eet 1 paard 5 kilo hooi per dag?
Daar zit al een groot verschil, hier is t eerder 20 kilo per paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:10

Tobbes schreef:
Maaike_Ma schreef:

Maar daar tegen over staat wel weer dat ik geen reis tijd + kosten heb bij wekelijks rijden op de rij verenging en bij rijden in het bos.
Een woning met grond op zo locatie is ook alweer 2 keer zo duur dan op een locatie met minder mogelijkheden.
Valt heel erg mee, ligt er ook enorm aan waar je woont in Nederland.
Wij hebben hier zelfs betere uitrijmogelijkheden dan waar we in pension stonden en daar was het al leuk buiten rijden. :j
Huis was echt een koopje voor wat we er allemaal voor hebben gekregen, in nagenoeg perfecte staat.
Gewoon goed kijken wat je koopt.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:34

4 paarden, een Tinker en een Shetlander eten bij ons momenteel per maand circa 10 grote rechthoekige pakken voordroog. Een baal kostte dit jaar 37,50, dus dat is ongeveer 375,- per maand aan hooi.
Dan reken ik de kosten van de loonwerker voor het thuisbezorgen nog niet mee.
Ze krijgen onbeperkt en komen momenteel niet in het weiland (wel in een zandpaddock, voordat mensen zeggen dat ze zielig zijn)

Voor de mensen die denken dat aan huis goedkoper is omdat je geen reiskosten hebt, denk dan eens aan het ophalen van hooi, stro en brok, het afvoeren van mest en natuurlijk 's winters regelmatig naar de binnenbak.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:42

Niet iedereen wil naar een binnenbak.
Mijn buitenbak is alleen met vorst niet te rijden.

Hoeveel kilo zijn die balen?
10 stuks klinkt erg veel.

Ik heb hier 4 paarden.
2 volwassen en 2 jonkies en die eten 2 grote ronde balen voordroog per maand op.
En dat is van eigen land en koste met op de plaats zetten erbij 18 € per stuk.

Zoals eerder aangegeven. Kosten van mest afvoer heeft niet iedereen.

Dus het is heel erg appels met peren vergelijken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:26

knollentuin schreef:

Dat zou zomaar kunnen hoor. Mijn fjord eet ongeveer 5 kilo en die laat meer ook echt staan. Mijn 2-jarige KWPN'er eet inderdaad 3-4 keer zoveel. Dat scheelt dus ook een hoop in de kosten waardoor het ook niet zo te zeggen is hoeveel je precies kwijt bent, dat is gewoon heel verschillend per paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:38

Nies_ schreef:
knollentuin schreef:

Dat zou zomaar kunnen hoor. Mijn fjord eet ongeveer 5 kilo en die laat meer ook echt staan. Mijn 2-jarige KWPN'er eet inderdaad 3-4 keer zoveel. Dat scheelt dus ook een hoop in de kosten waardoor het ook niet zo te zeggen is hoeveel je precies kwijt bent, dat is gewoon heel verschillend per paard.

Ja daar ging ook mijn post over, degene waar ik op reageerde vroeg zich af waarom sommige mensen zoveel kwijt waren aan hooi, zij was 60 euro per maand kwijt voor 3 paarden.. Ik heb daar dus niet genoeg aan voor 1 paard, vandaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:43

5 kilo is hier een ontbijtje voor mijn drachtige Trekpaardmerrie. :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:45

Dus dat.

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 22:47

Oké! Het licht echt aan waar je woont en waar je het haalt?

Ben nog wel aan het twijfelen, ga straks weer aan een opleiding beginnen en moet idd wel alles zelf doen, dat is het probleem niet, maar kom ik dan niet in tijdnood?

Vriendin woont ongeveer 10 min met de fiets van me af, dus de auto zal ongeveer 5 min zijn, qua tijd ben ik niet veel kwijt gelukkig!

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 22:48

KoudbloedKim schreef:
5 kilo is hier een ontbijtje voor mijn drachtige Trekpaardmerrie. :D

5 kilo, vast een eitje voor haar :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:00

Dan had ik je verkeerd begrepen. Het kwam op mij over alsof je het zeer onwaarschijnlijk vindt. :)

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:44

5 kilo hooi voor 1 paard per dag? Dat is echt heel erg weinig, staan ze nog op de wei met genoeg gras of zo? Mijn paarden, een tinker en een fries staan 24/7 buiten en krijgen onbeperkt hooi, gras is er alleen nog om te knabbelen. Wij kopen altijd een grote baal en doen daar ongeveer een 1,5 week mee...soms 2, soms langer. ligt aan de temperatuur, en de hoeveelheid gras die er nog is.. hoe kouder, hoe meer ze eten. Een grote baal kost 45 euro.. Maar het gaat al snel richting 15 tot 20 kilo per paard hoor( nu er geen gras meer voor ze is)..Dus ongeveer 3 balen van 45 euro per maand.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:50

bruintje123 schreef:
Niet iedereen wil naar een binnenbak.
Mijn buitenbak is alleen met vorst niet te rijden.

Hoeveel kilo zijn die balen?
10 stuks klinkt erg veel.

Ik heb hier 4 paarden.
2 volwassen en 2 jonkies en die eten 2 grote ronde balen voordroog per maand op.
En dat is van eigen land en koste met op de plaats zetten erbij 18 € per stuk.

Zoals eerder aangegeven. Kosten van mest afvoer heeft niet iedereen.

Dus het is heel erg appels met peren vergelijken.

Met slecht weer rijden wij graag binnen, wij zijn watjes :D

10 balen zal inderdaad meer dan gemiddeld zijn omdat ze onbeperkt krijgen :o
Gewicht van de balen weet ik niet, gewoon van die grote standaard rechthoekige pakken.

Niet iedereen heeft uiteraard dezelfde kosten, ik bedoelde meer aan te geven dat er nog meer zaken zijn die geld kosten en waar je niet zo snel aan denkt.
Mestafvoer kan bij ons momenteel gratis, als je brandstofkosten en kosten van de kiep aanhanger niet meerekent.

De tijd die we kwijt zijn aan de verzorging van de paarden en alles wat er verder bij komt kijken heb ik nog nooit volledig bijgehouden. 's Ochtends in ieder geval anderhalf uur, paarden naar buiten zetten/stallen uitmesten/opstrooien/hooi klaar leggen/ erf blazen met de bladblazer. 's Middags ongeveer 30-45 minuten, paarden binnenzetten/mest ruimen in de paddock en 's Avonds ook een uurtje, paarden voeren/hooi klaarleggen in de paddocks/bak en paddocks slepen en evt. water laten weglopen.
Dan eenmaal per week nog een dagdeel gok ik met overige klussen als mest afvoeren, stro halen en onderhoud.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:56

octavodia schreef:
5 kilo hooi voor 1 paard per dag? Dat is echt heel erg weinig, staan ze nog op de wei met genoeg gras of zo? Mijn paarden, een tinker en een fries staan 24/7 buiten en krijgen onbeperkt hooi, gras is er alleen nog om te knabbelen. Wij kopen altijd een grote baal en doen daar ongeveer een 1,5 week mee...soms 2, soms langer. ligt aan de temperatuur, en de hoeveelheid gras die er nog is.. hoe kouder, hoe meer ze eten. Een grote baal kost 45 euro.. Maar het gaat al snel richting 15 tot 20 kilo per paard hoor( nu er geen gras meer voor ze is)..Dus ongeveer 3 balen van 45 euro per maand.

Bij mij staat er nog wel wat gras, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Ik kan wel meer geven (en dat doe ik ook weleens omdat het inderdaad niet veel is), maar dan vind ik overal hooi wat niet meer gegeten wordt. Het beest ziet er ook gewoon goed uit dus ga er vanuit dat ze gewoon niet meer nodig heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:09

Wauw, een Fjord die niet meer dan 5 kg eet....? Dat is echt bizar zeldzaam volgens mij :P

Rena van mij geeft niet veel om eten en die heeft onbeperkt toch altijd wel een half normaal ouderwets baaltje weggeknaagd op een dag... samen met 1 Fjord, Haf of jong paard dan gemiddeld een baaltje per dag.

Nu verschilt het gewicht en kwaliteit natuurlijk wel eens maar 5kg dat is echt bijvoer naast nog heel aardig grasjes binnenkrijgen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:32

knollentuin schreef:
[

Hmm.... Ik zal dan wel verkeerd schatten... Want ze hebben onbeperkt hooi maar doe er ongeveer een maand mee. Die blokken zijn ongeveer anderhalve meter breed en hoog en tussen de 3 a 4 meter lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:35

Wij doen met 1 simpele midibaal max. 3 dagen met 3 paarden w.o 1 drachtig [ras].
Zijn ongeveer 1 bij 80cm.

Afbeelding