vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:09

Mioux schreef:
dat vraag ik me ook wel af. Bedoel als stal leeg is word er ook niks verbruikt toch? want er staat tenslotte geen paard die voer of bodembedekking voor de stal nodig heeft en geen werk er aan ?

Bedoel het vasthouden aan die 70 euro ja, no offence hoor maar kan je niet op vast rekenen ;) Kan altijd zo zijn en gebeuren dat die stal leeg komt te staan. Paard verhuist, overlijd of andere redenen...

Het gaat toch om 70 euro kale stal dus ts betaald geen voer voor die vriendin. Dus het gaat niet om de kosten die het paard verbruikt.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:09

Jorika1986, daar denk ik dus ook aan....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:10

Weet ze ook dat jullie haar geld nodig hebben?
Als dat zo is, is het helemaal niet netjes wat ze gedaan heeft.

Ik zou met haar om de tafel gaan en vragen wat ze van plan is, open kaart spelen dat je de stalhuur wel nodig hebt en hoe dit ook van haar kant uit netjes opgelost gaat worden.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:10

idd, 70 euro kale stal.

Bullebeest

vickyP schreef:
Ik wil idd liever geen 'onbekende' hier aan en in m'n huis. ;-)

We rekenden een beetje op dat bedrag ivm onze afbetaling huis en dan ist niet zo fijn dat je dat bedrag een beetje kwijt bent. :-(

x

Het hoeft ook niet gelijk een onbekende te zijn. Gewoon kijken wat klikt op wat evt reageert als je op zoek gaat naar een nieuwe huurder. Kun je dan ook gelijk dit soort gevallen afspreken van wat te doen.

Mioux

ja dan sorry, maar pech.... bedoel er zijn tig redenen dat die stal leeg komt te staan en als je dat dus erg hard nodig hebt is het niet slim om je daaraan vast te houden.

Je wilt ook geen onbekende in die stal, dan houdt het denk ik snel op ?

@awwijk24 dat was net voor me gepost zag ik ja :P tegerlijkertijd

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:11

Denk wel dat ze het weet, maar eerlijk gezegd niet echt bij stil staat dat dit voor ons niet zo leuk is...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:12

itsmi schreef:
Mits betekend in het nederlands "op voorwaarde dat" dus ik snap het vraagteken van Sonja. In het nederlands klopt het nu namelijk niet, maar in Belgie wordt het woord dus anders gebruikt..

Toch eerst even met haar om de tafel gaan zitten. Weet ze dat de boks verhuurd kan worden aan een ander als ze niet kale stalhuur doorbetaald?

Nee hoor in België wordt dat woord zeker niet anders gebruikt!

TS: ik zou het zo laten gezien het een goede vriendin is. Misschien wel even om tafel om te zien of ze zeker terugkomt in maart, anders kan je nu al een nieuwe pensionklant gaan zoeken.

vickyP

Re: vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:14

Ik denk idd dat ik dit best wel even doe Solleke-Noah. :-)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:15

Wat ik vreemd vind is dat je een huis en stalling etc koopt en daar de inkomsten van een riendin die je krijgt voor haar paard in mee rekent. Je moet niet afhankelijk zijn en alles zelf kunnen bekostigen. Het paard kan ook te komen overlijden of verkocht worden en dan mis je het geld ook.
Ik denk dus dat je dat als eerste beter had kunnen berekenen.

Maargoed. Bij vrienden zou ik er geen geld voor vragen, maar zoals je zegt dat je het echt nodig hebt, zou ik de stal verhuren. Jammer, ,maar je vriendin heeft zelf de keus gemaakt om weg te gaan en op gestaan is plaats vergaan.....toch?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:16

natuurlijk is het niet leuk, ook omdat het niet besproken is zeg maar. Maar gewoon met haar bespreken is de beste optie....

Moet wel zeggen dat het lijkt, niet flauw bedoelt, alsof je afhankelijk bent van haar? Omdat je die 70 euro dus echt nodig hebt. Vind ik ene kant ook geen goed teken.. bedoel als ik bij iemand mijn paard stal (ik zou het wel bespreken van te voren) en ik verhuis bv in de winter elders, en zij zegt tegen mij maar ik heb die 70 euro nodig ehm ja sorry maar dan zou ik mijn leven lang bij jouw moeten stallen en als er iets met mijn paard gebeurd een nieuwe moeten kopen en bij jouw stallen omdat jij afhankelijk bent van mijn 70 euro? zou ik me ook niet erg prettig bij voelen en wat gedwongen.

Ik zou gewoon met die vriendin praten, en duidelijk vragen of ze terug komt of niet. Dan weet je waar je aan toe bent. En als je die 70 euro per maand echt hard nodig hebt is denk ik toch een nodig iets om die stal te gaan verhuren, bekende of niet. Als die 70 euro zo belangrijk is dan moet je denk ik wel ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:17

Wat heb jij geantwoord op haar sms'je dat ze daar tot maart zou blijven? Als je toen iets terug gestuurd hebt als 'ja, ok, is goed', zou ik het heel gek vinden, moesten er nu ineens problemen zijn en geld gevraagd worden.

Want op zich vind ik het wel normaal dat een vergoeding gevraagd wordt om de stal gereserveerd te houden, maar dan moet dat wel meteen gemeld worden en niet nadat ik al twee maanden elders sta. Daar zou ik een gevoel van willekeur bij krijgen.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:18

Zullen we lekker ophouden over dat "mits"? Dat mensen zich überhaupt geroepen voelen om dat te verbeteren.

TS je vriendin was ook niet echt netjes na 4 jaar ergens staan ga je toch even om de tafel zitten om te bespreken dat je ergens anders gaat staan in de winter. Tegelijk kon je dan bespreken voor Hoe lang het was en dat ze kale stal door moet betalen als ze wil dat jij die voor haar reserveert, want dat is gewoon heel normaal.

Zo zie je maar weer waar contacten goed voor zijn hè ;). Zaken en privé moet je scheiden zeker als je zo afhankelijk bent van die 70 euro. Als ze terug wil komen zou ik ook zeker een contact opstellen met een officiëel opzeg termijn en de gemaakte afspraken.

Persoonlijk denk ik dat je haar voor de keus moet laten. Terug komen is kale stal door betalen of niet terug komen en je verhuurd aan een ander. Maar kom op, wel onder contract! Zaken zijn zaken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:19

Cinnepin schreef:
Wat ik vreemd vind is dat je een huis en stalling etc koopt en daar de inkomsten van een riendin die je krijgt voor haar paard in mee rekent. Je moet niet afhankelijk zijn en alles zelf kunnen bekostigen. Het paard kan ook te komen overlijden of verkocht worden en dan mis je het geld ook.

Maargoed. Bij vrienden zou ik er geen geld voor vragen, maar zoals je zegt dat je het echt nodig hebt, zou ik de stal verhuren. Jammer, ,maar je vriendin heeft zelf de keus gemaakt om weg te gaan en op gestaan is plaats vergaan.....toch?

hier dus mee eens.. ik zou me niet fijn voelen als een vriendin tegen mij zegt ik heb die 70 euro nodig ben er afhankelijk van... Bedoel dat verplicht mij dus om mijn paard er eeuwig te stallen tot zijn of haar dood, en als ik ooit mijn paard moet/wil verkopen kan dat bij wijze van niet want word ik raar/scheef aangekeken...

Om even bot te zeggen, jij koopt een huis met bijbehoren, dan is het jouw probleem als je het niet kan betalen en moet je kijken waar je wat op kan/moet minderen om die 70 euro in gelijk te krijgen met de rest zodat je die niet te kort komt.

Je kan wel zeggen als ze terugkomt we maken een contract of iets zodat het zwart op wit staat met een op zeg termijn van bv 1 of 2 maanden, weet niet wat tegenwoordig normaal is op dat termijn ?

Zo kan jij het toch verhuren als je daarvoor kiest, en ben je op tijd ingelicht.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:23

Cinnepin schreef:

Ik vind dat de hele issue niets met rekenen te maken heeft. Je hebt een box vrij en verhuurt die. Ik denk dat iedereen die voor slechts(!) 70 euro kale huur een box verhuurt het ook wel redt zonder die euro's, zo ook TS... Maar het gaat erom dat iemand plotseling weggaat en je box leegstaat, een plek die elke maand geld kan opbrengen, of je vrienden bent of niet. Je mag dat best wat zakelijk zien vind ik. Ik vind ook niet dat je te laat bent, je was overdonderd door (ongelofelijk zeg...) een mededeling per sms.

Ik zou zeggen: alsnog gesprekje, zeggen wat je ervan vindt (en dat kan best even tintje zakelijk ondanks vriendschap) en (zou ik doen) een bedragje per maand box aanhouden afspreken. Vragen of ze van plan is terug te komen heeft weinig waarde, dat kan aan het eind van de periode ook weer veranderen en geeft dus geen garanties. Ik denk 25 of 30 euro per maand is netjes. Ze had dat zelf natuurlijk ook kunnen aanbieden toen ze plotseling opzegde.
Laatst bijgewerkt door stefje op 28-11-15 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:23

Ik heb die 70 euro niet broodnodig te overleven of lening afbetalen, laat dit duidelijk zijn. ;-)

Maar ze woont beetje verder in de straat dus kwam voor haar dus x-tra handig uit wij dit huis kochten en toen besproken hebben of ze mee naar ons mee verhuisde en dus 70 euro betaalde voor deze stalling om zo 'kosten' zoals weideonderhoud etc.... mee te betalen.

Het was eerder een vraag qua sms= 'Wat zou je er van vinden moest ik met 'paard' blijven overwinteren hier?'
Toen vroeg ik : 'wat is overwinteren? Hoe lang zou dit zijn?'
' ten laatste einde maart terug' kreeg ik als antwoord
ik:' dat moet je zelf beslissen, dat kan ik niet voor jou beslissen'

Verder nog niks van gehoord of communicatie gehad.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:24

Dat het een vriendin is staat buiten de situatie. Als het haar daar beter bevalt is het gewoon haar goed recht daar te gaan staan. Jij die zegt dat ze wel weet dat je dat geld nodig hebt, mag haar keuze niet beïnvloeden.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:26

Ik zou een nieuwe huurder zoeken.
Deze hoef je toch niet in je huis te laten?

Wat voor bedrag moet je vriendin nu betalen, en wat is er dan nu zoveel beter vergeleken bij jou?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:26

Als die 70 euro niet brood nodig is zou ik de stal even leeg laten staan, maart is al snel. Of duidelijk als je die stal toch wilt verhuren zijn dat het TOT een bepaalde datum is.

Maar nogmaals ik zou eerst met die vriendin om de tafel gaan vragen of ze nog terugkomt in maart of niet en of het een idee is contract op te stellen van 70 euro per maand, op zeg termijn van 2 maanden bijvoorbeeld en indien wintermaanden elders heen gaat met het paard kleine bijdrage vraagt om de stal te reserveren al die maanden.

Met jouw sms zeg je van ja maakt mij niet uit, kijk maar wat voor jouw beste is. Zo komt het over, dus is verder niet door jouw aangegeven van kunnen we daar over praten face 2 face of iets om te zien hoe je bedoelt en wat de bedoeling is...

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:26

Ze is een weekje op 'vakantie' geweest op die stalling, het bevalt haar daar nu zo goed qua facileiteiten dat ze er graag blijft, en dat begrijp ik wel, maar idd, een sms-je nadat we al 4 jaar samen staan is jammer.

Ik wil niet flauw overkomen hoor, sorry als dit wel het geval is, maar het kwam wat onverwachts aan en dus wist ik niet wat te doen...

x

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:27

Ik denk dat TS gerust wel kan blijven wonen zonder het geld, maar dat het een leuk extra bedrag is waar de leuke dingen van gedaan worden.

Echter, als ik die vriendin was en ik wist dat ze het geld goed kon gebruiken zou ik mijn vertrek ruim van te voren aangekondigd hebben zodat zij een andere pensiongast aan kon nemen. Ik zou zeker niet verwachten dat die box dan al die maanden zonder vergoeding leeg zou blijven staan.
Dus ik vind dat vriendin wel een beetje misbruik maakt van de situatie.

Inderdaad even om tafel zitten, haar de keus geven, of een klein bedrag betalen en terugkomen in maart of wegblijven en op zoek naar iemand anders.

Ik snap dat je liever geen vreemden hebt op je erf, maar aan de andere kant, trek hier leering uit, stel je zakelijker op (werk met stallingscontract), vraag een hogere prijs (€70 is een schijntje voor wat je ervoor terugkrijgt) en zoek iemand waarmee het klikt. Dan zal het ook wel weer gezellig worden.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:28

Natuurlijk dat ze het op een ander beter mag vinden, dat vind ik prima.

alleen jammer voor mij dat ze weg is he. ;-)

Mioux

Re: vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:30

ja snap best dat het jammer is :) bedoel je weet wie je aan huis hebt zeg maar...

maar verder ja kan je als enige met haar bespreken hoe het nu verder gaat :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:31

Vrienden of niet...zou dit even heel zakelijk bekijken... zij staat voor weinig geld bij je, jij doet alles en nu wil ze in de winter overwinteren..heel logisch maar de manier waarop is wat minder.

Stuur haar ook netjes een bericht terug. Joh, de box leeg laten staan heeft ook geen toegevoegde waarde voor ons. We vinde het onwijs gezellig dat je er bent maar willen de box niet leeg laten staan. Kunnen we afspraken maken over het al dan niet reserveren van de box, dan wel dat we toch uit gaan kijken naar een andere huurder. Vrienden zijn belangrijk, maar ze moeten je om de lieve vrede wil geen geld gaan kosten.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:32

gekvanfleur schreef:
Vrienden of niet...zou dit even heel zakelijk bekijken... zij staat voor weinig geld bij je, jij doet alles en nu wil ze in de winter overwinteren..heel logisch maar de manier waarop is wat minder.

Stuur haar ook netjes een bericht terug. Joh, de box leeg laten staan heeft ook geen toegevoegde waarde voor ons. We vinde het onwijs gezellig dat je er bent maar willen de box niet leeg laten staan. Kunnen we afspraken maken over het al dan niet reserveren van de box, dan wel dat we toch uit gaan kijken naar een andere huurder. Vrienden zijn belangrijk, maar ze moeten je om de lieve vrede wil geen geld gaan kosten.

Goed gezegd.