komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:27

isabel_94 schreef:
Ik weet niet waar ergens je in Noord-Brabant woont, maar in Heeze is een pensionstal waar ze van 9 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds buiten staan. In de winter iets korter.
Op een manege/pensionstal in Soerendonk komen ze met mooi weer ook ongeveer zo lang buiten, maar met heel warm weer in de zomer staan ze 's nachts op de wei ipv overdag. In de winterperiode staan ze ook wel korter op de wei.

welke stal in heeze is dit? Want dat is wel om te doen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:28

Ik snap je frustratie wel, heb ook wel eens gekeken naar wat luxe stallen te bieden hadden maar meestal haakte ik toch af bij de weidegang.
Meeste stallen hier in de buurt hanteren om en nabij het idee van dat ze buiten staan zolang het licht is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:28

Het gaat puur om het economische plaatje. Makkelijk roepen: dan moet je meer ruimte maken (ha weiland = 70.000 euro) of minder paarden stallen. Als eigenaren bereid zijn 500-600 euro per maand te betalen, ja, dan kan dat uit...

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:29

Die van mij komt wel van smorgen tot savond in de wei het hele jaar door. Ook bij regen. De stallen worden gemest, binnen en buiten gezet, ze krijgen goed hooi en max 2 kilo basisbrok per dag. Er zijn 11 stallen en 3 pensioenpaarden die dag en nacht in het land staan met overkapping. Ik betaal daarvoor 190 euro per maand.
Laatst bijgewerkt door Debbie00 op 22-11-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:30

Nu het wat minder weer is gaan mijn pony's wat minder naar buiten maar als het mooi droog weer is dan staan ze vanaf half 8 a 8 naar buiten en komen ze pas met schemer/bijna donker weer naar binnen.

Verder heb ik alleen maar begrip nu er voor dat ze wat minder buiten komen nu. Anders is het hele land kapot. Ik gok dat zodra het vriest/sneeuw is dat ze weer meer naar buiten gaan omdat de wei dan niet kapot gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:30

eefj33 schreef:
Ik schrik eigenlijk wel van de berichten hier. Ik woon nu in de randstad, en met een beetje zoeken is 24/7 weidegang in kuddeverband in de zomer zelfs hier te vinden op een pensionstal! Buitengang in de winter is dan wel weer een probleem, het beste wat ik tot nu toe heb gevonden is 4 uur in de paddock (alleen, met een maatje of in de kudde, afhankelijk van wat je wil), mogelijkheid tot stapmolen in het andere dagdeel en onbeperkt ruwvoer op stal. Betekent voor mij wel 45 minuten per dag met de auto, maar dat heb ik er wel voor over. Of een andere stal, hebben alle paarden een eigen paddock voor in de winter. 's ochtends buitenzetten gaat op schema, dus zal de ene keer 8:00 zijn en een andere keer 10:00 (gok ik). Binnenzetten moet je zelf regelen, dus zo laat je zelf wil. Staan ze dus wel alleen in de paddock. Beide stallen zijn rond de €300 all in, alleen bij de tweede stal is dit excl uitmesten.

Hier toch echt zeker 8 uur ( hartje winter dan, herfst en vroege lente zeker 10 uur ) op een grote , droge paddock in groepsverband.
Randstad, dus als je nog iets zoekt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:36

MariekeB schreef:
eefj33 schreef:
Ik schrik eigenlijk wel van de berichten hier. Ik woon nu in de randstad, en met een beetje zoeken is 24/7 weidegang in kuddeverband in de zomer zelfs hier te vinden op een pensionstal! Buitengang in de winter is dan wel weer een probleem, het beste wat ik tot nu toe heb gevonden is 4 uur in de paddock (alleen, met een maatje of in de kudde, afhankelijk van wat je wil), mogelijkheid tot stapmolen in het andere dagdeel en onbeperkt ruwvoer op stal. Betekent voor mij wel 45 minuten per dag met de auto, maar dat heb ik er wel voor over. Of een andere stal, hebben alle paarden een eigen paddock voor in de winter. 's ochtends buitenzetten gaat op schema, dus zal de ene keer 8:00 zijn en een andere keer 10:00 (gok ik). Binnenzetten moet je zelf regelen, dus zo laat je zelf wil. Staan ze dus wel alleen in de paddock. Beide stallen zijn rond de €300 all in, alleen bij de tweede stal is dit excl uitmesten.

Hier toch echt zeker 8 uur ( hartje winter dan, herfst en vroege lente zeker 10 uur ) op een grote , droge paddock in groepsverband.
Randstad, dus als je nog iets zoekt :)

Amsterdam is wel een beetje heel erg uit de richting :o Ik zoek meer in omgeving Delft/Den Haag, de stal waar ik het over heb die 45 minuten rijden is, is in Zoetermeer. Is al wel echt op het randje qua reistijd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:39

Hier in de buurt is weidegang ook bagger bij de pensionstallen. Op 2 stallen met binnenbak bij mij in de buurt komen de paarden helemaal niet buiten in de winter. Alleen in de buitenbak mogen ze dan een uurtje in. De stal waar mijn paard staat komen ze wel naar buiten in de winter, maar te kort vind ik. Helaas zie ik geen andere optie als ik ook kijk naar de andere eisen die ik heb.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:44

Majabeestje schreef:
Precies mijn frustratie.

Pensionstallen investeren niet in goede paddocks en verlichting zodat de paarden bijna niet buiten komen in de winter want 'het weiland is te nat en het is vroeg donker'.
Zo jammer.

Tenenkrommende stompzinnige opmerking!! Dit zijn echt van die opmerkingen dat ik denk ben je nou niet wijzer? Daarnaast hou je met regelgeving ook geen enkele rekening. Gewoon ff lkkr bagataliseren op basis van ??????

TS bij mij komen de paarden veel buiten. In de winter circa 10 uur per dag en zomers 24/7. Mijn ervaring is dat mensen er echt aan moeten wennen dat hun paard zomers niet fijn naar z'n stalletje gaat. Paarden hoeven daar overigens niet aan te wennen maar baasjes wel. En dan is er ook nog de categorie met sportpaarden. Die 'mogen' niet langer dan slechts een paar uurtjes vrije beweging hebben om de rest vd dag in hun box door te brengen. En sportpaarden dat zijn ze al als rondje B of L sturen. Kennelijk zijn dat paarden met andere behoeften. Feit is wel dat stallen inspelen op de behoefte van de consument in die omgeving. En dat is mss ook wel het probleem waar jij tegen aan loopt.

Daarnaast is niet elk paard geschikt voor groepshuisvesting in een inloopstal. Ik heb dat wel met een aantal eigen paarden. In het verleden ook geprobeerd met pensionpaarden maar vanwege toch regelmatig wisselingen in de groep werkt dat imo niet. Anders gezegd ik vind t voor een paard fantastisch maar dan alleen voor paarden die alle vertrouwen in elkaar hebben en wat mij betreft bij elkaar blijven tot de dood hun scheidt. Vwb pensionpaarden begin ik er niet vlug weer aan.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:48

Alani schreef:
Majabeestje schreef:
Precies mijn frustratie.

Pensionstallen investeren niet in goede paddocks en verlichting zodat de paarden bijna niet buiten komen in de winter want 'het weiland is te nat en het is vroeg donker'.
Zo jammer.

Tenenkrommende stompzinnige opmerking!! Dit zijn echt van die opmerkingen dat ik denk ben je nou niet wijzer? Daarnaast hou je met regelgeving ook geen enkele rekening. Gewoon ff lkkr bagataliseren op basis van ??????

.

Euhh.. Deze opmerkingen kreeg ik letterlijk van stalhouders in mijn zoektocht naar een pensionstal.
Vandaar de aanhalingstekens, stompzinnig hè?
Nog eentje: 'de paarden krijgen in de winter overdag geen ruwvoer buiten want ze vertrappen toch de helft'. Dát vind ik nou stompzinnig.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:51

josien_m_ schreef:
Majabeestje schreef:
Precies mijn frustratie.
Hier in de buurt net zo.
Zo jammer.

Maar is dat ook niet zo omdat investeren betekent dat er een hogere prijs moet worden betaald voor de stalling? Want: willen de mensen dat dan wel betalen? Begrijp me goed; ik wil ook dat paarden veel buiten kunnen zijn, maar dat jaagt de kosten dus wel omhoog.

Ja dat klopt. Maar de stallingen zíjn er wel.. Ik zie wel eens advertenties voorbij komen waar de paarden in paddocks buiten staan met ruwvoer, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Of met inloopstal. En nee, dan is de prijs niet belachelijk hoog.
Ik heb gewoon de pech dat hier zoiets niet in de buurt is.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:52

Op onze stal is er ook de mogelijkheid om de paarden zomers los te laten lopen voor afwisseling en ontspanning. De paarden weideshebben een afmeting van 30 x 40 mtr. Dit is precies groot genoeg om de paarden rustig te kunnen laten grazen. Door de kleinere afmeting is de kans kleiner dat de paarden zichzelf bezeren.

De afmeting van deze paddocks zijn 8 x 10 mtr. Door de kleine afmeting kunnen de paarden niet ‘te veel’ rennen dit om blessures voor te blijven. Het is goed voor de ontspanning en de ontwikkeling van de paarden dat zij toch dagelijks een keer los kunnen lopen, zonder dat dit al te grote risico’s met zich meebrengt.

Ik kwam dit tegen. Paarden mogen daar dus niet te veel rennen. Vind het heerlijk als ik die van mij zie rennen door de wei.
Ken meerdere mensen waarvan paarden nauwelijks naar buiten mogen ivm blessures die ze op kunnen lopen. Vind dat het paard voorop zou moeten staan en dan pas het plezier van de eigenaar

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:55

Alani schreef:
Majabeestje schreef:
Precies mijn frustratie.

Zo jammer.

TS bij mij komen de paarden veel buiten. In de winter circa 10 uur per dag en zomers 24/7. Mijn ervaring is dat mensen er echt aan moeten wennen dat hun paard zomers niet fijn naar z'n stalletje gaat. Paarden hoeven daar overigens niet aan te wennen maar baasjes wel. En dan is er ook nog de categorie met sportpaarden. Die 'mogen' niet langer dan slechts een paar uurtjes vrije beweging hebben om de rest vd dag in hun box door te brengen. En sportpaarden dat zijn ze al als rondje B of L sturen. Kennelijk zijn dat paarden met andere behoeften. Feit is wel dat stallen inspelen op de behoefte van de consument in die omgeving. En dat is mss ook wel het probleem waar jij tegen aan loopt.

Daarnaast is niet elk paard geschikt voor groepshuisvesting in een inloopstal. Ik heb dat wel met een aantal eigen paarden. In het verleden ook geprobeerd met pensionpaarden maar vanwege toch regelmatig wisselingen in de groep werkt dat imo niet. Anders gezegd ik vind t voor een paard fantastisch maar dan alleen voor paarden die alle vertrouwen in elkaar hebben en wat mij betreft bij elkaar blijven tot de dood hun scheidt. Vwb pensionpaarden begin ik er niet vlug weer aan.

inloopstallen in wisselende groepen vind ik ook niks. Gelukkig zou ik met 1 of 2 stalgenootjes gaan, en onze paarden staan nu ook samen. Dit gaat al 2 jaar goed, dus durf ze op nieuw terrein ook prima bij elkaar te zetten.

"sportpaarden" hebben we er ook bij gehad hier. Geen ramen open onder de 10 graden, want dan heeft ie een deken extra nodig, Niet langer dan 4 uur naar buiten, anders is ie moe voor de training. Niet in de natte wei, anders laten de ijzers los....
Toevallig waren dit wel de paarden waar de dierenarts het meeste voor langs moest komen. Erg vreemd.

24/7 buiten doen we hier in de zomer ook (of bij erge hitte of veel beesten snachts naar buiten, overdag binnen (hebben geen schuilstal helaas), vanaf oktober gaan ze 's nachts naar binnen. Dit meer om ze even goed te kunnen bekijken (wondjes, deken nog recht) en lekker op te drogen als het hele dagen regent.

Voor mij is een dag op een paddock formaat bak ook prima, hoeft echt geen wei te zijn (staat toch geen gras meer op) maar dan wel onbeperkt hooi.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:55

KoudbloedKim schreef:
Ik denk dat veel paardeneigenaren niet beseffen hoe belangrijk het voor paarden is om in beweging te blijven.
Hoe frustrerend het is om soms letterlijk hele dagen in een klein wc-hokje te wonen.
Ik kan me niet voorstellen dat men hier bewust voor kiest, terwijl men weet hoe schadelijk dit kan zijn.

Bijna elk paard, of dat nou een grote koudbloed of een luxe warmbloed is, heeft meer baat bij 24/7 buiten met inloopstal dan bij 16+ uur in een klein hokje gepropt.

Persoonlijk zou ik geen eigen paard willen als de enige optie van huisvesting een dichte stal was waar hij maar een paar uurtjes uit kwam per dag.

Eens. Onze paarden staan 24/7 buiten met schuilstal en ik heb nooit last van een fris paard omdat het waait/regent/koud is (ze staan er de hele dag in of ik er nou op zit of niet), geen koliek, luchtwegproblemen, spierpijn, stalbenen, te dikke paarden, trage paarden, stalondeugden etc. Helaas wel van vieze paarden :+ af en toe zou ik een stal wel prettig vinden als het hele dagen giet of als ik sochtends om 6u op m'n fietsje moet omdat ik hem moet gaan vlechten omdat ik om 9u moet starten :=

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:57

muzzy17 schreef:
Op onze stal is er ook de mogelijkheid om de paarden zomers los te laten lopen voor afwisseling en ontspanning. De paarden weideshebben een afmeting van 30 x 40 mtr. Dit is precies groot genoeg om de paarden rustig te kunnen laten grazen. Door de kleinere afmeting is de kans kleiner dat de paarden zichzelf bezeren.

De afmeting van deze paddocks zijn 8 x 10 mtr. Door de kleine afmeting kunnen de paarden niet ‘te veel’ rennen dit om blessures voor te blijven. Het is goed voor de ontspanning en de ontwikkeling van de paarden dat zij toch dagelijks een keer los kunnen lopen, zonder dat dit al te grote risico’s met zich meebrengt.

Ik kwam dit tegen. Paarden mogen daar dus niet te veel rennen. Vind het heerlijk als ik die van mij zie rennen door de wei.
Ken meerdere mensen waarvan paarden nauwelijks naar buiten mogen ivm blessures die ze op kunnen lopen. Vind dat het paard voorop zou moeten staan en dan pas het plezier van de eigenaar

ik heb liever dat ze in de wei rennen, dan bij het rijden in de bak met mij erop. Ergens moeten ze toch een keer rennen.

Had ook een stal gezien in amsterdam (dacht ik) die aan de boxen een uitloop heeft van nog eens 3x3. Mocht ik zoiets kunnen vinden naast een uurtje of 8 weidegang, ook prima.

vibabu

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:02

Ach ja als alles nou eens zo makkelik zou zijn. Die van mij gaan lekker een halve dag in de paddock met de konten in de regen en de wind een paar uur moddertrappen chagrijnig naar elkaar kijken en benen onder de moktroep voor het draadje staan dat ze weer naar hun stal mogen. Sochtends worden ze weer uit stal gevist met dikke benen die onder de wondjes en schilfers zitten en herhaalt het zich weer van voor af aan. Blije paarden :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:03

Het is heel lastig... nou heb ik als verzorgster geen invloed op stal, maar een deel van de paarden hier komt minstens 4 uur buiten. Mijn verzorgpaard zit niet bij de buitenzetservice (beperkte plek). Dat moeten we dus zelf doen. En ik doe mijn best om er zo lang mogelijk te zijn, maar meestal komt het op een uur of 3-4 uit (er zelf bij blijven of stalgenoot die hem later binnen zet, soms langer en soms korter). Niet heel veel, maar veel paarden hier in de randstad staan 23/7 op stal.
In de zomer komt hij veel meer buiten.
M'n verzorgshet staat 24/7 buiten met vriendje en schuilplekje. We hebben 2 grote of 4 kleinere paddocks en 1 voor de 2 shetjes. We doen met z'n allen ons best, maar ik heb er simpelweg geen invloed op.

Er is hier wel een stal in de buurt waar ze 's winters 24/7 of 12/7 op paddock staan, maar zonder schuilplek en vaak modderig. Mocht ik een eigen paard hebben, zou ik wel een plek zoeken waar ze meer buiten komen :)

In de zomermaanden komen ze wel veel meer buiten en op wei.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-11-15 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:04

Majabeestje schreef:
Precies mijn frustratie.

Zo jammer.

.[/quote]

Euhh.. Deze opmerkingen kreeg ik letterlijk van stalhouders in mijn zoektocht naar een pensionstal.
Nog eentje: 'de paarden krijgen in de winter overdag geen ruwvoer buiten want ze vertrappen toch de helft'. Dát vind ik nou stompzinnig.[/quote]

En daarom schrijf jij ook maar dat pensionstalling niet investeren? Alsof dat een algemene regel oid is?
En ja ik voel mij aangesproken. Ik investeer wel! Niet alleen in paddocks maar ook in een goede watervoorziening buiten. Heb ruwvoer in de paddock in prachtige voerkarren! Onderhoud de weides, paddocks, rijbaan, stallen etc. Dus als jij schrijft dat pensionhouders niet investeren in, dan knap ik toch wel uit m'n velletje.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:07

danamuts schreef:
isabel_94 schreef:
Ik weet niet waar ergens je in Noord-Brabant woont, maar in Heeze is een pensionstal waar ze van 9 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds buiten staan. In de winter iets korter.
Op een manege/pensionstal in Soerendonk komen ze met mooi weer ook ongeveer zo lang buiten, maar met heel warm weer in de zomer staan ze 's nachts op de wei ipv overdag. In de winterperiode staan ze ook wel korter op de wei.

welke stal in heeze is dit? Want dat is wel om te doen.

Stal Gerlings. Super fijne stal, grote buitenbak, longercirkel, en ze zijn een binnenbak aan het bouwen. En je zit aan de rand van het bos! :)

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:07

Die van mij staat gelukkig 24/7 buiten zo lang het gaat. Als het koud wordt én het regent gaan ze in de nacht naar binnen. Dus zonsopgang tot zonsondergang buiten. Heerlijk vind ik het! Ze is nu 27 en geniet absoluut van haar kudde met 3 jonge paarden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:09

vibabu schreef:
Ach ja als alles nou eens zo makkelik zou zijn. Die van mij gaan lekker een halve dag in de paddock met de konten in de regen en de wind een paar uur moddertrappen chagrijnig naar elkaar kijken en benen onder de moktroep voor het draadje staan dat ze weer naar hun stal mogen. Sochtends worden ze weer uit stal gevist met dikke benen die onder de wondjes en schilfers zitten en herhaalt het zich weer van voor af aan. Blije paarden :)

Hartstikke goed. Paarden zijn niet van papier.
Die mok ellende hoort er wat mij betreft dan weer niet bij. Is ondanks modder mi prima te voorkomen door de beentjes schoon te spuiten of vegen als ze op stal gaan.

danamuts

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:12

hier geen last van mok, weides zijn enkel bij de poorten nat, rest is droog gelukkig.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:14

Alani schreef:
Majabeestje schreef:
Precies mijn frustratie.

Zo jammer.

.

Nog eentje: 'de paarden krijgen in de winter overdag geen ruwvoer buiten want ze vertrappen toch de helft'. Dát vind ik nou stompzinnig.[/quote]

En daarom schrijf jij ook maar dat pensionstalling niet investeren? Alsof dat een algemene regel oid is?
En ja ik voel mij aangesproken. Ik investeer wel! Niet alleen in paddocks maar ook in een goede watervoorziening buiten. Heb ruwvoer in de paddock in prachtige voerkarren! Onderhoud de weides, paddocks, rijbaan, stallen etc. Dus als jij schrijft dat pensionhouders niet investeren in, dan knap ik toch wel uit m'n velletje.[/quote]

Jeetje, je neemt het wel heel persoonlijk op.
Ik ben bij meerdere pensionstallingen bij mij in de buurt wezen kijken. Daar dus overal hetzelfde. Maar ik heb ook gezegd dat de pensionstallingen die het wel goed voor elkaar hebben (in mijn ogen) er wel zijn maar dat ik dus de pech heb dat dat niet in mijn omgeving is.
Zo te lezen heb jij het prima voor elkaar. Mooi toch? Geniet ervan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:15

Ik schrik er van als ik dit zo lees. Ik heb altijd de luxe gehad dat de paarden bij de eigenaar aan huis stonden en 24/7/365 buiten in de wei met schuilstal. Ik zou zelf niet anders willen en mocht ik in de toekomst de mogelijkheid niet hebben met een eigen paard, dan zou ik niet aan een paard beginnen :n

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:16

En dat is precies de reden dat ik mijn paarden op een doe het zelf prive stal heb staan. Vorig jaar zelf 500,- en weeeeken van keihard werken geinvesteerd om een gedeelte van de wei op te hogen en er een paddock van te maken. Zodoende staan ze nu 24/7 op een paddock met verharde uitloop naar hun binnen stallen en het gehele jaar de mogelijkheid om vanuit de paddock door te lopen naar de wei.

En ja op regenachtige dagen staan ze 24u pdag in stal, maar dat is dan hun eigen keuze. Het is ook een kwestie van wennen, de 1e winter liepen ze met 3 druppels al naar binnen, inmiddels alleen met échte hoos buien. En er zijn meer dagen dat ze om 6u 's ochtends al lekker in de wei staan te grazen of in het ochtendzonnetje buiten liggen in het zand.. De paarden van de stalgenootjes staan dan nog in hun stallen te staan, nou dan weet ik weer heel goed waar ik het allemaal voor doe, happy en gezonden paarden die paard kunnen zijn en zelf invloed hebben op hun eigen ritme.

En tja het is elke dag 1.5 uur mesten/onderhouden & voeren.. waardoor ik soms geen puf of tijd meer heb om te rijden, maar geen haar op mijn hoofd die terug gaat naar pensionstallen.. Daar heb ik 2x gestaan en bij beide de rompslomp om 3x per dag langs rijden om te controleren of je paard wel zijn hooi krijgt, wel buiten staat, inplannen wanneer je gaat omdat je paard anders niet meer buiten komt.. Er is geen luxe die mij overhaalt naar zoiets terug te gaan.

Ik besef wel dat het niet voor iedereen mogelijk is om alles zelf te doen en dat er op veel plaatsen in NL niet zulke stallen bestaan.. Maar ja wat Arabesk zegt, dan zou ik geen paard/(dolfijn ;)) houden.

Mijn volgende stap wordt paarden aan huis, ooit :Y)