Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maaike_Ma schreef:maar wat de mensen die paarden op pension ook niet meetellen,
Je hebt ook reistijd en reiskosten(als je met de auto gaat) elke keer
knollentuin schreef:Maartje1990 schreef:Ik snap werkelijk niet hoe mensen per paard zo duur uit kunnen zijn? Voor 3 paarden ben ik voor hooi per maand €60 kwijt.... Ik kom per maand, voor 3 paarden, niet eens aan €100 en dan heb ik het over de winter in de Zomer is het nog veel minder
Dat ligt denk ik aan de combi waar koop je je ruwvoer regio, randstad of oostgroningen en welk ruwvoer gebruik je,weide hooi, Engels raai wat voor kwaliteit, welke snee? moet je vanwege vervoer en opslag kleine balen gebruiken of kan je grote balen laten brengen oh zelf halen? Kan je groot inkopen of moet je elke maand kopen?
Dat zijn echt de gegevens die het grote verschil maken,- dan heb je shetten of grote paarden en hoe voer je die?
Alsnog lees dat jij voor 20 euro p paard in de maand kwijt bent denk ik: het arme beest krijgt veeel te weinig!!! Dat ga ik niet redden hoor!! Ik red het lang niet met 60 euro pp uit alleen hooi in de maand,
Tobbes schreef:Valt heel erg mee, ligt er ook enorm aan waar je woont in Nederland.Maaike_Ma schreef:maar wat de mensen die paarden op pension ook niet meetellen,
Je hebt ook reistijd en reiskosten(als je met de auto gaat) elke keer
Maar daar tegen over staat wel weer dat ik geen reis tijd + kosten heb bij wekelijks rijden op de rij verenging en bij rijden in het bos.
Een woning met grond op zo locatie is ook alweer 2 keer zo duur dan op een locatie met minder mogelijkheden.
knollentuin schreef:Dus bij jou eet 1 paard 5 kilo hooi per dag?
Daar zit al een groot verschil, hier is t eerder 20 kilo per paard..
Nies_ schreef:knollentuin schreef:Dus bij jou eet 1 paard 5 kilo hooi per dag?
Daar zit al een groot verschil, hier is t eerder 20 kilo per paard..
Dat zou zomaar kunnen hoor. Mijn fjord eet ongeveer 5 kilo en die laat meer ook echt staan. Mijn 2-jarige KWPN'er eet inderdaad 3-4 keer zoveel. Dat scheelt dus ook een hoop in de kosten waardoor het ook niet zo te zeggen is hoeveel je precies kwijt bent, dat is gewoon heel verschillend per paard.
bruintje123 schreef:Niet iedereen wil naar een binnenbak.
Mijn buitenbak is alleen met vorst niet te rijden.
Hoeveel kilo zijn die balen?
10 stuks klinkt erg veel.
Ik heb hier 4 paarden.
2 volwassen en 2 jonkies en die eten 2 grote ronde balen voordroog per maand op.
En dat is van eigen land en koste met op de plaats zetten erbij 18 € per stuk.
Zoals eerder aangegeven. Kosten van mest afvoer heeft niet iedereen.
Dus het is heel erg appels met peren vergelijken.
octavodia schreef:5 kilo hooi voor 1 paard per dag? Dat is echt heel erg weinig, staan ze nog op de wei met genoeg gras of zo? Mijn paarden, een tinker en een fries staan 24/7 buiten en krijgen onbeperkt hooi, gras is er alleen nog om te knabbelen. Wij kopen altijd een grote baal en doen daar ongeveer een 1,5 week mee...soms 2, soms langer. ligt aan de temperatuur, en de hoeveelheid gras die er nog is.. hoe kouder, hoe meer ze eten. Een grote baal kost 45 euro.. Maar het gaat al snel richting 15 tot 20 kilo per paard hoor( nu er geen gras meer voor ze is)..Dus ongeveer 3 balen van 45 euro per maand.